Gå til innhold

Dagbladet bruker ordet "sjokk" 9 ganger på forsiden i dag


KarvaBlad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Men hvor mye betaler du for å ha TV-kanaler da? Sikkert mer enn det HBO Max har kostet.

Bor ikke slik at det er mulig å droppe det. Kan droppe TV-kanaler til fordel for raskere nett, men 200 mbit er mer enn nok for vårt bruk uansett, så får mer verdi av å beholde kanalene

Lenke til kommentar

Sjokk kan altså bety stor overraskelse, er det virkelig et sjokk at et ord blir brukt ? Det er sjokkerende for meg at dette er det det reageres på når det leses nyheter. 

Avisene trenger å tjene penger av åpenbare årsaker, klikker man på klikkåte så er det bare en som er skyld i det.

https://www.vg.no/nyheter/

https://www.dagbladet.no/nyheter

Nyhetssidene til vg og dagbladet, problemet mer eller mindre løst hvis dere på død og liv vil lese nyheter i en avis dere uansett ikke liker. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagbladet representerer det absolutte bunnfallet av rennesteinsjournalistikk i norsk presse og er ikke betegneslen "avis" verdig. Selv Se & Hør har større troverdighet. De eneste gangene de driver med "nyheter" er når de driver noe PR for regjeringen, som for eksempel nå i strømspriskrisen hvor de har rullet ut en organisert hets- og svertekampanje mot grasrota. Jeg tror ikke jeg kan komme på nok negative ting å si om den "avisen" og mye av det egner seg ikke på trykk så jeg lar være.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Viktig tillegsopplysning for de som eventuelt tar den nedrige avisen Dagbladet for seriøst og forveklser det med journlistiskk: det er IKKE Silvy Listhaug og FRP som står i spissen for grasrotoppgjøret for kontroll av vannkraften og makspris på strøm, det er grasrota i fagbevegelsen og venstresiden. Absolutt alt Dagbladet skriver om dette, er kanskje ikke 100% løgn men ihvertfall en veldig kreativ og manipulerende omskrivning av virkeligheten. Dagbladet er, når de ikke driver useriøs kjendissladder og "slik får du bedre etc" et slags PR-organ for maktmenneskene og representerer det motsatte av hva journalistikk skal være.

Lenke til kommentar

Hva forventer folk egentlig ? 

 

De som ansettes nå om dagen sitter på tiktok/insta dagen lang for å se etter nye trendy ord de kan bruke i overskrifter. For de vet at unge trykker seg inn så lenge disse ordene står der.

 

Later til at de rullerer litt i perioder

  • Hyller
  • Sjokk
  • Eksperter
  • Oppsiktsvekkende

Lista er vell lang, bare det jeg kom på å slengen fra de siste mnd som har stått litt ut av normalen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
LD93 skrev (På 22.9.2022 den 11.02):

Hva forventer folk egentlig ? 

 

De som ansettes nå om dagen sitter på tiktok/insta dagen lang for å se etter nye trendy ord de kan bruke i overskrifter. For de vet at unge trykker seg inn så lenge disse ordene står der.

 

Later til at de rullerer litt i perioder

  • Hyller
  • Sjokk
  • Eksperter
  • Oppsiktsvekkende

Lista er vell lang, bare det jeg kom på å slengen fra de siste mnd som har stått litt ut av normalen.

"Nedslående beskjed" som gjerne er noe clickbait eller; nesten ALLTID noe clickbait. Og AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ. "Slår alarm". 

 

toro6 skrev (På 22.9.2022 den 15.03):

"NEDSLÅENDE BESKJED" Med rød bakgrunn. 

Nyheten? Det skal regne litt. Siste gang var for et par dager siden. Vi er i September... 

Både regn og tørke er vel "nedslående beskjeder". Jeg vil ikke akkurat påstå at en "avis" som Dagbladet er med å forme noen økende bevissthet eller kunnskap i samfunnet.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til hvordan hytteeiere presenteres som monstre. De kjører bensinbil (bilskam) til hytta (hytteskam, coronaskam) og griller kjøtt (kjøttskam) og bruker norsk vannkraft (strømskam) som skulle vært eksportert til Tyskland.

Tidligere var dette norsk tradisjonell ferie. Nå er det "kvalmende overforbruk". Alle eiendeler over fattigdomsgrensen må skattes i hjel, altså i praksis inndras.

Under den russiske revolusjonen kalte man dem som hadde litt mer enn snittet kulakker. Deres eiendom være konfiskert, og de ble drept.

Ingen skal eie noe. Alle skal være fattige, og vi skal like det. Dagbladet maser støtt om hvordan vi skal redde klimaet ved å spise insekter.

Politikerne jobbet hardt for å øke de sosiale forskjellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/20/2022 at 9:31 AM, Retroman said:

Ellers hadde vi hatt et amerikansk "nyhetsbilde".

Amerikanske medier er langt å foretrekke ovenfor norske medier. De vet hva en "spell checker" er der borte slik at det ikke er 20 skrivefeil i hver artikkel og har også færre faktafeil. NRK har de best skrevne artiklene i Norge. Nettavisen har de verst skrevne ut av dem jeg har sett. 
Noen Nettavisen-artikler er bortimot uleselige. Artiklene fremstår som at det er dyslektiske 14-åringer på arbeidsutplassering som har skrevet dem. 

Sluttet å lese DB for 10-15 år siden når det begynte å utvikle seg i denne retningen. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 1.10.2022 den 10.42):

Har lagt merke til hvordan hytteeiere presenteres som monstre. De kjører bensinbil (bilskam) til hytta (hytteskam, coronaskam) og griller kjøtt (kjøttskam) og bruker norsk vannkraft (strømskam) som skulle vært eksportert til Tyskland.

Tidligere var dette norsk tradisjonell ferie. Nå er det "kvalmende overforbruk". Alle eiendeler over fattigdomsgrensen må skattes i hjel, altså i praksis inndras.

Under den russiske revolusjonen kalte man dem som hadde litt mer enn snittet kulakker. Deres eiendom være konfiskert, og de ble drept.

Ingen skal eie noe. Alle skal være fattige, og vi skal like det. Dagbladet maser støtt om hvordan vi skal redde klimaet ved å spise insekter.

Politikerne jobbet hardt for å øke de sosiale forskjellene.

Dagbladet; de få gangene de ikke skriver om kjendiser, underholdningsprogrammer, sex og sykdommer driver PR for den rådende politikken og gjør det motsatte av hva media tradisjonelt skal gjøre altså "granske politikerne på vegne av politikken"; istedenfor gransker de folket på vegne av politikerne.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Dagbladet; de få gangene de ikke skriver om kjendiser, underholdningsprogrammer, sex og sykdommer driver PR for den rådende politikken og gjør det motsatte av hva media tradisjonelt skal gjøre altså "granske politikerne på vegne av politikken"; istedenfor gransker de folket på vegne av politikerne.

Dette blir ganske projiserende på mange måter, ja dagbladet er en tabloidavis, men en velger selv hva en leser. Vil man lese om kjendiser, underholdning, sex og sykdommer så er det fullt mulig, og mange vil jo det ser ikke noe problem med det, men det er kort vei til nyhetene. jeg skjønner virkelig ikke at flere folk ikke bruker nyhetsidene til avisene i stedet for og syte over at de må igjennom se og hør aspektet av den også, noe som er lett unngåelig, noe som får meg til å tenke at de egentlig digger det. 

https://www.dagbladet.no/nyheter

https://www.dagbladet.no/bok/norge-er-feige-som-et-lite-barn/77332782

Jeg ser ikke på dette som pr for den rådende politikken, bare som et eksempel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 3.10.2022 den 17.20):

Dette blir ganske projiserende på mange måter, ja dagbladet er en tabloidavis, men en velger selv hva en leser. Vil man lese om kjendiser, underholdning, sex og sykdommer så er det fullt mulig, og mange vil jo det ser ikke noe problem med det, men det er kort vei til nyhetene. jeg skjønner virkelig ikke at flere folk ikke bruker nyhetsidene til avisene i stedet for og syte over at de må igjennom se og hør aspektet av den også, noe som er lett unngåelig, noe som får meg til å tenke at de egentlig digger det. 

https://www.dagbladet.no/nyheter

https://www.dagbladet.no/bok/norge-er-feige-som-et-lite-barn/77332782

Jeg ser ikke på dette som pr for den rådende politikken, bare som et eksempel. 

Å være kritisk til Putin og innvasjonen av Ukraina er da vel ikke noe kontroversielt; det er noe vi alle er og det skulle bare mangle. Det er ikke noe "utfordrende" ovenfor den norske makteliten å publisere noe som ber dem være enda hardere i klypa mot Putin; det er omtrent som når Dagbladets eneste "kritikk mot makteliten" i coronatiden var å spørre på pressekonferanser "hvorfor er dere ikke enda strengere når det er så mye smitte?". Det er IKKE å være maktkritisk, det er som PR-rådgiveren som ber sin nølende statsminister å bare kjøre enda hardere på. Nå gjelder det å holde tunga rett i munnen; jeg mener selvsagt ikke å sette likhetstegn mellom overdreven maktmiosbuk i coronatiden og det å være hard mot de som utfører en ulovlig angrepskrig; mend et er poenget: medier som Dagbladet opptrer ikke som den fjerde statsmakt. En maktklritisk presse skal ikke nøye seg med å fordømme diktaturer ute i den store verden; det koster dem ingenting; de skal også granske maktmisbruk her hjemme og ikke sitte og være heiagjeng for statministere og regjeringens politikk samt baksnakke befolkningen. I strømsaken har Dagbladet nettopp vært det. En ganske skitten og giftig kampanje har for ekesmpel Dagbladet tatt del i mot det grasrotoppgjøret som forlanger makspris for strøm og statlig kontroll over kraften og nærmest stemplet det som "terrorisme". Der har vi medier som gransker folket på vegne av politikerne og ikke omvendt slik journalister med integritet skal gjøre.

Se her for eksmepel:

https://trondheim.dagbladet.no/nyheter/hetses/77122420

Her ser man eksempel på at DB sidestiller ren hets og trusler med 100% legitime meninger som at politikere mangler bakkekontakt og lever i sin egen boble og i praksis sidestiller det å ønske å bytte ut Støre med terrorisme og hat. Så det å mene at politikere lever i en egen boble og mangler bakkekontakt skal altså sidestilles med trusler og hat? DB er stjerneeksempelet på medier som ikke forstår demokratiet og som tar politikeres side mot folket og som ikke forstår Erik Byes ord om politikerne.

Dagbladet har også vært instrumental i merkevarbyggingen av The Jonas som den store statsmannen så det er ikke så rart de går etter alle som ikke er så begeistret for denne "superhelten".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Morromann skrev (På 20.9.2022 den 9.31):

Viktigere å skrive om kjendiser, Farmen, sex, Durek, Trump,sparking av den døde coronahesten enn om bagateller som strømpriskrise og mulig energirasjonering til vinteren. Slikt er bare bagateller, hilsen Dagbladet. Er det noe den søppelavisen virkelig bidrar til er det fordumming av samfunnet.

På TV : Ikke spør om det: Journalist

1. Du vil forandre verden

2. Hvorfor har du ikke vanlig jobb

3. Du liker å se kjendis lider . Når de stevner deg i retten og vant over deg. Hvem som må betale , er du eller statstøtte som betaler?

Endret av kumokk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...