Gå til innhold

Håndballfoto


Anbefalte innlegg

Hei

For en god del år siden dreiv jeg og fotograferte litt. Kamera ble lagt vekk, men jeg fant det frem under en håndballkamp med sønnen. Bildene ble bra nok, men merket at utstyret ikke var helt optimalt. Det jeg lurer på er om folk har noen god tips til utstyr (helst Canon, brukt er ok). Både hus og objektiv. Hvilken blenderåpning bør man gå for? Hvor raskt bør huset være? ISO? Har du andre tips til håndballfoto tar jeg gjerne imot tips. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Janak skrev (6 timer siden):

Hei!

Jeg tar en del bilder av barna når de spiller både håndball og fotball. 
 

Jeg har ett Canon EOS R og 70-200 F2.8. (EF fatning). Synes dette er en super kombo. 
 

Skulle jeg hatt noe brukt ville jeg vurdert en Canon 7D mk2 med samme linse som jeg har. 
 

Lykke til!

Jeg var i utgangspunktet ikke ute etter å bruke 20k på utstyr. Hva med et eldre 50d? Vil det funke? Med en 50mm? 

Lenke til kommentar

Nå kommer jo alt an på kvalitetskravene dine, men generelt er innendørs sport en dyr affære. Den beste måten å få ned prisen på er å komme seg nærmere motivet.

En brukt 85mm f/1.8 er vel mulig å få tak i til en rimelig pris. Gir ikke så mye fleksibilitet, men har du muligheten til å bevege deg litt rundt banen skulle det gå fint.

Er du tvunget til å sitte på tribunen vil du trenge noe med lengre brennvidde.

Når det kommer til spørsmålene dine om innstillinger så er det egentlig umulig å svare på. Jeg vil tippe du ønsker minst mulig blenderåpning, raskest mulig lukkertid og lavest mulig ISO. I dårlige lysforhold, som det stort sett er innendørs, så må du imidlertid ofre noe, og da blir det gjerne full åpning, så vidt rask nok lukkertid og den ISO'en du du må ta til takke med.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
On 9/18/2022 at 8:01 PM, Panerai said:

Jeg var i utgangspunktet ikke ute etter å bruke 20k på utstyr. Hva med et eldre 50d? Vil det funke? Med en 50mm? 

Som Brodsky sier, innendørs sport er ett av de områdene hvor det fort kan koste penger å få god nok ytelse. Jeg tror 50mm blir litt for ufleksibelt og gjerne litt kort brennvidde til det bruksområdet. Jeg ville holdt øynene åpne på bruktmarkedet og sett hva du kan få en Sigma 50-100 f/1,8 for evt. Det blir fremdeles ikke billig, men fort rimeligere enn fullformathus og 70-200 f/2,8 (som gjerne er regnet som "gullstandarden" til den typen fotografering).

Alternativt kan du se litt på hva det vil koste med et brukt hus i 5D-serien og en brukt, litt eldre modell 70-200 f/2,8 (gjerne tredjeparts, e.g. Sigma eller Tamron)

Skal du ha noe stort rimeligere som samtidig gir tilstrekkelig grei eksponering med kort nok lukkertid, så må du gjerne gå for fastoptikk som Brodsky nevner, med den mangelen på fleksibilitet det innebærer.

Lenke til kommentar

Hvis man holder seg til DSLR er det en del på markedet til en rimelig pris i og med at fler og fler konverterer til speilløst. Så der kan man spare litt penger, men future-proof blir det jo ikke. Jevnt over har vel speilløst også bedre autofokus.

Canon-priser kjenner jeg ikke, men til Nikon får man FF 80-200 f2.8 til rundt 4k på finn, dog uten silent wave motor, så litt treig AF. Nikon har også en FF 70-300 VR f4.5-5.6 som man kan finne til rett over 2k. Setter du denne på en D750 får du en pakke til rundt 8k.  

Canon 5d iii har vel litt bedre lysfølsomhet (??), om man skal dømme etter iso-innstillingene, og Canon har sikkert tilsvarende optikk som den over. Ligger blant annet dette på finn nå til litt over 5k: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=272046394

Edit: der var det litt uggen minnekort-leser, men her er et annet: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=272480366 

 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...