Gå til innhold

Hvilken jobb skal jeg velge?


Gjest dcbd7...0a7

Anbefalte innlegg

Gjest dcbd7...0a7
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

4-6 timer pendling hver dag???? Det er jo helt sykt😅

Når du skal til Oslo. Og har 103km til og fra. 😌 Vinteren er grusom, er ikke lett å kjøre i en liten elbil. 🙈 Bensin funka dårlig mtp bom og drivstoffutgifter. 
Men som de sier; alltid noen som har det verre enn meg. Ikke sant. 😝

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest dcbd7...0a7 skrev (Akkurat nå):

Når du skal til Oslo. Og har 103km til og fra. 😌 Vinteren er grusom, er ikke lett å kjøre i en liten elbil. 🙈 Bensin funka dårlig mtp bom og drivstoffutgifter. 
Men som de sier; alltid noen som har det verre enn meg. Ikke sant. 😝

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

4-6 timer på 103 km? Er det flintstone elbil?😅

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

4-6 timer på 103 km? Er det flintstone elbil?😅

Haha. Kjører 90km da det er elbil. Når jeg er framme, så er jeg nesten tom for strøm. Får ikke ladet tidsnok hjemme da det tar 24t før bilen er fullladet. På vei hjem sitter jeg ofte i trafikk… det er 1t og 38min fra der jeg bor. Såå ja

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (24 minutter siden):

Aner ikke hvordan markedet er i IT-bransjen. Men bare det at du har barn gjør jo at du burde prioritere FAST ansettelse fremfor MIDLERTIDIG. En fugl i hånda eller ti på taket?

Tid er heller ikke fornybar energi 😃 Du spesifiserer ikke om 1.5t er totalt per dag eller tur/retur. Men på et arbeidsår (ca 253~ dager) tilsvarer 1.5 timer i bil om dagen 380 timer eller 15,8 dager. Når jeg tar utgangspunkt i at det er totalt per dag, og legger det til i brukte timer på et årsverk (1900 timer arbeidstimer). Blir regnestykket for årslønn slik:

500.000 / (1900 + 380) = 219,3 kr/timen.
445.000 / (1900 + 190) = 212,9 kr/timen.

Legg til kost for den lengre reisen så skal du ikke se bort i fra at det blir mer kostbart det og.

Det blir ikke 1,5 timer reisevei hver dag dersom han kan ha hjemmekontor tre dager i uka. Snarere tvert imot blir det vel mindre reising i den statlige jobbe i løpet av et år. 

Endret av Rutgerus
Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

4-6 timer pendling hver dag???? Det er jo helt sykt😅

Jeg så feil på kartet. Det var 142km til jobb til og fra. 🙈

det er for så vidt jobb nr 1 og.

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (10 minutter siden):

Det blir ikke 1,5 timer reisevei hver dag dersom han kan ha hjemmekontor tre dager i uka. Snarere tvert imot blir det vel mindre reising i den statlige jobbe i løpet av et år. 

Jeg kan ikke forutse hvor mange dager i løpet av året trådstarter skal være ha hjemmekontor. Så dette finner han ut av selv 😃 

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7

Er det vanlig å få tilbudt hjemmekontor 2-3 dager i løpet av en arbeidsuke da?

Hvis arbeidsgiver finner ut at ordningen er en belastning, så skjønner jeg om jeg ikke får tilbud om fast ansettelse, og da er på i igjen med å søke jobber. Slitsomt det der…

Jeg begynner å tro at jobb nr 2 er det sikreste valget. Får håpe de kan heve grunnlønna litt i hvert fall.

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7 skrev (2 timer siden):

Er det vanlig å få tilbudt hjemmekontor 2-3 dager i løpet av en arbeidsuke da?

Hvis arbeidsgiver finner ut at ordningen er en belastning, så skjønner jeg om jeg ikke får tilbud om fast ansettelse, og da er på i igjen med å søke jobber. Slitsomt det der…

Jeg begynner å tro at jobb nr 2 er det sikreste valget. Får håpe de kan heve grunnlønna litt i hvert fall.

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Ganske vanlig med hybrid arbeidsplass i etterkant av Covid. Ofte mulighet for 2 dager hjemmekontor, men noen har sikkert 3 også. 
 

Sendte du e-post til Jobb 2 angående lønn? 

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7
Rutgerus skrev (På 15.9.2022 den 22.37):

Ganske vanlig med hybrid arbeidsplass i etterkant av Covid. Ofte mulighet for 2 dager hjemmekontor, men noen har sikkert 3 også. 
 

Sendte du e-post til Jobb 2 angående lønn? 

Nei, har ikke hat mot til å spørre enda. Jeg er forresten videre med i siste fase i rekrutteringsprosessen. Det er meg, og 2 andre kandidater som gjenstår. 
kanskje jeg skal heller spør etter å ha signert kontrakt? 
jeg tror ikke det er frekt å spør om de kan matche, men jeg vil jo gjerne ha jobben…

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7
Gjest dcbd7...0a7 skrev (1 minutt siden):

Nei, har ikke hat mot til å spørre enda. Jeg er forresten videre med i siste fase i rekrutteringsprosessen. Det er meg, og 2 andre kandidater som gjenstår. 
kanskje jeg skal heller spør etter å ha signert kontrakt? 
jeg tror ikke det er frekt å spør om de kan matche, men jeg vil jo gjerne ha jobben…

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

En annen dilemma. Innkalling til jobb nr2 er på mandag, og jeg starter på jobb nr 1 idag. Det er vel ikke uvanlig om noen spør om en fridag? 

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7 skrev (7 timer siden):

En annen dilemma. Innkalling til jobb nr2 er på mandag, og jeg starter på jobb nr 1 idag. Det er vel ikke uvanlig om noen spør om en fridag? 

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Du har altså takket ja til jobb nr. 1? Hvis jeg var sjefen din der så hadde jeg klødd meg i hodet hvis du spør om en fridag på din tredje arbeidsdag...

Lenke til kommentar

Hvis du sier at du trenger fri den dagen fordi du hadde en avtale en stund før du begynte i jobben er vel det helt greit. Om det er dag 3 eller 329 er det samme. Å si du vil ha fri for å ha ferie på dag 3, er litt rart. 

Dra på intervju, vær åpen om at du har et tilbud(ikke si du har begynt i en annen jobb) og hør hva de sier. Tilbyr de deg jobben med bedre villkår, og du vil ha den, ta jobben. Får du tilbud om jobben, men foretrekker jobb 1, gå på jobb 1, si til leder at du har blitt tilbudt en jobb du søkte før du begynte. (Jeg ville nok ha gått for en hvit løgn om at den første kandidaten trakk seg, og de derfor ringte deg med et tilbud, så han ikke tenker på at du var på intervju når du "hadde en avtale"). Hvis du trivdes med jobben, men skulle ønske den var fast, si det, og spør hva han ser for seg om 6 måneder. Her passer ærlighet fint; jeg liker jobben, men har tilbud om fast arbeid, som er viktig. Kanskje han kan gi deg et tilbud om fast jobb med en gang? Eller kanskje han sier at det ikke er så aktuelt med forlengelse. 

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7
Frank Drebin skrev (7 timer siden):

Du har altså takket ja til jobb nr. 1? Hvis jeg var sjefen din der så hadde jeg klødd meg i hodet hvis du spør om en fridag på din tredje arbeidsdag...

Det gikk fint. Jeg sa at jeg hadde en personlig avtale, jeg fikk ta fri. Gikk helt fint.

jeg har bare fått ett tilbud, og det er jobb nr1.

Jobb når 2 gjenstår å se. Jobb 2 vet at jeg har fått tilbud, og har begynt å jobbe for jobb 1. Så jeg lurer ingen. 

Ellers så fikk jeg en veldig god opplevelse av arbeidsplassen idag (jobb1). Jobb nr 1 tilbyr jo faktisk hjemmekontor 2-3 dager i uken, men det er på 6måneder, med mulighet for fast ansettelse.

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7 skrev (På 15.9.2022 den 19.21):

Haha. Kjører 90km da det er elbil. Når jeg er framme, så er jeg nesten tom for strøm. Får ikke ladet tidsnok hjemme da det tar 24t før bilen er fullladet. På vei hjem sitter jeg ofte i trafikk… det er 1t og 38min fra der jeg bor. Såå ja

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Hæ!? Kjører du kun 90 av de 103 km fordi du har elbil og den er tom for strøm? Hvilket transportmiddel bruker du for de resterende 13 km? 

Hvorfor ordner du ikke med kraftigere lader hjemme? Eventuelt stopper og hurtiglader? 

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7
ITtraktor skrev (8 minutter siden):

Hæ!? Kjører du kun 90 av de 103 km fordi du har elbil og den er tom for strøm? Hvilket transportmiddel bruker du for de resterende 13 km? 

Hvorfor ordner du ikke med kraftigere lader hjemme? Eventuelt stopper og hurtiglader? 

Jeg mente at jeg kjører 90km/t. Bilen min har type 2, og vi har ikke fått installert elbil lader type 2 enda, grunnet vi ikke har noe buffer enda. Foreløpig har vi vanlig fra bil til stikkontakt.

jo til tider har jeg lada, står opp kl.0400-0430, lader en time når jeg kommer til en ladestasjon. Er på jobb kl 0630-0700. 😝 tungvint, men jeg kan med stolthet si at jeg har hatt ingen fravær.
 

Men jeg skal ikke dit lenger. Idag tok jeg kollektiv til jobb nr 1. tok 1t og 26min. Deiiilig ift hva jeg er vant med. Men prisene er stive hos VY ja…

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7

Oppsummert. Jeg hadde 2t reisevei per strekning.

elbilen er tom for strøm og må lades når jeg er på jobb. Når jeg er hjemme igjen kl. 1700-1800, så er det ikke sikkert jeg har nok strøm til jobb neste dag, så jeg må stå opp litt før for å kjøre bilen til en hurtiglader. Derfor stå jeg opp 04-0430 de fleste dager.

hjemme har vi ikke type 2, da det koster noen tusenlapper. :)))

 

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7 skrev (29 minutter siden):

Oppsummert. Jeg hadde 2t reisevei per strekning.

elbilen er tom for strøm og må lades når jeg er på jobb. Når jeg er hjemme igjen kl. 1700-1800, så er det ikke sikkert jeg har nok strøm til jobb neste dag, så jeg må stå opp litt før for å kjøre bilen til en hurtiglader. Derfor stå jeg opp 04-0430 de fleste dager.

hjemme har vi ikke type 2, da det koster noen tusenlapper. :)))

 

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Høres fryktelig slitsomt ut for både deg, elbilen, og den stakkars brunsvidde stikkontakt du lader fra hjemme, som virkelig må få kjørt seg! Hvor mange kWh drar du egentlig over denne stikkontakten i løpet av et døgn? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7 skrev (44 minutter siden):

Deiiilig ift hva jeg er vant med. Men prisene er stive hos VY ja…

Hehe! Noen må jo betale lønna mi som kjører dette toget! I motsetning til deg står jeg ikke frivillig opp kl 4 om morran for å kjøre i timesvis uten betaling. Men ja, pendling er ikke gratis, selv kollektiv.

Selv bor jeg i gangavstand fra jobb, anbefales! 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Gjest dcbd7...0a7
ITtraktor skrev (20 minutter siden):

Høres fryktelig slitsomt ut for både deg, elbilen, og den stakkars brunsvidde stikkontakt du lader fra hjemme, som virkelig må få kjørt seg! Hvor mange kWh drar du egentlig over denne stikkontakten i løpet av et døgn? 

En god del. Men uansett, nå er ikke dette her som er tilfelle idag, men at jeg kan ende opp med å måtte velge mellom jobb 1 eller 2. Jeg trengte å høre andres tanker ift problemtillingen.

Anonymous poster hash: dcbd7...0a7

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Guest dcbd7...0a7 said:

En god del. Men uansett, nå er ikke dette her som er tilfelle idag, men at jeg kan ende opp med å måtte velge mellom jobb 1 eller 2. Jeg trengte å høre andres tanker ift problemtillingen.

Jobbet en gang et sted der jeg måtte pendle gjennom føkkings Oslo med off. transport en lengere periode etter man fjernet parkeringsplassen min...  Brukte fra 2:40 - 3 timer hver dag på transport (dør til dør) selvom det bare var godt 40 km.  Et helvete!  Jeg holdt ut et halvt år på den måten til jeg fikk avsluttet et prosjekt så jeg ikke stoppet midt i noe uferdig, men gjør det aldri igjen. 

Jeg ville prioritere minst transporttid høyt.  Jeg ville prøvd å finne noe nærmere - og som en annen skrev, ta med transporttiden og regn ut timeprisen; da kan det være en dårligere betalt lokal jobb faktisk er bedre betalt i praksis når alt er med. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...