GÃ¥ til innhold

Kamera vs mobil 📸 📱?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Mobilene begynner jo å få veldig bra kamera nå, men er de bedre enn ett vanlig kamera til ca 5000?

Jeg har en Huawei Mate 20 Pro, som skal ha et veldig bra kamera som jeg er veldig fornøyd med. Men syns fortsatt det skal være mulig å ta enda litt bedre bilder. Vil et kamera i 5000 kroners klassen være merkbart bedre? 

Er ikke noe fotoetusitast, men liker å ta gode fine bilder på ferie. 

Kjenner til utrykket at det beste kameraet er det man alltid har med seg. Eller noe i den duren. 

Men jeg opplever nesten mobilen slm litt for lett tilgjengelig, man glemmer litt å ta bilde. 

Hvertfall det jeg te kte nå litt etter sommerens ferie. 

 

Har dere noen tips/tanker rundet dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er et bra bilde er ganske komplisert og i stor grad subjektivt. Helt isolert fra alt annet er en større sensor alltid bedre, men det er jo en hel haug med faktorer som avgjør hva maks reell størrelse for en gitt bruker vil være. Som dere begge nevner, man skal jo helst ha med seg kameraet, samt at det skal være komfortabelt i bruk og ikke sende deg på fattighuset.

Når det gjelder brukervennlighet er det også stor forskjell. For mange er det en kjempefordel at mobilen velger omtrent alt bortsett fra komposisjon. For andre er det bare et irritasjonsmoment. Noen liker å redigere bilder, andre foretrekker at kameraet gjør mesteparten av jobben.

For meg oppleves ofte bilder tatt med selv de beste mobilkameraene litt "falske". Jeg kjenner igjen den automagiske redigeringen telefonen har gjort, og det tar meg bort fra opplevelsen. Optikk vs. programvare er ofte litt som praktiske effekter vs. CGI. For normale mennesker er det kanskje litt ett fett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bruksområdet som er avgjørende. Er du evig på jakt etter DET bildet (f.eks et vilt dyr i bevegelse, etter timer med venting) vil du helt klart ha bedre nytte av et kamera. Er du fotointeresert vil det komme ønsker og behov for mere utstyr. Telefoner tar bra bilder, men det er store begrensninger, men også penger å spare.

Lenke til kommentar

Mobil er greit til enkle og godt belyste bilder. Du merker kvalitetsforskjell i forhold til et dedikert kamera på litt mer komplekse bilder, spesielt når lyset er litt dårlig.

Hadde du sett rådata fra mobilsensoren hadde du neppe trodd at man kunne få såpass gode bilder. Gjett om rådata behandles!

Lenke til kommentar

Spørs hva man skal med bildene. Jeg tar mange av feriebildene med mobil i full forvissning om at det blir dårligere enn med kameraet mitt, men bra nok likevel. Da snakker vi om typiske "badestrand og kafe-bilder". Andre ganger, når motivet er arkitektur, natur, landskap osv. så bruker jeg kamera. Er jeg heldig med noen av bildene så tar jeg bryet med å sluttbehandle dem på PC.

Et kamera i 5 000-kroners klassen har nok mulighet til å ta bedre bilder enn en mobil. Men det er ikke sikkert du liker det nøytrale og ubehandlede bildet som kommer fra kameraet, så du må nok gjøre litt etterbehandling på PC på noen av bildene ihvertfall. 

Hvis du kun skal se bildene på mobilskjerm og presentere dem i sosiale media er jeg fristet til å si at du ikke trenger noe kamera. Mobilen vil tweake bildet så det ser flott ut og oppløsningen du går glipp av har du ikke bruk for i de kanalene uansett. Den største svakheten til mobilene er etter min mening digitalzoom, det skal ikke zoomes veldig mye før kvaliteten blir dårlig. I praksis er det jo bare et utsnitt av "normalbildet" man får, selv om noen mobiler har optisk zoom også. Samtidig er det ikke allverdens teleoptikk man får i et totalbudsjett på 5 000 heller. 

Det hele koker ned til hvilke krav du stiller. Ja, du kan ta bedre bilder med et kamera til 5 000 kr. enn med mobilen. Men så kan du også ta bedre bilder med et kamera til 10 000 kr. enn med ett til 5 000 kr. osv. 

Siden du jevnt over er fornøyd med bildene du tar med mobilen ville jeg kanskje heller spurt meg selv om det er noen bestemte situasjoner du føler at mobilen kommer til kort, og hvor mye bedre det vil bli med et 5 000-kroners kamera i de situasjonene. Nattmodus på mobil er jo f.eks. ikke perfekt, men om du skal få til noe bedre med kamera må du til med stativ og mye rart, og helst ha lyssterk optikk som kanskje sprenger budsjettet. Samme med ville dyr i naturen, litt bedre kan det bli med et 5 000-kamera, men fortsatt mye rom for forbedring.

Endret av quantum
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Har ikke de fleste mobilene dette da? Til og min har 2-stegs utløserknapp og det er ikke en Iphone engang.

Ah, savner det. Sist jeg hadde det var på en Nokia, n97 tror jeg. Jeg har Note 20 Ultra, og har ikke utløserknapp. 

Hvilken telefon har du?

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Ser der er noen speilrefleks, og uten-speil-systemkamera til 4000-6500 kr. Det er noe annet å ta bilde med et kamera vs mobil. En ser bedre gjennom en søker enn på en skjerm, og bildene blir mer ekte foto. De gjør det lettere å være fotograf.

Best pris på Canon EOS 2000D + 18-55/3.5-5.6 IS II Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Canon EOS M50 Mark II + 15-45/3.5-6.3 IS STM Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Best pris på Canon EOS 250D + 18-55/4.0-5.6 IS STM Digitale systemkamera - Sammenlign priser hos Prisjakt

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (45 minutter siden):

Sony Xperia 1 mk2.

Det jeg savner er minimal forsinkelse fra man trykker til bildet blir tatt.

Speilrefleksen min var lynkjapp på oppstart og hadde lett 3 ukers batterilevetid ved moderat bruk.

Det speilløse systemkameraet mitt er nok noe treigere men ganske kjapt.

Å fikle fram iPhone og unngå at den tar noen teite valg med blitz er mer tidkrevende.

Samtidig tar telefonen fine, ferdigprosesserte bilder i godt lys og det er lett å dele bildene etterpå.

-k

Lenke til kommentar
12 hours ago, RRhoads said:

Er fortsatt ikke to stegs utløserknapp

Det er jo ganske vesentlig det du snakker om her. Fotografi handler ikke bare om det endelige resultatet, men også opplevelsen av prosessen. Samme grunn som folk lager eget syltetøy eller snekrer møbler. Det er også ganske tilfredsstillende med et verktøy som er mekanisk i like stor grad som det er digital.

Personlig kommer jeg til å savne den mekaniske utløseren når den forsvinner, noe som sannsynligvis ikke er så langt frem i tid.Tok meg ærlig talt en stund å akseptere digitale søkere også, men akkurat speilet var det ikke så farlig med for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...