Gå til innhold

NTB har sendt ut nyheter om feil strømpris i fem måneder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Data om strømpriser hentes fra et API hos Nord Pool, og API-et er ikke justert for sommertid.

Dermed må utviklerne selv legge inn denne logikken i scriptet som henter data. Det har ikke skjedd hos NTB, som mener dokumentasjonen om API-et kunne vært tydeligere. De tar likevel ansvar.

Som fulltidsutvikler, så har jeg ikke ord for hvor utrolig pinlig og amatørmessig dette er. Tidsdata utveksles vanligvis som UTC, og så må brukeren av dataene legge på eventuell tidsforskjell mellom UTC og lokal tid. Dette vil jeg påstå er en defacto standard å operere med. Å fravike det eller anta at man fraviker fra det er rett og slett hodeløs idioti og å be om trøbbel. Her er det ganske vanskelig og lite troverdig å rulle ut en "likevel ansvar". Med mindre Nord Pool gjør noe dumt (sprer rundt tidsdata som ikke er UTC), så har NTB det fulle og hele ansvaret her.

Endret av Ernie
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Anders H.Abrahamsen said:

Det å bomme på tidssoner er faktisk et _veldig_ vanlig problem ved utveksling av tids-sensitive data.

Godt mulig det er en vanlig problem, men det er ettertrykkelig et amatørproblem. Det er ikke vanskelig å dele tidsdata i UTC, og det er heller ikke vanskelig å presentere UTC data i lokal tidssone. Jeg har tilgode å jobbe (profesjonelt) med et API med tidsdata i som helst annet enn UTC. Bare amatører og korttenkte idioter deler dataene i noe annet enn UTC.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Nordpool roter, selv på sine egne sider. Se https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table. Her står det "All hours are in CET/CEST". Haha. De mener lokal tid i Sentral-Europeisk tidssone. CET er normaltid, CEST er Central European Summer Time. En time forskjell. Hva med å bruke UTC? En fast klokke. Men de kanskje kjøper og selger etter lokaltid? Hvem vet?
Lenke til kommentar
Quote

Bare amatører og korttenkte idioter deler dataene i noe annet enn UTC.

@Ernie Det er ikke fullt så enkelt. I mange tilfeller er lokal tid en verdi i seg selv, og da gir det mer mening å bruke tidsstempel med tidssone enn UTC-tid. Men å oppgi lokal tid uten å spesifisere tidssone er selvfølgelig amatørskap. Det som er enda verre, som jeg blant annet har sett i Microsoft-APIer, er å oppgi lokal tid men å oppgi UTC/Z som tidssone. Da er virkelig kaoset fullkomment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NTB er ikke de eneste som villeder med feile priser. TU har følgende informasjonsgrafikk på toppen av nettsiden:

287863252_Screenshot2022-08-29at14-35-35TekniskUkeblad-Nyheteromteknologiognorsketeknologibedrifter.png.612caed98ba407508b4a9ab157eb3358.png

Bare at spotprisene som oppgis stemmer ikke med Nordpool:

601468171_Screenshot2022-08-29at14-34-35Marketdata.thumb.png.2562188c66fcd8683dfd776d3a4ed9d9.png

Det ser ut som TU legger mva på spotprisen og kaller det også for spotpris. Det burde vært kalt hyttestrømpris, siden det er en pris man typisk betaler på hytta om man ikke gidder å fyre med ved. Husholdninger betaler ikke denne prisen. Ei heller bedrifter (de får trukket fra mva). Ordet hyttestrømpris er så vidt meg bekjent ikke lovregulert så det kan TU fritt benytte for å beskrive den prisene de oppgir. Men spotpris er det altså ikke.

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

NTB er ikke de eneste som villeder med feile priser. 

 

Forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester (prisopplysningsforskriften)

§ 3.Merverdiavgift mv.

Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter

Lenke til kommentar
Myriad skrev (På 29.8.2022 den 18.36):

Forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester (prisopplysningsforskriften)

§ 3.Merverdiavgift mv.

Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter

Du finner mer om prisopplysning for kraft i paragraf 19. Se spesielt punkt e "kraftpris" og legg merke til at ordet spotpris ikke finnes i prisopplysningsforskriften. Det er fordi den ikke har noe der å gjøre. Spotprisen er en industripris a la oljeindeksen på oslo børs. TU hevder de oppgir denne industriprisen øverst på forsiden, men fakta er at "spotprisen" de viser er 25% høyere enn faktisk spotpris. Noe galt må altså ha skjedd på veien fra industriprisen "sporpris" som defineres hos nordpool, til TUs forside. Jeg forklarer bare hvor jeg tror feilen oppstår og det er når TU sier at spotpris + 25% = spotpris. Alle som skjønner ordet rekursjon ser at det blir galt.

Tre måter å løse det på:

1. Fjern de 25% som feilaktig er regnet inn sånn at ordet spotpris stemmer over ens med tallene fra spotprisens opprinnelse, nordpool.

2. Fjern ordet spotpris, legg til resten av avgiftene og kraftselskapets påslag og mva på alle disse, så kan de bruke ordet kraftpris i hht prisopplysningsforskriften §19 e. Det kan også opplyses om at dette er priser for husholdninger, før strømstøtte.

3. Ikke kall det spotpris eller kraftpris, men kall det "hyttestrømpris" eller noe sånt, siden det er et "ledig" begrep.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://strom.fortum.no/strompriser

Fortum følger heller ikke prisopplysningsforskriften. De bruker ordene strømpris og spotpris om hverandre, der de burde konsekvent brukt ordet kraftpris sånn det er definert i forskriften at de skal gjøre ovenfor forbrukere. De andre ordene er muligens villedende markedsføring, altså brudd på markedsføringsloven, da de ikke beskriver det folk skal forvente ut fra prisopplysningsforskriften. Det er godt mulig resten av kraftselskapsbransjen og media må ta en gjennomgang av begrepsbruken og rydde opp.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 29.8.2022 den 14.44):

Det ser ut som TU legger mva på spotprisen og kaller det også for spotpris. Det burde vært kalt hyttestrømpris, siden det er en pris man typisk betaler på hytta om man ikke gidder å fyre med ved. Husholdninger betaler ikke denne prisen. Ei heller bedrifter (de får trukket fra mva). Ordet hyttestrømpris er så vidt meg bekjent ikke lovregulert så det kan TU fritt benytte for å beskrive den prisene de oppgir. Men spotpris er det altså ikke.

I mesteparten av Norge må man vel betale mva på strømprisen? Jeg mener det er Nordland, Troms og Finnmark som slipper mva. Det blir som du sier ikke riktig å kalle spot+mva for spot, men det er i alle fall en pris som mange normalt betaler.

Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (9 timer siden):

I mesteparten av Norge må man vel betale mva på strømprisen? Jeg mener det er Nordland, Troms og Finnmark som slipper mva. Det blir som du sier ikke riktig å kalle spot+mva for spot, men det er i alle fall en pris som mange normalt betaler.

TU burde kanskje oppgitt BÅDE spotpris (mange som eier, eller styrer med energi i bedrifter her inne) OG typisk kraftpris for husholdninger. Men de kan åpenbart ikke kalle begge deler for det samme.

Lenke til kommentar
On 8/29/2022 at 2:14 PM, VLZELTYW said:

@Ernie Det er ikke fullt så enkelt. I mange tilfeller er lokal tid en verdi i seg selv, og da gir det mer mening å bruke tidsstempel med tidssone enn UTC-tid. Men å oppgi lokal tid uten å spesifisere tidssone er selvfølgelig amatørskap. Det som er enda verre, som jeg blant annet har sett i Microsoft-APIer, er å oppgi lokal tid men å oppgi UTC/Z som tidssone. Da er virkelig kaoset fullkomment.

Jeg er absolutt ikke overbevist her. Har du et godt eksempel på når det er nødvendig å dele tidsdata utelukkende i noe annet enn UTC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...