Gå til innhold

Bruk strømkrisen til å ta varige klimagrep!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt fint å snakke om energisparing, men når voksne fagfolk begynner å messe om klima som en hvilken som helst poitisk korrekt politiker, er det grunn til å være en smule skeptisk. 14. januar kom anbefalingen om ventilasjon på arbeidsplassen, men ingen har siden skevet noe om det, hverken medier, fagetater eller fagfolk. Hvorfor, er et åpent spørsmål da det sannsynligvis er det mest effektive tiltaket som ikke nødvendigvis trenger å koste så mye. Med fokus på sparing, så er jeg redd for at helsemessige tiltak som sannsynligvis gjør folk mer produktive, er jeg redd det ikke blir noe av disse tiltakene kommende vinter heller. De fleste jobber med en luftkvalitet på rundt 1000 ppm, mange men nivåer langt over dette. Det er selvsagt ikke bra, men takk Gud for utanladske eksperter som har kommet med noen gode retningslinjer. 

https://www.rehva.eu/activities/covid-19-guidance/rehva-covid-19-guidance

  • Recommendation to change the CO2 setpoint to 550 ppm in demand-controlled ventilation systems, in order to maintain the operation at nominal speed.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En liten digresjon til dette klimagrepet.

Konsernsjef Kjerstin Braathen i DNB som nettopp kjøpte en villa til 41 millioner i Holmenkollen sier dette til "vanlige folk":

Under et intervju på World Economic Forum i Davos, sa at under energiovergangen til et nytt samfunn er smerte en del av prosessen. -Folk må lære å bære smerte, sa Braathen

 

Endret av Nautica
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

99% av praten rundt priskrisa går på pris og tiltak mot prisen.

1% går på andre ting som energisparing. Selv om hele priskrisa hadde vært løst hvis det norske totale forbruket sank med bare 5-10%.

Hittil i år har det vært forbrukt 86,7 TWh i Norge. 10% av det er 8,67 TWh. Netto eksport har vært 9,2 TWh. Så et kutt på 10% i norsk forbruk tilsvarer altså å kutte nesten hele netto-eksporten. Det virker som folk ikke er klar over at Norge bruker ~90% av krafta selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Simen1 said:

99% av praten rundt priskrisa går på pris og tiltak mot prisen.

1% går på andre ting som energisparing. Selv om hele priskrisa hadde vært løst hvis det norske totale forbruket sank med bare 5-10%.

Hittil i år har det vært forbrukt 86,7 TWh i Norge. 10% av det er 8,67 TWh. Netto eksport har vært 9,2 TWh. Så et kutt på 10% i norsk forbruk tilsvarer altså å kutte nesten hele netto-eksporten. Det virker som folk ikke er klar over at Norge bruker ~90% av krafta selv.

Få stengt nokre smelteverk og anna industri nedover i europa og etterspørselen etter energi blir raskt redusert. Med mindre jobb på folk blir det mindre lønn, mindre etterspørsel etter varer og mindre forbruk.

Den for klima beste sparinga er redusert forbruk. Det er enkelt og kostar svært lite. Faktisk sparer alle på minde forbruk.😉

Og nei, levestandarden behøver ikkje bli lågare, det blir berre ein annan levestandard. Meir fritid og mindre materieller goder som ny mobiltelefon annakvart år, klær som blir dumpa når dei går av moten og så vidare.

Endret av Samms
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

99% av praten rundt priskrisa går på pris og tiltak mot prisen.

1% går på andre ting som energisparing. Selv om hele priskrisa hadde vært løst hvis det norske totale forbruket sank med bare 5-10%.

Hittil i år har det vært forbrukt 86,7 TWh i Norge. 10% av det er 8,67 TWh. Netto eksport har vært 9,2 TWh. Så et kutt på 10% i norsk forbruk tilsvarer altså å kutte nesten hele netto-eksporten. Det virker som folk ikke er klar over at Norge bruker ~90% av krafta selv.

Forstår jeg deg rett, at du sier om Norge bruker 10% mindre strøm, så ville prisene normalisert seg til hva den var på for 2 år siden?

Kan vel umulig stemme? Jeg kan ikke forstå at ett "overforbruk" på 10% er grunnen til at strøm prisene i Norge har økt såpass..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg er lei av millionærer som belærer meg om hvor ofte og lenge jeg har lov til å dusje for å slippe klimakaskam.

Jeg skal være fattig, og jeg skal like det. Jeg skal ikke kunne bytte bytte ut mobilen min når den er utslitt, eller selge den på bruktmarkedet mens den fremdeles har restverdi. Og jeg skal aldri bli kvitt boliglånet eller eie noe som helst.

Hvem tror at "bruk og kast" er noe som gjelder mobiltelefoner? Sjekk Finn, det kryr av brukte mobiler, til glede for studenter, trygdede, innvandrere og andre økonomibevisste. Men kaster jo ikke en mobiltelefoner man kan få penger for.

Og hva er galt med å oppgradere ofte, når man selger den gamle og betaler et lite mellomlegg for en oppgradering?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 time siden):

Forstår jeg deg rett, at du sier om Norge bruker 10% mindre strøm, så ville prisene normalisert seg til hva den var på for 2 år siden?

Kan vel umulig stemme? Jeg kan ikke forstå at ett "overforbruk" på 10% er grunnen til at strøm prisene i Norge har økt såpass..

Jeg sa ikke to år, og prisene var ikke normale for to år siden. Da var de unormalt lave. Gjennomsnittlig spotpris for august 2020 var ca 3-7 øre avhengig av prisområde. Men vi ville nok fått en normalisering. Det er ikke overforbruk i Norge hvis du liker dagens prisnivå. Hvis du synes det er for høyt - da er det overforbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Spar 10 %, så kan statnett eksportere det vi sparer. Det spiller ingen rolle hva vi gjør, udugelige ledere er problemet. Mottoet er at folket skal lide og staten skal styre og kontrollere.

Nei, det er ikke så enkelt. Sparer vi 10% så nærmer vi oss grensen for hva som er mulig å eksportere. Det gjør noe mye med import-eksport-balansen og marginalprisen. Alternativt endres ikke eksporten og disse 10% er nok til at magasinene i NO1, NO3, NO4 og NO5 spares for tapping.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg sa ikke to år, og prisene var ikke normale for to år siden. Da var de unormalt lave. Gjennomsnittlig spotpris for august 2020 var ca 3-7 øre avhengig av prisområde. Men vi ville nok fått en normalisering. Det er ikke overforbruk i Norge hvis du liker dagens prisnivå. Hvis du synes det er for høyt - da er det overforbruk.

Jeg klare likevel ikke helt å forstå at ett 5-10% lavere forbruk skal resultere i at prisen blir redusert med 90%..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (12 minutter siden):

Jeg klare likevel ikke helt å forstå at ett 5-10% lavere forbruk skal resultere i at prisen blir redusert med 90%..

Vel, la meg forklare det sånn da: Det vil minne om situasjonen vi har mellom sør og nord. Nord sender så mye kraft sørover som det er mulig å sende, likevel finnes det enkelttimer der strømmen går andre vei. Likevel er prisene svært lave i nord. Strømretninga er sørover, men linjene monner ikke nok. Hvis du husker prisforskjellen mellom NO2 og hakket nordafor, NO1 og NO5 de siste månedene så vil den forskjellen øke og flytte seg sørover. Det blir en trinnvis pris-stige der det blir et stort fall fra sentraleuropeisk side til NO2, og så et lite fall derfra til NO1 og NO5 og deretter et lite fall til NO3 og videre til NO4.

Husk hva marginalprising gjør. Liten forskjell i etterspørsel kan snu voldsomt om på prisen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Nei, det er ikke så enkelt. Sparer vi 10% så nærmer vi oss grensen for hva som er mulig å eksportere. Det gjør noe mye med import-eksport-balansen og marginalprisen. Alternativt endres ikke eksporten og disse 10% er nok til at magasinene i NO1, NO3, NO4 og NO5 spares for tapping.

https://e24.no/olje-og-energi/i/5GQpEb/utenlandskablene-brukes-i-all-hovedsak-til-eksport-av-stroem
De fleste utenlandskabler ligger på 80-95% eksport. Da er det vel litt tullete å i det hele tatt skrive "import-eksport-balansen". Om vi reduserer 10-20% forbruk i norske bygg, vil jo bare kraftprodusentene eksportere denne "ekstra" strømmen like fort...
Vi kan ikke fylle et badekar uten å først putte i proppen... Europa har fått et umettelig energimarked nå som de ikke lengre får gass fra Russland. Europa mangler ca 30% av energien sin. Dette klarer ikke lille Norge å fylle. Dessuten, jo mer vi tapper magasinene våre, jo mindre effektive blir de.
https://www.nettavisen.no/okonomi/ukjent-effekt-gjor-at-norge-mister-enorme-mengder-strom-fordi-det-er-lite-vann-i-strommagasinene/s/5-95-622053
"Ved 15 prosentpoeng lavere fyllingsgrad enn normalt er tapt energi beregnet til å være om lag 0,7 TWh, og om lag 1,1 TWh tapt energi ved 30 prosentpoeng lavere fylling enn normalt"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toratb skrev (29 minutter siden):

De fleste utenlandskabler ligger på 80-95% eksport.

Hittil i år har utenlandskablene overført ca 25 TWh. Derav 17 TWh eksport og 8 TWh import. Dvs. netto eksport har vært 17-8 = 9 TWh. Sånn røffly.  Ikke se deg blind på prosenter, for da må du holde styr på hva du tar prosenter av (hvilken total) og regne det om til TWh for å sammenligne på tvers av prosent-skalaer. I dette tilfellet er de "80-95%" som du snakker om egentlig 9 TWh. Mens det norske totale forbruket ligger på ca 140 TWh, så 10% av det blir 14 TWh.

Ikke glem marginalprisinga. Prisen kan endres dramatisk bare ved noen få prosent endring i forbruket.

Hvorfor skal vi "putte i proppen" - vi vil jo ikke at Sørlandet skal gå i svart straks folk tar morgendusjen synkront. Vi vil jo bare redusere kraftforbruket sånn at det ikke produseres kraft fra magasinene når det er mulig uten utkoblinger. "Proppen" må være åpen for å kunne levere effekt ved kortvarige økninger som ikke kan dekkes på andre måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Vel, la meg forklare det sånn da: Det vil minne om situasjonen vi har mellom sør og nord. Nord sender så mye kraft sørover som det er mulig å sende, likevel finnes det enkelttimer der strømmen går andre vei. Likevel er prisene svært lave i nord. Strømretninga er sørover, men linjene monner ikke nok. Hvis du husker prisforskjellen mellom NO2 og hakket nordafor, NO1 og NO5 de siste månedene så vil den forskjellen øke og flytte seg sørover. Det blir en trinnvis pris-stige der det blir et stort fall fra sentraleuropeisk side til NO2, og så et lite fall derfra til NO1 og NO5 og deretter et lite fall til NO3 og videre til NO4.

Husk hva marginalprising gjør. Liten forskjell i etterspørsel kan snu voldsomt om på prisen.

Takk for forklaring, den forstår jeg. Men tenkte mer at i ett slikt tilfelle, ville produsentene begynt å spekulere for å holde prisene oppe. De kunne for eksempel sagt at de nå må produsere 10% mindre pga lav vannstand i magasinene. 

Med tanke på at strømprisene har blitt såpass mye høyere i det siste og hvis produksjon fører til lavere avkastning, kan det være mye å tjene ved å la vann "tappes" utenom turbinen, enn å produsere. Eller drive strategiske vedlikehold. Eller bevisst feilberegne værmelding/nedbør. 

Er kansje litt "tinn foil hat" skeptisisme, men det handler trossalt om penger. 

Lenke til kommentar
17 hours ago, Nautica said:

En liten digresjon til dette klimagrepet.

Konsernsjef Kjerstin Braathen i DNB som nettopp kjøpte en villa til 41 millioner i Holmenkollen sier dette til "vanlige folk":

Under et intervju på World Economic Forum i Davos, sa at under energiovergangen til et nytt samfunn er smerte en del av prosessen. -Folk må lære å bære smerte, sa Braathen

 

Null stress.

Hvis kommuner rundt Oslo ønsker økte inntekter, er det bare å si ja til kraftutbygging. Det er god plass i Nordmarka, Bærum, Asker, Nesodden og på begge sider av Oslofjorden til å bygge vindkraftanlegg. Det blåser jevnt over like mye der som andre steder. Hvor mange Holmenkollrenn er vel ikke vindavlyst?

https://www.document.no/2022/09/01/la-ostlandet-fa-mer-kraftpenger/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...