Gå til innhold

Durelyd fra forsterker


Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen år siden en forsterker fra 1995, den var tiltenkt brukt til vinylspilleren, men siden den hadde en ganske innpåsliten durelyd når den var slått på så la jeg den bare i boden.

Nå har jeg tatt den fram igjen å tenker at det må være strømforsyningen eller transformatoren som synger på siste verset. Eller har dere forslag om hva dette kan være ? Caps som har sprukket eller lekker?

Tips om sjapper som reparerer elektronikk rundt om i landet ville vært supert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Sidekick said:

Kjøpte for noen år siden en forsterker fra 1995, den var tiltenkt brukt til vinylspilleren, men siden den hadde en ganske innpåsliten durelyd når den var slått på så la jeg den bare i boden.

Nå har jeg tatt den fram igjen å tenker at det må være strømforsyningen eller transformatoren som synger på siste verset. Eller har dere forslag om hva dette kan være ? Caps som har sprukket eller lekker?

Tips om sjapper som reparerer elektronikk rundt om i landet ville vært supert

Er det durelyd fra selve forsterkeren, eller durelyd ut fra høyttalerene når den er på?

Lenke til kommentar

 

Sidekick skrev (2 timer siden):

Det er durelyd fra forsterkeren, rundt området transformatoren sitter. har også merket en søtlig elektronisk lukt som kommer fra forsterkeren,

Hvis det er en ringkjernetrafo så har disse lett for å dure pga nettstøy (DC). 
https://www.diyaudio.com/community/threads/toroidal-transformer-noise.279794/

Lukt - ja det er helt normalt for elektronikk som blir litt varm.

Endret av Hårek
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, sedsberg said:

Hvis det er fra selve forsterkeren så er det nok transformatoren som vibrerer. Ikke så veldig uvanlig på gammelt utstyr. Den er jo snart 30 år gammel.Lim (som holder ting fast) degraderes/brytes ned og tørka kondensatorer kan gi mer belastning på transformatoren som igjen gir enda mer vibrasjon.

Ok, da er den nok ikke mye å ta vare på med mindre jeg finner en reparatør som ikke koster skjorta. 

18 hours ago, Hårek said:

 

Hvis det er en ringkjernetrafo så har disse lett for å dure pga nettstøy (DC). 
https://www.diyaudio.com/community/threads/toroidal-transformer-noise.279794/

Lukt - ja det er helt normalt for elektronikk som blir litt varm.

Takk for info

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan godt være elektrolytisk kondensator som bør byttes.  (Gul el svart "sylinder" oftest) (Disse er fylt med væske (elektrolytt) og er billigste type kondensator men brukes gjerne i strømforsyninger pga høy uF kapasitet i relativt liten størrelse. Kan lekke/tørke etter 10-20 år og da må de byttes.)  Det er ikke vanlig at en forsterker skal lukte noe.  Muligens en ganske nøytral "elektronikk-lukt"  når den er helt ny, men det skal forsvinne ila noen dagers drift.

Kan i visse tilfelle være mekanisk 50Hz vibrasjon fra trafo-spole som fanges opp av andre komponenter (mikrofoni), men mest i rørforsterkere som bruker rør istedenfor transistorer til likerettingen (her kan også et dårlig rør være kilde til  støy).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg fant endelig problemet, som er helt latterlig at jeg ikke har tenkt på før.

Det viser seg at når jeg koblet cd spiller og kassettspiller inn i strømkontaktene på forsterkeren ( den har 3 stk på baksiden for tilkobling av utstyr ) så duret den noe voldsomt.

Kjører jeg alle komponentene på hver sin kontakt fra veggen så er duringen så og si fraværende.

Jeg har latt utstyret bare stå det siste halvåret, gløttet på det hver dag. Irritert meg over at jeg ikke fikk brukt det som jeg ønsket. 

Nå gjenstår det bare å bytte reim på cd spilleren, og selv om kassettspilleren fungerer så skal jeg bytte på den også.

LP spilleren fungerer dog utmerket :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...