Gå til innhold

Helsesekretær / medisinsk sekretær


Anbefalte innlegg

Er dette akkurat det samme? Bare to ulike titler….! 
hvis noen vet hva som er best å ta, hvilken skole jeg kan gå på når jeg vil ha nettbasert, så rop ut! Trenger en som ikke er obligatorisk nettundervisning, iallfall ikke på kveldstid - det går ikke pga barn… 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske stor forskjell sjølv om ein del av arbeidsoppgåvene er ganske like. 

Som medisinsk sekretær lærer du office-pakken samt nokre medisinske gloser og enkel anatomi. 

Helsesekretær er ei lengre utdanning der du også får autorisasjon som helsepersonell. Autorisasjonen gir deg lov til å jobbe med pasientar og gir deg plikt til å tilby faglig forsvarlege tenester og ei plikt til å opptre til det beste for pasienten. 

Ein medisinsk sekretær kan jobbe med saksbehandling og har lært nok til å forstå faguttrykk etter å ha tatt eit kuts, medan ein helsesekretær er ei utdanning som sett deg i stand til å gjere alt dette og meir. 

 

Min meining er at dersom du berre skal gå 1 år så bør du bruke den tida på å spisse deg mot det kontorfaglege slik at du blir god i det, ikkje bruk tid på å berre skrape i overflata på helsefaget. Du vil ha like gode muligheiter for å jobbe på legekontor, men i tillegg kan du også jobbe på andre kontor. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (15 timer siden):

Det er ganske stor forskjell sjølv om ein del av arbeidsoppgåvene er ganske like. 

Som medisinsk sekretær lærer du office-pakken samt nokre medisinske gloser og enkel anatomi. 

Helsesekretær er ei lengre utdanning der du også får autorisasjon som helsepersonell. Autorisasjonen gir deg lov til å jobbe med pasientar og gir deg plikt til å tilby faglig forsvarlege tenester og ei plikt til å opptre til det beste for pasienten. 

Ein medisinsk sekretær kan jobbe med saksbehandling og har lært nok til å forstå faguttrykk etter å ha tatt eit kuts, medan ein helsesekretær er ei utdanning som sett deg i stand til å gjere alt dette og meir. 

 

Min meining er at dersom du berre skal gå 1 år så bør du bruke den tida på å spisse deg mot det kontorfaglege slik at du blir god i det, ikkje bruk tid på å berre skrape i overflata på helsefaget. Du vil ha like gode muligheiter for å jobbe på legekontor, men i tillegg kan du også jobbe på andre kontor. 

Hei! 
 

takk for godt svar :) 

har du tips til hva man kan gå på da? Har funnet «kontormedarbeider» på NKI, men vet ikke hvor godt stilt man er etter 1 år med dette. Uansett bedre enn ingenting da, men…. 

Lenke til kommentar

Eg trur at f.eks. kontormedarbeidarkurset kan være meir relevant for å skaffe seg jobb.
Som kontormedarbeidar vil du lære mykje meir om praktisk kontorarbeid slik at du vil kunne være ein ressurs på alle kontorarbeidsplassar, ikkje berre innafor helsesektoren.
Det som kan være ein ulempe er at du kanskje konkurrerer mot fleire som kan kontorarbeid, men eg tenkjer at det går opp i opp med at du har fleire jobbmuligheiter.

Dersom du er interessert i helseområdet så vil forståinga for fagutrykk og fagsystem kome etterkvart som du eventuelt får deg ein jobb på f.eks. eit legekontor, så eg meiner at det å gå 1 år som medisinsk sekretær gir deg for lite konkret kompetanse. Du vil ha alt for lite helsekompetanse til å få autorisasjon som helsepersonell og samtidig vil du lære alt for lite om kontorarbeid til at du kan utkonkurrere andre søkarar som har brukt PC før.

Det er mogleg eg tek feil her, men eg er ganske sikker på at det ein lege fyrst og fremst treng hjelp til på kontoret er nokon som kan utføre det administrative kontorarbeidet slik at legen kan fokusere på legefaget. Blodprøvene kan legen like enkelt ta sjølv så lenge legen slepp å bruke tid på å avtale legetimar og anna tidkrevande arbeid som ein ikkje treng 6 år på universitet for å utføre.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
The Avatar skrev (På 29.8.2022 den 12.41):

Blodprøvene kan legen like enkelt ta sjølv

En lege er overkvalifisert til å ta blodprøver, så det skal helst de på laboriatorium gjøre. Det legekontoret jeg bruker har både helsesekretær, legesekretær, en veterinær(ja, faktisk) og sykepleiere som alle bytter på å ta blodprøver. Alle har opplæring i å ta blodprøver og gi injeksjoner der. Selv får jeg ukentlige i.m injeksjoner, og blir tatt blodprøver av hun som er veterinær faktisk 😛 Hun har faktisk ikke noen helsefaglig utdannelse, kun opplæring via jobb men er såpass flink at hun ofte veileder studenter.

Men jeg tror det er sjakktrekk å heller velge helsesekretær fremfor medisinsk sekretær fordi du får større muligheter og du skraper mindre på overflaten ja. Noen legekontor krever kun helsesekretærer, andre legekontor er mer sånn "vi gir deg opplæring også fikser du dette".

Lenke til kommentar
Gaea skrev (30 minutter siden):

En lege er overkvalifisert til å ta blodprøver, så det skal helst de på laboriatorium gjøre.

Enig i det, mange legar gjer dette også såpass sjeldan at dei ikkje er særleg godt øva på det. Poenget mitt var at på eit lite legekontor så er det legen treng mest rein administrativ hjelp, og på eit stort legekontor der alle har meir spesialiserte oppgåver så vil nok ikkje den medisinske sekretæren være fyrstevalget for pasientarbeid, særleg om dei har helsesekretær eller sjukepleiarar tilgjengelege.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Enig i det, mange legar gjer dette også såpass sjeldan at dei ikkje er særleg godt øva på det

Det vil jeg absolutt ikke si. Det er legen man henter for å hjelpe når de på lab ikke får det til ;) 

Men poenget ditt er jeg uansett enig i - å avlaste legen adminstrativt er å foretrekke, og gjerne at f.eks. medisinsk sekretær gjør dette, selv om alle som jobber på lab skal kunne være i stand til å gjøre enkelt pasientarbeid, i tillegg til det adminstrative. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (4 timer siden):

En lege er overkvalifisert til å ta blodprøver, så det skal helst de på laboriatorium gjøre. Det legekontoret jeg bruker har både helsesekretær, legesekretær, en veterinær(ja, faktisk) og sykepleiere som alle bytter på å ta blodprøver. Alle har opplæring i å ta blodprøver og gi injeksjoner der. Selv får jeg ukentlige i.m injeksjoner, og blir tatt blodprøver av hun som er veterinær faktisk 😛 Hun har faktisk ikke noen helsefaglig utdannelse, kun opplæring via jobb men er såpass flink at hun ofte veileder studenter.

Men jeg tror det er sjakktrekk å heller velge helsesekretær fremfor medisinsk sekretær fordi du får større muligheter og du skraper mindre på overflaten ja. Noen legekontor krever kun helsesekretærer, andre legekontor er mer sånn "vi gir deg opplæring også fikser du dette".

Og hvis det blir gjort noe med fastlegeordningen(stranger things have happened), så kan det bli et økende behov for helsesekretærer hvis det betyr at legen får midler til å få andre til å håndtere papirarbeidet. De er overarbeidet i dag, og får knapt tid til pasientene.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...