Gå til innhold

Vurderer å slutte på fhs


tistill

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

jeg begynte nylig på fhs og har fort merket at dette ikke er noe for meg. Det blir alt for intenst sosialt, og jeg synes det er alt for mye penger å bruke på å bare sose rundt uten mål og mening. Ja, jeg er klar over at jeg visste om hva fhs var og hvor mye penger det kostet før jeg startet. Men det er nå jeg har startet at jeg merker at det ikke er riktig for meg og at jeg ikke synes det er verdt pengene for min del. Nå frister det heller å jobbe i et år og spare opp penger til egenkapital, før jeg bestemmer meg for hva jeg vil studere. Synes det sosiale miljøet og undervisningen på skolen er ok, er bare det at det føles så feil for min del. Foreldrene mine er sterkt i mot at jeg slutter, og har jo bare gått der 1,5 uke, så de vil at jeg skal gi det mer tid. Men det bare føles så feil og jeg gruer meg til å stå opp hver dag her. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tistill skrev (11 minutter siden):

Hei! 
 

jeg begynte nylig på fhs og har fort merket at dette ikke er noe for meg. Det blir alt for intenst sosialt, og jeg synes det er alt for mye penger å bruke på å bare sose rundt uten mål og mening. Ja, jeg er klar over at jeg visste om hva fhs var og hvor mye penger det kostet før jeg startet. Men det er nå jeg har startet at jeg merker at det ikke er riktig for meg og at jeg ikke synes det er verdt pengene for min del. Nå frister det heller å jobbe i et år og spare opp penger til egenkapital, før jeg bestemmer meg for hva jeg vil studere. Synes det sosiale miljøet og undervisningen på skolen er ok, er bare det at det føles så feil for min del. Foreldrene mine er sterkt i mot at jeg slutter, og har jo bare gått der 1,5 uke, så de vil at jeg skal gi det mer tid. Men det bare føles så feil og jeg gruer meg til å stå opp hver dag her. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre?

Kommer det ingenting konstruktivt ut av aa fullfoere, studiepoeng, kompetanse............

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Første gang jeg var på fhs fant jeg i grunn aldri klikken min. Der har jeg ikke kontakt med noen lenger, og jeg trivdes egentlig ikke. Det var dog ikke noe snakk om å slutte. Og de poengene er kommet godt med nå i etterkant.

Andre gangen brukte jeg 3 måneder på å slå meg til ro på folkehøyskolen. Finne folka mine, finne min  plass, stå imot mobbingen +++. Studiet var fantastisk og bare det i seg selv drev meg til å fullføre. I dag står jeg igjen med en fantastisk venninne. Det er enda 10 år siden, men et år jeg aldri ville vært foruten. 

 

Prøv å skriv en for og imot liste for hvorfor du bør bli/gå. Spør også deg selv om dersom du lar være å slutte, kommer du til å angre på det? Og til slutt anbefaler jeg denne. Akkurat samme video hjalp meg finne it om jeg skulle fortsette eller gi opp BI, så det var litt samme situasjon som du er i nå.

 

Lenke til kommentar

Jeg gikk FHS og det var bortkastet for min del.

Du bør ha en plan for hva du vil gjøre, men å gå på FHS for å finne seg selv er en veldig dyr måte å gjøre det på - og her er jo ikke de tingene som skal være på plass. Jeg anbefaler å slutte om du føler det slik.

Alternativet er ikke å "kaste bort et år" som de andre skriver. Men du bør ha en plan for å gjøre noe konstruktivt.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk FHS og det var bortkastet for min del.

Du bør ha en plan for hva du vil gjøre, men å gå på FHS for å finne seg selv er en veldig dyr måte å gjøre det på - og her er jo ikke de tingene som skal være på plass. Jeg anbefaler å slutte om du føler det slik.

Alternativet er ikke å "kaste bort et år" som de andre skriver. Men du bør ha en plan for å gjøre noe konstruktivt.

Problemet her, er at utdannelsen ligger ikke paa planleggingstadiet, men er paabegynt.

Har du tilgang til fast jobb? 

Vet om mangen som har gaatt i den fella og i dag staar og pakker fiskepudding og lurer paa hva som sjedde?

Her snakker vi om frem til juni, den kommer kjapt.

Legg grunnlaget, for et spennende arbeidsliv, med aa studere spraak, paralelt med dette, privat, paa kveldstid freks

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (4 minutter siden):

Sose rundt uten mål og mening synes jeg nok er en relativt nedlatende holdning som du kan ha godt av å justere litt på. Her er du for å møte mange nye mennesker og være sosial, ikke sperre deg selv inne på et rom. Fhs er en fin plass å være mens man finner ut av seg selv og hva man skal gjøre videre. Hvorfor begynte du der da egentlig?

Mens jeg har vært her har jeg funnet ut av at jeg kan være sosial i undervisningen, men når den er ferdig må jeg ha egentid og litt pause fra det sosiale og da er jeg oftest på rommet fra undervisningslutt og frem til kvelds (ca 5 timer). Som jeg skrev i innlegget har dette blitt litt for intenst sosialt sett. Men, folka er hyggelige og maten er god, tror bare det er intensiteten og det fagelige ikke er helt slik jeg så for meg. Så tenker hele tiden at jeg heller kunne jobbet og tjent penger og spart opp til bolig enn å gå rundt på skolen. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (39 minutter siden):

Problemet her, er at utdannelsen ligger ikke paa planleggingstadiet, men er paabegynt.

Har du tilgang til fast jobb? 

Vet om mangen som har gaatt i den fella og i dag staar og pakker fiskepudding og lurer paa hva som sjedde?

Her snakker vi om frem til juni, den kommer kjapt.

Legg grunnlaget, for et spennende arbeidsliv, med aa studere spraak, paralelt med dette, privat, paa kveldstid freks

Jeg har en vikarjobb som jeg kan gå tilbake til og det er ganske mange ledige stillinger i området, så jeg tror ikke det blir et problem.

en del av meg har litt lyst til å fullføre bare for å ha fullført, men jeg tenker også at om det ikke føles riktig og jeg ikke her helt fornøyd, hvorfor fortsette?

Lenke til kommentar
mandodiao skrev (1 time siden):

Hva grubler du på når du ligger å gruer deg til å stå opp?

Hva hadde gjort oppholdet ditt på FHS verdt det?

Er vel det at jeg konstant går rundt med en følelse om at dette ikke er riktig for meg, at jeg heller kunne brukt pengene på noe mer fornuftig når dette likevel ikke føles riktig. En del av meg vil fullføre bare for å fullføre, men når man går å venter på at det bare skal bli juleferie og tenker på alt annet man kunne gjort isteden for å være på skolen, så vet jeg ikke helt om det er verdt å fullføre.

Lenke til kommentar

Folkehøgskole er verdiløst, med mindre du trenger de to konkurransepoengene til å være tungen på vektskåla ved opptak til studier senere. 

Hvis du ikke trives, og vet du raskt vil finne jobb når du kommer hjem, så bare slutt. 

Og ja, jeg gikk på folkehøgskole selv. Jeg trivdes da, så jeg fullførte, men man betaler en drøy sum for den opplevelsen. Hvis det ikke gir deg noe - spar pengene. 

Lenke til kommentar
tistill skrev (3 timer siden):

Er vel det at jeg konstant går rundt med en følelse om at dette ikke er riktig for meg, at jeg heller kunne brukt pengene på noe mer fornuftig når dette likevel ikke føles riktig. En del av meg vil fullføre bare for å fullføre, men når man går å venter på at det bare skal bli juleferie og tenker på alt annet man kunne gjort isteden for å være på skolen, så vet jeg ikke helt om det er verdt å fullføre.

Hva betaler du?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 timer siden):

Folkehøgskole er verdiløst, med mindre du trenger de to konkurransepoengene til å være tungen på vektskåla ved opptak til studier senere. 

Hvis du ikke trives, og vet du raskt vil finne jobb når du kommer hjem, så bare slutt. 

Og ja, jeg gikk på folkehøgskole selv. Jeg trivdes da, så jeg fullførte, men man betaler en drøy sum for den opplevelsen. Hvis det ikke gir deg noe - spar pengene. 

Helt riktig. Her er jo personen sosialt ukomfortabel, skal man ha det kjipt og betale 120k for et år? 

Det studielånet kan du bruke på noe laaaaangt bedre, abort abort. 

Lenke til kommentar
tistill skrev (1 minutt siden):

Siden jeg har valgt halvårig betaling, må jeg betale halve beløpet innen september er omme, og resterende beløp i januar. Får helt vondt i magen.

Ja naa forstaar jeg, ser at jeg har undervurdert deg. Visste ikke at det var saa dyrt.

Men enda en gang, hvor mye av disse pengene, maa du betale/belaane? Hvor mye dekker stipendene?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, så lenge det fortsatt går an å trekke seg og slippe å betale da, så kanskje det er det lureste med tanke på din vanskelige situasjon. Husker da jeg gikk på fhs for ca. 25 år siden da betalte jeg vel ca. 60K. for sikkert ikke mye mer enn 8 mnd. med skolegang. Synd å ende opp med et studielån på noe man angrer på. Kan du ikke snakke med en rådgiver der da?

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...