Gå til innhold

Referanse Filmer på 4k uhd bd med bra bilde og lyd.


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne lage lister. Litt for praktisk og moro skyld.

Har fått 4k nå og 4k på uhd bluray er fortsatt dyrt sammenlignet med dvd og bluray... Bluray sank jo i pris når 4k uhd kom...

Men jeg har gjort mange bomkjøp på Blu-ray, spesielt gamle nyutgitte som ikke var satset nok på bilde og spesielt lyd som ofte er kun stereo eller mono.

Så hvilke filmer er vært å ta en titt, jeg tror ikke jeg gidder å kjøpe mye jeg allerede har og da er det vel bare laber restaurert bd... Kanskje med unntak av storsatsinger som Lotr og Starwars.

Mine favoritter er Science fiction og historiske filmer, myter og fantasy. Samler også på nye kung fu og samurai filmer, bare nyere med få unntak. Film Noire, gangster og krim... Samler også på kjente regissører jeg liker...

Og filmer ellers som intresserer meg..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske få 4K Blu-Ray som virkelig er verdt det, så de bør velges med omhu.

Westworld serien er laget med full UHD pipeline og er verdt det.

For kremen av kremen kan du bruke denne;

https://www.avforums.com/news/best-4k-ultra-hd-blu-ray-discs.14393/

Kommentarene inneholder også noen gode filmer;

https://www.avforums.com/threads/article-best-4k-ultra-hd-blu-ray-discs-of-2017.2144518/

Hvis du lurer på om en utgivelse er ekte 4K kan du sjekke her. Som du sier er veldig mye oppskalert 2K, spesielt fordi CGI rendres i 2K p.g.a kostnadsfokus. https://4kmedia.org/real-or-fake-4k/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De "beste" filmene for 4K er gjerne eldre filmer som er filmet analogt. Nyere, digitale, filmer ser ofte utrolig bra ut, men de ser nesten like bra ut på Blu-ray etter min mening.

Tror min favoritt er 2001: A Space Odyssey. Det er en "opplevelse", både i form av lyd og bilde. Filmet på 70mm, med svært bra Dolby Vision HDR og nydelig lyd.

Ringenes Herre var dessverre veldig skuffende for min del. Veldig synd egentlig - jeg hadde insane høye forventninger, og det er en av mine absolutte favoritter. Scener med visual effect/CGI og green screens er rett og slett ganske stygge ofte. Det er flere scener hvor du tydelig ser at karakterene er byttet ut med en 3D-modell. Det er en del scener hvor jeg også ser at karakterene "glir" over bakgrunnen. I tillegg er det en del backdrops og visual effect som har skikkelig dårlig oppløsning i forhold til forgrunnen.

Heldigvis har vi mange scener ute i naturlige omgivelser, sett og practial effects.

Lenke til kommentar
44 minutes ago, UleDule said:

De "beste" filmene for 4K er gjerne eldre filmer som er filmet analogt. Nyere, digitale, filmer ser ofte utrolig bra ut, men de ser nesten like bra ut på Blu-ray etter min mening.

 

En god analog film med godt fokusarbeid tilsvarer gjerne 6K i oppløsning, så en god digitalisering nedskaleres til 4K etter restaurering og er som du sier de beste kandidatene til 4K oppløsningsmessig. Minimum som bør gjøres er å ta vare på den ekstra lysdynamikken og fargespektret.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 28.8.2022 den 19.52):

Det er ganske få 4K Blu-Ray som virkelig er verdt det, så de bør velges med omhu.

Er enig i den selv om jeg kjøper det meste jeg kommer over. Har i dag rundt 700 plater med 4k og underlig nok var den første jeg tenkte på denne:
https://www.imdb.com/title/tt2513074/?ref_=nv_sr_srsg_0
Nå har jeg satt en egen grense på kr 300,- for 4k filmer (noe som umuliggjør importfilmene til Platekompaniet..), det er som nevnt ikke all verden mye mer å hente sammenlignet med en blu-ray i hd. Dolby Vision gjør jo at det du ser på virkelig får god dynamikk i bildet..

Lenke til kommentar

Topp 10 av mine 4k.. Etter å ha sett over lista fant jeg fort ut at oppgaven ikke lar seg besvare med så få parametre!
Jeg listet opp de jeg absolutt ville ha med, så gikk jeg over og slettet de jeg KUNNE. For å være litt lur har jeg tatt med noen titler som har med seg flere filmer som Star Wars, Spider-Man osv. 
Med tanke på trådens tittel regner jeg med? Heller ikke helt greit da jeg også vektlegger lyden høyt. Ser at det er flere 'fake' 4k, men klarer ikke helt å fjerne de heller..
Så: konklusjonen blir at jeg feiler totalt på oppgaven. Her er for eksempel ingen av naturfilmene til BBC...
Men lista er laget, vil ikke slette mer fra denne.. MIN filmopplevelse har selvsagt hatt betydelig innvirkning i dette valget..  

Zack Snyder's Justice League
West Side Story
The Town
Sully
Star Wars
Spider-Man
Schindler's List
San Andreas
Red Sparrow
Prometheus
Nobody
Mad Max
The Lord of the Rings
Knowing
Jupiter Ascending
The Hobbit
The Godfather Trilogy
Forrest Gump
Eric Clapton: The Lady in the Balcony: Lockdown Sessions
Billy Lynn's Long Halftime Walk
The Beatles: A Hard Day's Night (1964) - The Criterion Collection
Arrival
Apocalypse Now: Final Cut
2001: A Space Odyssey

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 28.8.2022 den 19.16):

Og filmer ellers som intresserer meg..

Se der er problemet!
Det finnes utrolig mye bra filmer, filmer som gir deg virkelig valuta for pengene!
Eksempel: en av de første filmene jeg opplevde på kino som ung var West Side Story. Den ny-utgitte filmen gir meg i så måte utrolig mye. Tror ikke jeg skal dra flere eksempler, er noen interessert så spør meg heller?

Lenke til kommentar

🙂 Et av mine viktigste krav er at jeg LIKER filmen jeg ser. De to du nevner er i samlinga men altså ikke inne blant topp 10-20-30....
Som jeg har nevnt er ikke alle filmene jeg har listet opp 'ekte' 4k filmer, det som jeg finner viktigere er at filmen har Dolby Vision, noe som faktisk utgjør STOR forskjell på bildet fra de forskjellige.
Nå har jeg ikke all verdens erfaring da, har kun samlet film i drøye 30 år, fordelt på vhs, laser, dvd, bd og nå 4k. Har nå 7720 filmer da alt av vhs er kassert og laserdiskene er ikke registrert.. Og, i motsetning til mange har jeg altså SETT hver eneste film jeg har, gjerne mange ganger.

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har bare Pan på dvd men begge er favoritter... Både innhold og referanse bilde.

West side er jo musical, det blir for fjasete for min del, men likte den siste musikalen jeg så... Tror det var Lady Gaga filmen... Bohemian rhapsody også må vel kunne sies å være en musikal...

 

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gouldfan skrev (På 6.9.2022 den 21.22):

Life of Pi må jo være bra i 4K...

Eller Pans Labyrint...

Jeg vil egentlig heller gått for Criterion sin versjon av Pans Labyrinth fremfor 4K-versjonen. De virker å ha "oppskalert" blu-ray-versjonen, og har heller ikke helt korrekt color-grading, noe Criterion-versjonen har, da Guillermo Del Toro var involvert. Lyden er også kun 5.1 DTS, mot 7.1 hos Criterion.

Dog, hvis Criterion ikke er et alternativ, skal den være en fin oppgradering fra den gamle bluray-utgivelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 6.9.2022 den 21.30):

West side er jo musical, det blir for fjasete

Er forhåpentligvis greit å være uenig med deg? West Side Story fra 1961 var en av de absolutt første filmene jeg var på kino på. Og som liten pode SATT denne veldig bra i hodet og har fortsatt en stor plass der. 
Den nye (Steven Spielberg) er ganske rå i Atmos, uten skikkelig lyd blir den kanskje dårligere, men fjasete? Det er jo en musikal basert på virkelige hendelser. Du kjenner deg neppe igjen i dagens USA med flyktninger over grensa men..
De to andre du nevner er også musikaler ja. Ser jeg har 17 stk 4k plater som går under sjangeren musikaler.. (Har forøvrig vært på over 100 musikaler i London og New York, dyrt men verdt det!)

Lenke til kommentar
Woff skrev (4 timer siden):

Er forhåpentligvis greit å være uenig med deg? West Side Story fra 1961 var en av de absolutt første filmene jeg var på kino på. Og som liten pode SATT denne veldig bra i hodet og har fortsatt en stor plass der. 
Den nye (Steven Spielberg) er ganske rå i Atmos, uten skikkelig lyd blir den kanskje dårligere, men fjasete? Det er jo en musikal basert på virkelige hendelser. Du kjenner deg neppe igjen i dagens USA med flyktninger over grensa men..
De to andre du nevner er også musikaler ja. Ser jeg har 17 stk 4k plater som går under sjangeren musikaler.. (Har forøvrig vært på over 100 musikaler i London og New York, dyrt men verdt det!)

Jeg mente ikke å fornærme, mente bare for min egen del, jeg elsket WSS som barn og ungdom når vi så det i Oslo på skoletur. 

Og btw det er veldig greit å være uenig med meg, filmsmak er veldig subjektivt.

Musikken er god, men jeg er mer fan av nye 4k utgivelser som The Greatest Showman, A Star is born, Bohemian rhapsody, Across the universe.

Sound of music, Annie, Trollmannen fra Oz osv er ikke noe for meg..

Så Annie som liten i Oslo også, da var det kjempestas.

Jeg skulle ikke sagt fjasete, det var ment som fleip. Men jeg ser nå at det ble tolket som negativt.

Det var bare en sleivete personlig mening, ting jeg elsker å se synes sikkert dere er teit også, filmsmak er veldig subjektivt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg er prinsipielt ikke fan av Musical som film, synes det er off med synging og dansing i film.

På scenen er det noe helt annet...

Men ingen regel uten unntak, A Star is born, Bohemian rhapsody og Across the universe er alle favoritter hos meg. I Beatles musikalen ATU var det tilogmed mye dansing...

Men det er er jo bare min personlige smak, og ikke noe å bry seg om.......

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg blir aldri fornærmet! 🙂 (Jeg kan riktignok riste på hodet og tenke mitt..)
Som du sier; personlig smak er vel ingenting man bør diskutere! 🙂
Du nevner jo absolutt endel sebare musikaler da, Sound of Music er på lik linje som West Side Story en av de første filmene jeg opplevde på kino som ung. Sånne opplevelser har en tendens til å brenne seg fast grundig! Og med en særs musikk-interessert far så ble det mye gjenhør med disse to (riktignok på LP).
A Star is Born er i likhet med Across the Universe noe som også er høyt på lista hos meg. Nevner helst ikke de andre du har tatt med! 🙂
MEN ut fra trådtittel så vil jeg gjerne nok en gang nevne https://www.imdb.com/title/tt2513074/?ref_=nv_sr_srsg_0
som absolutt er verdt en kikk hvis du har egnet utstyr! 

Roger Waters: The Wall er vi vel enige om..
Denna tar jeg med pga lyden, har den kun på Blu ray:  American Sniper
Har akkurat bestilt Heat på 4k, den har jeg litt forhåpninger til..
Gudfaren boksen er jo et absolutt MUST.
Avslutter med Schindlers liste, da har jeg ramset opp NOEN gode titler tror jeg.  🙂 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (4 timer siden):

Jeg blir aldri fornærmet! 🙂 (Jeg kan riktignok riste på hodet og tenke mitt..)
Som du sier; personlig smak er vel ingenting man bør diskutere! 🙂
Du nevner jo absolutt endel sebare musikaler da, Sound of Music er på lik linje som West Side Story en av de første filmene jeg opplevde på kino som ung. Sånne opplevelser har en tendens til å brenne seg fast grundig! Og med en særs musikk-interessert far så ble det mye gjenhør med disse to (riktignok på LP).
A Star is Born er i likhet med Across the Universe noe som også er høyt på lista hos meg. Nevner helst ikke de andre du har tatt med! 🙂
MEN ut fra trådtittel så vil jeg gjerne nok en gang nevne https://www.imdb.com/title/tt2513074/?ref_=nv_sr_srsg_0
som absolutt er verdt en kikk hvis du har egnet utstyr! 

Roger Waters: The Wall er vi vel enige om..
Denna tar jeg med pga lyden, har den kun på Blu ray:  American Sniper
Har akkurat bestilt Heat på 4k, den har jeg litt forhåpninger til..
Gudfaren boksen er jo et absolutt MUST.
Avslutter med Schindlers liste, da har jeg ramset opp NOEN gode titler tror jeg.  🙂 

Det må være lov å nevne filmsmak, men jeg arresterer meg selv for at jeg sa det var fjasete osv. Slike adjektiver er unødvendig.

Det var bare det jeg syntes, men feilen var at det kanskje lød som at du/dere liker fjas..

Og det var ikke meningen og absolutt ikke gjennomtenkt, jeg liker virkelig denne trådens progresjon, og jeg liker anbefalninger du kommer med, veldig nyttig info. 👍

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 6.9.2022 den 21.22):

Eller Pans Labyrint

Måtte ta et gjensyn med denne nå i dag..  Går ut fra at du mener denne? https://www.imdb.com/title/tt0457430/?ref_=nv_sr_srsg_1
Veldig bra bilde på 4k men lyden trekker jo ned mye da. Samt at jeg kun har den tekstet på Engelsk.. Men aldeles utmerket film!
Må forøvrig innrømme at ørene mine trengte litt oppmuntring etter denne filmen så da ble det denne her på spilleren (blu ray boksen som kom 18/2-22) :

 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...