Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lav nedlastingshastighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du beskriver kan være en flaskehals.
Hvis jeg forstår deg rett har du et trådløst aksesspunkt koble til PC'en over ethernet kabel, og dette trådløse punktet er meshet med andre trådløse punkter som til slutt er koblet til din router/ISP.

Med en gang det er snakk om trådløst så blir det fort komplisert. Kjører du på 2,4 GHz eller 5 GHz trådløst? Har du målt signalstyrke i antall -dbm?

Antar du har sjekket innstillinger i Steam, at nedlasting har ubegrenset hastighet.
PS: Steam viser hastighet i MegaByte, så du burde ha ca. 5-6x den hastigheten du har opplyst om.

Endret av OtherHalf
Lenke til kommentar

Dersom nettverkskort i kun en av endene på kabelen du nevner kun støtter 100 Mbps (Fast Ethernet) så er det ikke rart du kun får 11 MBps (11 MBps er 88 Mbps, men 8-gangeren er ren teoretisk hastighet, du vil alltid ha litt tap i tillegg).. Med andre enklere ord, sjekk utstyret kabelen din er tilkoblet. Det kan være "mesh" utstyret ditt som kun støtter 100 Mbps, det kan være PCen din som kun støtter 100 Mbps, og det kan være kabelen din som kun støtter 100 Mbps (CAT5 er 100 Mbps, CAT5E er 1000 Mbps og CAT6 (og nyere) er mininum 1000 Mbps.. Uten å vite hva "mesh" utstyr du bruker, og hvilket nettverskort PCen din har, og hvilken kabel du bruker, så kan vi bare gjette og spekulere. Det kan også være det trådløse signalet fra routeren din/aksesspunktet ditt ved routeren som suger og ikke leverer med trådløst til "mesh" utstyret ditt.

Lenke til kommentar

En rask startsjekk er også å ta en tur innom speedtest.net og fast.com for å kjøre en hastighetssjekk. 

Hvis man på disse stedene ender opp med en hastighet på 80-100 Mbps, så tilsvarer jo det det samme som 11 MB/s.

Det er som flere er inne på en del billige mesh-løsninger, f.eks. fra TP-Link og Jensen, som kun støtter 100 Mbps på Ethernet-portene. Noen av disse er løsningene blir faktisk normalt sett raskere med ren WiFi-tilkobling enn via Ethernet i en del tilfeller.

Hvis PC og nettverksutstyr støtter 1000 Mbps, så er ellers 100 Mbps et "typisk symptom" på dårlig eller feilterminsert nettverkskabel, feil/feilkobling i forbindelse med veggpunkter o.l. Er det ikke forbindelse på en av lederne i en nettverkskabel, går hastigheten ned fra 1000 til 100 Mbps.

Lenke til kommentar

Jeg har i dag modem fra Telia, som har ledning til TP Link M5. Andre enheten står på pcrommet. Den er koblet med kabel inn i et stasjonærpc. 

Er det noen andre ting jeg burde sjekket? Jeg testet i appen hastigheten til 92 nedlasting (mbps).

Når den var testet forrige gang for 1 år siden sto den på 500 mbps. Så noe galt må ha skjedd siden da 😮 

Takk for hjelp ❤️ 

Lenke til kommentar
On 9/8/2022 at 7:03 PM, Nolimits said:

310 MBPS download, 18,9 MBPS upload
steam hadde peak på 28MB/s

Når jeg har koblet inn nettverkskabel rett i modem fra Telia

Da høres det ut som det er noe som genererer en flaskehals. 

Du sier opprinnelig at "Benytter mesh som er koblet til pc med ledning". Er du da koblet til mesh-enheten som er tilkoblet med kabel til Telia-modemet, eller har du en mesh-enhet som har trådløsforbindelse til enheten som står koblet til modemet, og så en kabel fra enheten til pc-en? Mao. slik at all trafikk går trådløst mellom "Mesh 1" og "Mesh 2"?

Hvis det her er kablet forbindelse hele veien, ville jeg kanskje prøvd å bytte ut noen kabler. Står kanskje også i Deco-appen om pc-en er tilkoblet med 100 eller 1000 Mbps forbindelse.

Lenke til kommentar
On 9/9/2022 at 8:46 PM, Nolimits said:

Modem--Mesh1   så trådløst over til mesh 2 som er tilkoblet ledning til mesh 2 enheten. 
Så ja, trådløst mellom 1 og 2. 

Klarer ikke å finne hvor i decoappen jeg kan finne forbindelse til PC

Ah, ok - da kan det kunne være denne trådløsforbindelsen som blir flaskehalsen. Hvorvidt 100 Mbps her er et unaturlig lavt tall, med tanke på om det kan være andre problemer, er litt vanskelig å si - kommer litt an på hvordan disse er plassert i forhold til hverandre, samt hvordan det generelle miljøet med tanke på wifi er.

Men klart, hvis det veldig lite variasjon i hastigheten og alltid peaker på rett under 100 Mbps, så skal man ikke se bort fra at det kan være en kabel som er problemet. Sier Deco-appen noe om link-hastighet på det som er tilkoblet på ethernet-portene? Hva sier PC-en om link-hastighet? Hvis du tester med en mobiltelefon der du har PC-en, hvilken ytelse får du da med f.eks. med Speedtest-appen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...