Gå til innhold

Jobbe i utlandet


MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som har erfaring med å jobbe noen år i utlandet med familie?

Jeg har fått et ganske godt tilbud om å jobbe i utlandet i Asia men er litt usikker på hvordan det blir for mine to barn på 5 og 8 samt hvordan jeg best kan forberede dem.

Driver og søker opp litt informasjon, men dersom noen har erfaring med dette så hadde jeg satt pris på få vite litt om deres erfaring her😊

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å ta med barn på 5 og 8 år - til noe som for dem er helt ugjenkjennelig kulturelt sett, i en ubestemt periode over flere år - kan umulig være spesielt sunt for barnets del. Alle valg man tar som voksen, bør være så langt nært barnets beste som overhode mulig. Derfor syns jeg det høres nokså egoistisk ut å dra med så små barn til en fullstendig ukjent kultur. 

Her tar du ikke bare fra barna det velkjente hjemme i Norge, med nettverk, kjente omgivelser, lyder, smaker, lukter og ikke minst et språk som de kan, og et sosialt samspill de allerede har begynt å lære seg. Alt dette må læres på nytt - og det helt ufrivillig fra deres ståsted.

Dette høres alt annet enn sunt ut. Jeg tror det er mange utfordringer her du kanskje ikke har tenkt på. Hvem skal ta vare på barna mens du er på jobb? Hvordan skal de klare å kommunisere? Helse? Skole? Nettverk? +1000 andre ting... For hva da? En jobb? Penger? Kariere? Det kan du også anskaffe deg her hjemme i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var jeg egentlig ute etter noen med erfaring fra dette med å ta med barn til utlandet nettopp for å se på hva slags utfordringer man kan treffe på. Jeg forstår innlegget ditt slik at du ikke har noen kjennskap til dette annet enn at du instinktivt tenker at dette er uheldig for barna.

Jeg tror vi ser på dette litt forskjellig, men jeg skjønner veldig godt reaksjonen din og var vel nesten der selv for noen uker siden. Det virket helt utenkelig men etter å ha pratet med kona så ser vi at dette er noe vi kan få til. Vi vil reise hjem regelmessig og ha kontakt med resten av familien via nettet så godt som mulig. Det er også mange detaljer rundt denne lokasjonen som gjør at møtet med kulturen her blir litt mykere.

Når det gjelder alle dine spesifikke spørsmål som du avslutter med så er dem godt gjennomtenkt og avklart. Det er ikke slik at jeg bare hiver dem på et fly og lar det stå til. Jeg er veldig nøye med å tenke gjennom ting på forhånd, kanskje litt for nøye, men er også overbevist om at det finnes en løsning på alt.  Akkurat nå så prøver jeg å tenke gjennom dette så godt som mulig for å lete etter gode løsninger på de utfordringer som kan oppstå.
Du har rett i at dette ikke er noe som dem velger selv og det er vi innforstått med. Nå er det ikke sikkert at vi reiser, men skulle det blir en åpning så reiser vi. Barna vil da få muligheten til å påvirke hvordan oppholdet skal bli i så stor grad som mulig. Jeg kjenner mine barn meget godt og er sikker på at dem ikke kommer til å sette særlig stor pris på dette i starten. Det er dem aldri når det skjer større endringer i livet deres men dem ser også i ettertid at det var gode valg.

Årsaken til å gjøre dette er vel hovedsakelig å få oppleve en ny verden og være på eventyr. Det å faktisk få bo i en annen kultur og få oppleve den på nært hold over lang varighet synes jeg er kjempespennende. At man i tillegg vil tjene på det er bare et pluss men vi gjør det ikke for pengene. Penger kan man som du sier tjene her hjemme. Jeg tenker at dette er en mulighet som vi aldri får igjen og tror det er en erfaring som alle vil tjene på og kanskje mest våre barn.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest eb250...9ee

Her er et eksempel på foreldre som setter egne behov foran barna sine. Formildende omstendigheter her er at dere ser ut til å ha brukt litt tid på å overtale dere selv om dette er bra til slutt for barna. Noe det selvfølgelig ikke er.. 

Anonymous poster hash: eb250...9ee

Lenke til kommentar

Hva i alle verden, er dette for en doemming. 

Har reist litt og har mangen venner, rundt omkring.

Der i blant folk som har vokst opp i et fremmed land.

Disse opplever jeg, som veldig ressurssterke. Verdensvante, takler spraak veldig bra, har staalkontroll.

Jeg forstaar ikke hvordan dere klarer aa lage til dette, saa negativt, som dere gjoer.

Dette er jo en kjempemulighet, for hele familien og ikke minst, for ungene.

Tenk den pangstarten de faar, paa livets skole.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, MrVilla said:

Jeg tenker at dette er en mulighet som vi aldri får igjen og tror det er en erfaring som alle vil tjene på og kanskje mest våre barn.

Helt enig.  Jeg har ingen personlig erfaring tilsvarende din situasjon, men hadde en kollega som vokste opp i Bahrain av alle steder, altså han var etnisk norsk men faren var vist en dyktig ingeniør innen olje og det var årsaken til at de var der i hans barndom - eller noe i den stil.  Hørte ham aldri si et negativt ord om det - tvert imot - så om ikke ungene er veldig negative til det ville jeg ha prøvd det ut.  

Der finnes steder som internations.org der expats møtes og utveksler erfaringer.  Jeg har vært der i mange år uten å være særlig aktiv, men der holdes av og til events og meetups blant annet i Oslo og omegn, ofte på en pub/café, så det kan kanskje være noe.  Husker ikke i hvilken grad de er åpne for de som ikke allerede er expats; mener det var invite-only den gangen jeg ble med, men ser ikke ut til det er nogen begrensninger lenger. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (7 timer siden):

Helt enig.  Jeg har ingen personlig erfaring tilsvarende din situasjon, men hadde en kollega som vokste opp i Bahrain av alle steder, altså han var etnisk norsk men faren var vist en dyktig ingeniør innen olje og det var årsaken til at de var der i hans barndom - eller noe i den stil.  Hørte ham aldri si et negativt ord om det - tvert imot - så om ikke ungene er veldig negative til det ville jeg ha prøvd det ut.  

Der finnes steder som internations.org der expats møtes og utveksler erfaringer.  Jeg har vært der i mange år uten å være særlig aktiv, men der holdes av og til events og meetups blant annet i Oslo og omegn, ofte på en pub/café, så det kan kanskje være noe.  Husker ikke i hvilken grad de er åpne for de som ikke allerede er expats; mener det var invite-only den gangen jeg ble med, men ser ikke ut til det er nogen begrensninger lenger. 

Takker for tips. Skal sjekke det ut. 

Lenke til kommentar

Barn har jeg ikke, men jeg har nå jobbet og bodd i utlandet i snart ti år. Rent praktisk så må du forberede deg på en del papirarbeid og at veldig mange ting blir mye vanskeligere. Ikke så vanskelig at det er et problem (iallefall ikke som oftest), men det er lettere å bo i Norge, spesielt hvis du er født og oppvokst i Norge. Norge har mange problemer, men jeg innså fort hvor godt Norge fungerer i forhold til mange andre land. 

Jeg har en del venner og kollegaer som har barn og er utlendinger, de fleste klarer seg helt ok. Det kommer selvfølgelig ann på hvor man bor og detaljene rundt ens situasjon. Barna går ofte på internasjonale skoler og de skolene er gode, men kan være vanskelige å komme inn på. Det finnes nordmenn over alt og sjømannskirken arranger en del aktiviteter for familier, de har det i alle fall gjort de stedene jeg har bodd. De har ikke noe krav om stor gudstro, selv om de sikkert prøver å forgifte deg litt av og til.


EDIT: Jeg ser at, som vanlig, det er en del nay-sayers her, men jeg tror de overdriver hvor ille det er og utaler seg om ting de ikke har peiling på. En utfordring er det helt klart, men det er utfordringer man vokser på. Det kan være veldig breikene å ha opplevde noe mer enn det enkle og komfortable Norge. 

Endret av Flin
Lenke til kommentar
Gjest eb250...9ee skrev (9 timer siden):

Her er et eksempel på foreldre som setter egne behov foran barna sine. Formildende omstendigheter her er at dere ser ut til å ha brukt litt tid på å overtale dere selv om dette er bra til slutt for barna. Noe det selvfølgelig ikke er.. 

Anonymous poster hash: eb250...9ee

Alt jeg kan si er at jeg bruker mye tid på å finne ut hvordan man kan gjøre det best for dem. Hadde jeg trudd at dette var forferdelig og traumatisk for dem så hadde jeg selfølgelig ikke gjort det. 

Det er nok klart muligheter for at dette kan bli fælt for dem, men som jeg sier ovenfor så tror jeg at ved god og gjennomtenkt tilrettelegging og planlegging så går det fint. Dersom dette går bra og ungene fikser dette så tror jeg at dem vil vokse veldig på dette. Jeg tror alle vil vokse på dette. 

I worst case så reiser vi hjem igjen. Er jo ikke slik at vi reiser og svir av huset. Jeg har selv gitt beskjed om at dersom ikke familien finner seg til rette så vil heller ikke jeg være i stand til å gjøre en fullgod jobb. 
Det vil selvfølgelig sitte langt inne men det er åpning og forståelse for det.

 

Lenke til kommentar
Flin skrev (2 minutter siden):

Barn har jeg ikke, men jeg har nå jobbet og bodd i utlandet i snart ti år. Rent praktisk så må du forberede deg på en del papirarbeid og at veldig mange ting blir mye vanskeligere. Ikke så vanskelig at det er et problem (iallefall ikke som oftest), men det er lettere å bo i Norge, spesielt hvis du er født og oppvokst i Norge. Norge har mange problemer, men jeg innså fort hvor godt Norge fungerer i forhold til mange andre land. 

Jeg har en del venner og kollegaer som har barn og er utlendinger, de fleste klarer seg helt ok. Det kommer selvfølgelig ann på hvor man bor og detaljene rundt ens situasjon. Barna går ofte på internasjonale skoler og de skolene er gode, men kan være vanskelige å komme inn på. Det finnes nordmenn over alt og sjømannskirken arranger en del aktiviteter for familier, de har det i alle fall gjort de stedene jeg har bodd. De har ikke noe krav om stor gudstro, selv om de sikkert prøver å forgifte deg litt av og til.

Tusen takk for svar! Setter stor pris på det. Papirarbeidet har jeg blitt forespeilet allerede blir en skikkelig mølje😊 At Norge er godt å bo i er jeg ganske overbevisst om, selv om det virker ganske fælt i media noen ganger! Litt av grunnen til at jeg vil dette er for å komme litt ut av komfortsonen. At både jeg, kona og ikke minst barna skal få oppleve en annen verden enn Norge. Akkurat nå så er største bekymringen til ungene hvor mye lørdagsgodt dem får. Jeg vil at dem skal se at det finnes en annen verden uten at dem nødvendigvis skal bli skremt. At dem skal se at det finnes en hel verden der man må klare seg med litt mindre, og tolerer litt mer. Samtidig så vil dem også få det ganske fint på andre måter.

 Det vil bli internasjonal skole og plass er sikret. Dem skryter visstnok veldig av skolen, men det vil jo bli et lynkurs i engelsk. Alt av skole, transport og bosted blir ordnet. . Jeg kjenner en som bor der nå men han er der alene så han kjenner ikke så mye til situasjonen med barn, men de som bor der med barn virker å ha det veldig fint uten at han kan si så mye mer om det.

Lenke til kommentar
Gjest 5d461...b91

Foreldrene mine flyttet til utlandet når jeg var 11år (søster 9 og bror 6). Vi gikk på internasjonal skole og sitter igjen med utrolig mange fine opplevelser, selv nå 20 år etter. Skulle det dukke opp lignende muligheter for meg så ville jeg ikke vært i tvil.

Anonymous poster hash: 5d461...b91

Lenke til kommentar
Gjest 5d461...b91 skrev (På 15.9.2022 den 9.14):

Foreldrene mine flyttet til utlandet når jeg var 11år (søster 9 og bror 6). Vi gikk på internasjonal skole og sitter igjen med utrolig mange fine opplevelser, selv nå 20 år etter. Skulle det dukke opp lignende muligheter for meg så ville jeg ikke vært i tvil.

Anonymous poster hash: 5d461...b91

Takk for innspill. Hvordan var det å begynne på ny skole med nye folk og nytt språk? Noe spesielt du tenker kan være greit å gjøre som du erfarte?

Lenke til kommentar
Gjest eb250...9ee skrev (På 14.9.2022 den 23.20):

Her er et eksempel på foreldre som setter egne behov foran barna sine. Formildende omstendigheter her er at dere ser ut til å ha brukt litt tid på å overtale dere selv om dette er bra til slutt for barna. Noe det selvfølgelig ikke er.. 

Anonymous poster hash: eb250...9ee

Hvis barna skal trives og utvikle seg, maa foreldrene ogsaa trives, utvikle seg og leve.

Hele familien, skal ha det bra, ikke bare barna.

Ser at, om en stund, har vi to tolker, som snakker og skriver engelsk flytende og snakker og skriver, det lokale/nasjonale spraaket ( eget skriftspraak? ) flytende, kanskje.

Klarer seg bra, med fransken og spansken ogsaa.

De har laert seg koden, paa aa laere spraak. 

Tenk deg aa ha det i bunn, naar du begynner paa vidergaaende utdannelse.

Og her snakker jeg bare om spraak. Tenk paa, hvordan horisonten, kommer til aa utvide seg, for dere alle.

Hva kommer det til aa gjore med takknemmeligheten, toleransen og fordommene dere har, freks.

 

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...