Gå til innhold

Tre av ti opplevde ladestasjoner ute av drift i sommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde det var krav om oppetid på denne typen infrastruktur? 
For kan meddele at Ionity gir bra faen i dette hvertfall. Opplever i mine turer østover (fra sørlandet) titt og stadig at de samme laderne som ikke fungerte på forrige tur heller ikke fungerer nå. I påska var det samme historie nedover Europa, hvor på returen (en uke senere) var samme ladere ute av drift. 

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ennå til gode å stå i kø på en Tesla-lader men jeg har ved et par anledninger 'hoppet over' en full ladestasjon og kjørt videre til neste(til de som ikke kjenner til Tesla så viser skjermen i bilen antall ledige uttak på ladestasjonen).

Dessuten har jeg som deg måtte bytte til annet uttak ved et par anledninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel nokså håpløst å ha elbil i dag som ikke er Tesla mtp at man må ha tusenvis av apper for å få det til å funke. Det burde tvinges frem en felles løsning på dette evt god gammeldags kortbetaling på ladestasjonene. Men dette er vel litt sånn det var før mtp mobiltelefoner og - alle fabrikanter hadde sin egen patent. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, William_S said:

Det er vel nokså håpløst å ha elbil i dag som ikke er Tesla mtp at man må ha tusenvis av apper for å få det til å funke. Det burde tvinges frem en felles løsning på dette evt god gammeldags kortbetaling på ladestasjonene. Men dette er vel litt sånn det var før mtp mobiltelefoner og - alle fabrikanter hadde sin egen patent. 

Jeg har nesten aldri problemer med offentlige ladere. Som regel recharge jeg bruker, svært enkelt med brikke. Har du problemer med dette er du sannsynligvis en amatør.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Jeg har nesten aldri problemer med offentlige ladere. Som regel recharge jeg bruker, svært enkelt med brikke. Har du problemer med dette er du sannsynligvis en amatør.

Hehe nei jeg har ikke bil, men virker å være litt gale-Matias, men bra de offentlige laderne fungerer da. Har jo kjørt el-leiebil her i Oslo et par ganger og det har vært problemløst det (nå står de jo som regel parkert ved offentlige ladere, Zipcar feks) . Der var det iallefall en chip jeg brukte da jeg parkerte bilen. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Det er vel nokså håpløst å ha elbil i dag som ikke er Tesla mtp at man må ha tusenvis av apper for å få det til å funke. Det burde tvinges frem en felles løsning på dette evt god gammeldags kortbetaling på ladestasjonene. Men dette er vel litt sånn det var før mtp mobiltelefoner og - alle fabrikanter hadde sin egen patent. 

Jeg *tror* at vi på sikt kommer til å få en liten håndfull ladeallianser hvor aktører går sammen i større grupper med felles opplegg for autentisering og betaling.

Sånn hypotetisk vil da en brikke fra for eksempel BKK da kunne  brukes over hele Europa, på de 30% av ladestasjonene som inngår i samme gruppering som BKK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 timer siden):

Det er vel nokså håpløst å ha elbil i dag som ikke er Tesla mtp at man må ha tusenvis av apper for å få det til å funke. Det burde tvinges frem en felles løsning på dette evt god gammeldags kortbetaling på ladestasjonene. Men dette er vel litt sånn det var før mtp mobiltelefoner og - alle fabrikanter hadde sin egen patent. 

Alle biler (unntatt de med CHAdeMO) kan jo lade på Tesla sine ladestasjoner nå (dvs. på nesten alle, noen få er holdt utenom foreløpig). Du trenger riktignok Tesla-appen for å lade der ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Jeg har nesten aldri problemer med offentlige ladere. Som regel recharge jeg bruker, svært enkelt med brikke. Har du problemer med dette er du sannsynligvis en amatør.

Recharge-laderne er også de gamle Fortum-laderne, så er nok mange som opplever problemer med disse, uten at de kan kalles amatører. Hadde selv problemer med lader på Ikea Slependen i sommer. Tenkte jeg skulle lade for å få fylt opp litt og samtidig bruke av ladekreditt, men det feilet både mot ChargeMyHyundai og mot brikken som er registrert mot bl.a. Fortum.

Og ved å ringe kundeservice (etter 18), ble jeg av "roboten" henvist til viderekobling til min ladeoperatør. Her var det ikke mye hjelp og få fra Recharge, og ved viderekobling kom jeg til stengt support. Da må jeg si det gikk noen gloser i alle tre sin retning. Måtte gi opp det ladeforsøket, og parkere på en av de andre plassene uten lademulighet. 

Absolutt ingen krise for meg der og da, men dette var rett før ferien, så det lovte egentlig dårlig. Hva om jeg ble stående et sted uten alternativer og for lite rekkevidde til å komme til neste, fungerende lader?

Har kjørt elbil via bilpool før jeg gikk til innkjøp av egen elbil tidlig 2019 (hadde blitt før om Hyundai ikke var så treg med å levere ut), og vil ikke definere meg som amatør eller novise på lading. Har konto hos de fleste/alle som er aktuell, som ikke krever abonnementsløsning, samt nå Ionity-avtale via ChargeMyHyundai, og er kanskje for godt vant hos de.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjørte litt rundt i Danmark og Sverige i sommer. Synes det er ofte (også i Norge) at et eller to uttak på superladerne er i ustand, men sjelden noe problem med 10-40 uttak på samme sted. Men stod 10 min i kø i Sverige et sted i sommer, og opplevde at det ble kø andre ganger også etter at jeg hadde plugget i. Alle gangene var det noen uttak ute av drift, som skaper litt trøbbel utover lengre ventetid fordi folk tror de er bare ledige og kobler seg til, og så må de tilbake i køen igjen når de oppdager at den ikke virker. Et enkelt lyssignal med ledig/opptatt/ute av drift ville vært en enkel forbedring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tyskland hadde allerede i fjor sommer ca. 22500 ladepåler til å betjene ca. 600.000  batteribiler. Det betyr at den teoretiske "tettheten" av ladepunkter ikke er veldig ulikt situasjonen i Norge, men man må nok korrigere for den praktiske forskjellen mellom Tyskland og Norge. Ut fra geografiske avstander mellom befolkningssentra, så er det langt mer relevant å sammenligne den norske Ladepukt-tettheten med den svenske. Hvis det er slik at svenskene har ca. halvparten så mange alment tilgjengelige ladepukter, men kun 1/6 antall ladbare biler så ligger vi litt i bakleksa. Hjemmelading er muligens omtrent likt, men det er jo ikke det saken gjelder nå høytids- og ferietrafikken skal betjenes, og langturer forøvrig. 

Det ser jo også ut som ønsket om å kunne betale med et universelt betalingsmiddel er like stort i Europa utenom Norge, og fra neste år blir det obligatorisk krav om å tilby kort-betaling. Det skulle kanskje bare mangle?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
William_S skrev (På 26.8.2022 den 10.10):

Det burde tvinges frem en felles løsning på dette evt god gammeldags kortbetaling på ladestasjonene

Argumentet mot dette, fra operatørene, har vært at det blir for dyrt. Finnes det noe hold i det? 

 

NERVI skrev (18 minutter siden):

Tyskland hadde allerede i fjor sommer ca. 22500 ladepåler til å betjene ca. 600.000  batteribiler.

Jeg har kjørt gjennom Tyskland til Belgia denne uken, skal tilbake i dag. Har sett en ladestasjon på alle stoppene våre. Var dog et hotell som tilbød lading av bil. Har også sett forsvinnende få elbiler. Stor kontrast til Norge. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Argumentet mot dette, fra operatørene, har vært at det blir for dyrt. Finnes det noe hold i det?

For så vidt gjør det det. Å legge til nødvendig hardware i nye ladestasjoner vil nok være neglisjerbart mens å sende rundt montører for å ettermontere hardware for kortbetaling på eksisterende ladestasjoner *ikke* vil være det.

En annen sak er hva kortselskapene krever av gebyr og provisjoner. Du betaler selv årgebyr og kanskje transaksjonsgebyr for kortet ditt men butikken du handler i betaler kanskje også gebyr for terminalen og kanskje gebyr for transaksjonene. Et eksempel jeg har sett hevdet at kortselskapet krevde kommisjon av *all* omsetning i butikken og ikke bare den andelen som ble betalt med kort. Det kan virke som det legges ned litt energi i å sørge for at disse vilkårene ikke er alminnelig kjent og skjult for forbruker. Så vidt jeg vet er praksisen med hemmilghold forbudt i danmark. Jeg har en kvittering fra i sommer hvor det fremgår at jeg betaler en 2,80% 'card charge' på å betale varer med kort(visa debet). Det var på fergestrekningen Puttgarten-Rødbyhavn, usikker på om det er danske eller tyske regler som bestemmer at 'card charge' skal være spesifisert på kvitteringen.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 timer siden):

Argumentet mot dette, fra operatørene, har vært at det blir for dyrt. Finnes det noe hold i det? 

 

Jeg har kjørt gjennom Tyskland til Belgia denne uken, skal tilbake i dag. Har sett en ladestasjon på alle stoppene våre. Var dog et hotell som tilbød lading av bil. Har også sett forsvinnende få elbiler. Stor kontrast til Norge. 

Her er en av mine kilder https://www.sparkasse.de/aktuelles/e-ladesaeule.html

Så denne, en tabell helt nederst, før reklamene https://www.autozeitung.de/ladestationen-fuer-elektroautos-interaktive-karte-197006.html

Alt lokalisert i et kart/mobilapp  https://de.chargemap.com/map

Snitt en ladepåle per 20 biler.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...