Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på blinklys tilhenger


Gårby

Anbefalte innlegg

Har en tilhenger hvor venstre blinklys ikke fungerer.

Gjelder uansett bil. Prøvde å bytte den gamle 7 pols tilhengerkoblingen (byttet til 13 pols). Feilen forsvant ikke. Kontaktpunktet til lyspæra ser helt fint ut. Sprayet likevel med litt elektrospray. Og har eliminert at noe er feil med pæra.

Er forøvrig en Tiab 3710 2006 modell.

Norn som vet hvor problemet ligger?

Endret av Gårby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Saltkorn skrev (13 minutter siden):

Koble multimeter mellom henger kontakt og pære sokkel for å se at det ikke er brudd

Hengerkontakten der pæra kobles i? Måle ampere altså? Eller spenninga? Ikke helt sikker på hvordan det blir med koblinga. For å da få koblet amperemeteret inn i kretsen.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (Akkurat nå):

Altfor mange hengere med feil på det elektriske. Virker som kvaliteten ikke samsvarer med at hengeren gjerne står ute i all slags vær og brukes sjeldent. Har du forsøkt å spraye /rengjøre selve kontakten ? Her samles ofte salt og skitt .

Ja, hatt trøbbel med begge hengerne jeg har hatt. Har sprayet rent kontaktpunktet.

Lenke til kommentar
Gårby skrev (19 timer siden):

Har en tilhenger hvor venstre blinklys ikke fungerer.

Gjelder uansett bil. Prøvde å bytte den gamle 7 pols tilhengerkoblingen (byttet til 13 pols). Feilen forsvant ikke. Kontaktpunktet til lyspæra ser helt fint ut. Sprayet likevel med litt elektrospray. Og har eliminert at noe er feil med pæra.

Er forøvrig en Tiab 3710 2006 modell.

Norn som vet hvor problemet ligger?

Kontaktfeil. Mål om du har spenning før kontaktpunktene til pæra. Ohm fra pinnene for å se om du kan måle resistansen fra pæra fra pinnene i støpselet. Sjekk støpselet for eir og eventuellt puss rent med kontaktrens og fint sandpapir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gårby skrev (1 time siden):

Takk. Klarer du å forklare ennå nærmere hvordan jeg i praksis gjør dette?

Du må ha et måleinstrument, helst et multimeter som du både kan måle spenning og resistans med. Hvis du ikke har tilgang til det kan du alltids lage deg en prøvelampe. Jeg ville begynt å måle på selve lampen med en bil tilkoblet, det for å avdekke om det er dårlig jord eller lokal kontaktfeil på pluss. Mål før kabelsko&kontaktpunkt for å avdekke eventuell kontaktfeil. Måler man ikke spenning her så må man begynne å se på støpselet, helst finne adressene på pinnene slik at man kan ohme kursen for å utelukke brudd. Er også lurt å demontere kapslingen på støpselet for å se om koblingene der ser bra ut, der kan man også ohme koblingene for å sjekke om det er kontaktfeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...