Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skilter kan være på avregistrert bil. Er det lurt?


plankeby

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke lengre krav om å ta av skiltene på avregistrert kjøretøy. 

Er det så lurt? Ser for meg folk påstå de låner bil og ikke visste bilen er avregistrert osv. 

"Skiltene kan stå på kjøretøyet eller oppbevares forsvarlig av kjøretøyeier på egnet sted. Dersom kjøretøyet regelmessig er i bruk av flere enn kjøretøyeier, bør kjøretøyeier tydelig informere om at kjøretøyet avregistreres og dermed ikke kan brukes." 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil jo bare kjøretøyeier bli ansvarlig. Det er jo hen/han/hun som evt. har lånt bort kjøretøyet. Og har noen lånt det uten lov så er jo det i prinsippet tyveri.

Og hvis noen tar en "Einstein" og sier de lånte bilen og ikke visste den var avregistrert når de selv er eier av bilen så blir de jo avslørt omtrent umiddelbart i en kontroll.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (25 minutter siden):

Det står jo svart på hvitt når man bestiller avregistrering, at du som eier er ansvarlig for bilen når den er avregistrert. Du er også ansvarlig for å fortelle eventuelle andre brukere at bilen er avregistrert, og du er ansvarlig om bilen står avregistrert på offentlig sted.

Ja.

Omgivelsene har jo ingen mulighet til å vite om man har med en avregistrert bil å gjøre. Uten nærmere sjekk og oppslag av bilnummer.

Ser for meg visse personer som nå blir fristet til små turer med bilen, som er avregistrert.

Terskelen for å kjøre en bil uten påsatte skilt er nok mye høyere. 

Å ta skilt av og på er jo nå (altfor) hurtig og enkelt...

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 timer siden):

Er det så lurt?

Det er jo et gode for de aller aller fleste. De som bor langt unna en trafikkstasjon slipper å ta den lange turen for å levere fra seg skiltene på sesong-kjøretøy f.eks. Og man kan avskilte når man vil hvor man vil. Samfunnet sparer penger på å automatisere/digitalisere noe som før krevde en fysisk avtale mellom bileier og saksbehandler på en trafikkstasjon. Jeg ser poenget ditt med disse Sleip Sleipnes-typene, men tror uansett sånne som de finner måter å ulovlig kjøre rundt på uansett hva slags regler man har. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (3 timer siden):

Det er jo et gode for de aller aller fleste. De som bor langt unna en trafikkstasjon slipper å ta den lange turen for å levere fra seg skiltene på sesong-kjøretøy f.eks. Og man kan avskilte når man vil hvor man vil. Samfunnet sparer penger på å automatisere/digitalisere noe som før krevde en fysisk avtale mellom bileier og saksbehandler på en trafikkstasjon. Jeg ser poenget ditt med disse Sleip Sleipnes-typene, men tror uansett sånne som de finner måter å ulovlig kjøre rundt på uansett hva slags regler man har. 

Jeg snakker ikke om å levere inn skilt, men å ta dem av bilen. Et krav om å ikke ha skiltene på bilen. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (31 minutter siden):

Hvordan vil du håndheve det kravet?

En god bot til eier av kjøretøyet om det blir tatt i å være i bruk med skiltene på. Da det er eierens plikt å ta skiltene av. -Som er mitt innspill. 

Akkurat som at L bak på bil for opplæring har en funksjon for andre rundt, har fravær av skilter på bilen også en funksjon. Omgivelsene advares, med at er er et kjøretøy med noe som ikke er i orden. 

Jeg står fast på at terskelen for å kjøre en bil uten skilter er høyere for de fleste enn en bil med skilter på. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (6 minutter siden):

En god bot til eier av kjøretøyet om det blir tatt i å være i bruk med skiltene på. Da det er eierens plikt å ta skiltene av. -Som er mitt innspill. 

Akkurat som at L bak på bil for opplæring har en funksjon for andre rundt, har fravær av skilter på bilen også en funksjon. Omgivelsene advares, med at er er et kjøretøy med noe som ikke er i orden. 

Jeg står fast på at terskelen for å kjøre en bil uten skilter er høyere for de fleste enn en bil med skilter på. 

Men eier ER jo ansvarlig for at kjøretøyet ikke brukes når det er avregistrert, uansett om det er med eller uten skilter.
Og eier VIL få en god bot om kjøretøyet brukes etter at det er avregistrert.

Er helt enig i at for folk flest er terskelen høyere for å kjøre bil uten skilter, men det er ikke folk flest som er problemet. :)
Lovbryterne bryr seg ikke, de kjører gjerne med stjålne skilter også.

Dette er en positiv endring for de fleste av oss, syns ikke de få lovbryterne skal få blokkere for det.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
iknutis skrev (7 minutter siden):

Men eier ER jo ansvarlig for at kjøretøyet ikke brukes når det er avregistrert, uansett om det er med eller uten skilter.
Og eier VIL få en god bot om kjøretøyet brukes etter at det er avregistrert.

Er helt enig i at for folk flest er terskelen høyere for å kjøre bil uten skilter, men det er ikke folk flest som er problemet. :)
Lovbryterne bryr seg ikke, de kjører gjerne med stjålne skilter også.

Dette er en positiv endring for de fleste av oss, syns ikke de få lovbryterne skal få blokkere for det.

Er det så mye tiltak å ta av skiltene da? Noen forvekslet mitt innlegg med å levere inn skilt, det er ikke tema. 

Det er selvsagt eiers ansvar, men ser for meg saker der fører av kjøretøy viser til at de ikke ante bilen er avregistrert. Det kortet kan ikke spilles når skilter er av. Samt at noen kan bli fristet til den lille turen fordi skiltene er på. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Er det så mye tiltak å ta av skiltene da? 

Absolutt ikke, men fører av bilen kan påstå både det ene og det andre. Det er og blir eiers ansvar. :)
Har du noen i kretsen rundt deg som kan bli fristet til å kjøre med avregistrert bil, bør du samle inn nøklene for å forhindre at det skjer.
Evt skaffe deg nye venner. ;)

Konkret eksempel:
Jeg avregistrerte i går min Land Rover som står på verksted ca 3 timer unna meg. Fristen for PKK har gått ut, og det foreligger derfor bruksforbud på bilen.
Jeg har ingen mulighet til å reise til verkstedet for å plukke av skiltene nå, og får heller ikke bestilt prøveskilt som jeg kan bruke for å flytte bilen uten at den er avregistrert først.

Med denne nye endringen kunne jeg avregistrere den på nett, bestille prøveskilt og kan deretter reise ned når jeg får fri fra jobb slik at jeg kan kjøre bilen hjem. Jeg har selvfølgelig som eier varslet verkstedet om at bilen er avregistrert og ikke skal brukes.
Kjempeløsning.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (7 minutter siden):

Absolutt ikke, men fører av bilen kan påstå både det ene og det andre. Det er og blir eiers ansvar. :)
Har du noen i kretsen rundt deg som kan bli fristet til å kjøre med avregistrert bil, bør du samle inn nøklene for å forhindre at det skjer.
Evt skaffe deg nye venner. ;)

Konkret eksempel:
Jeg avregistrerte i går min Land Rover som står på verksted ca 3 timer unna meg. Fristen for PKK har gått ut, og det foreligger derfor bruksforbud på bilen.
Jeg har ingen mulighet til å reise til verkstedet for å plukke av skiltene nå, og får heller ikke bestilt prøveskilt som jeg kan bruke for å flytte bilen uten at den er avregistrert først.

Med denne nye endringen kunne jeg avregistrere den på nett, bestille prøveskilt og kan deretter reise ned når jeg får fri fra jobb slik at jeg kan kjøre bilen hjem. Jeg har selvfølgelig som eier varslet verkstedet om at bilen er avregistrert og ikke skal brukes.
Kjempeløsning.

Ser den fordelen. 

Jobber på en stor arbeidsplass (over 100 ansatte) og hører i lunsjen hvordan noen er fleksible på lovverk. Alt fra "jeg lot sønnen min på 14 kjøre bilen på tur, han er jo så flink" til "jeg skadet bilen på følgende riktig måte så det ble tatt på forsikring" . 

Jeg er meget overrasket eller naiv over hvor mange det er som småsvindler (kr 10-20.000) forsikring og annet. Ser for meg at sa me gruppen vil tøye skilt på bilen også. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...