Gå til innhold

Matgigant varsler mulig produksjonsstopp


Anbefalte innlegg

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/matgigant-varsler-mulig-produksjonsstopp

En av landets største matprodusenter er i ferd med å gå tom for redskap i verktøykassa. Skyhøye strømpriser og null økonomisk drahjelp fra staten, sørger for at Nortura nå trekker i nødbremsen.

Norturas strømkostnader utgjør 150 millioner kroner i et normalår. Prognosene indikerer at den samlede regningen i år vil ende et sted mellom 500-600 millioner kroner.

- I verste fall må vi innføre produksjonstopp enkelte steder. Et alternativ vi må vurdere er å redusere antallet produksjonsdager for å kutte kostnader, fortsetter hun.

Så nå risikerer vi matmangel også, eventuell en nye kraftig prisøkning på matvarer.

Dette skjer mens Støre, Vedum og resten av nissene sitter og vurderer situasjonen nøye. Det er helt sinnsykt, alarmene burde gått for lengst hos de som sitter og styrer landet. Har vi noen gang hatt en svakere og mer udugelig regjering?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sidekick skrev (19 timer siden):

Venter spent på stortingsmøtet den 19 september angående strømprisene og hva de vil evt komme fram til.

skulle være et møte i dag kl. 16 mellom næringsminister og LO/NHO/Virke ang. strømstøtte til bedrifter. men ender vel bare i enda mer svada og utsettelser mistenker jeg. Virker ikke som regjeringen er særlig villig til å gi noe bidrag, bortsett fra å garantere for lån.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oqJde/stroemstoetteforhandlingene-her-er-den-store-utfordringen

Lenke til kommentar

Dette lover ikke godt. Jeg tror den beste løsningen på dette er at en får en ordning tilsvarende eller lignende det husholdningene har fått. Det viktigste kriteriet for en støtte er at den er til alle, og at den dekker en vis prosent av overprisen. Det er dette støtten til husholdningene gjør så bra.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 8.9.2022 den 20.09):

Det kommer til å skje noe. Enten at politikerne tar til fornuft, eller et opprør. Men det kommer neppe til å fortsette i denne banen særlig lenger.

Jeg er neimmen ikke sikker. Altfor mange har det alt for godt ennå; det blir spennende å se hvor mange som vil møte opp i demonstrasjonen utenfor Stortinget 19.september. Jeg skal selvfølgelig, men jeg vet ikke hvor mange andre som er villig til å møte opp og kreve at politikerne tar grep som forhindrer en alvorlig forverring av levestandarden vår som vil være en alvorlig trussel mot liv og helse. Når til og med grønnsaksavlinger er truet bør vi være veldig veldig bekymret. Å få kontroll over energien er DEN viktigste og mest prioriterte saken i Norge i dag og alt annet er bagateller i sammenligning selv om politikerne later til å tro noe annet. Men mangel på viktig næring er farlig for samfunnet og ikke minst folkehelsen, den vi i to år måtte finne oss i isolering og nedstenginger for å beskytte om folk husker; var det ikke så viktig likevel?

Mannen med ljåen skrev (På 8.9.2022 den 20.17):

Jammen stakkars Tyskland, tenk litt på dem!

Det er vel tross alt bedre om nordmenn spiser mindre leverpostei, enn om tyske kraftverkansatte må tilbake på jobb!

Og ikke minst, dusj i kaldtvann og gå sulten til sengs, da blir nemlig Putin lei seg som Margrethe Vestager sa. "Take that, Putin".

 

Sidekick skrev (På 8.9.2022 den 20.48):

Venter spent på stortingsmøtet den 19 september angående strømprisene og hva de vil evt komme fram til. Situasjonen nå er så til de grader uholdbar.

Jeg vet det finnes en grasrot i AP som er dypt uenige med den nyliberalistiske fløyen som Støre og ledelsen representerer. Men jeg vet ikke hvor godt denne grasrota er representert hos APs representanter på tinget. Her bør all partilojalitet settes til siden og det må stemmes med hjerte. Ekskludering fra partiet får de bare ta som konsekvens, hensynet til samfunnet, energisikkerheten og liv og helse må komme før bekymring om å bli ekskludert fra partiet. Stemmer de med folket står de på rett side av historien og ingen vil klandre dem for det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 9/8/2022 at 8:09 PM, Kajac said:

Det kommer til å skje noe. Enten at politikerne tar til fornuft, eller et opprør. Men det kommer neppe til å fortsette i denne banen særlig lenger.

opprør?? HAHAH, nei, nordmenn er det veikeste folkeslaget eg vet om, eg håper de får virkelig kjenne på sulten snart, og frosten, og gjelden. Det eneste opprør eg kan se for meg en nordmann gjøre, er å stemme høyre med gullfisk hukommelsen sin, for så stemme AP neste gang. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (På 1.10.2022 den 13.20):

opprør?? HAHAH, nei, nordmenn er det veikeste folkeslaget eg vet om, eg håper de får virkelig kjenne på sulten snart, og frosten, og gjelden. Det eneste opprør eg kan se for meg en nordmann gjøre, er å stemme høyre med gullfisk hukommelsen sin, for så stemme AP neste gang. 
 

Det er de som sier at nordmenn er det mest naive folkeslaget i verden og vel, det er en kjerne av sannhet i det. Men - tradisjonelt har vi hatt grunn til det, grunnet en veldig egalitær samfunnsstruktur, mindre avstand mellom politikere og folk og mindre korrupsjon enn de fleste andre land. Men dette har endret seg og det har endret seg såpass raskt at "den norske folkesjela" ikke har helt fått det med seg. Jeg reagerte selv hvor få som gadd å møte opp på demonstrasjonen samme dag som "hastemøtet"  var. Det var vel flere folk som satt på pubene og kafeene på Karl Johan og sikkert flere av de som tenker "bare Erna får komme tilbake blir strømmen billig igjen" selv om Erna står 100% for det samme som Støre her og atpåtil stempler kritikerne som "Putin-medløpere"; en nedrektighet også Støre har holdt seg for god til. En annen ting er at nordmenn følger mindre mer på nyheter og før og jeg vil tippe at mange av de som plutselig vil stemme Høyre nå fordi strømmen er dyr er folk som typisk nok er mer opptatt av Farmen og Skal Vi Danse enn å følge med på hva som skjer og som konsumerer medier som VG og Dagbladet som primære nyhetskilder. Hadde vært interessant med en 5 på gata eller noe for å finne ut hva folk faktisk vet om hvor strøm kommer fra og om vannkraften.

Tror nok det beste å håpe på er at vi får runder med misstillitssirkus i Stortinget, hvor Støre og Erna bytter på å danne regjeringer med måneders mellomrom; det vil nok få norske velgere med det du kaller "gullfiskhukommelse" til å få med seg at de to partiene står for praktisk talt nøyaktig det samme og at det holdes gående slik frem til de neste valgene og at såpass hyppige skifter gjør at det blir umulig selv for de med minimal interesse for det som skjer å få med seg hvordan ting henger sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...