Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva bør jeg gjøre nå?


Letterboxd

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har postet her tidligere, men slet veldig med å beskrive mine problemer. Jeg håper å høre alle deres tanker - Sliter ganske mye nå, alle ideer og meninger er velkommen.

Jeg er en 26 år gammel man som er veldig sensitiv. Helt siden jeg var ungdom likte jeg ikke festing, lyder og er generellt ganske følsom. F.eks gråte når jeg ser film eller tenker på ting, og klarer ikke sove med den minste lyd.

På videregående fikk jeg hjelp fra BUP og gikk på en skole som var hjelpsom for folk med emosjonelle vansker. Lærerne på skolen var veldig flinke, men jeg presset aldri meg selv til å gjøre vanskelige ting eller å komme seg ut i livet, så jeg har aldri lært meg å håndtere vanskelige og krevende situasjoner. Samtidig var det ikke mye framgang med psykologer, siden de jeg hadde sluttet flere ganger på rad.

Jeg har gått flere år på AAP, der de ikke klarte hjelpe meg finne jobb. Jeg prøvde forklare NAV at jeg er ikke psykisk stabil, men NAV er ikke så hjelpsom på det psykiske. Dermed gav de opp og tilbudet meg å studere som godkjent APP.

Så jeg endte opp med å studere bare for å studere, for å prøve komme meg ut i livet. Jeg ble redd og nervøs og endte opp med å søke på den enkleste utdanning jeg trodde, Filmvitenskap. Ikke det smarteste valget...men jeg kan ikke matematikk og vitenskap, og jeg har brukt opp min rett på videregående, så jeg kan ikke gå yrkesfag.

Nå er jeg student, men har hatt en månde men søvnmangel grunnet at jeg bor i boligblokk. Selv om de over og under ikke er ekstremt bråkete, er det for mye for meg, som kan ligge våken av å høre at de rører på seg eller går over stein gulvet. Ørepropper fungerer ikke så bra, men jeg venter på tilpassete ørepropper, men det tar 3-4 uker. Har også tatt noe sovetabeletter, men det er for risikabelt grunnet avhengiget og toleranse.

Jeg er nå utslitt av søvnmangel over cirka 4 uker uten noe tegn til tilvenning, vet ikke hva jeg gjør med min utdanning, og er mentalt psykisk svak.

Jeg har lyst til å dra hjem til min lokale kommune for å unngå alt, men da blir det bare samme rutine med å stå opp, vaske, gymmen, bruke opp resten av dagen, dag etter dag. Og jeg har allerede brukt penger på pensum og leilighet etc.

Noen tanker? Hvilken retning går jeg nå? Hva skal jeg gjøre i det hele tatt?

Jeg kjenner at jeg er ikke lat. Før studiestart begynte jeg å lese fulle bøker om å studere, lage rutine som å gå på gymmen og vaske leiligheten. Liker å lese og studere ganske bra. Sliter litt med øyne problemer, som gjør å ha hjemme PC arbeid vanskelig, så passer ikke så bra for meg.

Vil gjerne høre alle tanker eller folk i samme situasjon.

 

- Sensitiv til lyder og støy og andre menneskers følelser

- Har ikke vært sosial på flere år

- Psykisk svak

- Ingen jobberfaring

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som du er høysensitiv.
https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/mer-folsom-enn-de-fleste/

Sitat

Den ekstreme følsomheten til alle situasjoner, gjør høysensitive personer mer utsatte for angst og depresjoner. Personlighetstrekket er forbundet med nevrotisisme. Det ser også ut til at høysensitive oftere blir rammet av migrene, irritabel tarm, kronisk utmattelsessyndrom, allergi og fibromyalgi. Studier har funnet en sammenheng mellom nivå av selvopplevd belastning eller stress, graden av følsomhet for sanseinntrykk og fysiske symptomer. Resultatene tyder på at slik følsomhet er knyttet til stressnivå og symptomer på dårlig helse.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 timer siden):

Takk for svaret. Dette stemmer 100%, men det gjør meg litt trist. Verden er jo ikke designet for høysensitive. Så da blir jo det bare et vanskelig liv hele tiden. Verden er designet for the motsatte av alt jeg er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dessverre. Men jeg tror, og håper, at det er hjelp å få. En psykolog kan nok hjelpe deg med å får oversikt over følelser og gi deg "verktøy" du kan bruke for å håndtere de på en måte som gjør at du får en bedre livskvalitet, men det spørs om du får det dekket av det offentlige, da det ikke er en diagnose.

Legger til denne lenken som går innpå hva det over kan bety i praksis.
Merk at dette er en privat psykologiklinikk, jeg vil anbefale at du tar kontakt med din fastlege og forhører deg om det er mulig å få en henvisning til psykolog.
https://psykologvirke.no/terapi-oslo/hoysensitiv/

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (3 timer siden):

Ja, dessverre. Men jeg tror, og håper, at det er hjelp å få. En psykolog kan nok hjelpe deg med å får oversikt over følelser og gi deg "verktøy" du kan bruke for å håndtere de på en måte som gjør at du får en bedre livskvalitet, men det spørs om du får det dekket av det offentlige, da det ikke er en diagnose.

Legger til denne lenken som går innpå hva det over kan bety i praksis.
Merk at dette er en privat psykologiklinikk, jeg vil anbefale at du tar kontakt med din fastlege og forhører deg om det er mulig å få en henvisning til psykolog.
https://psykologvirke.no/terapi-oslo/hoysensitiv/

Tusen takk for linken. Bor ikke i Oslo, men kanskje mulig å ha en uke med intensive timer en gang jeg har ferie.

 

Lindelin skrev (2 timer siden):

I tillegg til psykolog kan det kanskje hjelpe å sette på white noise når du skal sove. Det skal visstnok maskere andre lyder. Jeg har ikke prøvd dette selv, men har hørt at mange har gode erfaringer med det. 

Det finnes både white nois-maskiner, apper og Youtube-videoer. 

Kommer til å prøve white noise lyder fra youtube eller app i natt. Bare håper youtuber eller apper ikke slår seg av mitt på natten. Regnlyder. Forhåpentligvis virker dette.

Kunne kanskje også fått tak i noise cancellation headphones og sove med de. Men jeg er en sidesover, som ikke er så bra for headphones og ting i øret.

Jeg har også fått zopiclone , men jeg er litt usikker på avhengighets risikoen. Har måtte tatt en 9-10 tabeletter siden jeg flyttet in, cirka 6 ende august, men tok aldri to dager på rad. Forhåpentligvis er det ikke farlig hvis du tar med dager imellom.

Men liker ikke tabeletter og skal prøve white noise, takk.

 

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (2 timer siden):

Tusen takk for linken. Bor ikke i Oslo, men kanskje mulig å ha en uke med intensive timer en gang jeg har ferie.

 

Kommer til å prøve white noise lyder fra youtube eller app i natt. Bare håper youtuber eller apper ikke slår seg av mitt på natten. Regnlyder. Forhåpentligvis virker dette.

 

Om du ikke betaler for YouTube så er det reklamer. Ser for meg at det kan ødelegge søvnen når det plutselig kommer en reklame midt i videoen.

Lenke til kommentar
Gjest f01c1...730

1.

Det høres ut som om du har endt opp på feil studie. Hva er/var planen videre dersom studenttilværelsen fungerte og du kom gjennom det?

Lurt å velge studie med omhu, som åpner opp og gir matnyttige veier inn i jobber som kan fungere med dine utfordringer ellers. Er filmvitenskap et slikt studie?

(Jeg var i en lignende situasjon. For min egen del endte jeg opp på et nettstudie, og jeg studerte videre på hjemkommunen mens jeg gikk på AAP. Oppdaget etterhvert at det ikke helt fungerte, men i allefall var studiet av en slik type at det bidrar til bedre muligheter senere, og da er det enklere å gi på litt ekstra vs et studie som ikke nødvendigvis er like anvendbart.)

2.

Ta kontakt med NAV og forklar situasjonen.

Halve poenget med muligheten for å starte på et studie mens man går AAP er å gi trygge rammer for å avklare om det fungerer greit.

  • Altså - takler man studenttilværelsen og kan gå over til normal studiefinansiering fra lånekassen når det er gått et semester eller to?
  • Kan man se for seg at studiet vil føre til at man etterpå kommer over i normal jobb?
  • Bidrar studiet konstruktivt til å skyve deg i rett retning mot jobber du *kan* takle med dine utfordringer?
  • Avslører studiehverdagen mer om din tilstand enn det som tidligere har kommet fram når du bare har gått hjemme?
  • (Unntaksvis - er NAV tjent med å la deg stå på AAP ut hele studiet *fordi* det hjelper veldig mye?)

Det høres ut som om valget av studiet har blitt litt feil, og at det i praksis bare ikke fungerer. Du må ta tak i dette og du må aktivt skifte kurs.

Dersom du bare lar det skure og gå, så mister du fort videre AAP, det er ikke sikkert studiet fører noen steder, og veien videre kan bli værre.

Ved behov når man ser at utdanning ikke fungerer så kan man endre kurs og få en ny AAP-plan som prøver å gjøre det beste ut av situasjonen.

(For min egen del gikk utdanning sånn akkurat, men ikke helt - dvs. utdanning gikk på bekostning av alt annet og var helt i grenseland helsemessig. Det å være student avslørte hvor ille problemene mine faktisk er, og selv om jeg fortsatte og fullførte utdanningen ble jeg i samråd med NAV styrt inn på videre behandling/utredning mens jeg fortsatte studiene, og jeg endte opp som 100% ufør. Planen videre for min del nå er å gradvis komme tilbake til arbeid -  i eget tempo, og i arbeidsmuligheter som ble åpnet opp av at jeg faktisk gjennomførte en "nyttig/anvendbar" utdannelse.)

3.

Du nevner yrkesfag. Du er nå gammel nok til å kunne få muligheter innen voksenopplæringen i den retningen selv om de normale mulighetene på videregående er brukt opp. Selv med fullført, "feil" videregående vil det være mulig å komme inn på et eller annet yrkesfag-opplegg her. Du vil stille litt lenger bak i køen enn de som aldri fullførte videregående, men det er fremdeles mulig. Skjer det i samråd med NAV, så har de muligheter til å hjelpe deg inn på et slikt spor.

Anonymous poster hash: f01c1...730

Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (4 timer siden):

Spiller du dataspill?

Ja, men ikke på en stund. Har såkalt Meimbomsk kjertelldysfunskjon, kjent som tørre øyne, så har ikke spilt på et år selv om jeg liker det. Prøver ikke bruke skjerm før kvelden siden blått lys gir deg dårlig søvn, høres det ut som.

Har både tørre øyne og Irritabel tarm, så ganske vanskelig å vite hva slags jobb man skal sikte på😭 Må kunne gå på do hvert øyeblikk og kan ikke stirre på skjermer

 

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (23 timer siden):

Ja, men ikke på en stund. Har såkalt Meimbomsk kjertelldysfunskjon, kjent som tørre øyne, så har ikke spilt på et år selv om jeg liker det. Prøver ikke bruke skjerm før kvelden siden blått lys gir deg dårlig søvn, høres det ut som.

Har både tørre øyne og Irritabel tarm, så ganske vanskelig å vite hva slags jobb man skal sikte på😭 Må kunne gå på do hvert øyeblikk og kan ikke stirre på skjermer

 

Ah. 😕 Det kunne ha vært en mulighet for å få noe sosialt med lav terskel, og hvem vet, kanskje vi hadde spilt noen av de samme spillene. 😛 Men da er det gjerne ikke så lett.

Lenke til kommentar

Prøv nye behandlingsmetoder, som ketamin behandling. Det kan hjelpe på utrolig mye og har gode prognoser. Jeg har selv tatt dette og har fått ett nytt 'syn' på livet. 

Har såklart tatt dette via klinikk som er godkjent for behandlingen å anbefaler det samme. En slik tripp uten skikkelig personell må være ekstremt vanskelig og farlig. 

Ellers lykke til! Det er ikke noe kjekt å ha det kjipt, men ikke gi opp det er mange muligheter for ett bedre liv om en tør å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...