Gå til innhold

Vi prøvekjører Ford F-150 Lightning: 200.000 amerikanere hindrer denne fra å bli en usannsynlig norgessuksess 


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er litt bom av Ford å ikke lansere denne i en plugin-versjon med 40-50 kWh pakke. Man får de samme praktiske fordelene med et batteri(verktøy, camping etc) og en mye mer fleksibel pick-up. Billigere blir den også da 100 kWh spart er mer enn nok til å dekke en bensin drivlinje.

Skal man taue stor henger så er rekkevidden 15 mil ifølge flere. Med tanke på fraværet av praktiske knapper så ser det ut som denne er myntet på folk som ellers ikke ville kjøpt en slik gigantisk bil. Og da er miljøeffekten høyst diskutabel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis kommer den aldri til Norge. 

Og det er ikke fordi man skal skåne de som kjøper denne fra å ubevisst signalisere til hele Europa at de er gift med søsteren sin. Men fordi den er en nesten 4 tonn tung vegg av en dødsfelle for alle oss andre i trafikken.

Bilen skal føres av en uegnet fører som desidert oftest kolliderer i trafikken jfr. ulykkesstatistikken (godt voksen mann), som forsøker å justere temperaturen eller radioen på en touchskjerm som ikke virker, fordi de gule rullingsfingrene er for møkkete og trælete (det er jo en ordentlig arbeidskar dette) samtidig som den andre hånden holder en telefon i kjent håndverker-stil. Denne rullende torpedoen på størrelse med et lite europeisk land skal da navigere på trange, svingete og uoversiktlige europeiske veier, hvor den møtende trafikken består av bittesmå Fiat 500, BMW i3, Toyota Aygo, VW Eup og Honda E. 

Det er åpenbart at denne bilen ikke har noe i Europa å gjøre. Møter du den på veien, er det tryggere å sikte på fjellveggen enn å risikere å treffe den i fronten.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 minutter siden):

Skal man taue

Dra? Taue er en dårlig oversettelse av ordet tow. 

 

uname -i skrev (13 minutter siden):

stor henger så er rekkevidden 15 mil ifølge flere.

Så ganske ubrukelig med andre ord. Jeg har prøvd å bruke elbil til å kjøre på bosset under oppussing, kommer ikke veldig langt. 

 

(not the real) Dr. Bombay skrev (11 minutter siden):

Men fordi den er en nesten 4 tonn tung vegg av en dødsfelle for alle oss andre i trafikken.

Den blir lett lastebil. Ikke mange som vil kjøpe den da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (26 minutter siden):

Forhåpentligvis kommer den aldri til Norge. 

Og det er ikke fordi man skal skåne de som kjøper denne fra å ubevisst signalisere til hele Europa at de er gift med søsteren sin. Men fordi den er en nesten 4 tonn tung vegg av en dødsfelle for alle oss andre i trafikken.

Bilen skal føres av en uegnet fører som desidert oftest kolliderer i trafikken jfr. ulykkesstatistikken (godt voksen mann), som forsøker å justere temperaturen eller radioen på en touchskjerm som ikke virker, fordi de gule rullingsfingrene er for møkkete og trælete (det er jo en ordentlig arbeidskar dette) samtidig som den andre hånden holder en telefon i kjent håndverker-stil. Denne rullende torpedoen på størrelse med et lite europeisk land skal da navigere på trange, svingete og uoversiktlige europeiske veier, hvor den møtende trafikken består av bittesmå Fiat 500, BMW i3, Toyota Aygo, VW Eup og Honda E. 

Det er åpenbart at denne bilen ikke har noe i Europa å gjøre. Møter du den på veien, er det tryggere å sikte på fjellveggen enn å risikere å treffe den i fronten.

Aner jeg en viss ironi her, med et digert tilsnitt av fordommer?

Kunne helt klart ha kjøpt en sånn til mitt bruk. Frakter av og til en gravemaskin på henger, og det er veldig skjelden jeg kjører mere enn 150 km i så tilfelle. I dag blir det gjort med en veldig gammel diesel lastebil med enorme utslipp, rett og slett forde det er svært få moderne biler som har nok hengerkapastet til å trekke en 3500kg tilhenger.

PS: De fleste km jeg kjører uten last blir kjørt med VW e-Up, som i all hovedsak lades med solstrøm fra eget anlegg. Det kunne lett vært fordelaktig å hatt en bil som dekket alle behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Forhåpentligvis kommer den aldri til Norge. 

Og det er ikke fordi man skal skåne de som kjøper denne fra å ubevisst signalisere til hele Europa at de er gift med søsteren sin. Men fordi den er en nesten 4 tonn tung vegg av en dødsfelle for alle oss andre i trafikken.

Bilen skal føres av en uegnet fører som desidert oftest kolliderer i trafikken jfr. ulykkesstatistikken (godt voksen mann), som forsøker å justere temperaturen eller radioen på en touchskjerm som ikke virker, fordi de gule rullingsfingrene er for møkkete og trælete (det er jo en ordentlig arbeidskar dette) samtidig som den andre hånden holder en telefon i kjent håndverker-stil. Denne rullende torpedoen på størrelse med et lite europeisk land skal da navigere på trange, svingete og uoversiktlige europeiske veier, hvor den møtende trafikken består av bittesmå Fiat 500, BMW i3, Toyota Aygo, VW Eup og Honda E. 

Det er åpenbart at denne bilen ikke har noe i Europa å gjøre. Møter du den på veien, er det tryggere å sikte på fjellveggen enn å risikere å treffe den i fronten.

2730 kilo eigenvekt, ikkje 4 tonn. Med henger kan den sjølvsagt bli tyngre, men skal me forby alle bilar over 3 tonn på veien?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns den så veldig interessant ut jeg. Nå blir den nok en god del over mitt budsjett, men er nok veldig mange som kunne tenke seg denne. Den enorme frunken er jo en kjempefordel i forhold til fosildrevene pickuper. Og designet er jo uendelig mye bedre enn på Rivian, spesiellt fronten. Og strømuttak fra høyspentbatteriet til vanlig stikkontakt bude jo egentlig alle elbiler ha da det jo må være en veldig liten ekstra kostnad for en veldig praktisk funksjon. Burde ha V2G også så den kan fungere som batteri for solcelleannlegg, ol. kanskje kombinert med LFP batterier som har flere sykluser før de blir utslitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KLAB19 skrev (1 time siden):

rett og slett forde det er svært få moderne biler som har nok hengerkapastet til å trekke en 3500kg tilhenger.

Det er bare piss. Du finner biler som trekker så mye i de fleste prisklasser. 

 

Zeph skrev (29 minutter siden):

2730 kilo eigenvekt,

Veier ikke etron suven det samme? Tror også gammel range rover med diesel v8 er i den vektklassen, men ingen hyler over det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (7 timer siden):

Forhåpentligvis kommer den aldri til Norge. 

Og det er ikke fordi man skal skåne de som kjøper denne fra å ubevisst signalisere til hele Europa at de er gift med søsteren sin. Men fordi den er en nesten 4 tonn tung vegg av en dødsfelle for alle oss andre i trafikken.

Bilen skal føres av en uegnet fører som desidert oftest kolliderer i trafikken jfr. ulykkesstatistikken (godt voksen mann), som forsøker å justere temperaturen eller radioen på en touchskjerm som ikke virker, fordi de gule rullingsfingrene er for møkkete og trælete (det er jo en ordentlig arbeidskar dette) samtidig som den andre hånden holder en telefon i kjent håndverker-stil. Denne rullende torpedoen på størrelse med et lite europeisk land skal da navigere på trange, svingete og uoversiktlige europeiske veier, hvor den møtende trafikken består av bittesmå Fiat 500, BMW i3, Toyota Aygo, VW Eup og Honda E. 

Det er åpenbart at denne bilen ikke har noe i Europa å gjøre. Møter du den på veien, er det tryggere å sikte på fjellveggen enn å risikere å treffe den i fronten.

Du beskriver nesten alle dagens elbiler, men vil kun at denne ikke skal komme til Norge..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (22 timer siden):

Det er bare piss. Du finner biler som trekker så mye i de fleste prisklasser. 

 

Med en så sterk påstand regner jeg med at du kommer med eksempler i fleng?

Eller er det en stund siden sist du lette etter en bil som lovlig kunne trekke 3500kg tro???

Lenke til kommentar
KLAB19 skrev (59 minutter siden):

Eller er det en stund siden sist du lette etter en bil som lovlig kunne trekke 3500kg tro???

Jeg har en sånn bil selv, så er en stund siden jeg har kikka ja. 

KLAB19 skrev (1 time siden):

Med en så sterk påstand regner jeg med at du kommer med eksempler i fleng?

https://www.finn.no/270438324

 

https://www.finn.no/269040516

 

https://www.finn.no/272134706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 minutter siden):

Jeg har en sånn bil selv, så er en stund siden jeg har kikka ja. 

https://www.finn.no/270438324

 

https://www.finn.no/269040516

 

https://www.finn.no/272134706

Jeg tror nok han forventet en liste over nye biler, ikke 15 år gamle biler som snart er klare for pressa. Det gjorde i hvert fall jeg. Siden vi diskuterer F150 liksom, som er en ny bil...

"Moderne biler" ble også nevnt, biler fra 2000-talet kan neppe kalles "moderne" lengre.  

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Jeg tror nok han forventet en liste over nye biler, ikke 15 år gamle biler som snart er klare for pressa. Det gjorde i hvert fall jeg. Siden vi diskuterer F150 liksom, som er en ny bil...

"Moderne biler" ble også nevnt, biler fra 2000-talet kan neppe kalles "moderne" lengre.  

5 år, 250k: https://www.finn.no/262967350

 

2 år, 400k: https://www.finn.no/269570003

 

1 år, 500k: https://www.finn.no/266971373

 

Når jeg sorterer etter 3500kg og maks 5 år så får jeg 1045 treff på finn. Det er ikke et reelt problem å finne en bil som trekker tungt. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (17 minutter siden):

5 år, 250k: https://www.finn.no/262967350

 

2 år, 400k: https://www.finn.no/269570003

 

1 år, 500k: https://www.finn.no/266971373

 

Når jeg sorterer etter 3500kg og maks 5 år så får jeg 1045 treff på finn. Det er ikke et reelt problem å finne en bil som trekker tungt. 

Fortsatt ingen liste over nye biler som kan kjøpes av merkeforhandler. I alle prisklasser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...