Gå til innhold

Fikse Gardena-transformator til robotgressklipper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (17 timer siden):

Jeg trenger å vite hvilken av ledningene som går til hvilket hull i kontakten du holder i hånden på bildet under. Jeg regner med den ene ledningen er merket med en hvit stripe eller noe? 

6327E604-BFCC-4504-BFCF-8E2025B58667.thumb.png.71f6143fdfbf55158da670f43d17c56e.png

Det vet jeg faktisk heller ikke. Ledningen var dratt ut da jeg fant den, og det var i forsøket på å montere den tilbake sammen at det ikke gikk. Men jeg regner vel med at de to aktive kontaktene skal i de to hullene med «utstikkere» her.
 

985436754_2022-09-0118_52_26.jpg.85cf88a6b7c8980962b489738590d14e.jpg

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet hvor dem skal inn ut fra bildene, men jeg vet ikke hva som er pluss og minus. Helt essensielt og hvite dette før jeg monterer kontakten. Hvis ikke sier det «pang» hvis vi bommer der. Med pang så mener jeg i beste fall at en sikring går. I værste fall slipper du ut den magiske røyken. 

Det eneste jeg kan si er at ladeadapteret fungerer som det skal. Da må det i så tilfelle være en sikring eller noe i gressklipperenheten som er røket evt. 

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (2 timer siden):

På slike kabler bruker ene lederen å være merket med hvite kryss eller striper. Ser ut til at både klippersiden og ladernsiden bruker samme type kabel, så da er det bare å matche opp hvitt merke mot hvitt merke. 

Zwwz5.thumb.jpg.99c51e920e60f6413c2f82d516231cbc.jpg

Jeg skal sjekke senere i dag hva som er pluss og minus og hvordan kabelen ser ut, så må TS sjekke sine kabler og vise meg hvilken av dem som går inn i kontakten med samme mønster på kabelen. Da er vi i mål. Men noe hvit stripe er det ikke på de kablene jeg har vertfall. 

men jeg skal sjekke senere i kveld. 
 

Takk for innspill :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Ledningene fra Lader adapteret har ingen markeringer som man ser med en gang, men var i kjelleren nå å sjekket med lupe, og det viser seg at den ene ledningen har et bittelite spor i seg som på går på langs av ledningen. Se bilde. 

Det du TS må gjøre er å finne den ledningen som har et lignende spor på som går inn i den kontakten du har, og markere hvilken kontakt som denne ledningen er koblet til. Den ledningen med den lille stripen på som er et slags spor i kabelen, er minus. 

Zoomer su inn på bildet så ser du sporet i ledningen som går ut fra adapteret som jeg har. Det er kun den ene ledningen som har dette sporet. Ikke lett og se med en gang, men med lupe eller med mobilkamera hvor du zoomer inn kan du se det. 

02371FB7-0E7B-44E4-997D-04BE7B960239.thumb.jpeg.b1c4ce66359416cf14e5073d810dcfbd.jpeg

Lenke til kommentar

Vi MÅ finne ut hva som er pluss og minus av de ledningene som går inn i kontakten som du har. Hvis ikke så kommer vi ikke noe lenger.

Jeg prøvde forøvrig å åpne boksen ved å skru ut de fire skruene, men det var ikke så lett som jeg trodde. Jeg får den alltids opp, men da må jeg brekke og bryte litt, så jeg ga opp dette foreløpig. Grunnen til at jeg prøvde og åpne den var at jeg skulle prøve og bytte ut kabelen til en var litt lenger. 

Det ble noen små spor i sprekken på kontakten, men ikke noe er ødelagt. Men siden denne fungerer som den skal så foreslår jeg at vi dropper å åpne denne og bytte ledningen. Så sant du ikke insisterer. Da skal jeg forsøke, men tar ikke på meg noe økonomisk ansvar rundt dette overhodet. :)

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Woff said:

Uten å ha lest hele tråden; har du spurt TS om han klarer å måle polaritet på de to pinnene? De fleste har vel et skarve universalinstrument nå til dags..

TS har ikke strømforsyningen. Den har Bjerknez. Uten strøm må man ha litt grunnleggende kunnskap for å finne polaritet på utstyret.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...