Gå til innhold

Strømforbruk når hovedsikring av


ak2010

Anbefalte innlegg

Hei. I går skrudde jeg av hovedsikring fra kl 12-1530. Allikevel viser tibber et forbruk på 4kwh i denne perioden. Hvorfor? Jeg synes ikke timeavlesningen stemmer noe særlig overens med mitt forbruk til vanlig heller, og det gjør det vanskelig å finne ut hva som trekker strøm.
Kan noen andre ha noe koblet til mitt strømnett? Jeg leier og huseier sier han selv fikk 10k i strømregning forrige måned, som virker dobbelt så dyrt som gjennomsnittet. Jeg er også over dobbelt så høyt som gjennomsnittet i mange mnd. 
Hva kan en elektriker feks gjøre her, kan han avdekke sånt lett, teste kurser eller whatnot? 

Dette må jeg få fikset før strømprisene galloperer enda høyere.
Noen ideer?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

Har du sjekket ved å trykke i menyen? Jeg har kaifa måler og har denne muligheten. Usikker på de andre, men overrasket om det ikke vises

Nå ser jeg en liten knapp jeg kan trykke på som sykler igjennom noen tall, som ikke går opp eller ned utifra om jeg koblet ut vvb. 

Det er R    KVArh som er 6817

R - (minus?)  som er 928

Resten er dato tid og totalforbruk

🤷

Lenke til kommentar
Eskove skrev (20 minutter siden):

Da må du klikke på knappen på siden av det blinkende lyset flere ganger.
klikk til du kommer til klokkeslettet. så er det et klikk til så får du opp forbruk i sanntid.

Det er ingen knapp på siden av det blinkende lyset.

Den eneste andre knappen jeg ser er en som skrur måler av og på.

Lenke til kommentar

Dette har vært fremme i mediene mener jeg. Hvis man tar hovedsikringen, mister de kontakt med måleren, og den vil da estimere et forbruk. Dette SKAL rette seg når det igjen er kontakt, eventuelt på neste avregning. Bruttern hadde samme. Et jevnt forbruk de timene netteier hadde koblet ut strømmen. 

Lenke til kommentar
Switters skrev (5 minutter siden):

Dette har vært fremme i mediene mener jeg. Hvis man tar hovedsikringen, mister de kontakt med måleren, og den vil da estimere et forbruk. Dette SKAL rette seg når det igjen er kontakt, eventuelt på neste avregning. Bruttern hadde samme. Et jevnt forbruk de timene netteier hadde koblet ut strømmen. 

Gjelder det samme hvis jeg tar alle sikringene hver for seg men lar hovedsikring stå på?

Lenke til kommentar
Switters skrev (4 minutter siden):

Dette har vært fremme i mediene mener jeg. Hvis man tar hovedsikringen, mister de kontakt med måleren, og den vil da estimere et forbruk. Dette SKAL rette seg når det igjen er kontakt, eventuelt på neste avregning. Bruttern hadde samme. Et jevnt forbruk de timene netteier hadde koblet ut strømmen. 

Dvs at det ikke er særlig smart å legge ut hovedsikringen, hverken på hytta eller i boligen. Da blir det fort veldig uoversiktlig på neste faktura.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Et gammelt triks jeg vet flere utleiere har gjort er å sette begge varmtvanns beredere på leietakers måler. Altså leietaker sin egen + huseier sin varmtvannstank. Jeg ville prøvd å "røyke" han ut ved å slå av strømmen noen dager. Kanskje får han kaldt vann.

Ville gjort det men da er det sjangs for legionella hvis tempen ryker under 60

Lenke til kommentar
2 minutes ago, ak2010 said:

Ville gjort det men da er det sjangs for legionella hvis tempen ryker under 60

Sjansen for legionella i privatboliger er omtrent 0. Dette er en svært overdrevet frykt. Forekommer som regel på offentlige bygninger som har lunkent vann 30-40 grader i rør over lange strekninger. Smitten går i luft og man puster inn via damp i dusj og lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ak2010 skrev (29 minutter siden):

Den eneste andre knappen jeg ser er en som skrur måler av og på.

Inntak —> Hovedsikring —> Strømmåler —> Resten av sikringsskapet/kursene. Knappen på måleren tar strømmen for alt etter men mener at den opprettholder forbindelsen med nettleverandøren og da bør du få et korrekt ‘0’-forbruk via elhub.no/den du kjøper strømmen av om du bruker knappen.

Som nevnt over;  setter du sikringene på alle kursene i av-posisjon (uten å røre måler/hovedsikring) så skal det også gi et ‘0’-forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, ak2010 said:

Gjelder det samme hvis jeg tar alle sikringene hver for seg men lar hovedsikring stå på?

Akkurat det gjorde jeg i sommer, da jeg var bortreist. Fungerte 100% og de ble logget korrekt strømforbruk, tilnærmet 0,0

Grunnen til at jeg lot hovedsikringen stå på og tok kurssikringene av, var jo at jeg ønsket at strømmåleren ikke skulle være av, men på, slik at den rapporterer strømforbruk 0,0.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
NoBo skrev (22 minutter siden):

Inntak —> Hovedsikring —> Strømmåler —> Resten av sikringsskapet/kursene. Knappen på måleren tar strømmen for alt etter men mener at den opprettholder forbindelsen med nettleverandøren og da bør du få et korrekt ‘0’-forbruk via elhub.no/den du kjøper strømmen av om du bruker knappen.

Som nevnt over;  setter du sikringene på alle kursene i av-posisjon (uten å røre måler/hovedsikring) så skal det også gi et ‘0’-forbruk.

Da gjør jeg det på neste test, takk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...