Gå til innhold

Ikke vær for verden, det er ikke all verden.


Anbefalte innlegg

 

Jesus har noe for seg, han er for deg, og har noe for deg.

Verden har ikke noe for seg, den er ikke for deg og den har ikke noe for deg.

 

1 Johannes 2:15-17 

Elsk ikke verden, heller ikke de ting som er i verden! Om noen elsker verden, da er ikke Faderens kjærlighet i ham. For alt som er i verden, kjødets lyst og øynenes lyst, og hovmodig skryt av det en er og har, er ikke av Faderen, men av verden. Og verden forgår og dens lyst, men den som gjør Guds vilje, blir til evig tid.

Johannes 18:36 NB

Jesus svarte: Mitt rike er ikke av denne verden. Var mitt rike av denne verden, da hadde mine tjenere kjempet, så jeg ikke skulle bli overgitt til judeerne. Men nå er mitt rike ikke av denne verden.
Endret av Mflj
◄ 1 Johannes 2:17 Og verden forgår og dens lyst; men den som gjør Guds vilje, blir til evig tid.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iki skrev (15 minutter siden):

Det er et veldig trist liv folk skal leve.

Er det da noe poeng i livet, om alt skal være verdiløst? 

 

 

"La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen." Sier vi når vi ber Fadervår, bønnen Jesus lærte oss å be. Altså er guds herlighet noe vi kan oppleve likevel på jorden, og det er bare på grunn av ham. Det er hans nåde vi lever under, og derfor vi puster, men når det ikke er pust i oss lenger vil vi vite at vi trenger ham mer enn vi trenger det som er i denne verden. Langt mer. Han er fundamentet for alt godt. 

 

Johannes 14:27 N78BM

Fred etterlater jeg dere, min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.
 
Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: ‘Hva skal vi spise?’ eller: ‘Hva skal vi drikke?’ eller: ‘Hva skal vi kle oss med?’ 32Alt dette er hedningene opptatt av. Men den Far dere har i himmelen, vet jo at dere trenger alt dette. 331 Kong 3,11ff; Sal 37,25; Matt 19,29; Luk 10,42; Kol 3,1f Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg. 
 
All god gave og all fullkommen gave kommer ovenfra, fra lysenes Far. Hos ham er ingen forandring eller skiftende skygge.
 
Det er nåde vi alle lever under her på jorden.
Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (2 minutter siden):

"La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen." Sier vi når vi ber Fadervår, bønnen Jesus lærte oss å be.

Når vil dette rike komme? Vil det komme i vår tidsalder eller er det da snakk om i fremtiden?

Vil man kunne elske noe der, eller vil man fortsatt kun få lov til å elske gud?

Hvordan ser dette riket ut?

Mflj skrev (4 minutter siden):

Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg. 

Er det slik at man da må finne guds rike før man får mat, drikke og klær?

Om guds rike ikke er her enda, da det skal komme, betyr det da at vi ikke skal spise, kle oss, osv, før dette riket kommer?

 

Er dette riket det snakkes om det vi omtaler som himmelen?

For om det er det, er ikke alt dette et krav om at man skal dø?

Lenke til kommentar
Iki skrev (31 minutter siden):

Når vil dette rike komme? Vil det komme i vår tidsalder eller er det da snakk om i fremtiden?

Vil man kunne elske noe der, eller vil man fortsatt kun få lov til å elske gud?

Hvordan ser dette riket ut?

Er det slik at man da må finne guds rike før man får mat, drikke og klær?

Om guds rike ikke er her enda, da det skal komme, betyr det da at vi ikke skal spise, kle oss, osv, før dette riket kommer?

 

Er dette riket det snakkes om det vi omtaler som himmelen?

For om det er det, er ikke alt dette et krav om at man skal dø?

 

"La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen." Gjelder  både i dag og i fremtiden. 

Det står om ett rike som skal komme etter denne verden. Der er det ikke sorg.
Gud har også gitt oss bønn som ett verktøy for at vi skal kunne be for oss selv og andre. Vi lever under nåde enten vi tror eller ikke. Men som kristen kan vi be til Gud og han vil ta vare på våre behov, selv i prøvelser og vanskeligheter. Det er stor kraft i en rettferdig manns bønn står det. Personlig tror jeg nøkkelen ligger i å gi livet sitt til Gud først, for å kunne oppleve han sterkt i livet. Da har Jesus sagt at han vi gi oss den hellige ånd. Dår det gjelder å ta imot Gud kan det gjøres med en enkel bønn fra hjertet.
 

Johannes 16:33 NB

Dette har jeg talt til dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden.

Hva Johannes 16:33 betyr

 Med disse ordene forsikrer Jesus varmt dem som følger ham, om at de også kan lykkes i å glede Gud til tross for prøvelser og motstand.

 «Jeg har sagt dette til dere for at dere skal ha fred på grunn av meg a Resten av verset viser at ordet «fred» her ikke er brukt i betydningen «tilstand uten konflikter». Det siktes i stedet til fred i hjertet og sinnet. Denne indre roen er mulig «på grunn av» Jesus, som lovte at hans disipler skulle få den hellige ånd. Denne mektige «hjelperen» ville gjøre det mulig for dem å lykkes uansett hvilke vanskeligheter de kom til å møte. – Johannes 14:16, 26, 27.

 
7Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. 21:22. Jer 29:12 ff. Mark 11:24.Luk 11:9 ff. Joh 14:13. 15:7. Jak 1:5. 1Joh 3:22. 5:14 ff.
8For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for. 9Eller er det vel et menneske iblant dere som vil gi sønnen sin en stein når han ber om brød, 10eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11Når da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor mye mer skal da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham! 12Derfor, alt dere vil at menneskene skal gjøre mot dere, gjør det også mot dem! For dette er loven og profetene. 
Johannes 14:26

men talsmannen, den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære eder alle ting, og minne eder om alle ting som jeg har sagt eder.
Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (7 minutter siden):

 

Det står om ett rike som skal komme etter denne verden.

Det høres da ut som vi snakker om verdens ende, eller at mennesker skal ut av denne verden og inn i guds rike.

I begge tilfeller så må vel dette bety død? 

Mflj skrev (9 minutter siden):

 

Gud har også gitt oss bønn som ett verktøy for at vi skal kunne be for oss selv og andre.

Er ikke dette motstridende mot forrige uttalelse? Om vi ikke skal elske andre, hvorfor skal vi da be for dem?

Om vi ikke skal elske oss selv, verden, de ting som er i verden, hva skal vi be for?

For at guds rike skal komme? At vi alle skal komme dit?

Skal man da be om å dø? Om å få forlate denne verden, med alle dens fristelser.

Mflj skrev (16 minutter siden):

 

8For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for. 9Eller er det vel et menneske iblant dere som vil gi sønnen sin en stein når han ber om brød, 10eller gi ham en orm når han ber om en fisk? 11Når da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor mye mer skal da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham! 

Så om man ber, så får man.

Om vi, som ikke har, gir barna våre det vi kan, i vår desperasjon for å holde barna i livet gjennom sult "gi sønnen sin en stein når han ber om brød, 10eller gi ham en orm når han ber om en fisk?" Er onde.

Er vi onde da for at vi håper barnet skal overleve i denne verden?

Gud, som da er den gode, vil gi oss gode gaver, selv om vi er onde?

De gavene han gir, er det guds rike?

Må vi inn i guds rike før vi får gavene?

Lenke til kommentar
Iki skrev (29 minutter siden):
Mflj skrev (49 minutter siden):
denne verden.

Det høres da ut som vi snakker om verdens ende, eller at mennesker skal ut av denne verden og inn i guds rike.

I begge tilfeller så må vel dette bety død? 

Jeg kan komme til bake til dette nærmere men for alle er det ikke snakk om død. Bibelen snakker om den første og den andre død. Den første død, er den død som alle dør. Altså da vi forlater denne verden (Bortsett fra de som er på jorden ved Jesus sin gjenkomst.) Den andre døden er den Jesus kan frelse oss fra.

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Iki skrev (5 minutter siden):

Er ikke dette motstridende mot forrige uttalelse? Om vi ikke skal elske andre, hvorfor skal vi da be for dem?

Om vi ikke skal elske oss selv, verden, de ting som er i verden, hva skal vi be for?

For at guds rike skal komme? At vi alle skal komme dit?

Skal man da be om å dø? Om å få forlate denne verden, med alle dens fristelser.

Vi skal elske alle mennesker, det er det jeg tror på. Med "verden" så mener jeg det som ikke er av Gud, som holder oss bore fra Gud, og alt man gjør viktigere enn Gud. Jesus sier at vi skal elske våre fiender, og at vi skal elske andre mennesker som oss selv. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (25 minutter siden):

Så om man ber, så får man.

Om vi, som ikke har, gir barna våre det vi kan, i vår desperasjon for å holde barna i livet gjennom sult "gi sønnen sin en stein når han ber om brød, 10eller gi ham en orm når han ber om en fisk?" Er onde.

Er vi onde da for at vi håper barnet skal overleve i denne verden?

Gud, som da er den gode, vil gi oss gode gaver, selv om vi er onde?

De gavene han gir, er det guds rike?

Må vi inn i guds rike før vi får gavene?

Jeg tror at vår kjærlighet, ikke kan måle seg med vår kjærlighet, at det er budskapet. 

Det er egentlig vanskelig for meg å gi svar på hvordan og hvorfor alt er som det er i verden. Men Den største gaven fra Gud tror jeg er frelse og Guds rike, ja

Matteus 5:45 44Men jeg sier: Elsk fiendene deres! Be for dem som forfølger dere! 45Da viser dere virkelig at dere er barn til deres Far i himmelen. Han lar solen skinne og regnet falle både på onde og gode, både på de som følger hans vilje, og de som ikke gjør det.

Hvorfor det er slik vet jeg ikke helt. Men Gud vet. Jeg tror Gud elsker oss og har ett håp om at alle skal komme til han. 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (15 minutter siden):

Vi skal elske alle mennesker, det er det jeg tror på. Med "verden" så mener jeg det som ikke er av Gud, som holder oss bore fra Gud, og alt man gjør viktigere enn Gud. Jesus sier at vi skal elske våre fiender, og at vi skal elske andre mennesker som oss selv. 

Jeg lurer på hvor grensen går da.

Er det snakk om det levende? 

Om et menneske er av Gud, er da en hund? 

Er ikke næring, varme, og alt dette som hjelper oss å overleve viktigere enn gud? Eller er det slik at livet ikke er viktig målt opp mot gud?

Er det slik at om vi skal velge mellom å leve eller be, så er bønnen viktigere?

Lenke til kommentar
Iki skrev (24 minutter siden):

Jeg lurer på hvor grensen går da.

Er det snakk om det levende? 

Om et menneske er av Gud, er da en hund? 

Er ikke næring, varme, og alt dette som hjelper oss å overleve viktigere enn gud? Eller er det slik at livet ikke er viktig målt opp mot gud?

Er det slik at om vi skal velge mellom å leve eller be, så er bønnen viktigere?

Gud er God og ønsker at vi skal ha det godt. Han ønsker gode ting for oss. Alt er blitt til av han, og etter at han skapte det så står det at han så at det var godt. Også dyr er jo skapt av ham.

 1 Mosebok 1:31
Og Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var såre godt. Og det blev aften, og det blev morgen, sjette dag.

 

men du kjenner sikkert historien om hva som skjedde og synd kom inn i verden. Hvis vi setter Guds rike først og elsker Gud og mennesker. Tror jeg man vil oppleve Gud virke i dette livet, og se Guds rike i det neste også. Selv om livet her på jorden ikke er uten prøvelser. 

1 Johannes 4:7-10 NB

Mine kjære, la oss elske hverandre! For kjærligheten er av Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud. Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet. Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblant oss, at Gud har sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved ham. I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.
 

Markus 12:30-31 NB

og du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din fornuft og av all din makt. Dette er det første budet. Det andre, som er like stort, er dette: Du skal elske din neste som deg selv! Det finnes ikke noe annet bud som er større enn disse.
 
Verden blir ett bilde på det som ikke er av Gud og som ikke er Guds vilje eller er godt for oss eller vår sjel, og som holder oss borte fra han. Jeg tror gud vet medre og bil bedre for oss selv enn oss selv. Derfor handler det litt om å stole på han og gi opp det han ikke liker i livene våre og å sette han først. 
 
Det er stor kraft i en rettferdig manns bønn, står det, altså ved å prøve å leve gode liv, ikke i synd. 
Ingen mennesker klarer jo det helt, men jeg tror det handler om å prøve. God samvittighet ifht Gud tror jeg er viktig. 
Med begrepet verden mener jeg verden slik den ble etter syndefallet, det var da synd kom inn i verden og vi beveget oss bort fra Gud. Derfor tror jeg begrepet verden blir brukt som ett bilde på det som står i kontrast til Gud
Endret av Mflj
Lenke til kommentar
Mflj skrev (7 minutter siden):

Mine kjære, la oss elske hverandre! For kjærligheten er av Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud. Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet.

Dette høres da veldig annerledes ut enn det første sitatet. 

Mflj skrev (2 timer siden):

Elsk ikke verden, heller ikke de ting som er i verden!

 

Mflj skrev (10 minutter siden):

Verden blir ett bilde på det som ikke er av Gud og som ikke er Guds vilje eller er godt for oss eller vår sjel, og som holder oss borte fra han. Jeg tror gud vet medre og bil bedre for oss selv enn oss selv. Derfor handler det litt om å stole på han og gi opp det han ikke liker i livene våre og å sette han først.

Men hva er det han ikke liker? Et eksempel?

Lenke til kommentar
Iki skrev (54 minutter siden):

Dette høres da veldig annerledes ut enn det første sitatet. 

 

Men hva er det han ikke liker? Et 

Det er ikke mitt poeng å gå i detalj på det. Jeg tror de fleste har ett moralsk kompass. Jeg ønsker å si at man kan ha en relasjon til Gud, hvis man gjør så godt man kan og ber om tilgivelse. Hvis du elsker meg gjør du min vilje sier Jesus. Gud er kjærlighet, og hvis vi elsker han vil vi gjøre hans vilje og ønsker å leve gode liv. Jeg tror vi kan vite Guds vilje, hva han liker og ikke,utifra skriften og i en relasjon med han.

Vi oppfordres bla til å tilgi de som har gjort oss urett bla. Jeg tror ikke jeg er den som skal belære. Jeg svarer fordi du spør, ikke fordi jeg er perfekt selv.  Å søke Gud og be og og vite at vi kommer til kort men likevel gjør så godt vi kan og be om tilgivelse tror jeg er det viktige 

Efeserne 2:8-10 NB

For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave. Det er ikke av gjerninger, for at ikke noen skal rose seg. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud forut har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.
 

Jeremia 29:13-14 N11BM

Dere skal søke meg, og dere skal finne meg. Når dere søker meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier HERREN. 
Endret av Mflj
Lenke til kommentar
13 hours ago, Iki said:

Dette høres da veldig annerledes ut enn det første sitatet. 

"Elsk ikke verden, heller ikke de ting som er i verden!"

Men hva er det han ikke liker? Et eksempel?

Som sagt av Mflj, Verden er her en betegnelse på det som står Gud og Guds vilje i mot - sagt på en annen måte, synd mot Gud og mennsker.
Det er iallefall delvis definert "For all that is in the world—the desires of the flesh and the desires of the eyes and pride of life"
Dvs at lystene/begjæret du har i inne i deg og lystene du får av å se, til feks å stjele, lyve, hore, misunne andres eiendeler, havesyke, hate ting som du ikke skal, som oftest for å tjene sitt eget ego (jeg'et) er bla ting som er i verden. Samtidig som å være stolt av livet sitt/levebrødet/eiendelene en har. Dvs feks om en har mye og eier mye så blir en stolt av seg selv og tror en er noe. Slikt er i mot Gud og dermed skal kristne ikke elske slikt, fordi da elsker man heller ikke Gud.
Et annet sted er en grei forklaring på dette med lyst/desires(Lust) og synd; "Men enhver fristes idet han drages og lokkes av sin egen lyst
derefter, når lysten har undfanget, føder den synd; men når synden er blitt fullmoden, føder den død." Død er nok her den annen død - fortapelsen vekk fra Gud, lyset og det som er godt. 
 
Her vil jo feks noen griske penge-predikanter fra USA falle av fort.. Slike som kjøper seg luksus basert på andres hard tjente penger og er stolt av det og det de har skaffet seg i livet. Men det kan og vil gjelde Ola og Kari Nordmann hvis de elsker disse ting.

Dermed er det godt at det finnes håp i Evangeliet (gode nyheter) om Jesus, at i og igjennom han kan vi få en ny start og kraft og vilje til å leve et liv etter Guds vilje.


 

Lenke til kommentar
cuberen skrev (20 minutter siden):

Dermed er det godt at det finnes håp i Evangeliet (gode nyheter) om Jesus, at i og igjennom han kan vi få en ny start og kraft og vilje til å leve et liv etter Guds vilje.

Jeg synes ikke det høres godt ut.

Om en håndverker lager noe pent, og ingen skal få lov til å like dette, han skal ikke selv få være stolt av sitt arbeid, så mener jeg det gjør livet trist.

Det at barn ikke kan glede seg over en gave, at man ikke kan være fornøyd med seg selv, osv.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Iki said:

Jeg synes ikke det høres godt ut.

Om en håndverker lager noe pent, og ingen skal få lov til å like dette, han skal ikke selv få være stolt av sitt arbeid, så mener jeg det gjør livet trist.

Det at barn ikke kan glede seg over en gave, at man ikke kan være fornøyd med seg selv, osv.

Det handler ikke om ikke kunne like noe. Du er jo fri til å like Guds håndtverk. De fleste liker Guds natur. Vi kan like og nyte i en balansert forstand, men ikke utover slik at det bli misbruk og synd. Jeg liker og nyter kona mi i den fulle visshet at det er noe Gud ikke har noe i mot, men har velsignet som noe godt. Men hvis jeg forguder ho og ho blir alt, så er det noe annet. Eller om jeg plutselig fant meg i å forføre nabokona og lyktes med det, så er jeg ute å kjøre på dypt vann.

Hvis du er æresyk etter mennskers bekreftelser så er du ute kjøre med din åndelige modenhet og tro på Gud.
Men å arbeide godt og ærlig og vite at du har gjort et flott arbeid er ikke det samme som å synde med det. Om noen gir deg ære for ditt arbeide uten at du søker det aktivt, så ta det som noe positivt, men ikke la det gå til "hodet på deg".. Dette handler om balanse. Merk deg at å elske er et sterkt ord. Elsk ikke de ting i verden..
 
Du kan nyte en god biffmiddag e.l i god sammvittighet og takk til Gud, så en må ikke overtolke her. En må også ha overblikk, ikke kun litt innblikk i en sak/tema.
Hvor har du at Barn ikke kan glede seg over en gave? Om jeg gav min datter en god middag, hvorfor skulle ikke ho kunne glede seg i den?
 
Sånn generelt sett, så vil jo vi mennesker ikke like å måtte kutte med synden. Siden det ofte er digg for ei tid. Det er jo også derfor det koster. Det koster å bli en kristen, siden vi skal følge Kristus, og han kostet det mye å følge sin Far - Gud vilje, fremfor sin egen.  

Det er liksom litt av "den som ler sist ler best". "Først test, så fest". "Det beste er i vente". Selv om en også kan nyte innenfor regler mens vi lever. Skjønner du litt hva jeg mener? Men dette kan ikke fullt forståes før en også kjenner godene en kan få smake på nå med livet i Gud mens vi lever. Fred, glede osv som Gud gir de som er i Kristus og følger han. 

Lenke til kommentar

Var det ikke Jesus som sa til en samling, at himmelriket er her og no? Til sjokk for forsamlingen. Så dette riket, er en sinnstilstand, og en må la denne selvkonstruerte verden gå bort, for å kunne oppleve det. 

Har selv meditert mye, og når verden faller bort, og eg klarer være i nuet, så er det opplevelser og en effekt som er svært overbevisende. Gud er kun et ord som peker på noe i sinnet, men kristendommen og andre religiøse skikkelser har klart å lage et slags eventyr av en skapning i form. Men det står vel i bibelen og at gud har ingen form (ikke at bibelen er fasit på alt). 
Når religion hele tiden peker på at du skal få senere når du f.eks er dau, mens Jesus selv sier himmelriket er her og no, så er det sånne motsigelser som bare splitter. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, hatredFan911 said:

Var det ikke Jesus som sa til en samling, at himmelriket er her og no? Til sjokk for forsamlingen. Så dette riket, er en sinnstilstand, og en må la denne selvkonstruerte verden gå bort, for å kunne oppleve det. 

Har selv meditert mye, og når verden faller bort, og eg klarer være i nuet, så er det opplevelser og en effekt som er svært overbevisende. Gud er kun et ord som peker på noe i sinnet, men kristendommen og andre religiøse skikkelser har klart å lage et slags eventyr av en skapning i form. Men det står vel i bibelen og at gud har ingen form (ikke at bibelen er fasit på alt). 
Når religion hele tiden peker på at du skal få senere når du f.eks er dau, mens Jesus selv sier himmelriket er her og no, så er det sånne motsigelser som bare splitter. 

 

Guds rike er inni de som får del i det. Det kan vi komme inni gjennom troen på Jesus, døpes i vann til han og få den Hellige Ånd som kom på Pinsedag til alt kjød, uansett alder, kjønn og stilling i samfunnet. Altså ikke bare til få enkelt personer som i Gamle Testamentet. Den store forandringen starter innenfra og ut. Ikke utenfra og inn. Dermed er den nye fødsel av åndelig art, som skal gjenomsyre seg ut og gjøre slik at vi bruker kroppen til det som er Guds vilje.

Det er nok heller 'både og' isteden for 'enten eller'. Vi tenker ofte at det må være sånn eller sånn, men det er ikke alltid det er riktig.
Guds rike er kommet og har ikke kommet. 'Alerede, men ikke ennå.'
Si at du blir 16 år og nå åpnes en ny verden for deg, du får øvelseskjøre bil. Ja, nå får du virkelig smake på dette med å kjøre bil. Men det å kunne kjøre fritt som du selv vil, alene uten tilsyn osv, skjer ikke før du har bestått prøven (her prøvene) og er 18 år.
Det er ikke her en motsettning i det at du kan kjøre bil, men ikke kan kjøre bil.
Litt slik ville jeg sett Guds rike som. Det er noe en kan smake på og oppleve osv mens vi lever, men det fullbyrdes ikke fullt og helt før Jesus kommer (de fleste dør legemlig før det) for å regjere, når hans etterfølgere får en kropp som han fikk, fri fra synd og sykdom. Når naturen ikke lenger er forgjengelig, når alt blir nytt. Da vil det fulle Guds Rike ha kommet uten noen form av å holdes igjen. Så det trenger ikke å splitte, annet en for de som ikke kan godta 'både og'.

Når en begynner å dabble i åndeverden og meditasjon, så skal en vite teologisk at dette er noe som kan være forførende ånder som kler seg om til noe lyst og godt. Dvs det er ikke Guds rike en tror en smaker og opplever, men en etteraping fra andre ånder enn den Hellige Ånd. 

 

Lenke til kommentar
cuberen skrev (5 timer siden):


Når en begynner å dabble i åndeverden og meditasjon, så skal en vite teologisk at dette er noe som kan være forførende ånder som kler seg om til noe lyst og godt. Dvs det er ikke Guds rike en tror en smaker og opplever, men en etteraping fra andre ånder enn den Hellige Ånd. 

 

hatredFan911 skrev (7 timer siden):

Var det ikke Jesus som sa til en samling, at himmelriket er her og no? Til sjokk for forsamlingen. Så dette riket, er en sinnstilstand, og en må la denne selvkonstruerte verden gå bort, for å kunne oppleve det. 

Har selv meditert mye, og når verden faller bort, og eg klarer være i nuet, så er det opplevelser og en effekt som er svært overbevisende. Gud er kun et ord som peker på noe i sinnet, men kristendommen og andre religiøse skikkelser har klart å lage et slags eventyr av en skapning i form. Men det står vel i bibelen og at gud har ingen form (ikke at bibelen er fasit på alt). 
Når religion hele tiden peker på at du skal få senere når du f.eks er dau, mens Jesus selv sier himmelriket er her og no, så er det sånne motsigelser som bare splitter. 

 

Jeg drev mye med Yoga før jeg tok imot Jesus. Det kan gi en veldig god følelse, du "åpner opp" Du kan nok smake på opplevelser som fred og aufori da. Dette er likevel ikke det som gir frelse. Jeg kunne fortalt flere episoder jeg hadde med Yoga. Jeg var i prosessen til å bli yogainstruktør da jeg tok imot Jesus.

Sann meditasjon finner jeg nå i bønn og samvær med Gud. I tillegg opplever jeg å ha Gud ved min side, og han hjelper meg og gir med fred. Det er ikke til sammenligning med noe annet. Det er bare Jesus som kan åpne porten til Guds rike. Guds rike er å finne i ham. Jeg kunne snakket mer om hvorfor jeg mener dette og gå i detalj på hinduismens filosofi rund yoga vs Guds ord. Men da blir det nok litt langt.

Det er ingen snarvei til himmelen. Men, samtidig er det en som har gjort alt for oss, nemlig Jesus. Han levde ett liv uten synd, og overkom døden. Dermed gjorde han det mulig for alle som tror på ham å også komme inn i Guds rike som skal komme. Han døde for oss og stod opp igjen, slik at hvis vi tror på ham, så skal få være med han i Guds rike når vi dør. Altså Guds rike som skal komme også. Dette er den eneste måten. Han sammenligner seg bla med døren eller porten til Guds rike.

Johannesevangeliet 14,6

Jesus sier: ”Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg.”

Johannes 8,32, 

«Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere»

 
Joh 10, 1-10.
«Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som ikke går inn til saueflokken gjennom porten, men klatrer over et annet sted, han er en tyv og en røver. Men den som kommer inn gjennom porten, er gjeter for sauene. Portvokteren åpner for ham, og sauene hører stemmen hans. Han kaller sine egne sauer ved navn og fører dem ut.  Og når han har fått ut alle sine, går han foran dem, og sauene følger ham, for de kjenner stemmen hans. Men en fremmed følger de ikke. De flykter fra ham fordi de ikke kjenner den fremmedes stemme.» Denne lignelsen fortalte Jesus, men de skjønte ikke hva han mente.
    Da sa Jesus: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Jeg er porten inn til sauene.  Alle de som er kommet før meg, er tyver og røvere, men sauene har ikke hørt på dem. Jeg er porten. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst og fritt gå inn og ut og finne beite. Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod»
 
«Gud vil at alle mennesker skal bli frelst.» (1Tim 2,4)
Endret av Mflj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...