Gå til innhold

Erfaring med Canon RP mot Canon R7R10


Anbefalte innlegg

Nå er det kommet to nye croop kameraer i RF serien til Canon. Begge kameraene R7 og R10 virker spennende og er av interesse, men ser mest på R7. Det jeg er mer usikker på er optikken de kommer med RF-S. Er det gode objektiver. Blir bildene skarpe nok, spesielt i skumringen?

Alternativt ser jeg på et brukt Canon RP der jeg kan sette på L optikk til Canon (som jeg har fra tidligere). Setter jeg et 24-70mm på med en overgang får jeg flott vidvinkel og ett godt objektiv. Setter jeg på 70-200mm med overgang får jeg en telezoom som også gir skarpe bilder.

Men setter jeg 24-70mm på R7 mister jeg jo vidvinkelen, noe som gjør det objektivet mindre attraktivt. Det blir flott med 70-200mm, der får jeg faktisk mer tele enn på Canon RP

Så spørsmålet er om Canon RP klarer å konkurrere med den nyere Canon R7. Skarpe bilder er viktig. Hastigheten er ikke så interessant siden jeg mest fotograferer natur og bilder i byen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt overrasket at det ikke er noe interesse når det gjelder Canon RP eller de nye kameraene Canon R7 og R10. Canon RP får man nå for undre 9000kr og virker på meg som ett godt kjøp siden man da kan kjøpe brukte gode EF objektiver rimelig. Så er det bare å benytte en overgangen fra EF til RF og får optikk jeg ikke tok meg råd til for noen år siden.

Lenke til kommentar

Har luktet litt på disse, og RP mangler for min del litt for mye. Bærer preg av å være av de første speilløse husene til Canon. 

Så jeg snuser også litt på R7. Aller helst kunne jeg tenke meg R6, men ca 30K er nok litt i overkant. Jeg må da også kjøpe mer fullformat-optikk, som vil øke prisen enda mer...

Det som er den største bøygen for min del nå er vel utvalget av objektiver, prisen på disse og usikkerhet rundt tredjeparts optikk. Så derfor drøyer jeg litt med å bytte ut mitt nåværende 60D.

Jeg sendte et spørsmål til Tamron om dette, men fikk da bare følgende svar fra det som vel er importøren (Focus Nordic AB):

Sitat

Vi har ingen informasjon om at Tamron vil levere objektiver med Canon RF fatning.


På den annen side hører vi ikke om nye produkter før rett før de frislippes fra Tamron, så det kan selvsagt være at det kommer.

Sannsynligvis er det juridiske problemstillinger som må avklares først.

 

Vi importerer også Samyang og de kom med RF fatning, men måtte trekke de fra markedet grunnet juridisk press fra Canon.

De er nå blitt enige og Samyang leverer igjen objektiver til RF.

Så la oss håpe at noe lignende kan skje for Tamron.

 

PS: Tamron har akkurat frisluppet objektiv for Nikon Z

 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Jeg hadde 60d for noen år siden, men solgte det for å få et mindre kamera. Da ble det Olympus. Var fornøyd med 60d men valgte et lite kamera. Nå tar jeg flest bilder med mobilen, men savner fotografering der man har et kamera i et kamera. Derfor ser jeg på Canon RP. Jeg trenger ikke mange funksjoner. Men mulighet til å ta bilder i skumringen med høy iso og få gode bilder. Jeg spør om jeg kommer til å ta med kamera når jeg drar på tur, eller om det blir for stort. Siste tur på fjellet var bare med mobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...