Gå til innhold

Gressklipper tåler ikke vann


Drogin

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte en gressklipper (Ryobi) som vi oppbevarte utendørs om sommeren og tok den inn i boden(slått sammen) på høsten.
Etterhvert begynte den å slutte å virke tross strøm på batteriet.

Da vi henvendte oss til Jula for reklamasjon, ble vi fortalt at gressklipperen skal oppbevares tørt og godt ventilert.
Reklamasjonen ble avslått pga rust i motoren og synlig solfalming på plasten, som tilsier den har vært utendørs.
Dette stod det også i bruksanvisningen, så jeg i etterkant. I tillegg stod det at når man skal vaske vekk gress og skitt fra klipperen skal man bare børste den, ikke spyle den med vann(Det gjorde vi dog ikke heller).

Vi har forlengst gitt opp å få noe på reklamasjonen, så den saken er ferdig.

Men, kan man virkelig selge gressklippere som ikke tåler regn? Det virker for meg ihvertfall å være en så dårlig egenskap i forhold til det jeg forventer av en selv dårlig gressklipper, at det burde vært store røde skilt i butikken som sier "Obs, tåler ikke vann".
Jeg ser mange naboer i området som kommer til å få samme problemet basert på måten de lagrer samme type gressklipper

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TwoFace skrev (2 minutter siden):

Lar du en elektrisk motorsag ligge ute i regn? Det er en grunn til at elektriske ting pakkes godt inn med teip, eller annen form for beskyttelse når de ikke brukes på en stund.

 

Nei, men lar heller ikke andre verktøy ligge ute i regnet.

Derimot forventer jeg at biler tåler regn, uavhengig av om de er elektriske eller bensindrevne. Og ditto med gressklippere

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (9 minutter siden):

Nei, men lar heller ikke andre verktøy ligge ute i regnet.

Derimot forventer jeg at biler tåler regn, uavhengig av om de er elektriske eller bensindrevne. Og ditto med gressklippere

Biler er laget for å tåle regn og å stå ute. De elektriske komponentene i biler er designet slik. Men om du sammenligner en el-bil til titusener av kroner, eller over hundretusener av kroner, så sier jo det litt om hvilken forventninger du har til en billig gressklipper. Da kan jeg opplyse deg om at du bør legge ned mer penger i gressklipperen og gjøre litt research før du anskaffer deg noe, så du ikke går på samme smellen igjen.

Endret av TwoFace
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Hva står i manualen? Mulig det er rimelig å forvente en gressklipper skal tåle vann, men det er ikke Jula sin feil eller ansvar om det ble et bomkjøp.

Dette er skrevet i det første innlegget 🙂Det står i manualen. Jeg klager ikke på Jula, og jeg har gitt opp reklamasjonen.

Spørsmålet er om det er lov (og "greit") å selge slike produkter med slike åpenbare mangler, uten større advarsler enn i små avsnitt i manualen?

Satt litt på spissen, blir det etter min mening som å selge elsykler som ikke tåler regn, uten å nevne det noe sted på utslagssted, men med en kort setning om det i manualen om "bruk og lagring".

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Drogin skrev (3 minutter siden):

Dette er skrevet i det første innlegget. Det står i manualen. Og jeg klager ikke på Jula. Og jeg har gitt opp reklamasjonen.

Spørsmålet er om det er lov (og "greit") å selge slike produkter med slike åpenbare mangler, uten større advarsler enn i små avsnitt i manualen?

Satt litt på spissen, blir det etter min mening som å selge elsykler som ikke tåler regn, uten å nevne det noe sted på utslagssted, men med en kort setning om det i manualen om "bruk og lagring".

Kanskje du skal lese manualen på slike ting FØR du tar det i bruk. En god regel.

At du, som kunde, skal være fritatt alt ansvar for det du kjøper, er bare å gjøre folk en bjørnetjeneste. Hvor dumme tror du folk hadde blitt om dem ikke trengte å ta litt ansvar selv? 

Endret av TwoFace
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TwoFace skrev (7 minutter siden):

Biler er laget for å tåle regn og å stå ute. De elektriske komponentene i biler er designet slik. Men om du sammenligner en el-bil til titusener av kroner, eller over hundretusener av kroner, så sier jo det litt om hvilken forventninger du har til en billig gressklipper. Da kan jeg opplyse deg om at du bør legge ned mer penger i gressklipperen og gjøre litt research før du anskaffer deg noe, så du ikke går på samme smellen igjen.

Jeg sammenlikner ikke prisen på bilen med prisen på gressklipperen. Jeg prøvde å frem et poeng om hva man forventer av et produkt og bruksområde. Biler og gressklippere er ment å brukes utendørs og bør tåle en god del vann, i form av regn, dusk osv.


Det finnes svært mange gressklippere som er både billige og tåler vann.
Ryobis gressklippere er forøvrig ikke veldig mye billigere enn enkelte "kvalitetsklippere" som Makita og Bosch.

 

Sitat

Kanskje du skal lese manualen på slike ting FØR du tar det i bruk. En god regel.


Jeg leste manualen, men tolket det mer i retning av vinterlagring og tenkte ikke så nøye over det.
Forøvrig rapportert for trolling.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Hei. Det skal først og fremst sies at jeg ikke har noe peiling på dette, og det er MANGE år siden jeg klippa gressa også, men jeg trodde det var vanlig at man hverken skulle oppbevare gressklipper ute når den ikke er i bruk, eller bruke den noe særlig når det regnet?

Jeg kan ikke huske at jeg klippa noe særlig gress i regnet iallefall. Ei heller noe særlig på bløtt gress tror jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Drogin skrev (8 minutter siden):

Jeg leste manualen, men tolket det mer i retning av vinterlagring og tenkte ikke så nøye over det.
Forøvrig rapportert for trolling.

Ikke noe trolling her. 

Dette skrev du også, derfor min kommentar. "Dette stod det også i bruksanvisningen, så jeg i etterkant."

Endret av TwoFace
  • Liker 2
Lenke til kommentar
wil skrev (3 minutter siden):

Hei. Det skal først og fremst sies at jeg ikke har noe peiling på dette, og det er MANGE år siden jeg klippa gressa også, men jeg trodde det var vanlig at man hverken skulle oppbevare gressklipper ute når den ikke er i bruk, eller bruke den noe særlig når det regnet?

Jeg kan ikke huske at jeg klippa noe særlig gress i regnet iallefall. Ei heller noe særlig på bløtt gress tror jeg.

Det samme har jeg lært. Etter at vi flyttet til Trøndelag fant vi dog fort ut at vi må klippe gresset når det er opphold, vått gress eller ei. Men klipperen skal lagres tørt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
wil skrev (11 minutter siden):

Hei. Det skal først og fremst sies at jeg ikke har noe peiling på dette, og det er MANGE år siden jeg klippa gressa også, men jeg trodde det var vanlig at man hverken skulle oppbevare gressklipper ute når den ikke er i bruk, eller bruke den noe særlig når det regnet?

Jeg kan ikke huske at jeg klippa noe særlig gress i regnet iallefall. Ei heller noe særlig på bløtt gress tror jeg.

Det er fordi vått gress klumper seg.
Jeg synes likevell et redskap som er laget for utendørsbruk, for gress(som tross alt inneholder en del fuktighet), og som er såppas stor som en gressklipper bør være laget slik at det tåler været om sommeren, og familien min har alltid pleid å la gressklipperen stå intill husveggen på sommeren.

Men utifra responsen her skjønner jeg at vi har hatt feil tanke om hva som kan forventes av gressklippere...

 

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Drogin skrev (1 minutt siden):

Det er fordi vått gress klumper seg.
Jeg synes likevell et redskap som er laget for utendørsbruk og som er såppas stor som en gressklipper bør være laget slik at det tåler været om sommeren, og familien min har alltid pleid å la gressklipperen stå intill husveggen på sommeren.

Men utifra responsen her skjønner jeg at vi har hatt feil tanke om hva som kan forventes av gressklippere...

 

Det er jo bare pga noen folk ikke tar godt nok vare på tingene sine.

Kanskje det, men aller mest med tanke på akkurat denne gressklipperen. Jeg skjønner og forstår frustrasjonen din, men det fritar deg ikke fra det jeg har skrevet tidligere. Har selv gressklipper jeg har hatt i mange år, bensindrevet dog, men den lagres tørt, blir skiftet tennplugg på og blir generelt tatt godt vare på. Da varer ting lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg tenkjer at det kjem mykje ann på korleis grasklipparen har blitt oppbevart utandørs. Dersom du berre går frå grasklipparen midt ute på plenen slik at den blir ståande på ein fuktig plen der vanndampen stig opp i panna og trenger inn til motor og drivverk. Om klipparen derimot står på hardt underlag som blir tørt så meiner eg at grasklipparen bør tole det. Eg tek det som ei sjølvfølge at ein grasklippar skal tole at det blir regna på den.

Sollys bør den også tole sjølv om det i alle tilfeller ikkje er bra for batteriet å stå i direkte sollys, dei fleste batteri brukar å være merka med at dei ikkje bør utsettast for temperaturar mellom -20 og +50 grader. Er batteriet i svart plast i skarpt sollys så skal det ikkje så mykje til før temperaturen går over 50 grader.

Det beste for alle type gjenstandar er sjølvsagt å stå tørt under tak med god ventilasjon, men ein grasklippar må kunne tole at det regner på den og at det er fuktigheit i graset den klipper.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Eg tenkjer at det kjem mykje ann på korleis grasklipparen har blitt oppbevart utandørs. Dersom du berre går frå grasklipparen midt ute på plenen slik at den blir ståande på ein fuktig plen der vanndampen stig opp i panna og trenger inn til motor og drivverk. Om klipparen derimot står på hardt underlag som blir tørt så meiner eg at grasklipparen bør tole det. Eg tek det som ei sjølvfølge at ein grasklippar skal tole at det blir regna på den.

Sollys bør den også tole sjølv om det i alle tilfeller ikkje er bra for batteriet å stå i direkte sollys, dei fleste batteri brukar å være merka med at dei ikkje bør utsettast for temperaturar mellom -20 og +50 grader. Er batteriet i svart plast i skarpt sollys så skal det ikkje så mykje til før temperaturen går over 50 grader.

Det beste for alle type gjenstandar er sjølvsagt å stå tørt under tak med god ventilasjon, men ein grasklippar må kunne tole at det regner på den og at det er fuktigheit i graset den klipper.

Takk, da er det ikke bare meg.
Rutinen har vært å flytte den intill husveggen som er steinlagt. Batteriene har jeg tatt med inn og ladet hver gang, så de blir ikke stående. Når sesongen er over har jeg tatt den inn i bod.
 

Lenke til kommentar
Drogin skrev (4 minutter siden):

Takk, da er det ikke bare meg.
Rutinen har vært å flytte den intill husveggen som er steinlagt. Batteriene har jeg tatt med inn og ladet hver gang, så de blir ikke stående. Når sesongen er over har jeg tatt den inn i bod.
 

Her kommer du jo med litt mer informasjon, som gjør at jeg skjønner frustrasjonen din litt mer. Men når du ikke kommer med all info, så er det vanskelig å ikke bare bedømme utifra hva du skriver. Det er nok en billig og "dårlig" gressklipper siden den er solgt fra Jula, som ikke akkurat stinker kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Drogin said:

Vi kjøpte en gressklipper (Ryobi) som vi oppbevarte utendørs om sommeren og tok den inn i boden(slått sammen) på høsten.
Etterhvert begynte den å slutte å virke tross strøm på batteriet.

Da vi henvendte oss til Jula for reklamasjon, ble vi fortalt at gressklipperen skal oppbevares tørt og godt ventilert.
Reklamasjonen ble avslått pga rust i motoren og synlig solfalming på plasten, som tilsier den har vært utendørs.
Dette stod det også i bruksanvisningen, så jeg i etterkant. I tillegg stod det at når man skal vaske vekk gress og skitt fra klipperen skal man bare børste den, ikke spyle den med vann(Det gjorde vi dog ikke heller).

Vi har forlengst gitt opp å få noe på reklamasjonen, så den saken er ferdig.

Men, kan man virkelig selge gressklippere som ikke tåler regn? Det virker for meg ihvertfall å være en så dårlig egenskap i forhold til det jeg forventer av en selv dårlig gressklipper, at det burde vært store røde skilt i butikken som sier "Obs, tåler ikke vann".
Jeg ser mange naboer i området som kommer til å få samme problemet basert på måten de lagrer samme type gressklipper

Skjønner frustrasjonen. Det er lett å tenke at en gressklipper bør tåle regn, men elektrisk/batteridrevet er noe annet enn motorklipper. Elektriske komponenter er ikke særlig glad i fukt. 

For de av oss som har gått over til robotklipper, er dette med regn et vesentlig poeng. Enten bør robotklipperen ha regnsensor, eller alternativt være laget for å gå i regn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...