Gå til innhold

Skal gi strømhjelp og spare strøm: Slik blir det nye energitilskuddet


Anbefalte innlegg

Ether skrev (26 minutter siden):

?? Jeg sammenlignet ikke med noe. Strømeksporten ble ikke redusert, selv om magasinene raskt ble tappet ned.

Redusert er et sammenligningsord. Du har en før-tilstand og en etter-tilstand. Redusert er en beskrivelse av endring fra før til etter. Jeg lurer fortsatt på hva du mener med at eksporten ikke ble redusert i sommer. Inntil du kommer med tall får jeg bare repetere følgende reduksjon i eksporten:

I juni og juli 2022 eksporterte vi netto 3601 GWh, der ca 80% av krafteksporten kom fra NO4 og NO3

I juni og juli 2021 eksporterte vi netto 4480 GWh

Redusert eksport fra forrige sommer: 879 GWh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Redusert er et sammenligningsord. Du har en før-tilstand og en etter-tilstand. Redusert er en beskrivelse av endring fra før til etter. Jeg lurer fortsatt på hva du mener med at eksporten ikke ble redusert i sommer. Inntil du kommer med tall får jeg bare repetere følgende reduksjon i eksporten:

I juni og juli 2022 eksporterte vi netto 3601 GWh, der ca 80% av krafteksporten kom fra NO4 og NO3

I juni og juli 2021 eksporterte vi netto 4480 GWh

Redusert eksport fra forrige sommer: 879 GWh

Det ble eksportert til bl a Tyskland når det var knusktørt i sommer. Magasinene sør for Dovre eksporterte strøm som førte til unødvendig tapping av magasinene.

https://e24.no/olje-og-energi/i/5GQpEb/utenlandskablene-brukes-i-all-hovedsak-til-eksport-av-stroem

Kan du lomme med et tilsvar på denne: Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ?

Lenke til kommentar
Ether skrev (3 minutter siden):

Det ble eksportert til bl a Tyskland når det var knusktørt i sommer. Magasinene sør for Dovre eksporterte strøm som førte til unødvendig tapping av magasinene.

Nå forsøker du å snike deg unna å komme med tall igjen. Betyr det at du trekker påstanden om at eksporten ikke ble redusert i sommer? Du velger i hvert fall å ikke underbygge den. Kan jeg bare ta utgangspunkt i at du ikke kan underbygge den? At det hele bare var oppspinn?

Ether skrev (6 minutter siden):

Kan du lomme med et tilsvar på denne: Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ?

Nei, det gidder jeg ikke. Svar meg skikkelig så skal jeg vurdere det på nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Redusert er et sammenligningsord. Du har en før-tilstand og en etter-tilstand. Redusert er en beskrivelse av endring fra før til etter. Jeg lurer fortsatt på hva du mener med at eksporten ikke ble redusert i sommer. Inntil du kommer med tall får jeg bare repetere følgende reduksjon i eksporten:

I juni og juli 2022 eksporterte vi netto 3601 GWh, der ca 80% av krafteksporten kom fra NO4 og NO3

I juni og juli 2021 eksporterte vi netto 4480 GWh

Redusert eksport fra forrige sommer: 879 GWh

Hva er ditt poeng?

Strømprisene er ikke avhengig av hvor mye man eksporter eller importerer på et gitt tidspunkt, men at man er så tett intrigerte med markedene i  tyskland og england med de nye kablene at man får de samme prisene.

Endret av Musefella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Nå forsøker du å snike deg unna å komme med tall igjen. Betyr det at du trekker påstanden om at eksporten ikke ble redusert i sommer? Du velger i hvert fall å ikke underbygge den. Kan jeg bare ta utgangspunkt i at du ikke kan underbygge den? At det hele bare var oppspinn?

Nei, det gidder jeg ikke. Svar meg skikkelig så skal jeg vurdere det på nytt.

Eksporten økte, du bør lese deg opp. Men det burde ikke vært eksportert en eneste Wh i sommer.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/rEkjx0/statnett-forstaar-at-det-oppleves-urettferdig-med-ulik-stroempris-etter-stroemeksport

Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ?

Lenke til kommentar
Musefella skrev (6 minutter siden):

Hva er ditt poeng?

Strømprisene er ikke avhengig av hvor mye man eksporter eller importerer på et gitt tidspunkt, men at man er så tett intrigerte med markedene i  tyskland og england med de nye kablene at man får de samme prisene.

Jeg ville til bunns i påstanden "I somme har det vært lite nedbør i sør og øst, men strømeksporten har ikke blitt redusert av den grunn." Påstanden kom fra @Ether her. Jeg er en svært faktaorientert person og ville at Ether enten underbygget den påstanden med fakta, så jeg kan lære hva han baserte den på, eller så må påstanden trekkes. Jeg har gitt opp og innser at @Ether ikke er i stand til noen av delene. Ether er et troll som liker å veive med oppspunnede påstander og falske nyheter, framfor å være faktaorientert. Både Trump og Putin ville vært stolte av prestasjonene hans. En god regel på nett er ikke mat trollet og er med det ferdig med "diskusjonen" med Ether.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jeg ville til bunns i påstanden "I somme har det vært lite nedbør i sør og øst, men strømeksporten har ikke blitt redusert av den grunn." Påstanden kom fra @Ether her. Jeg er en svært faktaorientert person og ville at Ether enten underbygget den påstanden med fakta, så jeg kan lære hva han baserte den på, eller så må påstanden trekkes. Jeg har gitt opp og innser at @Ether ikke er i stand til noen av delene. Ether er et troll som liker å veive med oppspunnede påstander og falske nyheter, framfor å være faktaorientert. Både Trump og Putin ville vært stolte av prestasjonene hans. En god regel på nett er ikke mat trollet og er med det ferdig med "diskusjonen" med Ether.

Eksporten økte, du bør lese deg opp. Men det burde ikke vært eksportert en eneste Wh i sommer.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/rEkjx0/statnett-forstaar-at-det-oppleves-urettferdig-med-ulik-stroempris-etter-stroemeksport

Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ?

Lenke til kommentar

Dette?

Sitat

Enorm økning i strømeksport

NTB har fått tilgang til tall som viser at nettoeksporten av strøm gjennom utenlandskablene fra det sørlige Norge lå på 202 gigawattimer i uke 29 – opp fra bare 62 gigawattimer i uke 28.

Det tilsvarer en økning på 326 prosent.

Det ble eksportert netto 354 GWh fra NO2, gjennom utenlandskablene i uke 29, opp fra 288 GWh uka før, noe som utgjør en økning på 29%. Kilde: Nordpool. Hvem lyver? Selveste nordpool, som er opphavet til alle disse tallene som journalister mistolker, eller en tilfeldig journalist på ville veier?

1889136588_Screenshot2022-09-19at00-24-23Marketdata.thumb.png.63b5bf67cba960d35992449941c5d5c0.png

Velg dine kilder med omhu. En fjær blir fort til fem høns når jungelbudskapene går via noen journalister og de ikke en gang tar seg bryet med å oppgi sine kilder.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Dette?

Det ble eksportert netto 354 GWh fra NO2, gjennom utenlandskablene i uke 29, opp fra 288 GWh uka før, noe som utgjør en økning på 29%. Kilde: Nordpool. Hvem lyver? Selveste nordpool, som er opphavet til alle disse tallene som journalister mistolker, eller en tilfeldig journalist på ville veier?

1889136588_Screenshot2022-09-19at00-24-23Marketdata.thumb.png.63b5bf67cba960d35992449941c5d5c0.png

Velg dine kilder med omhu. En fjær blir fort til fem høns når jungelbudskapene går via noen journalister og de ikke en gang tar seg bryet med å oppgi sine kilder.

Tallene viser at det ikke ble redusert, men det burde ikke blitt eksportert en eneste Wh.

Så nå kan du svare på spørsmålet: Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ?

Lenke til kommentar

... men selv om journalisten godt mulig ikke kan regne, bekrefter du jo her at det faktisk var en økning @Simen1.

Riktignok vet både du og jeg at to utvalgte ukenumre ikke er godt nok grunnlag for å konkludere hverken ene eller andre veien.

Blant folk som har fått sine utgifter økt med flere tusenlapper hver eneste måned, er det nok allikevel slik at enhver kWh eksportert, anses som én for mye. Rammes man hardt, er det lett å bli provosert over at vi eksportete. At vannstanden var ganske lav, hjelper nok heller ikke på.

Jeg vet du er stor tilhenger av tall og statistikk. Innimellom alle tallene fra NordPool, kunne det vært kjekt å se tall på hvordan dette slår ut på en vanlig trang familieøkonomi! 
 

Gamle trekkfulle hus blir sikkert umulig å omsette på Finn etterhvert, og da står man der med verditap på bolig, økt rente, økt levekostnader, +++. 😢

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Ether said:

Tallene viser at det ikke ble redusert, men det burde ikke blitt eksportert en eneste Wh.

Så nå kan du svare på spørsmålet: Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ?

Det er ingen vits i å fortsette å diskutere dette med Simen1.:)
Han har klart tydeliggjort at han synes det er en fin ting at "vi" (de som faktisk bestemmer) har en kraftbørs og at vi er knyttet til EU-priser med disse kablene. Ifølge han så har vi hatt tørke nå i ett par ti-år og at vi nå endelig kan få "billig" strøm fra EU via disse vidunderlige kablene.
Det motsatte synspunktet er at disse kablene gir "oss" (kraftspekulantene) en gyllen mulighet til å berike seg på å "selge" en vare som koster 0.1kr til f.eks. 6.kr. Det er selvsagt en glimrende business for de som nyter godt av den.
Utrolig at noen kan synes dette er en god ide når vi nå ser konsekvensene av å la "markedet" styre prisen på nødvendig infrastruktur.
Hva er vitsen med å ha en regjering (marionetter) når det er kapitalismen som likevel bestemmer?
Hvor smart er det å selge en vare for 6kr og så gi tilbake 3kr (bare tok et tall) for å dempe "folkets" uro over å ikke kunne betale strømregningen? Er det kanskje like greit å selge den for det dobbelte av kostprisen (0.2kr). Nei, tydeligvis ikke for de som har jobbet for og støtter denne geniale ideen om å trekke (rådyre) kabler fra ett selvforsynt land til EU-land som legger ned de kraftverkene de ikke trenger lenger for de kan få "billig" (for dem) strøm fra (Sør)Norge.
Så kommer selvfølgelig de sedvanlige debattantene trekkende med argumentet som kan brukes begge veier at "vår" (strømbaronenes) eksport kun dekker noen få prosent av kraftbehovet på kontinentet/Storbritania (som forøvrig ikke er med i EU lenger i motsetning til Norge som er mer med i EU i praksis en alle andre EU-land).

<end-kveldsrant> :)

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 9/17/2022 at 2:36 PM, Simen1 said:

Vi importerer strømmen billigere enn vi eksporterte den for. Det er god businesstrategi for Norge.

Hvilken pris er din definisjon på mangler? Europa eksporterer strøm til oss fordi vi byr en pris de er villige til å eksportere for. Det er smart med tanke på fyllingsgraden i NO2.

Helt riktig. Det er ikke energikrise i Norge. Det er en energipriskrise, og den er ikke avgrenset til bare Norge. Den gjelder i hele Europa.

Det er jo helt høl i huet. Å tømme magasinene og reimportere strøm som hadde lav kostpris for skyhøye summer.

God businesstrategi? FOR HVEM??? Ikke bedriftene som går konk iallefall. En god businesstrategi hadde vært å hatt billig strøm som er den eneste gjenværende fordelen av å ha en bedrift i Norge.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan de får det til eller om det en forvaltning som fungerer bedre når prisene stiger enn når de synker..

Detaljene kjenner jeg ikke, men de har ligget godt under i gjennomsnitt i hele 2021 og 2022. Nedsiden er begrenset til 12,5 øre over spot for sluttbruker, så risikoen ved avtalen er svært lav i forhold til oppsiden. Hittil har de kun ligget over spot i en eneste måned i 2021, og da kun med 2,1 øre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ether skrev (22 timer siden):

Tallene viser at det ikke ble redusert,

.. fra uke 28 til uke 29 i sommer. (Med massive regnefeil fra din "kilde") Tidligere skrev du at "eksporten ikke ble redusert i sommer.." Da trodde jeg du mente i sommer, sammenlignet med forrige sommer eller noe sånt, men greit å vite at du bare plukket to enkeltuker for å skape en cherrypicked konklusjon. Skulle jeg sunket ned til samme nivå så hadde jeg bare valgt uke 29 og 30 i stedet for og konkludert med at eksporten ble nesten halvert i sommer (-45%). Er det dette nivået du ønsker å legge diskusjonen på?

Ønsker du virkelig å lure deg selv ved å oppsøke faktafeil bare fordi de støtter opp om ditt falske grunnsyn, i stedet for å oppsøke fakta og kalibrere din egen kurs etter hva du finner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (22 timer siden):

Blant folk som har fått sine utgifter økt med flere tusenlapper hver eneste måned, er det nok allikevel slik at enhver kWh eksportert, anses som én for mye. Rammes man hardt, er det lett å bli provosert over at vi eksportete. At vannstanden var ganske lav, hjelper nok heller ikke på.

Javisst, det skjønner jeg godt. Men når faktafeil får rå i kommentarfeltene og til dels på begge ytterkanter av den politiske skalaen så mener jeg vi blir et fattigere samfunn. Fattig på kunnskap og dermed fattig på konstruktiv handlingsevne, fordi handlingene baseres på faktafeil. Derfor synes jeg det er særdeles viktig at faktafeil motgås aktivt og konsekvent. Vi kan ikke utvikle oss til et samfunn der sannhet er et relativt begrep, strategisk ut fra hvem man prater med og hva man ønsker å oppnå, slik det er veldig mye av i Russland nå, og i amerikansk politikk. Vi må bli flinkere til å stille sprederne av falske nyheter i gapestokken. Få saklig riktig og gode beslutningsgrunnlag. Ikke jatte-med taktiske løgner a la Putins nikkedukke-sfære.

qualbeen skrev (22 timer siden):

Jeg vet du er stor tilhenger av tall og statistikk. Innimellom alle tallene fra NordPool, kunne det vært kjekt å se tall på hvordan dette slår ut på en vanlig trang familieøkonomi! 

 

Det slår ganske hardt ut på mange familier. Ingen tvil om det. Men tilbake til fakta. Hvordan vet vi at det slår hardt ut dersom vi lar oss forføre av klovner og troll på nett? Hvordan faktasjekker folk flest den informasjonen som strømmer inn fra alle kanter? Bryr folk seg om fakta i det hele tatt, eller er de mer opptatt av å spille på taktiske løgner for å oppnå et eller annet? Hva tjener f.eks opposisjonen på stortinget på å teppebombe regjeringen med strategiske løgner? Kan de klare å vippe regjeringen av pinnen for å komme i posisjon selv? Har de noe som helst ærlig ønske om å komme til bunns i sakene til folks beste, eller er det kun taktikkeri for å komme i posisjon? Hvilke politikere ønsker du? - De som lyver så det renner men støtter din sak, eller de som er ærlige, faktabaserte og ikke støtter din sak?

qualbeen skrev (22 timer siden):

Gamle trekkfulle hus blir sikkert umulig å omsette på Finn etterhvert, og da står man der med verditap på bolig, økt rente, økt levekostnader, +++. 😢

Jeg synes det viser en litt tafatt og påtatt holdning. Nordmenn er kjent for å være verdensledende i oppussing av boligene. Enorme beløp går på dette hvert år. Men akkurat når strømprisene har blitt skyhøye så har liksom folk vært for fattige til å gjøre enøktiltak på huset sitt på mange tiår. Husk også at hus har levetid. Nye fødes og gamle dør. Standarden på det som bygges nytt er milevis høyere enn de husene som takker for seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

.. fra uke 28 til uke 29 i sommer. (Med massive regnefeil fra din "kilde") Tidligere skrev du at "eksporten ikke ble redusert i sommer.." Da trodde jeg du mente i sommer, sammenlignet med forrige sommer eller noe sånt, men greit å vite at du bare plukket to enkeltuker for å skape en cherrypicked konklusjon. Skulle jeg sunket ned til samme nivå så hadde jeg bare valgt uke 29 og 30 i stedet for og konkludert med at eksporten ble nesten halvert i sommer (-45%). Er det dette nivået du ønsker å legge diskusjonen på?

Ønsker du virkelig å lure deg selv ved å oppsøke faktafeil bare fordi de støtter opp om ditt falske grunnsyn, i stedet for å oppsøke fakta og kalibrere din egen kurs etter hva du finner?

Så nå kan du svare på spørsmålet: Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ? Produksjonprisen på vannkraft i Norge ligger i området 10-15 øre/kWh, og Norge er i utgangspunktet selvforsynt med energi fra vannkraften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle jeg sunket ned til samme nivå så hadde jeg bare valgt uke 29 og 30 i stedet for og konkludert med at eksporten ble nesten halvert i sommer (-45%). Er det dette nivået du ønsker å legge diskusjonen på?

Ønsker du virkelig å lure deg selv ved å oppsøke faktafeil bare fordi de støtter opp om ditt falske grunnsyn, i stedet for å oppsøke fakta og kalibrere din egen kurs etter hva du finner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Skulle jeg sunket ned til samme nivå så hadde jeg bare valgt uke 29 og 30 i stedet for og konkludert med at eksporten ble nesten halvert i sommer (-45%). Er det dette nivået du ønsker å legge diskusjonen på?

Ønsker du virkelig å lure deg selv ved å oppsøke faktafeil bare fordi de støtter opp om ditt falske grunnsyn, i stedet for å oppsøke fakta og kalibrere din egen kurs etter hva du finner?

Det ble eksportert strøm selv om magasinene ble tappet ned og det ikke var nedbør i hele sommeren i år. Du henviser til sommeren 21 når det regnet i bøtter og spann i sør og øst. https://www.aftenposten.no/norge/i/k6Q0mj/kan-falle-like-mye-regn-paa-en-uke-som-en-normal-september-oestafjells

Du virker å være en useriøs kverulant mange hakk over middels nivå.

Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ? Bedrifter og folk går konkurs.

Lenke til kommentar
Ether skrev (1 time siden):

Du henviser til sommeren 21 når det regnet i bøtter og spann i sør og øst.

Se igjen:

1889136588_Screenshot2022-09-19at00-24-23Marketdata.thumb.png.63b5bf67cba960d35992449941c5d5c0.png

Ether skrev (1 time siden):

det ikke var nedbør i hele sommeren i år.

Hele sommeren? Den samme sommeren som ble til uke 28 og 29 sist du var hardnakket på at det eksporten hadde økt i sommer?

Prøv deg gjerne fram med data fra NVE, eller nedbørshistorikken til YR og se om du kan underbygge påstanden denne gangen.

Skal man gjøre gode beslutninger bør man ha et riktigst mulig bilde av situasjonen. Da må man hente inn objektive fakta, i stedet for å synse og legge personlige føringer. Man bør også aktivt gå i mot forsøk på villeding, spredning av falske påstander og misoppfattelser. Jeg tar bare ansvar her og forteller når påstander er på ville veier. Ikke skyt budbringeren.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Se igjen:

1889136588_Screenshot2022-09-19at00-24-23Marketdata.thumb.png.63b5bf67cba960d35992449941c5d5c0.png

Hele sommeren? Den samme sommeren som ble til uke 28 og 29 sist du var hardnakket på at det eksporten hadde økt i sommer?

Prøv deg gjerne fram med data fra NVE, eller nedbørshistorikken til YR og se om du kan underbygge påstanden denne gangen.

Skal man gjøre gode beslutninger bør man ha et riktigst mulig bilde av situasjonen. Da må man hente inn objektive fakta, i stedet for å synse og legge personlige føringer. Man bør også aktivt gå i mot forsøk på villeding, spredning av falske påstander og misoppfattelser. Jeg tar bare ansvar her og forteller når påstander er på ville veier. Ikke skyt budbringeren.

Mener du at disse kablene og Acer er 'gode greier' for den økonomiske infrastrukturen i Norge ? Bedrifter og folk går konkurs.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...