Gå til innhold

EU advarer Norge mot kutt i krafteksporten


Anbefalte innlegg

Bugle skrev (19 timer siden):

Med din tankegang kan Norge først som sist endret morsmål til mandarin eller russisk.

Jeg gir meg selv tre forsøkt på hvilket pari du stemte på ved forrige valg. rødt eller demokratene.

Mandarin? Er du klar over kor langt da er mellom Noreg og cpc kina? Klart da er "berre eit land i mellom", men da finst no grense får kor langt cpc er villige til å senda soldatar, når dei ikkje har kontroll på Taiwan eller oksetunga eingong. Hadde dei først bestemt seg får å invadera Noreg, så hadde da rokka ve Russiske interessar, så eg tvilar sterkt på at dei hadde fått lov til å reisa gjønnom landet, og hadde dei fått lov, så hadde dei nok heller gått til åtak mot Litauen så dei tross alt har eit mykje dårligare forhald til..

Angåandes Russisk så; Эг Һар литт лүст å лэра Рuссиск, мэн да фåр вэнта тэ эг Һар лэрт мэг дэи андрэ спрåкo сå кйэм фøрэ и приoритэрингслистo.
Eg svare ikkje på kvem eg har stemt på før du seier kven du stemte på.
 

AJ830V5V skrev (10 timer siden):

Lurt. Så ber vi europa pent om hjelp igjen i neste omgang når Putin trenger mere lebensraum.

Nato. Og skulle resten av Europa nekta, så vil fortsatt USA med sine basar i lande, inngjerdingstaktikk mot Russland, våras strategiske posisjon, og interesse for våras nordområde hatt vore tvunge til å hjelpa.
Og Putin har endo tilgode får å sloss med nokon så ikkje har tidligare vore del av Russland, og da har no Noreg aldri vore.

AJ830V5V skrev (3 timer siden):

At det er 75 år siden, og at de den gangen hadde gode intensjoner gir ingen garanti for at de ikke kan komme igjen, denne gangen med dårlige intensjoner. Det er nye folk i ledelsen der nå, selv om ledelsen da ikke akkurat var så mye bedre enn motparten sin.

No var da ikkje på grunn av godvilje frå JOSEF STALIN, stålmannen så forfølgte den Norske minoriteten i Russland, så gjorde at dei stakk sin kos; https://en.wikipedia.org/wiki/Yalta_Conference

AJ830V5V skrev (3 timer siden):

Krigen i Ukraina er en påminnelse om at vi nå trenger gode  allianser mer enn noen gang. Alenegang og egoisme for å unngå ubehagelig strømpris når det faktisk er krig er neppe så lurt. 

Nato er ein allianse, og i Nato så er USA og Island dei einaste allierte så er verd å holda på, og Island er meir ein Storebror-beskytte-lillebror enn ein tosidig allianse.
eu derimot er eit globalistprosjekt får å svekka og fjerna nasjonalstatane, og sentralisera makt hos nokre rotlause metropolittar i Brøssel.

Nepa skrev (38 minutter siden):

Ny okkupasjon, kan hende... I regi av Ursula von der Löjn.

Blir nett så Okkupert då, berre at dei snakkar Tysk og Fransk istaden får Russisk, noko dei burde ha gjort i serien til å begynna med.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gangleri skrev (4 minutter siden):

Mandarin? Er du klar over kor langt da er mellom Noreg og cpc kina? Klart da er "berre eit land i mellom", men da finst no grense får kor langt cpc er villige til å senda soldatar, når dei ikkje har kontroll på Taiwan eller oksetunga eingong. Hadde dei først bestemt seg får å invadera Noreg, så hadde da rokka ve Russiske interessar, så eg tvilar sterkt på at dei hadde fått lov til å reisa gjønnom landet, og hadde dei fått lov, så hadde dei nok heller gått til åtak mot Litauen så dei tross alt har eit mykje dårligare forhald til..

Angåandes Russisk så; Эг Һар литт лүст å лэра Рuссиск, мэн да фåр вэнта тэ эг Һар лэрт мэг дэи андрэ спрåкo сå кйэм фøрэ и приoритэрингслистo.
Eg svare ikkje på kvem eg har stemt på før du seier kven du stemte på.

Om alle land i Vesten gjør som du foreslår at Norge skal gjøre, så trenger ikke Kina invadere et eneste land. Kina er en stor økonomisk makt med muskler til å bli en supermakt - om Vesten kollapser.

Om kun Norge gjør som du foreslår, ender vi som et demokratisk "Nord-korea".

Å Russland foretrekker en kinadominert verden kontra Vesten. Putin ville latt et uendelig antall kinesiske kuker penetrere han i både munn og bunn for å oppnå det. 

Stemte Arbeiderpartiet sist og angrer en del på det nå. Burde vært høyre.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (1 time siden):

Om alle land i Vesten gjør som du foreslår at Norge skal gjøre, så trenger ikke Kina invadere et eneste land. Kina er en stor økonomisk makt med muskler til å bli en supermakt - om Vesten kollapser.

Så vesten kollapse om vesten sine nasjonar sluttar å la seg øvekjøyra av eu og globalistar? Då er ikkje vesten liv laga, og cpc kan få ta øve.

Bugle skrev (1 time siden):

Om kun Norge gjør som du foreslår, ender vi som et demokratisk "Nord-korea".

Er faktisk å føretrekka, kontra at me sprer skinkene endo meir, me får retta handelen mot Afrika, Asia, og Amerika-ane om eu hadde blitt ein snurt dritt, noko dei nok hadde blitt, berre sjå korleis dei behandla UK, og korleis Frankrike føre asylant-krig mot UK.

Bugle skrev (1 time siden):

Å Russland foretrekker en kinadominert verden kontra Vesten. Putin ville latt et uendelig antall kinesiske kuker penetrere han i både munn og bunn for å oppnå det.

Når du prestera å skriva sånn så da her, så visar du kor lite du forstår Putin og Russland. Putin og Russland vil ha ein fleirpola verd, dei spelar kun vennar med cpc fordi dei er duglige allierte mot USA, då USA ynskje å kua begga nasjonane (eller sånn så demokratane, utrydda Russland så nasjon..), med eingong cpc, USA, og Russland er på nær lik fot, så vil Russland behandla cpc meir på linja med korleis USA behandlar cpc.

Bugle skrev (1 time siden):

Stemte Arbeiderpartiet sist og angrer en del på det nå. Burde vært høyre.

Du er galen vist du trur høgre hadde handtert noko så helst av da så har skjedd så langt på noko god eller betre måte enn Apekattane og Senterpartie, og da er faen meg ikkje ein stor prestasjon å få til.

Ja, eg stemte på Demokratane, hadde Sp gitt meg noko anna enn eit unnvikandes svar på den e-posten eg sendte til dei før valet, så hadde nok dei fått stemmo mi, men da blei Demokratane då eg ikkje fekk tatt meg tid til å gå gjemmom Industri og .. partiet eller eventuelle andre sitt valprogram. Eg strøyk og fyrste kandidaten til Demokratane, så er da sagt.

Endret av Gangleri
ingen g
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gangleri skrev (42 minutter siden):

Så vesten kollapse om vesten sine nasjonar sluttar å la seg øvekjøyra av eu og globalistar? Då er ikkje vesten liv laga, og cpc kan få ta øve.

Diktaturet til Kina og Russland er prakteksemplet på globalister. Hadde en av de vært enerådende på denne planeten ville vi ikke hatt noen nasjoner.

Vesten er prakteksemplet på det motsatte, hvor hver nasjon har egen suverenitet hvor man prøver å harmonisere enkelt stats behov.

Å harmonisere enkelt stats behov gjør at man må gi og ta - på godt og vondt.

Selvfølgelig blir det konflikter innad i vesten med alle staters behov, men man prøver likevel å finne en minnelig løsning.

Med Kina eller Russland som dominerende, ville løsningen vært rå makt.

Helt utrolig at du som er så opptatt av at man ikke skal være globalister, men likevel holder med de stater som faktisk ønsker verdensherredømme.

Gangleri skrev (42 minutter siden):

Er faktisk å føretrekka, kontra at me sprer skinkene endo meir, me får retta handelen mot Afrika, Asia, og Amerika-ane om eu hadde blitt ein snurt dritt, noko dei nok hadde blitt, berre sjå korleis dei behandla UK, og korleis Frankrike føre asylant-krig mot UK.

Om Norge skulle lukke seg helt og kun ta til seg fordeler uten å ta noen ulemper ville hverken Afrika, Asia eller Amerika handlet med oss. Vi ville endt opp som en liten nasjon uten betydning for resten av verden.

Nå er vi i det minste en liten nasjon med betydning.

Og i sum, er nok Norge en av de bedre landene å bo i. Noe annet er udiskutabelt. Helse, Skole, eldreomsorg, jobb, med mer. Og det er ikke ved hjelp av yttergående politiske parti, hverken til høyre eller venstre.

Både Rødt og Demokratene har noen få gode innspill, innimellom. Men for å nevne Demokratenes mest råttne kort er klimadebatten. Demokratene er fullpakket av lobbyister (med forbindelser til oljesektoren) med høy utdanning, ikke innenfor relevante fag om klima, som mener det motsatte av hva de med relevante fag har. 

For ikke å snakke om Demokratenes velgere og deres pinlige adferd i kommentarfeltet på Facebook.

Hilsen senior oljearbeider.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Så du er overrasket over at EU reagerer på at Norge vil strupe strømmen midt i deres enorme energikrise? De burde etter din mening bare funnet seg i det?

Åffå ikkje? 

De fant seg jo i det når sverige strupa te oss. Det gjorde også våre politikere 

De synes også det er OK å berale for å strupe danmark sin produksjon. Har forsåvidt også ikkje våre folkevalgte nevnt

Lenke til kommentar
3 minutes ago, big_glasses said:

De fant seg jo i det når sverige strupa te oss. Det gjorde også våre politikere

Det var systemteknisk nødvendig eller ende opp med ein serie med feil og overbelastning i nettet.
Dei reduserte ikkje kapasiteten for moro skuld, dei tapar jo faktisk inntekter på det.

Var/er faktisk ikkje berre NO1-SE3 som fekk redusert kapasitet. Dei måtte redusere innanlands og til både Danmark og Finland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (På 1.9.2022 den 10.50):

Vi selger den til Sverige for ingenting som sender den sørover også selge de den til høyst bydende. F.eks. Oslo området eller Danmark.
Hittil i år så har Norge sendt 800 millioner kWh til Sverige, vi som egentlig trenger å spare på strømmen for å fylle opp magasinene våre og vi har betalt svenskene 1 milliard kroner for å gjøre det. Stilig ikke sant?

Problemet er manglende overføringskapasitet i Norge. StatNETT og SvK får flaskehalsinntektene fra kryssningene mellom TSO områdene.

Skulle vi benyttet det til å pumpe vann i pumpekraftverk ol i NO1 og NO2 så må kapasiteten økes i det Norske nettet.

Lenke til kommentar
Dag Johannesen skrev (1 time siden):

Foreldrene mine er begge minstepensjonister og leietakere og fryser seg gjennom vinteren pga disse strømprisene. Det er typisk 5-10 grader hos dem i vinterhalvåret og de kan egentlig ikke dusje fordi det er for kaldt. Trist at Norge behandler sine fattige slik. Og jeg kan ikke hjelpe fordi jeg selv bare er student nå. 

Jeg håper de har sjekket ut Husbankens bostøtteordning?
https://www.husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/
Det sammen med 90% strømstøtte burde hjelpe godt når de bor i leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dag Johannesen said:

Foreldrene mine er begge minstepensjonister og leietakere og fryser seg gjennom vinteren pga disse strømprisene. Det er typisk 5-10 grader hos dem i vinterhalvåret og de kan egentlig ikke dusje fordi det er for kaldt. Trist at Norge behandler sine fattige slik. Og jeg kan ikke hjelpe fordi jeg selv bare er student nå. 

Stemmer dette kan du vel skaffe deltidsjobb og vippse noen kroner hver måned? Eller er det feks andre utfordringer so rusbruk i bildet?

Lenke til kommentar
-Birger- skrev (1 time siden):

Problemet er manglende overføringskapasitet i Norge. StatNETT og SvK får flaskehalsinntektene fra kryssningene mellom TSO områdene.

Skulle vi benyttet det til å pumpe vann i pumpekraftverk ol i NO1 og NO2 så må kapasiteten økes i det Norske nettet.

100% enig. Det kan sikkert kalles etterpåklokskap, men jeg er av inntrykk av at kraftbransjen var klar over svakheten i forsyningsgraden lenge før vi inngikk denne 2019 avtalen hvor vi inntak europeiske markedspriser. Vi har betalt nettleie hvor lenge? Men pengene har aldri gått til å utbedre nettet innlands hvor det faktisk er et ekstremt behov for å utbedre det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er jo ei gåte for meg at dei ikkje har oppgradert dei gamle 300kV linjene mellom NO3 og NO1 og NO5 for lenge sidan.
Vindkraftproduksjonen i NO3 var mellom 800 og 1050 GWh i åra 2011-2018, så steig den brått med dei nye store til 5359 GWh i 2021. I dag er det estimert 7000 GWh. Seier seg jo sjølv at om ein då også får eit våtare år enn normalt så for ein problem med å få krafta ut.

Statnett har rett og slett satsa på eksport over grensa frå NO3 og NO4. Men når dei to nyaste HVDC kablane kom i drift så endra heile flyten seg og til og med Svenskane fekk problem, noko som resulterte i at dei måtte redusere eksportkapasiteten til NO1 blant anna.
Samtidig så har også dei auka sin vindkraftproduksjon kraftig siste åra, og då er nettet der borte også til tider fullt og det blir redusert flyt over grensa.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Advarselen er berre tull spør du meg. Kvifor skal vi betale prisen for ein idiotisk energipolitikk? Dei legg ned store mengder kraftproduksjon over fleire år utan å ha erstatning for dette.

Politikarane våre er meir opptatt med å slikke EU si ræv enn å ha litt bein i nasa.

Er så enkelt som at om Tyskland stenger fleire atomkraftverk så bør NordLink bli slått av. Men det torer nok ingen å gjere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gangleri skrev (På 1.9.2022 den 21.05):

 

Nato er ein allianse, og i Nato så er USA og Island dei einaste allierte så er verd å holda på, og Island er meir ein Storebror-beskytte-lillebror enn ein tosidig allianse.
eu derimot er eit globalistprosjekt får å svekka og fjerna nasjonalstatane, og sentralisera makt hos nokre rotlause metropolittar i Brøssel.

.

Stalin var flinkere til å skjule sporene av  jævelskapen sin. Det skal han ha for. Og det spørs hvor mye hjelp vi får av NATO hvis Trump kommer tilbake til makten. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 2.9.2022 den 16.39):

Men hvorfor advarer de ikke Tyskland mot kutt i egenproduksjon?

Det gjør de. EU-kommisjonen klassifiserer atomkraft som grønt, noe Tyskland stemte imot (fordi forslaget også klassifiserte gass som grønt). EU og europeiske land har advart Tyskland gang på gang mot å legge ned atomkraftverkene.

https://www.politico.eu/article/germany-to-veto-eu-plan-to-label-nuclear-energy-as-green-european-commission/

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Er Tyskland rett og slett så infiltrert av putinister at de fungerer som Putins forlengede arm i EU?

Ikke rart de legger ned kraftverkene sine midt i energikrisen. 

Si meg, hvorfor eksporterer vi strømmen vår til pro-russere? Det er akkurat det Putin vil. Når misnøyen er stor nok melder Norge seg ut av EØS.

Hvis vi ikke eksporterer strømmen vår, vil heller Tyskland melde seg ut av Russland, og det ville ikke være for tidlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...