Gå til innhold

Kompakt skjøtekontakt med bryter?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om en kompakt skjøtekontakt (for å ha på et skrivebord) med bryter? Jeg trenger egentlig bare ett stikk, men så lenge det tar lite plass og har bryter går det bra.

Denne "kuben" fra Gelia som Obs selger ville vært ideell om den bare hadde hatt en av/på bryter. Da kan man f.eks. ha ladere eller annet plugget i permanent, så slår man bare av hele greia om natta osv.

spacer.png

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener å sette på en bryter langs ledningen (som mange lamper bruker)? Jeg har tenkt på det men er usikker på om det er trygt/lov.
Den Ikealøsningen virker bra, men slår ikke av strømmen helt da den trådløse elektronikken for å styre det er alltid på. Jeg foretrekker en fysisk/mekanisk strømbryter.

Lenke til kommentar

Glimrendre! Takker til alle for alle gode innspill og ideer 😀

Nå ser jeg at den "Powercube" skjøtekontakten faktisk finnes i en variant med bryter også (selges bla. hos CDon) , og en med bryter men uten ledning (jeg har ikke funnet noe sted sistnevnte selges, men ser at Elkjøp faktisk har mange av disse kubene😞
spacer.pngspacer.png

AnthonyEdwardS: Det er kanskje en variant av en slik "vanlig" Powercube (altså uten ledning -se bilde nedenfor) du har? Samt en skjøteledning med ett jordet stikk, slik som denne fra Ikea:

spacer.pngspacer.png

Men om du da plugger Powercube'n inn i et grenuttak som du foreslo, vil ikke bryteren til grenuttaket dekkes til av Powercube'n?

Jeg ser at disse grenuttakene med bryter er jo også glimrende til der man plugger inn vannkoker, brødrister og lignende. Elektrikere sier at slike apparater alltid skal plugges ut om natta eller om man er bortreist pga. en potensiell brannfare, men det sliter jo mye på kontaktene.
Er det noen som vet om grenuttak med bryter er "godkjent" av elektrikere som et alternativ til å plugge ut vannkokeren hver natt? Og finnes det en variant som har bryter på siden? Om brødristeren osv. har en vinklet kontakt så vil den dekke over bryteren, og setter man den motsatt vei vil enten brodristerledningen eller grenuttaket dekke over neste stikkontakt (vi har noen doble stikkontakter på kjøkkenet).


 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (På 27.8.2022 den 12.36):

Er det noen som vet om en kompakt skjøtekontakt (for å ha på et skrivebord) med bryter? Jeg trenger egentlig bare ett stikk, men så lenge det tar lite plass og har bryter går det bra.

Denne "kuben" fra Gelia som Obs selger ville vært ideell om den bare hadde hatt en av/på bryter. Da kan man f.eks. ha ladere eller annet plugget i permanent, så slår man bare av hele greia om natta osv.

 

 

DeltacoSmart Home SH-P01E

Denne fungerer bra, sett den opp sånn at den slår seg av og på automatisk hver dag til ønsket klokkeslett.

Ser du ikke ønsker slik kontakt.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
14 hours ago, Bjerknez said:

Har jeg missforstått noe her, eller kan du ikke bruke slike vanlige grenuttak man får kjøpt iver alt med bryter på? Disse får man jo kjøpt både på Biltema, Jula, Clasern, Elektrobutikker etc. dem koster heller ikke mye. Vertfall ikke på Biltema etc. 

Joda, vanlige skjøteledninger/grenuttak får man overalt, men jeg ønsker å finne en løsning som tar mindre plass, og med av/på bryter.

Det med et enkelt grenuttak med bryter ble en nyttig digresjon - ikke så praktisk der jeg har skrivebordet (må da bøye meg ned under den for å komme til stikkontakten der jeg slår den av og på), men på kjøkkenet til vannkoker og brødrister er dette glimrende!
En diskusjonstråd som slå to fluer i en smekk 😀

Lenke til kommentar
13 hours ago, ^fmj said:

spacer.png

Flott at den har bryter på siden, men de måtte selvsagt lage den ekstra bred, så da er jeg like langt 😞
Men samtidig fant jeg en Powercube skjøteledning med bryter (som nevnt tidligere i diskusjontråden) til en brøkdel av prisen som CDon selger den for! Er dette en norsk nettbutikk der prisen er den faktiske, eller er det snakk om utenlandskjøp der man kan regne med en mindre hyggelig overraskelse i form av ekstra toll, moms og fortollingsgebyrer?

Men tilbake til bryterpluggen ovenfor: jeg har doble hjørnekontakter som dette, og ønsker ikke at nabostikket blokkeres, defor tror jeg ikke den heller vil fungere dessverre:
spacer.png

(Elko plus hjørnekappe. Bilde fra Elko)

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (2 timer siden):

Er dette en norsk nettbutikk der prisen er den faktiske, eller er det snakk om utenlandskjøp der man kan regne med en mindre hyggelig overraskelse i form av ekstra toll, moms og fortollingsgebyrer?

Må regne med moms etc. Jeg vet ikke om de er VOEC-registrert nå.

Trustpilot.

Ser ut som at de ikke sender med VOEC-nummer.

For bestillinger som blir levert innenfor EU er moms og skatt allerede inkludert i prisen på handlekurven din. Du vil ikke bli være krevet å betale noe importavgifter eller tollgebyr når bestillingen din er levert.
For bestillinger som bli levert til land utenfor EU er ingen moms eller salgsskatt inkludert i noen av produktprisene som du ser på nettsiden vår og du vil ikke bli fakturert noen skatter eller moms av bricoinn. Men pakkene dine kan være underlagt tollgebyr eller importavgifter av landet som bestillingen sendes til.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

^fmj: takk for info.
Av erfaring kan en slik bestilling bli ganske dyr, så jeg prøver å finne en norsk nettbutikk. CDon (via Computersalg.no) eller direkte fra Computersalg (litt billigere) har som sagt den Powercube varianten med bryter og skjøteledning, men jeg finner ingen i Norge som selger den med bryter og uten skjøteledning. Kunne trengt en slik også. Ganske nyttig for en laptop med tilkoblet lader i veggkontakten, så slipper jeg å dra den ut og sette den tilbake igjen hele tiden. Er det noen som vet om disse selges i Norge?

spacer.png

 

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...