Gå til innhold

Prime video kvalitet varierer på tvers av enheter


Anbefalte innlegg

Hei. 

Har et litt merkelig problem som jeg ikke klarer å finne ut av. Jeg satte meg ned og skulle se en serie på min laptop, og når jeg velger best kvalitet på laptopen så ser jeg at det bruker 6,84GB pr time. Jeg byttet så over til min HTPC for å fortsette å se der og under best kvalitet så brukes det kun 1.17GB. 

Jeg har kjørt speedtest for å se om det kan være noe der, men på begge enheter har jeg rundt 400/400 som skulle være mer enn nok for best kvalitet. Bruker også samme nettleser på begge enheter.

Noen som har en idè på hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket OS og webleser (og versjon) kjøres på HTPC?  Bruker du annen type avspiller som f. eks Kodi? 
Dersom  videokort i HTPC, samt webleser/avspiller ikke støtter HDCP (tror Prime krever v2.2), og du er koblet til en monitor/TV via HDMI og dette også støtter HDCP, så får du hverken 4K eller HDR?  Noen systemer stopper til og med på 1280x720P dersom ikke avspillerutstyret (sw og hw) støtter nødvendige sikkerhetsmekanismer for å hindre kopiering. 
 

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar
8 hours ago, Abigor said:

Hvorfor i alle dager begrenser Prime oppløsning avhengig av OS? De har da ingen ting med det å gjøre? De skal ikke forholde seg til noe annet enn nettleseren. Må da være mulig å få nettleseren til å holde kjeft om hvilket OS det kjører på, eller enda bedre lyve om det.

Det som er greit med en user agent switcher. Da velger en selv hvilken nettleser som skal komme opp hos nettsidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (9 timer siden):

Har du prøvd å endre user agent til Edge? Se om du finner en velrenomert user agent switcher i firefox via plugins. Kan jo hende du får 1080p da. Verdt et forsøk

Ser ikke ut som det fungerer dessverre. Har gått igjennom alle nettlesere og OS å det kommer bare opp at nettleser ikke støtter HD oppløsning og at jeg må oppdatere nettleseren. 

Jeg håper ikke dette gjelder alle strømmetjenestene, for da må jeg finne på alternative måter å få sett serier/filmer på. 

Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 4.9.2022 den 2.12):

Hvorfor i alle dager begrenser Prime oppløsning avhengig av OS? De har da ingen ting med det å gjøre? De skal ikke forholde seg til noe annet enn nettleseren. Må da være mulig å få nettleseren til å holde kjeft om hvilket OS det kjører på, eller enda bedre lyve om det.

Fordi strømmetjenestene er veldig opptatt av at alle de siste standardene til HDCP er oppfyllt. Er mange krav for å få best strømmekvalitet på strømmetjenestene om dagen. Skal man ha 4K HDR/DV, så er det mye enklere å bruke en AppleTV/Shield/Smart-TV enn å bruke en datamaskin. 

Mao. har strømmetjenestene gjort det vanskelig for deg, og lagt i bunn mange krav for at du skal få aller best kvalitet. HTPC er egentlig dødt om du ønsker å se film/TV-serier med best mulig kvalitet. Jeg hoppa på AppleTV i 2016, og spesielt etter at 4K utgaven kom, så har jeg ikke sett meg tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, MrMarbles said:

Fordi strømmetjenestene er veldig opptatt av at alle de siste standardene til HDCP er oppfyllt. Er mange krav for å få best strømmekvalitet på strømmetjenestene om dagen. Skal man ha 4K HDR/DV, så er det mye enklere å bruke en AppleTV/Shield/Smart-TV enn å bruke en datamaskin. 

Mao. har strømmetjenestene gjort det vanskelig for deg, og lagt i bunn mange krav for at du skal få aller best kvalitet. HTPC er egentlig dødt om du ønsker å se film/TV-serier med best mulig kvalitet. Jeg hoppa på AppleTV i 2016, og spesielt etter at 4K utgaven kom, så har jeg ikke sett meg tilbake.

Strømmetjenestene får sine krav fra de som eier filmene og seriene.  De ønsker kontroll med sikkerheten rundt hvordan mediet (film & serier) blir distribuert og dette inkluderer også kopibeskyttelse (DRM).  Vi vet at selvsagt så er det mulig å omgå kopibeskyttelse men for den gemene hop så fungerer krav til HDCP og bruk av HDMI veldig godt for både produsent og sluttkunden (deg og meg).  Bruk av HDCP og HDMI er åpne standarder, men det krever at det er implementert i både hardware og software.  Det betyr også at selv om HDCP/HDMI er implementert på grafikkortet i en HTPC så må både avspiller (typisk web-leser ved streaming), driver for grafikkort og operativsystem støtte dette.  Denne "chain of trust" er mye enklere å bygge i et system med godt definerte API-er i alle ledd som i praksis betyr W10/11 eller macOS v11+, i tillegg til rene mediabokser som AppleTV og Chromecast. 

For eksempel så kan en se 4K/HDR på en nyere Apple iPad, men kobler du til Lightning-HDMI/USB-HDMI overgang så får du bare FullHD (1920) uten HDR på ekstern skjerm, selv om denne støtter 4K og HDR.  Det er fordi Lightning-HDMI/USB-HDMI overgangen ikke støtter HDCP.  Det samme er tilfellet for flere grafikkort som har DP og ikke HDMI interface.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (30 minutter siden):

Strømmetjenestene får sine krav fra de som eier filmene og seriene.  De ønsker kontroll med sikkerheten rundt hvordan mediet (film & serier) blir distribuert og dette inkluderer også kopibeskyttelse (DRM).  Vi vet at selvsagt så er det mulig å omgå kopibeskyttelse men for den gemene hop så fungerer krav til HDCP og bruk av HDMI veldig godt for både produsent og sluttkunden (deg og meg).  Bruk av HDCP og HDMI er åpne standarder, men det krever at det er implementert i både hardware og software.  Det betyr også at selv om HDCP/HDMI er implementert på grafikkortet i en HTPC så må både avspiller (typisk web-leser ved streaming), driver for grafikkort og operativsystem støtte dette.  Denne "chain of trust" er mye enklere å bygge i et system med godt definerte API-er i alle ledd som i praksis betyr W10/11 eller macOS v11+, i tillegg til rene mediabokser som AppleTV og Chromecast. 

For eksempel så kan en se 4K/HDR på en nyere Apple iPad, men kobler du til Lightning-HDMI/USB-HDMI overgang så får du bare FullHD (1920) uten HDR på ekstern skjerm, selv om denne støtter 4K og HDR.  Det er fordi Lightning-HDMI/USB-HDMI overgangen ikke støtter HDCP.  Det samme er tilfellet for flere grafikkort som har DP og ikke HDMI interface.

Prøver du å opplyse meg eller å komme med tilleggsinformasjon for de øvrige som ikke forstår problematikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...