Gå til innhold

Ny teknologi skal gjøre det lettere å holde fjelloverganger åpne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

– Når vi setter ut brøytestikker om høsten, logger vi nøyaktig posisjon for hver enkelt stikke fra begge sider av veien. Gjennom en egen app på nettbrett har brøytebilsjåføren også i dårlig sikt oversikt over hvor brøytestikkene er, og kan plassere seg riktig.

Alle kjøretøyene i en kolonne får også en brikke som lyser grønt når det er passelig avstand til bilen foran, og rødt når den er farlig nær.

Kontrakten på vel 800 millioner kroner med Presis veidrift er på fem år og gjelder fra september i år.

800 millioner! Avstandssensorer er noe som kommer i nye biler og etter hvert vil hele bilparken ha det. Brøytebiler har GPS. Brøytestikker vaier så mye i vinden og bøyer seg ved snølast så de er uansett ikke særlig nøyaktige. Kanskje på nivå med GPS. Hva er da vitsen?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

800 millioner! Avstandssensorer er noe som kommer i nye biler og etter hvert vil hele bilparken ha det. Brøytebiler har GPS. Brøytestikker vaier så mye i vinden og bøyer seg ved snølast så de er uansett ikke særlig nøyaktige. Kanskje på nivå med GPS. Hva er da vitsen?

Kor godt fungerer avstandssensorar i bilar i snødrev? Der fronten av bilen kan ise ned?

GPS er ikkje så nøyaktig. Derimot er gjev differensial GPS nøyaktig avstand mellom to stasjoner. Kan det være at brøytestikkene og brikkene også har differensial GPS for nøyaktig avstand og ikkje berre posisjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvorfor brøytestikker skal ha "innebygd GPS"?
De logger posisjonen når stikkene settes ut. Stikkene skal jo ingen steder, de skal bare stå der. Ingen kan ha noen nytte bare av at stikkene har en GPS mottaker. Det må være kjøretøyene som har GPS.
Så det er noe annet her, men hva? Kanskje en transponder som gir avstand og identifikasjon?

Lenke til kommentar
Samms skrev (35 minutter siden):

Kor godt fungerer avstandssensorar i bilar i snødrev? Der fronten av bilen kan ise ned?

TOF-sensor i frontruta. Frontruta må jo være gjennomsiktig, det er et absolutt minstekrav for å få lov til å bevege bilen. TOF (Time og flight) måler tida det tar før utsendt lys reflekteres tilbake. Det er forholdsvis billige sensorer ettersom mange mobiltelefoner har det og de er ganske motstandsdyktige mot snødrev ettersom lys som tar for kort tid før det returneres ikke fanges av sensoren.

 

Samms skrev (37 minutter siden):

GPS er ikkje så nøyaktig. Derimot er gjev differensial GPS nøyaktig avstand mellom to stasjoner. Kan det være at brøytestikkene og brikkene også har differensial GPS for nøyaktig avstand og ikkje berre posisjon?

Med GPS må det underforstås at det er snakk om differensial GPS. Men at brøytestikkene skal ha noen aktiv rolle skjønner jeg ikke. Brøytestikker har det med å bevege seg både i vinden, som følge av snølast (press fra skavler som bygges opp) og ikke minst kjøres løs og havne langt unna der den sto. Om noe, så skulle det vært plassert ut ubevegelige pyramidereflektorer på FASTE punkter som steiner, husvegger, lyktestolper etc. TOF i bilen måtte sammenlignet posisjonene med et kart for å kunne luke ut punkter som har flyttet på seg.

 

Lenke til kommentar

Jeg har en viss mistanke om at disse senderne ikke settes ytterst på tuppen av brøytestikkene, der de svaier mest, men at de står relativt langt nede, slik som f.eks. ved rota der de slås/stikkes ned i bakken.

Det hadde for så vidt ikke vært noe i veien for å bygge sensorene direkte i veien, slik som wire for geofencing til gressklipperen, men de skal nå ha strøm, og da er det kanskje bedre å ha noen som kan funksjonstestes og sjekkes for feil før de lades opp når de ikke er behov for å veiene, og vil da være tilnærmet fulladet når de settes ut igjen til høsten.

En annen ting er at brøytebilen normalt beveger seg mye raskere en robotgressklipperen, og pga sin størrelse og tyngde vil være tregere å stoppe. De må derfor gi løpende signaler slik at de oppfattes før de passeres.

Uansett, en bieffekt er jo at de samme sensorene kan utnyttes av AI for autonome biler, om de skulle være tillatt på norske veier i vinterhalvåret. Etterhvert vil man kanskje bygge trådene midt i fila, slik at bilene fortrinnsvis vil bevege seg midt over disse. Man mister riktignok den visuelle guidingen fra veien, selv om det.t kan bygges virtuelt inn i frontruta eller headup displayet..

Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

TOF-sensor i frontruta. Frontruta må jo være gjennomsiktig, det er et absolutt minstekrav for å få lov til å bevege bilen. TOF (Time og flight) måler tida det tar før utsendt lys reflekteres tilbake. Det er forholdsvis billige sensorer ettersom mange mobiltelefoner har det og de er ganske motstandsdyktige mot snødrev ettersom lys som tar for kort tid før det returneres ikke fanges av sensoren.

Har du køyrt kolonne i skikkeleg dårleg vær? Det hender frontruta ise slik at det berre blir ei stripe nederst det går å sjå gjennom. Alternativt eit felt midt på.

Problemet fro sensoren er at allt lys er reflektert før det når bilen framfor. Igjen, innimellom så er det einaste ein ser baklysa, eventuelt blinkande varsellys på bilen framfor. Snødrevet gjer at lyset berre når ein veg utan å bli spreidd ut over av snøkrystallane. Om dagen er allt kvitt, om natta skimtar ein varselblink til bilen framfor.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Snowleopard said:

Jeg har en viss mistanke om at disse senderne ikke settes ytterst på tuppen av brøytestikkene, der de svaier mest, men at de står relativt langt nede, slik som f.eks. ved rota der de slås/stikkes ned i bakken.

Det som er interessant er jo hvor veikanten er, og den flytter seg ikke. Utsettingsmaskinen logger posisjonen når stikkene settes ut. Jeg tror ikke det er noen sanntidsoverførig av GPS data. Brøytebilen får bare en fil med "waypoints" .  

Leverandør er Roadtech AS

https://patents.google.com/patent/WO2022010359A1/en?assignee=roadtech+as&oq=roadtech+as

Quote

It should be added that the road stick itself does not need to be provided with electronics or any similar devices. The road stick can be an ordinary road stick. A preferred road stick is described in NO 343809.

Hvordan avstandssensoren mellom bilene fungerer sies det veldig lite om, men jeg antar at det er en radiobasert løsning som måler avstand direkte. UWB kanskje. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

De skriver intelligente brøytestikker, men det eneste jeg finner er at posisjonen til brøytestikken blir notert der den blir plassert.
Alle skriver det samme, så jeg tipper at noen har hørt feil eller feiltolket hva de mener.

Så om Google Maps og GPS hadde vært mer nøyaktig så kunne vi fulgt Google Maps.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dubious said:

De skriver intelligente brøytestikker...

Selv på egen webside skriver Roadtech "intelligente brøytestikker" og "brøytestikker med GPS", men i patentdokumentent skriver de  "the road stick itself does not need to be provided with electronics". Så her ser det ut til at feilinformasjon er lagt ut med vilje for å få det til å se mer avansert ut.

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 9.9.2022 den 21.21):

Selv på egen webside skriver Roadtech "intelligente brøytestikker" og "brøytestikker med GPS" ...

RoadTech sier at det er Statens Vegvesen som har skrevet feil i en pressemelding. Den er nå endret til "GPS-logging av brøytestikker".
Litt flause av RoadTech at de har selv har delt denne pressemeldingen. Og der står det feilene fremdeles.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Hårek said:

RoadTech sier at det er Statens Vegvesen som har skrevet feil i en pressemelding. Den er nå endret til "GPS-logging av brøytestikker".

Hmm. Ja greit å trekke inn litt teknisk kompetanse når slike ting skal publiseres. Det står fortsatt "Smarte brøytestikker" forresten. Jeg har funnet GPS posisjonen til huset mitt. Bor jeg nå i et smarthus? 

Det er fortsatt ikke forklart hvordan avstandsmåling mellom bilene foregår. Såvidt jeg kan se har det ingenting med brøytestikkene å gjøre. Selv om det sikkert kunne vært interessant for alle i kolonnen å vite hvor de er. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...