Gå til innhold

Stor TV (rundt 85") med 4k, bra bilde, oppskalering


Anbefalte innlegg

Pusler litt med tankene på å skaffe meg en stor TV i løpet av året. Legger da mest mulig vekt på bildet og oppskaleringsmuligheter. Fotballsendinger er jo stort sett i dårlig oppløsning, men antar at 4k kommer "snart" der også - uansett viktig at TVen takler å skalere opp så dagens sendinger (parabol/Allente) ikke ser helt håpløse ut.

TVen skal hovedsakelig brukes til fotballsendinger via parabol, Netflix 4k abo, vanlige TV-sendinger samt Bluray-filmer.

Lyd kommer jeg til å kjøre via forsterker, så spiller ingen rolle hva TVen har innebygget der.

Maks fysisk størrelse er 200 cm x 115 cm (arealet på veggen jeg har til disposisjon).

Mye å velge mellom, endel med helt tullete priser selvsagt, men hva er det egentlig som i praksis er best/fornuftig til mitt bruk, uten at prisen er helt koko? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4K er fremdeles i "startgropa" for allmenn bruk. En bør være spesielt interressert for å få ordentlig utbytte av det. Enn så lenge er det meste 1080p som tilsvarer 2K eller faktisk helt ned i 720p. Har hatt en 4K TV lenge nå, og føler det har gitt lite ekstra i forhold til 2K.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Må jo si hva budsjettet er, husk at det er som regel bedre å kjøpe en mindre tv med bedre bilde enn stor tv med mediokre bilde.

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-85-qn95a-4k-neo-qled-tv-2021/293476?scid=Pricecomparison2988&utm_source=prisguiden&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=prisguiden&utm_content=Consumer Electronics

Den skal være ganske grei, ser den var nylig på salg for 30k hos power i forbindelse med salget de hadde i helga, tipper nok kommer tilbud på black friday hvis du kan vente,

Lenke til kommentar
2 hours ago, Sidekick said:

Linær er helt klart ikke 4k, men alle de store streamingtjenestene tilbyr serier og filmer i 4k nå. De har de vel gjort en god stund.

Det som streames i 4K er sammenlignbart oppløsningsmessig med 1080p Blu-Ray. Sat er normalt bedre enn Nett/IP. Får en HDR blir lys/farger litt bedre (Rec.2020 vs gamle Rec.709)

Lenke til kommentar
15 hours ago, NoBo said:

Lyd & Bilde har en del tester samt at
Flatpanels.dk også har testet noen større modeller.

Størrelsesmessig så har du vel plass til en 88" (<90") på veggen men hvor langt unna sitter du?

Lysforhold? Selve rommet og eventuelle lyskilder (vindu, lamper) som kan gi gjenskinn. Er rommet oftest lyst bør TV-en være lyssterk.

Fine oversikter over tester der! 

Lysforhold og avstand er ikke noe problem, sitteplasser er på 3 til 5 meters avstand, og lys regulerer jeg selv etter behov.

Skal grave litt i de testene og se hva jeg skal sikte meg mot når det blir tilbud.

 

Lenke til kommentar

Store tv-er og brukere av store tv-er har kanskke lett for å fokusere på film i man-caven med lite lys. Jeg er en av dem. Da er OLED uslåelig på alt utenom ett punkt: pris per tomme.

Hvis du har mye lys i rommet så er kanskje en lyssterk LCD å foretrekke.

Hvis du ser mye på direkte-sendt fotball så er nok kilden en viktig begrensende faktor. Jeg ville ha sjekket om tv-en tilbyr native 50/60 fps (de fleste gjør vel det), og om den har god rendering av bevegelser. For LCD så er (synkront) flimrende baklys en god måte å rendre raske bevegelser på. For OLED så er black frame insertion tilsvarende, men LG valgte å fjerne den funksjonen før release av min 2019 modell.

Alle tver lagd med 720p (HD) eller mer har oppskalering. Selv min crappy VideoSeven 37» fra 2006(?).

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...