Gå til innhold

Tråden om Rings of power (bruk spoiler!!)


Anbefalte innlegg

Det er både fascinerende og trist hvordan folk lot seg rive med av den enorme, negative forhåndsdømmingen av denne serien, og helt åpenbart har gravd seg så dypt ned i dette hullet at det ikke finnes noen vei opp igjen.

Det er ikke dermed sagt at det ikke finnes flere svake sider ved denne serien, men når man kaller det makkverk blir det ganske tydelig hva slags briller man har sett serien gjennom. 

Det er helt legitimt å mene at det er for mye som avviker fra kildematerialet. Det virker allikevel rart for meg at man da velger å spre så mye negativitet og dårlig omdømme om serien som man bare klarer, som i ytterste konsekvens kanskje skremmer vekk andre fra å noensinne satse like tungt på dette universet igjen.

Det er også trist for alle de som velger å ikke se serien på grunn av all den ubalanserte kritikken, som ellers kanskje ville ha storkost seg hvis de ga den en sjanse.

 

Ukens høydepunkt for meg er for tiden fredag kveld og nyeste episode. Jeg ser på for å bli tatt med til en annen verden og å bli underholdt, ikke for å vurdere troverdigheten som om det var en gjengivelse av faktiske historiske hendelser.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil ikkje evaluere serien etter ein halv sesong, men så langt er det langt igjen opp til filmane, som eg tvilar på dei vil kunne nå. No hadde sjølvsagt filmane eit mykje betre og fyldigare verk å basere seg på, og om det stemmer at dei skal komprimere fleire epoker ned til fem sesongar så lovar det ikkje veldig bra. GoT sine siste sesongar er framleis friskt i minne.

Det er veldig tydeleg at mangfold er viktig i dag. Eg er på ingen måte imot det, men det tar fokus vekk frå handlinga og historien (såkalla suspension of disbelief), som gjer at opplevinga ikkje blir like god.

Det er òg noko med måten ting blir regissert og laga på i dag som får det til å kjennes litt overprodusert og for fokusert på slåande estetikk, heltar i akrobatisk utfolding i sakte film osv. Det at du blir presentert underhaldning får så mykje fokus at det går på bekostning av historia og å kunne leve seg inn i ei verd ein til ein og ein halv time i veka.

Dette er ikkje kun aktuelt for TROP, men òg andre seriar og filmar produsert i desse tider. The Handmaids Tale har så mange scenar satt opp på ein viss måte for å gje slåande scenografi at eg blir dratt ut av bobla og påminna om at eg ser underhaldning.

LOTR-filmane er noko av det beste eg har sett noko sinne, og eg blir stadig minna om scenar i dei filmane mens er ser TROP, og tenker på kor bra filmane er. Der klarte dei definitivt å skape “immersion”. Hobbiten-filmane var ikkje på same nivå.

Det er moro med LOTR på skjermen igjen, så me har god underhaldning kvar fredag, sjølv om det er ein del å kritisere.

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (1 time siden):

Det virker allikevel rart for meg at man da velger å spre så mye negativitet og dårlig omdømme om serien som man bare klarer, som i ytterste konsekvens kanskje skremmer vekk andre fra å noensinne satse like tungt på dette universet igjen.

Vanskelig å balansere den der. Støtte det fordi du vil ha mer fantasy og LOTR, med en viss sjans for at produsentene tror vi vil ha mer av alt som er dårlig med serien?

Lenke til kommentar

Hvem er LotR serien rettet mot? 
F.eks eg så nylig Andor, og ble mildt sagt sjokkert over hvor godt eg likte serien. Det er tydelig at den serien er rettet mot et mer voksent publikum. Dialoger og hele stemningen er herlig i hva eg er vandt med. Det hjelpte veldig bra med at de snakket med Engelsk aksent, og litt skotsk. 

Hvordan er LotR her? Er det teenage kids i shithole america serien sikter seg mot? For da er det hard pass fra meg. Orker ikke slikt lenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg elsker mangfoldet. Kunnskap om all rasismen og kanselleringen av mennesker basert på etnisititet, seksualitet eller politikk i Hollywod opp gjennom tiårene, gjør at mange av favorittfilmene og seriene jeg vokste opp med nå nytes med en viss bismak. 

Det er jo et paradoks om folk som klager over mangfold er forstyrrende i dag, ikke også klager over favorittfilmene sine som ble til i perioder vi vet kvinner, skeive og svarte ble diskriminert. Det miljøet påvirket alle filmer og produksjoner. 

At det usunne miljøet nå er forbedret påvirker dagens produksjoner. Noen som virkelig ønsker seg tilbake til hvordan det var?

Fra Hollywood blacklist (Paul Newman og co som ble forsøkt kansellert), til indere som ble erstattet av brunkrem-smurte-hvite eller skeive, som Ellen DeGeneres, sol mistet jobben da hun kom ut av skapet. Eller kvinnerollene som ble redusert til å snakke om mannen, og bli den typiske prinsessen i tårnet som skal reddes av en mann.

Nå må hetero menn i større grad konkurrere på like vilkår, og det er ikke bare Christian Bale og Jackie Chan som får roller hvor karakterene kan overleve fall ut fra bygninger. 

Ringenes Herre-filmene er jo en guttetur hvor et par kvinner dukker opp sporadisk. Favorittfilmer jeg elsker, men de har et betydelig mer snevert fokus, og tok seg store friheter med å endre på bøkene. Alt fra Tom Bombadil-sletting til vingeklipping av det mer mangfoldige i Tolkiens verk. Galadriel og Gimli ble eksempelvis redusert betydelig. 

Det er et sunnhetstegn at Rings of Power ikke gjentar begrensningene til LOTR. Verden går fremover. 

Endret av Dotten
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dotten skrev (34 minutter siden):

Ringenes Herre-filmene er jo en guttetur hvor et par kvinner dukker opp sporadisk. Favorittfilmer jeg elsker, men de har et betydelig mer snevert fokus, og tok seg store friheter med å endre på bøkene. Alt fra Tom Bombadil-sletting til vingeklipping av det mer mangfoldige i Tolkiens verk. Galadriel og Gimli ble eksempelvis redusert betydelig.

Kan du utdype? 

Lenke til kommentar
Revie skrev (3 timer siden):

Kan du utdype? 

Beklager for dette, liker ikke å vise til å google men har der veldig travelt i dag. 

Søker du på Galadriel movies vs books, eller Gimli movies vs books er det nok av artikler og diskusjoner om det. 

For meg ikke den helt store greien å reagere på, filmer må og skal gjøre endringer sammenlignet med bokversjonen. Mediene har ulike kriterier og spilleregler som bør respekteres. :)

At mannlige forfattete og regissører har en tendens til å prioritere menn (og kvinner prioriterer kvinner), er noe som ofte vises i prioriteringer i adapsjoner. 

Nå er det langt større mangfold bak kamera og i styrene, det gjenspeiler seg også foran kamera. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dotten said:

At det usunne miljøet nå er forbedret påvirker dagens produksjoner. Noen som virkelig ønsker seg tilbake til hvordan det var?

Jeg vil ha tilbake hvordan man bygde opp storyen, dialogene osv, men med mangfold hvor det gir mening. Det kunnet ha funket her om de skrev story rundt det.

Jeg klarer ikke å overse idiotisk ting, folk som teleporterer forbi orke hæren, i tillegg har de fakler midt på natta som er godt synlig. Numenor gjengen ble plutselig mye flere, hvor fikk de plass hen på de 3 skipene? samme med hestene. Hvordan viste de om at akkurat denne landsbyen trengte hjelp, og klarte å komme seg dit så kjapt? Adar/orkene klarte ikke å komm seg inn døra der i løpet av hele natta ? Orkene klarer seg i sol lys sånn plutselig.

Om det bare skjer 1-2 gang, greit nok, whatever, alle serier har noe teit i seg, men her er det flere gang for hver episode.

Hele greia med nøkkel-sverdet og demningen.. ehh what. Vann får lava til å sprenges nå ? og hvordan kom det seg helt til toppen på fjellet. Om noe burde vannet gjøre at lavaen ble fast der, å forhindret et utbrydd, ikke skape mer trykk?

Det tårnet som bare ble holdt oppe av et tau? Hvor ble det av orkene når Arondir plutselig gikk ut på muren der ? rett før så vi veldig mange der. Hvorfor stikke av fra slottet, som var veldig bra forsvart når de planla å forsvare seg på en helt åpen liten landsby? De burde jo bare stukket av..

Kamp sekvensene ser også veldig dårlig ut, åpenbart at de ikke har hatt trening eller at noen viser dem hvordan de skal gjøre ting. Plutselig blir hundrevis av folk til 20-30 stk når det er kamp, så jo at ikke alle orkene døde av tårnet.

Bare for at det er fantasy betyr det ikke at man kan gjøre hva som helst, er viktig å sette grenser for hva man kan gjøre, også presse det så mye som mulig for å skape innlevelse, troverdighet, spenning osv.

Jeg begynte med 3/10 for denne serien, men heller mer mot 2/10 (+1 for cgi og landskap) nå faktisk, selv CW serier som The Flash, Supergirl, Batwoman (Merkelig nok klarte jeg å se ferdig alt der...) gir mer mening i hva som skjer, de prøvde hvertfall litt. Men har bestemt meg for å se ferdig sesongen, er i det minste fascinerende. Blir nesten spennende å se om de kan overgå idiotien i episode 6 nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dotten skrev (41 minutter siden):

Beklager for dette, liker ikke å vise til å google men har der veldig travelt i dag. 

Søker du på Galadriel movies vs books, eller Gimli movies vs books er det nok av artikler og diskusjoner om det. 

For meg ikke den helt store greien å reagere på, filmer må og skal gjøre endringer sammenlignet med bokversjonen. Mediene har ulike kriterier og spilleregler som bør respekteres. :)

At mannlige forfattete og regissører har en tendens til å prioritere menn (og kvinner prioriterer kvinner), er noe som ofte vises i prioriteringer i adapsjoner. 

Nå er det langt større mangfold bak kamera og i styrene, det gjenspeiler seg også foran kamera. 

Repsekterer din manglende tid og jada, jeg kjenner godt til endringene. Leste boka før filmene kom og leser den ca en gang årlig. 

Var mer ute etter å høre din mening, men det har du forsåvidt formidlet. Det er mange endringer som er gjort i filmatisk hensyn jeg fullt og helt kan forstå, som Bombadil, og det er ting jeg er mer skuffa over, som å kutte Glorfindel og gi Arwen denne rollen før Rivendell. Det stopper ikke der, verken de jeg forstår eller er mer skuffa over.

Å gi Gimli og ikke minst Merry og Pippin en mer komisk rolle er diskutabelt, men jeg syns det fungerer ok gitt filmmediet. Det er ikke kun klovneri, men spiller på vennskap, lojalitet og mot. Viktige dyder i LotR og Tolkiens univers. JR Davies fikk visstnok også ganske frie tøyler i hvordan dvergene tolkes og den syns jo også i RoP i høy grad. De viderefører denne tolkningen.

Selv Aragorn er forandret en del fra bokform, men hans kvaler er gode og troverdig fremstilt. Selvsagt er dette grunnen til at Arwen er gjort større, som jeg antar du syns er en bra forandring gitt dine uttalelser, men for min del kunne man like fullt ha inkludert Glorfindel OG latt Arwen ha en større plass. En perifer rolle i LotR, men en av de store alvefyrstene og del av Det hvite rådet var han også. Litt synd at han ble spilt ut for å heve en kjærlighetshistorie, samtidig må man mer inn i Silmarillion for å forstå Glorfindel, så det går an å argumentere for at det er en grei avgjørelse.

Filmene har derimot en rød tråd som følger boka i for det meste. I aller høyeste grad har de hengt ting på eksisterende (i mangel av et bedre ord) knagger. A-Z er likt og mange av bokstavene mellom der kjenner man også fra før.

I Rings of Power har de revet de fleste av disse knaggene ned og kastet de ut vinduet. Samtidig som de påstår de hele tiden går tilbake til bøkene når de skriver. Det stemmer jo bare ikke, så hvorfor påstår de der? Det er legitimt å diskutere dette, samt hvordan McKays og Paynes fanfiksjon formidles i høyst diskutabel kvalitet rent fortellermessig, når man fjerner Tolkien-assosiasjonen fullt og helt.

Jeg syns også det er godt at verden har gått videre, har bare vondt å se disse begrensningene du nevner. Tolkien gav sympati til Haradrim som kriget under Saurons bannere (via den døde krigeren når de ser olifanten) mtp sydligere kulturer og han hadde fryktelig sterke kvinnelige karakterer, selv om de var relativt få. Dette videreførte også PJ, Walsh og Boyens.

Har heller ingen kjennskap til at disse filmene var preget av diskriminering mot NZs urbefolkning og dens involvorering. Tvert imot.

For øvrig vil jeg påpeke igjen at det er viktig å ha inkludering både foran og bak kamera i filmindustrien. Det er selvfølgelig ikke disse faktorene som gjør RoP svakt for min del, men mye av det samme som Curuion er inne på. Og det er kun episode 6, som visstnok er den klart beste.

Endret av Revie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva angår produksjonen av serien, ble den rammet av kutt (som mange andre produksjoner) og restriksjoner pga korona. Spesielt alt som involverer folkemengder. Kostnadene skjøt i været, og det var mye de gjerne ville ha med som måtte skrinlegges (spesielt Ramsey Avery snakket jeg mye med dette om). 

Dette kan man også se igjen i mye annet av film/serier de siste par årene. 

Siste sesong av GOT viste også de urealistiske kravene til seere, som ville ha flere episoder. Det tar 2-3 år av skuespillernes liv å være med på noe så omfattende, hadde de mest kritiske seerne fått viljen sin måtte de avse ytterligere noen år - og gjerne da totalt ha brukt 15 år av livet på noe. 

Som også er litt av grunnen til at RoP flytter produksjonen til London. Det er ikke logistisk mulig å få til slik de holdt på i sesong 1, pandemien viste også sårbarheten. Seerne vil nok likevel bli skuffet. 

Produksjonsverdiene er likevel langt over snittet for serier og de fleste filmer. 

Det som fikk pulsen min mest til å bli hly denne gang var jakten på hest. Fikk litt gåsehud der, likte alt fra musikk til klipping. 

Så er jeg spent på sesongfinalen, er de tre siste episodene det meste av budsjettet gikk til ifølge Amazon-kontakten min. 

Endret av Dotten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så eg så første episode i dag, og ble fryktelig skuffet. Skuespillerene er helt tragisk dårlige, musikken var litt avengers følelse. 
Han svarte elfen, er det ikke mulig å finne en bedre svart skuespiller? Har ikke problem med svarte i roller, eg synes de er ganske rå om de kler rollen, men han her ser helt for jævlig ut. Ett eneste stygt ansikstutrykk hele veien. Han kler ikke rollen i det hele tatt. Geladrien er ikke noe bedre, synes hun prøver for mye. 

Må ha vært onkel skrue som har ansatt skuespillerene. Kanskje de tenker at serien skal vare i 8 år, og best å ha underbetalte skuespillere med engang så det ikke blir for dyrt? 

Lenke til kommentar

Hans navn er Ismael Cruz Cordova. Det var ingen av skuespillerne som måtte gå gjennom flere castingrunder enn han, de brukte noen måneder på å bestemme seg. En veldig hyggelig og sjarmerende fyr i virkeligheten. 

Alvene regisseres til å minimere ansiktsuttrykk, det samme var tilfellet for Bloom under Peter Jackson (men fikk litt mer å spille på, på bekostning av Gimli-karakteren som ble comic relief). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dotten said:

Hans navn er Ismael Cruz Cordova. Det var ingen av skuespillerne som måtte gå gjennom flere castingrunder enn han, de brukte noen måneder på å bestemme seg. En veldig hyggelig og sjarmerende fyr i virkeligheten. 

Alvene regisseres til å minimere ansiktsuttrykk, det samme var tilfellet for Bloom under Peter Jackson (men fikk litt mer å spille på, på bekostning av Gimli-karakteren som ble comic relief). 

Godt hende han er hyggelig og alt det der, men eg synes ikke han passet i den rollen. I fravær av ansiktsutrykk kunne han hatt karisma eller noe utstråling (stemme osv), men han har ingen av delene. Se bare på Geladriel også, null karisma får eg av henne. Alle går som de har en stokk opp i ræven. Synes watchwarden hadde det eg savnet fra de andre. 
En annen serie, Andor, og der er skuespillet på et helt annet nivå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Savnet både Harfoots, dverger og alver i nyeste episode. Forståelig at de valgte å følge færre av historietråder denne gangen mtp hva episodens fokus var, men jeg har likt variasjonen tidligere i sesongen. Da blir også enkelte av overganger og ikke alltid logiske/godt forklarte hendelser/overganger tydeligere. Men: Utrolig kult med vannet og Mount Doom. Spektakulære greier! Og Joseph Mawle som Adar? Fantastisk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg kritiserer ikkje mangfaldet, det var på tide, men poengterer berre at det for min del er eit forstyrrande element når eg ser serien og reflekterer over kven som er med. Den prinsipielle diskusjonen treng ikkje tas her, og det finnes vel allereie ein tråd om emnet på forumet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Sjørøver skrev (På 1.10.2022 den 23.13):

Vanskelig å balansere den der. Støtte det fordi du vil ha mer fantasy og LOTR, med en viss sjans for at produsentene tror vi vil ha mer av alt som er dårlig med serien?

Godt poeng. Personlig foretrekker jeg heller ingen ytterligere LOTR de neste få årene, enn dårlig, inkompetent og "woke" LOTR akkurat nå. Vi er inne i en ganske dårlig periode mht. populærkultur, og dette var den verst tenkelige tiden for å lage en LoTR-serie. Hadde serien kommet ut 5-10 år tidligere, eller muligens 5-10 år senere, så kunne vi sluppet alt dette PK-idiotiet som har besudlet hva som burde ha vært en populærkulturell triumf. Den gang ei. 

Jeg forstår at en god del her som finner RoP underholdende, og for all del - hygg dere i vei med serien. Problemet er at hvis man har en dypere forståelse av Tolkiens litteratur, dens kulturelle kontekst, reflekterer kritisk over det man ser på skjermen, og er bevisst kulturkrigen som foregår i USA for tiden, og all aktivist-propagandaen som bevisst legges inn i serien fra folkene bak Rings of Power, så blir det hele en meget skuffende affære. 

PS: Ikke la dere lure av den sedvanlige tendensiøse og misvisende dekningen fra NRK og co om kritikken rundt RoP, virkeligheten er som regel langt mer nyansert enn hva NRK og co forteller oss.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...