Gå til innhold

Hjelp til å skaffe elbillader


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har akkurat skaffet meg en elbil og er helt ny og nokså grønn når det gjelder elbillader jungelen. Jeg prøve å lese meg opp i en jungel fullt av uoversiktlig priser og ladere rundt forbi og ikke minst hjemme ladere. 

Jeg har lest meg frem til at zaptec go vant best i test, mens easee home score høyt i samme testen og er en kjent lader, lett å bruke og har blitt installert hos mange i det norske hjem. Som fersking og uerfaren ... så er jeg lettere forvirret og er redd for å velge feil.

Jeg har innhentet tilbud for installasjon inkl. ladebox både fra Zaptec og easee home. Zaptec tilbudene er ca. 3000 kr. dyrere enn Easee. samtidig ser jeg at elektrikerne/installatørene tar godt betalt for easee boksen, enn hva jeg kan anskaffe de for. differansen på å skaffe selv er 1600 kr. billigere/kontra komplett pakke fra elektrikerne. 

Hjelp. .. er så i tvil på alt. ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forvirret i elbil jungelen skrev (45 minutter siden):

Hei,

Jeg har akkurat skaffet meg en elbil og er helt ny og nokså grønn når det gjelder elbillader jungelen. Jeg prøve å lese meg opp i en jungel fullt av uoversiktlig priser og ladere rundt forbi og ikke minst hjemme ladere. 

Jeg har lest meg frem til at zaptec go vant best i test, mens easee home score høyt i samme testen og er en kjent lader, lett å bruke og har blitt installert hos mange i det norske hjem. Som fersking og uerfaren ... så er jeg lettere forvirret og er redd for å velge feil.

Jeg har innhentet tilbud for installasjon inkl. ladebox både fra Zaptec og easee home. Zaptec tilbudene er ca. 3000 kr. dyrere enn Easee. samtidig ser jeg at elektrikerne/installatørene tar godt betalt for easee boksen, enn hva jeg kan anskaffe de for. differansen på å skaffe selv er 1600 kr. billigere/kontra komplett pakke fra elektrikerne. 

Hjelp. .. er så i tvil på alt. ... 

I praksis er en ladeboks bare et uttak med et innebygd type b jordfeilvern og en justerbar regulator som regulerer hvor mye strøm internladeren i bilen skal lade med. I og med at det er garanti på alt har det mindre betydning hvaslags merke man velger. Hvis differansen er bare 1600kr så ville jeg gått for komplett pakke, for du finner ikke ikke en elektriker som installerer boksen for 1600kr, det tror jeg at jeg kan garantere.

Lenke til kommentar

Største forskjellen på disse to som jeg har bitt meg merke i:
- Easee: om du frem i tid trenger to kan de seriekobles (opp til tre stk)
- Zaptec: om du har solceller kan den gå i ECO modus hvor du kun lader om det er overskuddsenergi

Så mitt råd når folk lurer er om du ikke vet hva du trenger, vet om du skal ha ECO modus så går for Easee.

Men Zaptec er og gode så vanskelig å gå feil der :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Forvirret i elbil jungelen skrev (På 31.8.2022 den 12.25):

Takk for gode råd og raskt svar 🙂, tror jeg vet hva jeg må gjøre. Så får tiden viser om det er rett eller galt 🙂 

Hva gjorde du?

Jeg kjøpte en TWC, trakk kabelrør og monterte opp ladeboksen selv. Så kom elektrikerfirma og trakk kabel og koblet i begge ender. Funker som hakka møkk! 😊

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...