Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Erna Solberg driver ikke med folkeforakt.

Moxnes.png

Dette er en leder. Den ble først publisert på VG.no 25.08.22. Lederen gir uttrykk for VGs holdning.
VGs politiske redaktør svarer for lederen. Tegning: Roar Hagen

Det er hett i strømdebatten. Og det er forståelig. Ifølge foreløpige beregninger gjort av Finansdepartementet kan en vanlig familie sør i Norge forvente seg en strømregning på 73 000 kroner i år. Etter strømstøtte blir den på 33 000.

Det er mye penger!

I tillegg går næringsliv over ende og folk tenker seg om to ganger før de drar på hytta.

Partiet Rødt sparer ikke på konfekten, og mener Erna Solberg utviser folkeforakt.

I et intervju i VG angriper partileder Bjørnar Moxnes Solberg. Han liker ikke at hun kritiserer dem som dyrker konflikten her hjemme. Folkeforakten er visst å si nei til makspris, som en meningsmåling i Klassekampen viste at 4 av 5 ville ha.

Vi regner med at folk flest ikke vil ha en makspris på 7 kroner. Men folk flest vil sikkert ha billig Sydentur og mat, om de blir spurt. Det må antas å være en ja-effekt i en slik undersøkelse.

I en annen meningsmåling bestilt av LO, som Moxnes ikke nevnte, sier folk flest at de er fornøyd med strømstøtteordningen.

Og det er ikke folkeforakt av Erna Solberg å la være å gå inn for en ordning hun ikke har tro på, og som ekspertene sier vil forverre situasjonen.

Det overordnede problemet nå, er at det mangler energi. Det legges ned bedrifter hver dag i Europa. Det er ikke lenger lønnsomt å drive.

Og subsidiering av strøm gjør ingenting med det problemet. Tvert om, forbruket vil øke med innføringen av en lav makspris. I andre europeiske land, hvor makspris er innført, snakkes det om at den må avvikles. Eller man tvinges til å sette maksprisen svært høyt.

Her hjemme har vi kjørt oss fast i debatten om hva de høye strømprisene skyldes. Det er på tide å komme seg videre og diskutere gode løsninger for fremtiden.

8fe53918-08eb-42d8-ad6e-082abbd0bca3?fit

UENIGE: Bjørnar Moxnes (Rødt) beskylder Erna Solberg (H) for folkeforakt i strømsaken. Foto: Tore Kristiansen / VG

For strømprisene har naturligvis gått opp av alle disse ulike grunnene motpartene vektlegger. Prisene øker på grunn av Putins struping av gasstilførselen. Og de øker på grunn av de to nye utenlandskablene som ble satt i drift i sør i fjor, som Norge nord for Dovre ikke er berørt av.

Pluss en hel del andre ting, som tørke, hetebølge og atomkraftverktrøbbel.

Og dette tror vi egentlig alle parter er enige i. Vi krangler altså om nyanser og om hva som skal vektlegges tyngst.

Uansett får ikke gjort noe fundamentalt med dette nå midt i krisen. Situasjonen er som den er. Det er rett og slett ingen enkle løsninger i sikte.

Rødt representerer ikke noen folkelige krav som overses på grunn av forakt for folket.

Tvert om. Høyre har mange flere velgere bak seg enn det lille opposisjonspartiet på ytterste venstre fløy. Partiet går også frem på Nettavisens augustmåling fra Sentio, mens Rødt står omtrent på stedet hvil.

Det kan være mange grunner til det. Det kan jo for eksempel hende at folk flest skjønner at det enkle ikke alltid er det beste. Og at Rødts retorikk er med på å bryte ned tilliten til politikerne.


Vis full artikkel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Vi regner med at folk flest ikke vil ha en makspris på 7 kroner. Men folk flest vil sikkert ha billig Sydentur og mat, om de blir spurt."

Coop har innført pristak på en haug av matvarer, så morsomt at den sammenligningen gjøres. Også kanskje greit å skille litt mellom livsnødvendige varer som strøm og mat, og sydenturer eller?

Må være noe rett i det Moxnes (fra det "lille opposisjonspartiet") sier når man må forsvare det mange ganger større riking-partiet Høyre så voldsomt  :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Millennium-Blå skrev (2 timer siden):

Moxnes er en kommunist. Ikke hør på ham. Han prøver å hjernevaske dere.

Hvis en kommunist sier noe sant, så skal man ikke høre på det, fordi da kan det føre til hva da... Gulag?

Denne type meninger minner mer om religion enn politikk. For mange religiøse har gjennom historien (desverre, for jeg er religiøs selv) sett på annerledestenkende som onde vesener med ond agenda, noe som har fått mildt sagt uheldige konsekvenser.

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (2 timer siden):

"Vi regner med at folk flest ikke vil ha en makspris på 7 kroner. Men folk flest vil sikkert ha billig Sydentur og mat, om de blir spurt."

Coop har innført pristak på en haug av matvarer, så morsomt at den sammenligningen gjøres. Også kanskje greit å skille litt mellom livsnødvendige varer som strøm og mat, og sydenturer eller?

Må være noe rett i det Moxnes (fra det "lille opposisjonspartiet") sier når man må forsvare det mange ganger større riking-partiet Høyre så voldsomt  :)

VG argumenterer som om strøm, som faktisk er en livsnødvendighet i et samfunn som det norske er en luksusvare som vi godt kan klare oss uten. Helt utrolig. Hvor tar de det fra?

 

Aiven skrev (18 minutter siden):

Hvis en kommunist sier noe sant, så skal man ikke høre på det, fordi da kan det føre til hva da... Gulag?

Denne type meninger minner mer om religion enn politikk. For mange religiøse har gjennom historien (desverre, for jeg er religiøs selv) sett på annerledestenkende som onde vesener med ond agenda, noe som har fått mildt sagt uheldige konsekvenser.

 

Jeg vil jo stille spørsmålet med tanke på den samfunnsutviklingen vi i praksis har sett de siste årene hvorfor man skal stole så mye mer på nyliberalister? Energikrisen skyldes jo rå og kynisk nyliberalisme i aller høyeste grad.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (10 minutter siden):

Hvis en kommunist sier noe sant, så skal man ikke høre på det, fordi da kan det føre til hva da... Gulag?

Er det sant så er det selvsagt sant.

Når vi diskuterer politikk så handler det vel ofte om å være enig eller uenig i noens virkelighetsforståelse, og deres forslag til løsning. Da er det vel rom for å vurdere avsenderens generelle ståsteder og måte å betrakte verden på?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gangleri skrev (1 minutt siden):

Stole no meir på Moxnes enn Støre-Solberg, kor den største forskjellen er om hovudsponsor er LO eller NHO.

Utrolig nok er også forskjellen på nettopp de to organisasjonene blitt mer og mer hvisket ut - akkurat som med AP og Høyre som det for alle formål ikke eksisterer noen reelle forskjeller av betydning på per i dag - jeg ser mer på de som de to nyliberalistiske rivalene i norsk politikk fremfor ideologiske hovedmotstandere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

Det kan vel muligens ha med å gjøre at han er kommunist – og dessuten partileder for et kommunistisk parti? :mrgreen:

Han er ikke særlig glad i det begrepet, sannsynligvis fordi han er politiker, og at kommunisme i historisk sammenheng ikke klinger særlig godt.  

https://www.finansavisen.no/skrablikk/baksiden/2021/08/24/7724657/kommunist-bjornar-vil-ikke-bli-kalt-kommunist?zephr_sso_ott=bMEtNF

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/mR3Xqq/bjoernar-moxnes-har-i-syv-aar-forsoekt-aa-fjerne-kommunistspoekelset-i-roedt-han-har-fortsatt-ikke-lykkes

Eller så er Moxnes en god politiker han, sier nøyaktig det folk synes høres lurt og fornuftig ut, men det er mye dobbeltmoral og mye helt urealistisk politikk som fremmes. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Ah, var ikke klar over dette. Markedsføringsmessig er nok dette muligens taktisk. Hvordan kommunisme tar seg ut i historisk sammenheng kommer selvsagt an på hvem man spør, men de har vel dessverre lykkes med å påføre ordet en litt negativ klang i vår samtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (7 minutter siden):

Ah, var ikke klar over dette. Markedsføringsmessig er nok dette muligens taktisk. Hvordan kommunisme tar seg ut i historisk sammenheng kommer selvsagt an på hvem man spør, men de har vel dessverre lykkes med å påføre ordet en litt negativ klang i vår samtid.

Ja, det er ren taktikk, og det er ikke helt enkelt å vite om Moxnes stiller seg bak alt som står i partiprogrammet. Det virker ihvertfall som at deler av programmet og politikken partiet står for, prater man helst ikke om. 

Hvordan kommunisme har fungert er det vel egentlig ingen som vet, siden den aldri har blitt praktisert "riktig". Det er allikevel et tankekors at der man forsøker seg, så går det som regel rett vest.  

Moxnes har kommet godt ut, fordi han påpeker ting som åpenbart er urettferdig eller feil, som feks stortingspolitikernes bruk av goder, eller at de har for høy lønn. Så sier han feks at lønna bør ned, og at han selv betaler ekstra frivillig skatt. Det sistnevnte høres jo veldig bra ut og i tråd med hans politikk, men så er det jo ikke ekstra skatt til folket han betaler, men partiskatt til hans eget parti. Hykleri der altså. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Hvordan kommunisme har fungert er det vel egentlig ingen som vet, siden den aldri har blitt praktisert "riktig". Det er allikevel et tankekors at der man forsøker seg, så går det som regel rett vest.  

 

Problemet med å si at kommunisme ikke har blitt praktisert riktig, er at det opprinnelig ikke var et politisk system, men en kritikk av kapitalismen. Karl Marx drev med dette i en tid nesten uten rettigheter for innbyggerne, annet enn eliten. Tankene hans har hatt en massiv innflytelse i de aller fleste land, ikke bare i forhold til sosial utjamning og offentlig velferd, men også innenfor økonomifaget.

Så og si alle landene i verden i dag har en form for blandingsøkonomi, med ulik % miks mellom kapitalisme og sosialisme, selv det ultrakapitalistiske USA. Tankekorset for min del er at så mange folk er livredde ordet kommunisme, mens tankegodset i realiteten er en like viktig del av samfunnet som det kapitalismen er, i det minste i Norge. Dette mener jeg skyldes primært den kalde krigen, hvor USA pøste på med propaganda for å fremheve sitt eget samfunn som overlegent Soviets, som kalte seg kommunistisk. 

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

 

Problemet med å si at kommunisme ikke har blitt praktisert riktig, er at det opprinnelig ikke var et politisk system, men en kritikk av kapitalismen. Karl Marx drev med dette i en tid nesten uten rettigheter for innbyggerne, annet enn eliten. Tankene hans har hatt en massiv innflytelse i de aller fleste land, ikke bare i forhold til sosial utjamning og offentlig velferd, men også innenfor økonomifaget.

Så og si alle landene i verden i dag har en form for blandingsøkonomi, med ulik % miks mellom kapitalisme og sosialisme, selv det ultrakapitalistiske USA. Tankekorset for min del er at så mange folk er livredde ordet kommunisme, mens tankegodset i realiteten er en like viktig del av samfunnet som det kapitalismen er, i det minste i Norge. Dette mener jeg skyldes primært den kalde krigen, hvor USA pøste på med propaganda for å fremheve sitt eget samfunn som overlegent Soviets, som kalte seg kommunistisk. 

Ja, veldig enig i det du skriver, det er nok slik at verken kapitalisme eller kommunisme/sosialisme fungerer dersom det praktiseres alene. Du er nødt til å ha begge sider, selvom disse sidene "skyr hverandre som pesten".  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Ja, veldig enig i det du skriver, det er nok slik at verken kapitalisme eller kommunisme/sosialisme fungerer dersom det praktiseres alene. Du er nødt til å ha begge sider, selvom disse sidene "skyr hverandre som pesten".  

Det er jeg enig i. Jeg stemmer Rødt ikke fordi jeg er overbevist om at kommunisme er løsningen, men fordi jeg tror det kan være en motvekt mot at sosialismedelen av sosialdemokratiet er på vei ut, historisk sett i rekordtempo. Siste eksempel er å avvikle ordningen for billig norsk strøm.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 minutter siden):

Det er jeg enig i. Jeg stemmer Rødt ikke fordi jeg er overbevist om at kommunisme er løsningen, men fordi jeg tror det kan være en motvekt mot at sosialismedelen av sosialdemokratiet er på vei ut, historisk sett i rekordtempo. Siste eksempel er å avvikle ordningen for billig norsk strøm.

Jeg forstår tankegangen, men samtidig så blir det helt krise dersom alle hadde tenkt slik, noe vi heldigvis ikke opplever.  Så kan man si at forskjellene blir større ( som vel er et greit argument), samtidig så ser vi også at levestandard øker, folk lever lenger, og man får kjappere og bedre behandling enn det man har sett tidligere.  

Så tenker jeg at det med strøm og eksport av dette ikke er dumt... vi har overskudd av strømproduksjon og mulighet til å selge det, men så har jo systemet gått rakt til helvete i disse tider. Før krig og elendighet, så hadde vi veldig billig strøm, billigere enn de aller fleste, så det har jo fungert.  Uten pengene vi drar inn på eksport, så hadde det paradoksalt nok blitt sjuke priser uten støtte her til lands, ved feks lengre tørkeperioder, kald vinter og lav fylling i vannmagasinene. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 timer siden):

Jeg forstår tankegangen, men samtidig så blir det helt krise dersom alle hadde tenkt slik, noe vi heldigvis ikke opplever.

Det er ikke en snøballs sjans i helvete at over 50% i Norge stemmer Rødt, men skulle det allikevel skje ville jeg stemt Høyre. Jeg er vel egentlig litt agnostisk, men legger mine 2 øre på at balanse er best, vi er nå i ferd med å komme skikkelig i ubalanse andre veien.

 

Baranladion skrev (7 timer siden):

Så kan man si at forskjellene blir større ( som vel er et greit argument), samtidig så ser vi også at levestandard øker, folk lever lenger, og man får kjappere og bedre behandling enn det man har sett tidligere.

Forskjellene blir større ja. Ser gjerne kilder på levestandard, gjennomsnittsalder og sykehusstandard.

 

Baranladion skrev (7 timer siden):

Så tenker jeg at det med strøm og eksport av dette ikke er dumt... vi har overskudd av strømproduksjon og mulighet til å selge det, men så har jo systemet gått rakt til helvete i disse tider. Før krig og elendighet, så hadde vi veldig billig strøm, billigere enn de aller fleste, så det har jo fungert.  Uten pengene vi drar inn på eksport, så hadde det paradoksalt nok blitt sjuke priser uten støtte her til lands, ved feks lengre tørkeperioder, kald vinter og lav fylling i vannmagasinene. 

 

De høye prisene skyldes at politikerne har gjort helomvending på det som har vært tre generasjoner med billig strøm til folket. Plutselig skal det være markedspris i stedet. Det tåpelige med denne avgjørelsen blir ekstra tydelig med et EU som virkelig har driti på draget i energipolitikken, noe som skyldes en rekke faktorer, hvor Ukraina-krigen og manglende russisk gass kun er en del av bildet. Selv med russisk gass på full pupp ville strømprisene vært svært høye i Europa, historisk sett. De var høye før krigen startet.

Det blir selvsagt ekstra patetisk med politikere som insisterer på EUs fortreffelighet, når vi gang på gang utsettes for inkompetansen og korrupsjonen som foregår på høyeste nivå der nede. Merkelig nok er det ennå få partier som er interessert i å skaffe seg velgere med å påpeke dette og føre en annen politikk.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 timer siden):

Jeg forstår tankegangen, men samtidig så blir det helt krise dersom alle hadde tenkt slik, noe vi heldigvis ikke opplever.  Så kan man si at forskjellene blir større ( som vel er et greit argument), samtidig så ser vi også at levestandard øker, folk lever lenger, og man får kjappere og bedre behandling enn det man har sett tidligere.  

Fra gårdagens Klassekampen. (En samfunnsøkonom snakker om fordelene med sentraliserte lønnsforhandlinger, og hvordan det tenderer til å akselerere seleksjonen av effektive bedrifter.)

565462C2-AECF-4BC9-87DC-5EA08395BAF0.jpeg

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...