Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Epilepsi - Kan alle få det?


Anbefalte innlegg

Hallo, det var en tanke som slo til meg nå nettopp om epilepsi. Jeg leste litt om det på nettet i sta, ble ikke så veldig klokere av det jeg fant. Sikkert gammelt og uoppdatert stof. 😑 Det jeg fant ut var at det kan skylles som regel av arvlige og alkohol årsker mm. Og at alle aldre kan få det. Og at det finnes mange typer epilepsier.

Det som faktisk slo meg i sta: Kan alle få det uavhengig av alle årsaker det egentlig kan komme av? :hmm:

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Epilepsiforbundet er en god kilde til info om epilepsi.

Sitat

Epilepsi er en av de vanligste nevrologiske sykdommene, og kjennetegnes ved økt risiko for tilbakevendende epilepsianfall.

Alle mennesker kan i prinsippet få et epileptisk anfall under spesielle påkjenninger, men personer med epilepsi har en lavere anfallsterskel enn andre. Det finnes en rekke ulike årsaker til epilepsi, og mange forskjellige typer anfall. Ofte forbindes epilepsi med krampeanfall, men dette opplever bare 30 prosent av dem som har diagnosen. Noen mennesker lever helt normale liv med epilepsi, mens andre opplever store utfordringer. I Norge har ca. 45.000 mennesker epilepsi.
Les mer om ulike typer anfall.

image.thumb.png.b5b1380c46d6757e2571f6134fe135bc.png
 

Sitat

Det er mange årsaker til epilepsi. Alle sykdommer, skader eller misdannelser som påvirker hjernebarken gir økt risiko for utvikling av epilepsi. Svulster, hodeskader og slag er de helt åpenbare årsakene, mens mer skjulte årsaker for eksempel kan skyldes genene.

Årsakene er ofte forskjellige hos barn og eldre. Utviklingsforstyrrelser i hjernen under fosterlivet er en ganske vanlig grunn til epilepsi hos barn. Det samme gjelder infeksjoner, da først og fremst hjernehinne- og hjernebetennelse. I voksen alder er det mer vanlig at epilepsi skyldes traumer eller svulster. Hos de over 50 er det nesten alltid vaskulære årsaker, slik som hjerneslag og hjerneblødning.

I godt over halvparten av tilfellene finner man ingen sikker årsak til epilepsi. De siste årene har man funnet flere genetiske årsaker som gir epilepsi eller økt risiko for epilepsi. Man kan derfor anta at det vil være færre med epilepsi av ukjent årsak i fremtiden.

Hvis man ikke har epilepsi eller epileptiske anfall i dag (og ingen nær slektning med diagnosen) ville jeg ikke vært så bekymret.

Uansett potensiell fremtidig sykdom så er det forebyggende og lurt å ha en normal livsførsel med (mest av) sunn mat & drikke, nok søvn samt hvile og være fysisk aktiv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...