Gå til innhold

Bytte ut Nikon D5?


Anbefalte innlegg

Jeg har en stund hatt et Nikon d5, som jeg har kombinert med nikkor 70-200 f/2.8 fl ed og sigma 135 mm f/1.8 art . Brukt det mest til ridestevner, men også i flere bryllup og til portretter. Er egt veldig fornøyd med kameraet, lynrask autofokus og bra bildekvalitet. Eneste problemet er at det blir veldig tungt, og særlig med 70-200 og 135 mm. Etter en 8 timers dag med kameraet kjenner jeg det i skuldre og armer flere dager etterpå. Jeg har tidligere hatt Sony a7r iii, men likte ikke menysystemet og ergonomien var grusom. Men kjenner at jeg savner litt lettere kamera og alle de speilløse fordelene. Jeg har også lyst til å begynne litt mer med video, noe jeg har hørt at d5`n ikke er så god til. Jeg har derfor vurdert om jeg skal kjøpe et Nikon z6 eller z7 i tillegg, sånn at jeg kan ha 2 kameraer til bryllup. Men vet ikke om jeg vil bytte ut d5´n helt med speilløst, da jeg er redd for at autofokusen på disse ikke egner seg like godt til ridestevner. Håper noen kan komme med litt innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær klar over objektivene du har er F-mount, Nikons speilløse er Z-mount og går selvsagt ikke om hverandre uten en adapter. Å gå for både D5 og et speilløst vil potensielt koste en god del enn bare kamera da du helst bør ha noen objektiver med Z-mount også. Du kan bruke FTZ adapter som koster 3k men det gjør også at kombinasjon kamera-adapter-objektiv blir litt større og vektreduksjon blir litt mindre da adapteret kommer i tillegg. Kan det være en idé med de litt mindre kamerahusene som D850 eller D780?

Lenke til kommentar

D850 er nok det som i størst grad dekker de samme bruksområdene og vel så det, men samtidig så er det bare ~400 g lettere. Lemper du på batterigrep for å få noenlunde samme ergonomi, så havner du på omtrent samme nivå.

Mye av totalvekten ligger uansett i optikken, og størrelsen på den er jo igjen i stor grad bestemt av sensorstørrelse + lysåpning.

Personlig har jeg en D500 som nr2-kamera/verdens dyreste telekonverter. Bruker det ikke til ridestevner, men til nærliggende bruksområder som dyr og fly er det ypperlig. Klart, du mister ett trinn med lys i forhold til et FX-hus. Ikke så viktig utendørs som oftest, men kan så klart være relevant for bryllup og annen innendørsbruk.

Lenke til kommentar

Vekta ligger vel for en stor del i optikken, spesielt om man legger til flere objektiver i ligningen. for dslr må vi vel regne med at det ikke kommer så mange nyheter fremover. Speilløs optikk kan man derimot forvente at vil krympe litt i både vekt og størrelse, selv om formatet forblir det samme. Om man bytter til Sony eller Nikon Z så blir huset litt lettere, men for å få  noe effekt  på vektsiden så må vel optikke skiftes, og ikke brukes videre med adapter (som også veier noe).

Nå er ikke D5 så høyoppløst uansett, men er A7S kanskje enda mer lysfølsomt? I såfall kan man vurdere mindre lyssterk optikk og spare litt vekt på den måten. 

Ellers er det vel bare å bite i gresset og gå for et mindre format for å kunne bruke lettere opptikk, asp-c, m43 el. med de konsekvensene det har for lysfølsomheten. I og for seg kan man jo putte crop-optikk på D5 også, men det er vel ikke noe man ønsker å gjøre, kanskje.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...