Gå til innhold

Hvor mye lønn skal jeg ha?


Anbefalte innlegg

Jeg har fagbrev som BUA og jobber med barn (som lærer i et spesifikt fag). Jeg jobber ikke i skolen, men for kommunen.  Stillingen min heter servicemedarbeider og fordi det ikke er spesifikt krav om at man må ha fagbrev for å utføre jobben jeg gjør, så får jeg ikke lønn som fagarbeider, kun minstelønn med ansiennitet. 

Jeg bare lurer på hva jeg kan kreve? Er det noen som vet? Jeg ønsker jo selvfølgelig å få betalt som fagarbeider, når jeg har BUA fagbrev, og jobber med barn, men er usikker på hva jeg har rett på siden stillingen ikke krever fagbrev for å være ansatt... 

Er det noen som kan hjelpe, evt. vet hvor jeg kan henvende meg for å spørre? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du jobber som lærer for barn, men har stilling som servicemedarbeider? Det høres ikke riktig ut. Høres ut som stillingsbeskrivelsen din - eller hva du er ansatt til; ikke samsvarer med dine gjøremål. Da ville jeg heller forsøkt å få endret stillingsbeskrivelsen til noe som er mer relevant for ditt fag - og den jobben du utfører. 

Du kan henvende deg til verneombudet på din arbeidsplass, eller hos Fagforbundet for veiledning. Du skriver "kreve" - det blir litt feil. Her er det nok mer en forhandlingsvei du må gjennom. 

Lenke til kommentar

Det korrekte er at du skal ha lønn på bakgrunn av kvalifikasjonskrava i stillinga. Er det ikkje krav om fagbrev så skal du i utgangspunktet ikkje ha lønn som fagarbeidar med mindre fagbrevet er relevant for jobben du er satt til å gjere. Ein lege som køyrer buss skal lønnast som bussjåfør. 

Men, dersom arbeidsgivar (kommunen) drar nytte av fagbrevet ditt i jobben så skal du også ha betalt for dette. 

Det fyrste spørsmålet blir derfor om stillinga du har samsvarer med den jobben du gjer. Gjer du berre oppgåver som ikkje krever utdanning så stiller du svagt, men bruker du kompetansen din så har du nok feil stillingstittel. 

 

Som i dei fleste andre tilfeller så er det arbeidsgivar du må spørre, altså leiaten din eller din leiars leiar. Dersom du er eller blir fagorganisert så kan du spørre om juridisk bistand slik at du eventuelt kan kome med motargument når kommunen seier du har rett lønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...