Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avtalt pris og dokumentavgift salg uten megler


Gjest 9930f...a82

Anbefalte innlegg

Gjest 9930f...a82

Jeg fant nylig en hytte da jeg var på tur i fjellet, hytta så ubebodd ut, men jeg tok likevel sjansen og la igjen en lapp i postkassa om at jeg var interessert i å kjøpe. Overraskende nok kom det etter noen uker en melding inn fra eier.. Lang historie kort. 

Så ble vi enige om en pris på melding. Og at vi tok salget uten megler, vi endte opp med å bruke propr.no sin løsning da det var enkelt.

 

Uansett så fikk jeg da en kontrakt, og i den stod det kjøpssum, gebyr og dokumentavgift.  Jeg og selger var enige om at jeg skulle betale 1.200.000 for hytta. Han tok seg av salgskostnader. 

Så så jeg totalsummen på kontrakten som var da åpenbart høyere pga dokumentavgift, ble usikker og spurte eieren om hva jeg måtte forvente å betale, jeg betaler noe ut av lomma og resten via lån forresten.   Han sa at kjøpesummen er 1.5Mnok og at dokumentavgiften er et gebyr som er fastsatt når man kjøper selveier og at det ikke er noe han kontrollerte ( jeg har bare kjøpt andelsleilighet før )  Så dette var nytt for meg.   Jeg tolket fortsatt meldingen som at jeg da skulle  betale 1.2Mnok.    Men nå har oppgjørsavdelingen via propr ringt og sagt at det mangler beløp tilsvarende gebyrene og dokumentavgiften.    Så jeg tok kontakt med eieren og spurte hva som var greia ettersom vi var enige om 1.5Mnok.. Og han stod seg forundret til hva jeg lurte på ettersom han hadde sagt at dokumentavgiften var et gebyr, men han sa aldri at jeg skulle betale det og mente at det var innforstått ettersom kontrakten sa så..  

 

Så jeg lurer egentlig bare på om jeg har noen mulighet for å komme unna den dokumentavgiften?    1.5M var liksom taket mitt med banken også, så jeg får ikke mer der, og har ikke mer penger på konto heller.    

 

og jeg vil ikke avbryte handelen heller bare for noen titusener og evt få et krav fra meg på selger.. 

 

har jeg noen rettigheter her?  Ja jeg skrev under kontrakten.

Anonymous poster hash: 9930f...a82

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9930f...a82

Bommet litt med tallene ser jeg,  men det er egentlig samme.  Poenget står. .  Må jeg som kjøper betale dokumentavgiften? Eller kan jeg kreve at selger tar denne ettersom han ikke har opplyst om dokumentavgift i meldinger o.l

Anonymous poster hash: 9930f...a82

Lenke til kommentar

Dokumentavgift er noe som kjøper alltid må påta seg.
Det er det du må betale staten for at dem skal tinglyse papirene på at du er ny eier.

Om du går inn på boligprospekter vil du se at dokumentavgift alltid kommer på toppen da dette er en avgift for å overta en eiendom

 

Sitat

Dokumentavgift er en avgift som skal betales ved tinglysing av dokument som overfører hjemmel til fast eiendom. 

Sitat fra skatteetaten sine nettsider.
Det er du som kjøper som er ansvarlig for å tinglyse.
Ergo det er kjøper som er ansvarlig for å betale gebyret

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
kremt skrev (44 minutter siden):

Eneste mulighet er vel blankoskjøte men ikke alle selgere godtar dette.

Det er først og fremst kjøper som har noe å tape på blankoskjøte. 

Dokumentavgiften faller på kjøper. Det er avvik fra dette som krever avtale. Så disse pengene må du hoste opp. Det blir garantert dyrere å trekke seg fra handelen, så jeg ville strukket meg rimelig langt for å klare å finne de pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, dokumentavgiften er et gebyr staten pålegger kjøper å betale for tinglysing av eiendommen på deg.

2,5% av kjøpesum når det er selveier, så det bør bli 30 000 NOK til staten.   Burde vært justert ned eller vært et fast gebyr for mange år siden - da det ikke står i forhold til jobben når selv små leiligheter går for 3 mill -> 75 000,- til staten for samme jobb som med hytta du kjøpte - rett og slett landeveisrøveri av staten.

Kjøper man borettslag eller andelsleilighet eller aksjelelighet så slipper man dette gebyret helt.

Ellers er det kun i spesielle situasjoner man slipper det: 

- ved kjøp av helt nybygget bolig

- ved overdragelse mellom ektefeller ifbm skilsmisse

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Gjest 34f53...520
Herr Brun skrev (11 timer siden):

Det er først og fremst kjøper som har noe å tape på blankoskjøte. 

Dokumentavgiften faller på kjøper. Det er avvik fra dette som krever avtale. Så disse pengene må du hoste opp. Det blir garantert dyrere å trekke seg fra handelen, så jeg ville strukket meg rimelig langt for å klare å finne de pengene.

Verken jeg eller selger har eierskifteforsikring / boligkjøperforsikring.   Det er en veldig enkel hytte som trenger vedlikehold livet ut, så selger var veldig klar på det at her er det ikke noe å hente ettersom det man så var et man får.  Og jeg var enig.   Så tror ikke han går til sak for å evt få noen småkroner for noe han sikkert ikke hadde tenkt å selge heller.. Men pytt pytt.

 

Ser greia og får heller prøve å låne noe på kreditt som kan nedbetales fortløpende.

 

Takk for råd.

Anonymous poster hash: 34f53...520

Lenke til kommentar
Gjest 34f53...520
Dubious skrev (På 14.9.2022 den 11.51):

Dere ble enige om 1.3, men sluttsummen endte på 1.5?

Se nedenfor.

Gjest 9930f...a82 skrev (På 13.9.2022 den 22.14):

Bommet litt med tallene ser jeg,  men det er egentlig samme.  Poenget står. .  Må jeg som kjøper betale dokumentavgiften? Eller kan jeg kreve at selger tar denne ettersom han ikke har opplyst om dokumentavgift i meldinger o.l

Anonymous poster hash: 9930f...a82

 

Anonymous poster hash: 34f53...520

Lenke til kommentar

Som andre skriver er det normalt kjøper som hefter for dokumentavgiften. Det er avvik fra dette som må avtales. For 1,2M så snakker vi om 30k og for 1,5M så snakker vi om ca 37,5k. I tillegg kommer kostnader for skjøtedokument etc.

Om du ikke har andre alternativer bør du se på å låne disse. Å trekke seg fra salget kan gi enda større utgifter for deg.

Det som hadde skremt meg mest var om jeg ikke hadde tilstandsrapport på bygget nå som vi nærmer oss vinter.

Lenke til kommentar

Det følger av avhendingslova § 2-6 at selgeren skal bære "kostnadene med å gjere eigedomen ferdig for sal", som oppmålingsforretning, matrikkelføring, og sakkyndig bistand til dette, og gebyr til borettslag og sameie. Selgeren bærer også megleromkostningene hvis selger har gitt megleren oppdrag. Kjøperen bærer alle andre kostnader ved kjøpet, som "dokumentavgift, tinglysingsgebyr og kostnadene ved konsesjonsførehaving". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...