Gå til innhold

Økning i cyberangrep mot norske virksomheter: – Disse er særdeles utsatt i tiden som kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huh, dette hørtes veldig merkelig ut? Mener hun at de tre områdene hun nevner er de områdene der angrepene øker mest, muligens fra et lavt nivå til noe høyere, eller er dette de mest utsatte områdene nå og fremover i følge NSMs statistiske analyser (som hun jo referer til)?

Man skulle jo tro at både helse, telekom, finans og i økende grad energisektoren er områder vi må forvente at blir mer utsatte i tiden fremover og områder der Norges sikkerhetsmyndighet maner til økt beredskap, den geopolitiske situasjonen tatt i betraktning. Jeg savner en utdypning av påstanden, eller var poenget å lage en lett fordøyelig liste med tre punkter og la konteksten ligge? I så fall tror jeg NSM burde være tydeligere med å forklare hva rollen deres egentlig er, for her er det lett å trå feil. Eller er det sånn at de sier noe av dette i en sammenheng, og noe annet i en annen sammenheng, da får jo de færreste med seg budskapet.

Angrepene de viser til, med mindre jeg misforstår artikkelen fullstendig, så er det vel snakk om tjenestenektangrep angrep mot websider der tjenesteleveransen til de som er påvirket ikke har vært berørt. Hvis det er de største utfordringene NSM ser i sitt materiale er det jo et tegn på at ting egentlig står ganske bra til? Og det er jo et relativt håndterbart problem. Er det egentlig budskapet her? Jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar etter dette.

Lenke til kommentar

Litt irriterende at man snakker i så store ord om dyre sikkerhetsløsninger og om egne sikkerhetsansvarlige og annet. NSM snakker veldig mye om store bedrifter og når lite ut til Ola Småbedriftseier. De angrepene vi har hatt til nå har bare vært masse-epostutsendinger som tilfeldigivis har nådd inn til ulike virksomheter. Jeg tenker et godt epostfilter vil være et godt valg for de fleste bedrifter. Dette faller liksom utenfor agendaen til NSM, som helst vil snakke om de store og viktige ting. Helst fremme på podiet med en stor presentasjon bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...