Gå til innhold

Bruke gammel ruter eller kjøpe nytt utstyr?


Gullars

Anbefalte innlegg

Vi har nylig flyttet fra leilighet til hus på 380m2 fordelt på 3 etg. Jeg har bare koblet opp min gamle Ubiquiti Amplifi HD ruter, men det fungerer ekstremt dårlig spesielt opp til kontoret helt i hjørnet på øverste etasje.

Jeg tenkte å prøve med et par mesh-noder rundt omkring i huset (https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/nettverk/router/ubiquiti-amplifi-hd-mesh-node/61895?scid=SEM6279&gclid=Cj0KCQjwyOuYBhCGARIsAIdGQRP2_PnfBEo_6YTgvc6XQkUt6UsdQ4Rts327PoPZOH_dcvtM_gzFRpgaAtV4EALw_wcB&gclsrc=aw.ds), men når disse koster 1500,- per stk kan man jo få ganske mye annet for de samme pengene.

Eksempelvis kan jeg kjøpe 3p TP link M5 mesh til 1990,- eller en TP link Archer AX72 til 1190,-.

Amplifi-ruteren min er sikkert 5 år... Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat byttet til Google Nest Wifi men ekstra mesh punkt der ligger og rundt 1400-1500 kr. Men pakke med router + 2 punkt ligger på 3k. Jeg synes det fungerte bra og veldig grei app med akkurat de funksjonene vi trenger. Men Google Nest Wifi er ikke best i sin pris-klasse eller billigst, men fungerer så langt veldig bra allikevel.

Gikk fra Unifi AP AC Pro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med TP-Link Deco M9+ mesh. I en enebolig ville jeg har valgt et mesh. Jeg kjøpte mitt på tilbud for et par år siden og er veldig fornøyd. Kan ikke snakke for andre mesh enn mitt eget, men vil anbefale et mesh framfor en gammel ruter.

Endret av cacb
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gullars said:

Nei, jeg har ingen datapunkter rundt i huset. Det er et hus fra 70-tallet.

Jeg heller egentlig mot å kjøpe en helt ny mesh fra TP-Link. Jeg vet de også har noen bra noder som fungerer over strømnettet. 

Med et såpass stort hus, kan det absolutt vært fordel å fått opp noen kablede punkter.

Personlig endte jeg opp med å legge nettverkskabel på utsiden av huset fra der fibersentralen står og opp på loftet, slik at jeg derfra kunne gå til noen andre rom. Dette er da kombinert med mesh, men kunne da klare meg med færre mesh-aksesspunkter og langt høyere ytelse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (7 timer siden):

Med et såpass stort hus, kan det absolutt vært fordel å fått opp noen kablede punkter.

Personlig endte jeg opp med å legge nettverkskabel på utsiden av huset fra der fibersentralen står og opp på loftet, slik at jeg derfra kunne gå til noen andre rom. Dette er da kombinert med mesh, men kunne da klare meg med færre mesh-aksesspunkter og langt høyere ytelse...

Men er det ikke da like greit å benytte strømnettet?

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Gullars said:

Men er det ikke da like greit å benytte strømnettet?

Ethernet-over-strømnett er hit'n miss. I beste fall har jeg fått 10-30mbps, men ofte ingenting. 

Hvis man eier, så er det dessverre best med kablet "backend" mellom wifi-punkt. Det er ikke så gæli å strekke en ethernetkabel på undersiden av kledningen eller tett under taket. Ellers ville jeg satset på mesh-nettverk med kort avstand mellom wifi-punktene.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (11 minutter siden):

Hvis man eier, så er det dessverre best med kablet "backend" mellom wifi-punkt. Det er ikke så gæli å strekke en ethernetkabel på undersiden av kledningen eller tett under taket. Ellers ville jeg satset på mesh-nettverk med kort avstand mellom wifi-punktene.

Jeg jar gjort akkurat dette. «Gigabit» ethernet kabel av billigste sort har holdt i snart 12 år på undersiden av kledningen, og når jeg fikk mesh så hadde jeg kablet tilførsel til hver node.

Lenke til kommentar

Avhengig av behov og krav til respons og hastighet så kan trådløst mesh fungere. Men ingenting slår kablet backhaul. Jeg har trukket en kabel over loftet til et rom på andre siden av huset og har dermed full mesh-dekning overalt. Hadde tilfeldigvis en slags kanal jeg kunne bruke i stua for å komme opp på loftet, og på den andre siden boret jeg hull og havnet inne i et skap. Hus fra 60-tallet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
nomore skrev (På 9.9.2022 den 13.33):

Jeg har akkurat byttet til Google Nest Wifi men ekstra mesh punkt der ligger og rundt 1400-1500 kr. Men pakke med router + 2 punkt ligger på 3k. Jeg synes det fungerte bra og veldig grei app med akkurat de funksjonene vi trenger. Men Google Nest Wifi er ikke best i sin pris-klasse eller billigst, men fungerer så langt veldig bra allikevel.

Gikk fra Unifi AP AC Pro.

Så esken slik ut på ene siden? Om du husker.. 

Har fått dette bildet vedr et bruktkjøp. Var muligens litt rask og venter på den i posten. 

Screenshot_20221105_130135_no.finn.android_edit_65827531260267.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
nomore skrev (42 minutter siden):

Det er de nye ja. Gamle versjonen er mer kantete.

Usikker på om jeg har kjøpt to pakk eller tre pakk. 

Trodde alle var ekstendere av nåværende ruter i huset. En er altså ruter og nr 2 og 3 ekstendere? Slo til litt impulsivt på Finn.

3 pakk koster nå 2200-2300 nytt så jeg. Siden Pro har kommet. 

Får se når jeg får det. Ellers blir det solgt videre uten særlig tap. Tenkte at Google nest wifi var bedre enn nåværende løsning med en vanlig extender. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 timer siden):

Usikker på om jeg har kjøpt to pakk eller tre pakk. 

Trodde alle var ekstendere av nåværende ruter i huset. En er altså ruter og nr 2 og 3 ekstendere? Slo til litt impulsivt på Finn.

3 pakk koster nå 2200-2300 nytt så jeg. Siden Pro har kommet. 

Får se når jeg får det. Ellers blir det solgt videre uten særlig tap. Tenkte at Google nest wifi var bedre enn nåværende løsning med en vanlig extender. 

Jeg klarer ikke å se på bilde hvor mange det er i pakken. Men du får og single pakker.

Og husk og at det er to typer. Router og punkt. Du må ha minst en router for å få det til å fungere. Punktene er da utvidelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...