Gå til innhold

Erfaringer med siv.ing linjer på NTNU?


Anonym.2002

Anbefalte innlegg

Hei! Går årsstudium i geografi på NTNU dette året, og lurer på hva jeg skal gjøre til neste år. Har veldig lyst til å gå siv.ing på Gløs, men det er mye å velge i. Ser først og fremst etter hvor lett det er å få jobb etter endt studie og tverrfaglighet, i tillegg til at jeg synes jo det er ekstra hyggelig hvis studiet er kjent for et inkluderende studiemiljø og linjeforening osv.. Har sett på følgende linjer, men er usikker på hvem jeg bør velge av disse: 

*Industriell økonomi og teknologiledelse (indøk) : Er nok veldig lett å få seg jobb etter studiene her, da man både har kombinert ingeniør og økonomi. Liker at man kan velge mellom ulike ingeniør emner som "energi og miljø" og "marin teknikk". Studiemiljøet er kanskje litt dårligere enn på andre linjer, da det er mye konkurranse om de beste jobbene osv...Har uansett fått et godt inntrykk av en oppegående linjeforening som er flinke til å ta vare på studentene. 

(Snittet her er meget høyt, så må nok ta noen fag fra vgs for å komme inn.. er det verdt det??)

*Ingeniørvitenskap og ikt: Liker at man kan velge et ingeniøremne kombinert med ikt. Jobber man med IKT kan man få god lønn og man har vel gode jobbmuligheter etterpå. Linja har ikke like mange studieplasser som indøk (160 vs 60 ca) Betyr dette at det ikke er like "lett" å få seg jobb om man går på denne linja kontra indøk?

(Synes uansett det ser hyggelig ut med en "liten" klasse, da det er lettere å bli kjent med hverandre å få et godt studiemiljø)

*Datateknologi: Datateknologi er i stor utvikling og man er garantert jobb med meget god lønn etter studiet. Ser også at mange får sommerjobber som programmerere/utviklere. Dette studiet scorer høyt på NTNUs kanditatundersøkelse når det gjelder hvor etterspurt man blir og tilfredshet med stillingen man ender opp med. 

Så ja, dette er studiene jeg har sett mest på til nå. Har lenge tenkt på I&IKT pga tverrfaglighet, pluss at studiemiljøet kanskje blir bedre av at man er mindre klasse. Skal studere i 5 år, så studiemiljøet er noe jeg vil legge litt vekt på. 

Takk for alle innspill!


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du så bort fra hvor lett det er å få jobb og tverrfaglighet, hva skulle "drømmen" vært å studere?

Er IT noe du er interessert i, eller er det bare "her er det gode muligheter for jobb og høy lønn"? Og her - er fagoppbyggingen i siv.ing "den rette for deg", eller kan vanligmulightene innenfor en master i informasjonsvitenskap/informatikk der man gjerne kan velge fag/retning/spesialisering enda større grad og ikke har det samme mengden "påkrevde realfag"? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...