Gå til innhold

Hvilken ruter må jeg ha?


Anbefalte innlegg

Har hatt oppussing i et gammelt hus der det ikke har vært internet. Internet ble lagt klar av installatøren fra telenor det eneste jeg måtte si ifra når jeg var helt ferdig da skulle de koble opp resten. Det jeg ser nå er at det jeg mangler er kun den hvite boksen som heter "Snøhetta". Er det ruter det?

Må jeg ha den eller kan jeg kjøpe noe bedre?

feks denne

https://prisguiden.no/produkt/netgear-orbi-rbk752-463664

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, xClaymanx said:

Snøhetta er en mesh router ja.

Dvs at du kan koble på flere noder for å få bedre dekning, i steden for bare en enhet.

Men kan jeg droppe den og kjøpe en annen ruter? Det jeg har på veggen er den lille fiber boksen.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er usikker på om jeg MÅ ha telenor sin ruter/modem for at jeg kan kjøpe en bedre ruter.

Eller kan en feks ruter fra asus kobler rett til fiber boksen jeg har på veggen?

 image.png.82980df0b97bd1a99ee41c7d0f1a65ec.png

Lenke til kommentar
4 hours ago, Hårek said:

Ikke den boksen, det er bare en overgang for å få fiber plugg. Det kommer en annen boks som heter ONT, den har Ethernet kontakt som kobles til (valgfri) router.

...og den har jeg ikke fått, koster sikkert skjorta for å få den tilsendt nå.

Det var det jeg var usikker på o mdet var en boks til før wifi ruteren kom. 

takk

Lenke til kommentar

ONT skal installeres av ISP da det er en del av fiber-leveransen, så hvis montør ikke har installert den skal det være null problem å få den installert i ettertid. 

Med ONTene til Telenor kan du bruke hvilken som helst ruter, så du kan fint bruke den fra Netgear du linket til. Du bare kobler det til Ethernet porten på ONTen som du forhåpentligvis snart får installert :) Vær OBS på at hvis du går for TV fra Telenor må ruteren du velger å bruke støtte IPTV / Multicast. 

Lenke til kommentar
MariussX skrev (2 minutter siden):

ONT skal installeres av ISP da det er en del av fiber-leveransen, så hvis montør ikke har installert den skal det være null problem å få den installert i ettertid. 

Med ONTene til Telenor kan du bruke hvilken som helst ruter, så du kan fint bruke den fra Netgear du linket til. Du bare kobler det til Ethernet porten på ONTen som du forhåpentligvis snart får installert :) Vær OBS på at hvis du går for TV fra Telenor må ruteren du velger å bruke støtte IPTV / Multicast. 

Mange Telenorkunder har coax fra ONT til STB, bare så det er sagt.. Basert på bildet trådstarter postet så tviler jeg han har coax-uttak, men så er ikke bildet akkurat krystallklart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...