Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angrefrist på oppretting av bankkonto


zanta

Anbefalte innlegg

Hvis man oppretter et kundeforhold til en bank over "fjernsalg", har man 14 dagers angrefrist. På skjemaet står det "Hvor det er inngått en rammeavtale etterfulgt av separate operasjoner eller oppdrag, gjelder angrerettloven bare for den innledende rammeavtalen. Et eksempel kan være at du ved fjernsalg inngår avtale om nettbank. For nettbankavtalen gjelder opplysnings- og angrerettreglene, men ikke for de etterfølgende betalingsoppdragene."

Hvordan blir dette i praksis? Hvis man inngår avtale om sparekonto med fastrente, kan man bruke angrefristen etter at avtalt beløp er overført til konto? Forutsatt at dette skjer innen 14 dager etter at avtale var inngått?

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med opplysningen er at du ikke har noen angrerett på de enkelte inn- og utbetalinger som foretas i medhold av rammeavtalen. Du kan angre selve rammeavtalen, men ikke de avtaler/oppdrag som inngås under rammeavtalens bestemmelser. 

Man kan bruke angreretten etter at avtalt beløp er overført til konto. Konsekvensen blir at rammeavtalen faller bort, og banken må godskrive dette beløpet til en annen konto du anviser. 

En bedre illustrasjon er at du oppretter en rammeavtale om lønns- og regningskonto. Du overfører 100k til den, betaler regninger for 80k, og ønsker nå å angre. Du kan angre rammeavtalen. Men du kan ikke angre de betalingsoppdragene du har gitt. Du får ikke tilbake 100k. Du får tilbake 20k. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (49 minutter siden):

Poenget med opplysningen er at du ikke har noen angrerett på de enkelte inn- og utbetalinger som foretas i medhold av rammeavtalen. Du kan angre selve rammeavtalen, men ikke de avtaler/oppdrag som inngås under rammeavtalens bestemmelser. 

Man kan bruke angreretten etter at avtalt beløp er overført til konto. Konsekvensen blir at rammeavtalen faller bort, og banken må godskrive dette beløpet til en annen konto du anviser. 

Takk for god info. Det var slik jeg tolket teksten. I mitt tilfelle har jeg opprettet en avtale om fastrentekonto, og overført et beløp dit, men ser nå at jeg var litt tidlig ute da andre banker har kommet med bedre tilbud i etterkant (men innenfor angrefristen). Jeg forstår at jeg da kan fylle ut angreskjema og sende dette til banken, og be om å få beløpet overført til en annen konto.

Lenke til kommentar
krikkert skrev (4 timer siden):

Med mindre avtalen sier noe annet plikter ikke banken å godskrive deg renter av beløpet.

Avtalen sierRenteberegning ved godskrift av konto (valutering): Ved godskriving av konto vil banken beregne renter av beløpet fra og med den virkedag det er mottatt av banken.

Videre sier den: Renter godskrives: Ved avtalens utløp.

Regnes bruk av angrerett som "avtalens utløp"? Jeg finner ingenting i avtalen som dekker bruk av angrerett.

Lenke til kommentar
15 hours ago, zanta said:

Her var det snakk om en fastrentekonto, med bindingstid.

Ja, det var klart. Og det er likevel normalt å kunne ta ut penger også fra en fastrentekonto. Uttak er normalt begrenset til x antall ganger i året og til et gebyr. Avhengig av hvor lenge pengene har stått på kontoen og hvor store renter man kan gå glipp av ved opphør av avtalen, så kan et uttak være et mye bedre valg.

Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (9 timer siden):

Ja, det var klart. Og det er likevel normalt å kunne ta ut penger også fra en fastrentekonto. Uttak er normalt begrenset til x antall ganger i året og til et gebyr. Avhengig av hvor lenge pengene har stått på kontoen og hvor store renter man kan gå glipp av ved opphør av avtalen, så kan et uttak være et mye bedre valg.

Nei, det vanlige er at du ikke kan ta ut penger fra en fastrentekonto. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
16 hours ago, zanta said:

Fra bankens nettside: "Pengene blir satt inn på en konto som sperres for innskudd og uttak i avtalt periode". I mitt tilfelle var den avtalte perioden 12 måneder. 

Det er så fall en kjip bank, når jeg har hatt fastrentekonto tidligere har det vært vanlig at man også kan ta ut penger.

Googlet fastrentekonto, første treff var på Nordea som skriver "Plassering på en fastrentekonto innebærer at pengene er bundet i en periode på 12 måneder av gangen. Eventuelle uttak og/eller oppgjør av konto i bindingsperioden medfører uttaksgebyr på 2,50% av uttaksbeløpet, minimum kr 250." Så sjekk vilkårene får man inngår en avtale er mitt tips og sjekk om virkelig er bundet på hender og føtter for hele perioden.

 
Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (På 16.9.2022 den 1.21):

Det er så fall en kjip bank, når jeg har hatt fastrentekonto tidligere har det vært vanlig at man også kan ta ut penger.

Googlet fastrentekonto, første treff var på Nordea som skriver "Plassering på en fastrentekonto innebærer at pengene er bundet i en periode på 12 måneder av gangen. Eventuelle uttak og/eller oppgjør av konto i bindingsperioden medfører uttaksgebyr på 2,50% av uttaksbeløpet, minimum kr 250." Så sjekk vilkårene får man inngår en avtale er mitt tips og sjekk om virkelig er bundet på hender og føtter for hele perioden.

Jeg sjekker alltid vilkårene før jeg inngår en avtale, og det du siterer er omtrent samme vilkår som jeg hadde. Det er ikke vanlig at man kan ta ut penger fra en fastrentekonto i bindingstiden uten at det påløper et gebyr.

La oss si at jeg inngår avtale om 2,5 % fastrente i 1 år, og setter inn 1 mill kr. Etter 1 år ville jeg kunne tatt ut beløpet, og fått 25.000 i renter. Så finner jeg et bedre fastrentetilbud innen angrefristen på 14 dager utløper, og kan da ta ut hele beløpet uten gebyrer. Jeg taper noen få kroner i rente for de få dagene pengene stod inne. Dersom jeg tar ut pengene uten å bruke angrefristen, vil banken gi meg noen får kroner i rente for de få dagene beløpet stod på konto, men trekker fra 2,5 % av summen, altså 25.000 kr. I mitt tilfelle er det derfor mye bedre å bruke angreretten enn å ta ut beløpet på avtalens betingelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...