Gå til innhold

Timepris (ENK) for en som Nettverk arkitekt


Toni28

Anbefalte innlegg

Har plan til å opprette min egen firma (ENK), og det jeg lurer på hva er timepris slik at jeg kan tilby mine kunder. 

Det vil si timeprisen for en som senior nettverk ingeniør eller nettverk arkitekt med masse sertifikater innen Cisco. 

Per i dag jobber jeg hos ATEA, og min timepris er varianter mellom 2500-3000.   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en veldig høy timepris, sjeldent konsulenter bikker en slik timepris med mindre de innehar en helt ekstrem form for spisskompetanse. 

Som regel kan du ha helt lik timepris som selvstendig næringsdrivende som utleid, hva er forskjellen?

Kunde vet som regel at når du er frontfigur i et ENK så er du mer interessert i å levere kvalitet per time enn om du for eksempel er gjemt bak et større konsern som Atea hvor du er langt mindre sårbar på mange måter.

Endret av PepsiMaks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PepsiMaks skrev (22 timer siden):

Det var en veldig høy timepris, sjeldent konsulenter bikker en slik timepris med mindre de innehar en helt ekstrem form for spisskompetanse. 

Som regel kan du ha helt lik timepris som selvstendig næringsdrivende som utleid, hva er forskjellen?

Kunde vet som regel at når du er frontfigur i et ENK så er du mer interessert i å levere kvalitet per time enn om du for eksempel er gjemt bak et større konsern som Atea hvor du er langt mindre sårbar på mange måter.

Jeg er Cisco Certified Internetwork Expert (CCIE), derfor er jeg på høy timepris. 

ATEA vil aldri gi meg 2500 i timen, da de tjener ingenting. Finnen regler at jeg kan ha helt lik timepris selvstendig næringsdrivende som utleid?

Lenke til kommentar
Toni28 skrev (6 minutter siden):

Jeg er Cisco Certified Internetwork Expert (CCIE), derfor er jeg på høy timepris. 

ATEA vil aldri gi meg 2500 i timen, da de tjener ingenting. Finnen regler at jeg kan ha helt lik timepris selvstendig næringsdrivende som utleid?

Har du tenkt å leie deg inn til ett konsulent selskap som så leier deg inn til kunde? Da ryker nok en god del av marginene kan jeg tenke meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Toni28 skrev (13 timer siden):

Jeg er Cisco Certified Internetwork Expert (CCIE), derfor er jeg på høy timepris. 

ATEA vil aldri gi meg 2500 i timen, da de tjener ingenting. Finnen regler at jeg kan ha helt lik timepris selvstendig næringsdrivende som utleid?

Jeg skjønner!

Om du tenker å leie deg ut til ATEA så skjønner jeg. Men hvorfor skal du leie deg ut til ATEA når du heller kan gå rett til kundene og få hele kaken istedenfor et lite kakestykke? Da kan du jo fakturere 2500 kroner i timen og sitte med mesteparten selv. Om du skal være et mellomledd så kommer du ikke noe godt ut av det.

Lenke til kommentar

Eg tek det som gitt at du vil opprette ENK for å leige deg ut direkte til kundane.
Kva du då kan ta som timepris kjem sjølvsagt heilt ann på mange faktorar.

På kva vilkår blir du leigd ut av ATEA til ein timepris på 2500-3000 kr?
Ofte vil fordelen for ein kunde som leiger inn konsulent frå eit firma være at firmaet er stort nok til at dei kan sende ein vikar om konsulenten blir sjuk, og ikkje minst at dei kan sleppe unna med å berre betale for dei timane som dei treng konsulenten til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ligger det jo mye innbakt i hva et konsulentfirma leier ut konsulenten sin for vs hva konsulenten får i lønn. Innbakt i dette er jo gjerne faste utgifter på eiendom feks strømregninger, arbeidsgiveravgift etc etc. Atea må jo ha et kontorlokale og dette er jo noe som jo koster penger. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme problemstilling.

 

Ble spurt av min gamle arbeidsgiver om jeg ville leie meg ut til de for å kjøre prosjekt.

- Men hva skal man ta? Du vet ca hva du har i årslønn hvor du er, men om de leier deg inn så slipper de fast ansettelse (de kan skrote deg etter prosjektet eller jobben er ferdig) og de slipper alle avgifter, feriepenger, utstyrskostnad og diverse.

 

Hvis du hadde hatt 500kr timen som ansatt. Hva kunne du fakturert ATEA om du leide deg inn til de? Du har vel noen synspunkter selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du kan få en «vanntett» kontrakt på 3 år, så ville jeg gjort det med en gang.

Det å leie seg ut som ENK gjør at det er mange prosjekter du ikke vil kunne vinne, sammenlignet med å bli sendt via et konsulenthus. Hvor mange timer som går med til ubetalt jobb, altså skrive tilbud, gjøre prisestimater finne kunder osv. er lett å undervurdere.

Men hvis du skal jobbe fulltid for en kunde på 3års kontrakt så er det en no brainer til 1500 timen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Toni28 skrev (På 11.9.2022 den 0.51):

Takk for alle svarene.

Jeg ble enig med kunden at jeg skal opprette ENK og gå ned 50% i Atea's timepris (3 000). Og jeg får 3 års kontrakt og kan forlenge det. 

Det er ikke noe vits at Atea skal tjene på mine sertifikater. 

jeg ville seriøst vurdert as kontra enk , du mister mye rettigheter mot nav blant annet 

 

 

denne kalkulatorern lar deg beregne timepris ut fra hva du vil ha i lønn , eller motsat hvilken timepris du må ha for og få lønna du vill ha 
https://www.dnb.no/bedrift/kalkulatorer/timepris-kalkulator.html

Endret av Mato
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...