Gå til innhold

Telenor trådløst bredbånd (FWA) 5G, web ui?


Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er mulig å få tilgang til web-ui på Trådløsantennen Telenor leverer?  

Det er en Zyxel NR7101 med Telenorlogo på forsiden.

Jeg bruker egen ruter i dag og får WAN ip direkte fra antennen, så det er egentlig helt topp!. Men jeg ønsker å få tilgang til signalstyrketall og gjerne SNMP eller lignende.


 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sjekket litt mer, mye nyttig info på openwrt forum. Ut fra det jeg leser her, skal det være mulig å konvertere en antenne med telenorfirmware til openwrt (alternativt zyxel).

Men, er det noen som vet om man bruke Telenor firmware når man har FWA / Trådløst bredbånd fra de?

Og denne kommentaren gir litt innsikt i hvordan det normalt sett er (Telenor har 100% kontroll over enheten, de gjør oppdateringer osv.. og dermed null web-ui for oss :/).

Quote

It's probably wrong to describe this as "capturing" the device. The management is part of what you subscribe to with a Telenor FWA service. It's not an addon. It's an integrated part of the service.

Og dette gjør meg usikker på om det i det heletatt vil virke med stock firmware / open wrt firmware + FWA.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Terje2k said:

Men, er det noen som vet om man bruke Telenor firmware når man har FWA / Trådløst bredbånd fra de?

Ja, det må du.

 

4 hours ago, Terje2k said:

Og dette gjør meg usikker på om det i det heletatt vil virke med stock firmware / open wrt firmware + FWA.

Det er en forutsetning for Trådløst Bredbånd at det blir benyttet en antenne med Telenors firmware.

Men i teorien vil det være mulig å bruke en original Telenor-antenne med annen firmware så lenge du etterligner tilstrekkelig mye av det Telenors firmware gjør,.  Det virker bare litt meningsløst.  Og det er ingen garanti for at det vil fortsette å fungere hvis Telenor ser det som et problem.

Dersom du skal bruke antenna med annen firmware, enten det er OpenWrt eller en annen ZyXEL-variant, så vil jeg anbefale et annet abonnement.  F.eks. Mobilt Bredbånd.

Disclamere:  Jeg jobber I Telenor,.  På fritiden har jeg bla skrevet OpenWrt-infoen du linker til, basert på eksperimenter med en antenne jeg kjøpte på Finn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar og ikke minst det du har bidratt til i OpenWrt prosjektet! Har selv holdt på mye med OpenWrt, men lite med LTE/5GNR/QMI + OpenWrt.
 

On 9/9/2022 at 9:42 PM, bmork said:

Ja, det må du.

Det er en forutsetning for Trådløst Bredbånd at det blir benyttet en antenne med Telenors firmware.

Men i teorien vil det være mulig å bruke en original Telenor-antenne med annen firmware så lenge du etterligner tilstrekkelig mye av det Telenors firmware gjør,.  Det virker bare litt meningsløst.  Og det er ingen garanti for at det vil fortsette å fungere hvis Telenor ser det som et problem.

Disclamere:  Jeg jobber I Telenor,.  På fritiden har jeg bla skrevet OpenWrt-infoen du linker til, basert på eksperimenter med en antenne jeg kjøpte på Finn.

Okei, greit å vite. Er jo i bunn og grunn enig med deg, at det er litt meningløst. Det er jo ikke sånn at det på liv og død er *jeg* som må oppdatere firmware, helt supert at Telenor kan ordne det. Også helt supert/nødvendig at Telenor gir default IP-Passthrough, så man kan ha egen router med VPN etc. 

Men jeg skulle ønske meg at de i det minste hadde latt det være en "semi-static" side der man kan faktisk få se signalstyrke/dekningsforhold og dermed kan loggføre dette over tid. Slik som det har vært på DSL/DOCSIS-modem i en årrekke.

Det er egentlig "my only wish, read-only, no write".

La oss si feks. en superenkel "statisk" webside som et script internt oppdaterer med X intervall, da har man redusert relativt kraftig risikoen for Telenor (trenger ikke fancy-pancy UI med tonn av scripts, login, etc...), men samtidig gjort noe info tilgjengelig som kan være nyttig i flere scenario.

Her hvor jeg har denne antenna, er det ekstremt utfordrende miljø, og det hadde vært fint å logge hvordan vær og til dels tidevannet påvirker dekningsforholdene over tid. Dette er ute ved kysten hvor det er mye hav, øyer og radiolinker. Det kan være smååå justeringer av antenna, men som får betydelig utslag på forholdene når det er dårlig vær.

Ved å ikke ha noe som helst info, sikter jeg i blinde hvis jeg skal flytte på den, og når den ble montert var det godt vær, så blir spennende å se utover høsten/vinteren.

For morroskyld kjøpte jeg meg en ekstra antenne på finn jeg også. Ser jo telenor kjører opp både MQTT og TR-069, så blir fort litt som du sier, for mye styr, for lite gevinst, bare så trist at Telenor låser ned helt elementær informasjon for å kunne følge med på sin egen nettlinje.

Quote

Dersom du skal bruke antenna med annen firmware, enten det er OpenWrt eller en annen ZyXEL-variant, så vil jeg anbefale et annet abonnement.  F.eks. Mobilt Bredbånd.

Og sitte igjen med 200GB data-cap hvis jeg betaler mer enn for dagens "FWA"(?). Det gir ikke mening. Altså hvorfor skal jeg måtte velge et mobilt bredbånd abonoment, når abonomentet skal kun brukes på en adresse, men for å kunne bruke egen firmware / se dekningsforhold...

Da skulle Telenor heller ha hatt et alternativ, "FWA med eget utstyr" hvor de leverer SIM-kort, (hvis nødvendig kan de godt også parre det til en IMEI som man kan oppgi under bestilling) og som har samme vilkår for bruksadresse og at den kun fungerer mot basestasjon i nærheten.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Terje2k said:

Da skulle Telenor heller ha hatt et alternativ, "FWA med eget utstyr" hvor de leverer SIM-kort, (hvis nødvendig kan de godt også parre det til en IMEI som man kan oppgi under bestilling) og som har samme vilkår for bruksadresse og at den kun fungerer mot basestasjon i nærheten.

Å la folk koble opp eget utstyr til sånne formål kan i verste fall ødelegge nettverkskvalitet og kapasitet for alle som benytter seg av samme sektor/celle.

Er en grunn til at FWA/FTB kunder kun får oppgradere til ønsket hastighet om signal/kvalitet på CPE er bra nok (forutsatt ledig kapasitet på sektor) 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Janvik said:

Å la folk koble opp eget utstyr til sånne formål kan i verste fall ødelegge nettverkskvalitet og kapasitet for alle som benytter seg av samme sektor/celle.

Er en grunn til at FWA/FTB kunder kun får oppgradere til ønsket hastighet om signal/kvalitet på CPE er bra nok (forutsatt ledig kapasitet på sektor) 

Jeg kan ikke helt se/følge argumentasjonen din her? For hvem som helst kan jo bruke eget utstyr med andre simkort (feks. mobilt bredbånd, eller vanlig abonoment) på samme sektor/celle.

Og når det er FWA, utstyret flytter lite på seg, er det nok mye lettere for operatørene å se hvem som skaper problemer, sende melding/sperre deg om de ser at ditt utstyr som skaper problemer (?). Eller tar jeg helt feil her?

Hele poenget med forslaget mitt "FWA med eget utstyr" var jo nettopp slik at operatør ikke skal overselge kapasitet. Selg meg en fast maks hastighet og lokasjon, men med mye romsligere data-cap. Dermed kan de selge kun etter hva/hvilken kapasitet de har i backhaul og hva sektor/celle har igjen av kapasitet.

Faktisk den basestasjoen jeg er koblet på, vet jeg har radio-link backhaul, så der er det jo definitivt en "begrenset ressurs". Og dermed er det jo bedre å ha de faste kundene på FWA enn at de har mobilt bredbånd med "peak hastighet". 

Telenor tilbyr meg 30Mbit i dag, bruker jeg mobilen får jeg 150-200. Altså jeg kan jo få MYE raskere nett om jeg hopper over til Mobilt Bredbånd, men da får jeg maks 100-200 GB data-cap... Og hvis jeg gjør det, belaster jeg nok sektor/celle/bakhaul (periodevis) mye mer enn med 30Mbit FWA...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
bmork skrev (På 9.9.2022 den 21.42):

Ja, det må du.

 

Det er en forutsetning for Trådløst Bredbånd at det blir benyttet en antenne med Telenors firmware.

Men i teorien vil det være mulig å bruke en original Telenor-antenne med annen firmware så lenge du etterligner tilstrekkelig mye av det Telenors firmware gjør,.  Det virker bare litt meningsløst.  Og det er ingen garanti for at det vil fortsette å fungere hvis Telenor ser det som et problem.

Dersom du skal bruke antenna med annen firmware, enten det er OpenWrt eller en annen ZyXEL-variant, så vil jeg anbefale et annet abonnement.  F.eks. Mobilt Bredbånd.

Disclamere:  Jeg jobber I Telenor,.  På fritiden har jeg bla skrevet OpenWrt-infoen du linker til, basert på eksperimenter med en antenne jeg kjøpte på Finn.

Kort spørsmål til deg bmork.

Er det mulig å få flashet en vanlig NR7101 til Telenorfirmware?

Jeg har en NR7101 fra JetNett, men de gikk konkurs før 5G kom skikkelig på banen og de kjørte CGNAT så det ble sagt opp og DSL enn så lenge, men det lever jo på lånt tid.

Tanken er vel å selge den, men vurderer å se om det er mulig å flashe den til Telenor FØR man selger slik at en kjøper kan ha et par valg.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gromit_ said:

Er det mulig å få flashet en vanlig NR7101 til Telenorfirmware?

Nei.  Dvs, du kan alltds flashe firmware, men for å bruke den i Telenors nett må du ha et sertifikat+nøkkel som matcher seriernummer.  Dette blir lagt inn ved produksjon og er ikke en del av firmware.  Det finnes ingen måte å generere dette selv.

Men nå burde vel en åpen NR7101 være langt mer verdt på bruktmarkedet enn en som er låst til en operatør uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har hørt om flere som har trøblet med det der i det siste.  Er en viss fare for at noen har fikset på passordene i nyere versjoner.  Og da spørs det om det går.

Du prøver uten gyldig SIM i den, ikke sant?  Enkleste måte å unngå at den kobler seg til management og får provisjonert nye passord.

Lenke til kommentar

Hei og takk for utrolig rask respons.

Ja, det stemmer. Forsøker med et talkmore sim.  

  Enkleste måte å unngå at den kobler seg til management og får provisjonert nye passord

Hva mener du her? Er det en mulighet?

Finnes det noen hit/link/firklaring et sted.

/takk

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei folkens. Ikke meningen å kapre tråden her, men det virker som dere har peiling på Telenors utstyr (Zyxel NR7101) og mobilt bredbånd.

Det jeg lurer på er om man kjøper en slik Telenor-NR7101 på Finn.no, kan man da sette i simkort fra feks Telia? Og bruke en hvilken som helst router på "baksiden" (for å opprette WiFi etc)?

Lenke til kommentar

Det korte svarer er Nei.

Firmware på Telenor NR7101 er satt opp utelukkende for fjernadminstrasjon fra Telenor.  Den gir deg ingen tilgang lokalt, så du får ikke endret innstillingene slik at de passer en annen ISP.

Men som jeg har dokumentert så kan det finnes veier rundt dette. Jeg sier "kan" fordi det bla forutsetter at du kan regne ut et factory default passord, og det er flere som har rapportert at den metoden ikke lenger virker.  Da er i så fall boksen helt stengt.  Utfordringen er at den kommer med låst bootloader.  Derfor er det nødvendig med passordet for å få gjort noe som helst.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

@bmork Har nå skaffet meg en tilsvarende NR7101, men denne er fra Telia (ikke brandet). Standard UN/PW samt IP står på baksiden. Men når jeg resetter denne dukker den likevel opp med IP 192.168.3.1 i stedet for 192.168.1.1 (som det står på merkeskiltet). Følgelig får jeg heller ikke brukt standard UN/PW for å logge inn.

Har fått testet ./getsupervisor.sh "S210Zxxxxxxx" og får forslag til passord for supervisor, men får heller ikke logget inn med dette dessverre. Her er jeg dog usikker på om jeg har alt installert riktig. Linux-kunnskapene mine er nok så mangelfulle og rustne. Tenkte å prøve denne med "New algorithm supervisor password", men det vil ikke Linux-boksen være med på...

Har du noen tips/forslag her så er jeg takknemmelig for det👍

 

Endret av Steinarasb
Feil IP...
Lenke til kommentar

Har ingen egen erfaring med Telias bokser.  Det er ikke skkert det er mulig å komme seg inn på dem. Litt rart at etiketten ikke stemmer med de innstillingene du ser.  Kan kanskje tyde på at de har lagret noe som er forskjellig fra factory default.  Du kan jeg prøve om det hjelper å resette til factory default ved å holde reset-knappen inne i 15 sekunder.

Ikke sikkert det helper, dessverre.  De kan godt ha fått produsert disse med en factory default som ikke slipper deg inn.  Litt rart at det står bruker og passord på label dog. 

Lenke til kommentar

Ja, har aldri opplevd det før. Mistenker at det har tilhørt Telia Trådløst Bredbånd og at de har installert noe propertiær firmware på den siden den ikke går tilbake til standardinnstillingene som står på merkeskiltet...

Uansett, tusen takk for svar. Reset-knappen har jeg selvsagt prøvd😉

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...