Gå til innhold

Hvorfor så billig strøm i morgen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Tror nok vi er tilbake på "normalen" til mandag igjen.

Normalen ja. Jeg husker at det var normalt at det var stabil strømpris nesten hele året, rundt 10 øre om sommeren og så 30-50 øre om vinteren. Nå er det enten stabilt dyrt hele tiden (4-7 kr) eller som i morgen, totalt kaos med strømpriser mellom 30 øre og 5 kr (Vestlandet). Men så lenge vi kan late som vi støtter Ukraina... 🙄

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (25 minutter siden):

Er vel å overdrive litt

Har regnet mye verre i Trøndelag en hva det gjør nå

Kan ikke uttale meg for hele Trøndelag, men har vært mye oppholdsvær her ihvertfall

Lenge siden jeg har sett det så ille, med oversvømte veier og fylte underganger.
Flere kommuner har gått i krise-beredskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøv å grave litt i dette, og basert på disse punktene under, så tror jeg prisen var lav grunnet mye vind og trolig lavere forbruk, men jeg tror og den kunne vært mye lavere.

  • De lave prisene strakk seg langt, og startet i Europa
  • Det var til og med lavere priser i Tyskland og Danmark tidligere på dagen i går (Lørdag) (7 eur/MWh, Norge hadde 27 eur/MWh) på det billigste i natt
  • Billigst på dagen når Tyskland også hadde mye solkraft
  • Vindannleggene til Tyskland og Danmark gikk på rundt 50% av installert kapasitet (ganske mye)
  • I Sør/Øst-Norge (NO2, NO1) importerte vi masse fra Danmark og fra Sverige
  • I Sør/Øst-Norge var også vannproduksjonen minimal (4% av installert effekt), og vind opp mot 80% av innstallert effekt.

Rett og slett prissmitte fra Tyskland og Danmark grunnet mye vind. Men var det så unormalt mye vind at vi ikke har sett så mye vind på fler månder? Det har jeg ikke klart å bekrefte eller avkrefte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i Midt-Norge begynte strømprisene å smitte over fra Sør-Norge når det var 2 uker med skyfri himmel og sol etter å ha hatt rekordlave priser i hele sommer p.g.a regn og vind. Nå er det tilbake med regn og vind (som vanlig) og prisene går ned. Jeg ser at i enkelte timer har dere i Sør-Norge samme timepriser som her i Midt-Norge. Her veksler vi strøm med Midt-Sverige og Nord-Sverige. Ser ut som når Sør-Norge ikke importerer fra "Europa" blir det "svenske" priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...