Gå til innhold

Er det greit at menneskeheten blokkerer 1.8% av sola med "rombobler"?


Anbefalte innlegg

World Economic Forum, i samarbeid med IPCC og MIT ser ut til å tenke seg å blokkere solen med "space bubbles". Ett slags skjold som de skal plassere mellom solen og jorda i L1 punktet der gravitasjonen fra begge nøytraliserer hverandre.

Dette skal være ett mulig verktøy for å bekjempe klimaforandringer.

"The bubbles would be made of a thin-film material and manufactured in space where, when interconnected, they would cover an area roughly the size of Brazil."

8PCfo25Ys1KJ3zoebuQSbnvnzOe0g9H5Ep-WugfZ

Er dette greit for deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selfuniverse skrev (På 24.8.2022 den 21.37):

World Economic Forum, i samarbeid med IPCC og MIT ser ut til å tenke seg å blokkere solen med "space bubbles". Ett slags skjold som de skal plassere mellom solen og jorda i L1 punktet der gravitasjonen fra begge nøytraliserer hverandre.

Dette skal være ett mulig verktøy for å bekjempe klimaforandringer.

"The bubbles would be made of a thin-film material and manufactured in space where, when interconnected, they would cover an area roughly the size of Brazil."

 

Er dette greit for deg?

Det trengs ikke.
Det har allerede naturen tatt seg av selv ved at det totale globale skydekket er tilbake der det var før varmen satte inn:

 

Total cloud.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Selfuniverse skrev (På 24.8.2022 den 21.37):

Er dette greit for deg?

 

Ja!! Fantastisk.

 - Hvorfor skulle ikke dette være greit for meg? (Jeg forstår ikke helt problemstillingen..)

 

Frank Olsen skrev (På 25.8.2022 den 22.43):

Det trengs ikke.
Det har allerede naturen tatt seg av selv ved at det totale globale skydekket er tilbake der det var før varmen satte inn:

 

Total cloud.png

 Dessverre ikke 100% optimal løsning. Solen blokkeres fra å nå bakken riktignok, men ikke fra å nå atmosfæren. Så kloden som helhet mottar energi (og varme) selv ved overskyet vær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, qualbeen said:

 - Hvorfor skulle ikke dette være greit for meg? (Jeg forstår ikke helt problemstillingen..)

Du bor på denne planeten, og resultatet av dette prosjektet berører alle folk og dyr og planter som bor på denne planeten, kanskje for all tid. Du har vist at prosjektet er greit for deg, som er en ærlig sak. Men andre kan jo ha andre standpunkt.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 24.8.2022 den 22.58):

Men på en annen side, tenk hvor mye faenskap en kan finne på dersom denne kan konfigureres til å konsentrere innstrålt sollys som et gigantisk forstørrelsesglass. Enhver diktators våte drøm

Jeg forstod det slik at dette bare var en rekke reflektive sfærer som vil sette jorden i litt skygge.

Man kan kanskje lage en slags reflekterende parabol av sfærer men vel denne må stå bak jorden og ikke mellom jorden og sola for å kunne treffe jorda, og så lenge den består av et moderat antall sfærer som hver er mye større enn bølgelengden så vil den vel ikke være særlig effektiv.


Jeg er mer bekymret for miljø-aspektet ved å løfte byggeblokkene ut i rommet, og at effekten på jorda kan bli noe annet enn man hadde tenkt, og at det å «skru dem av» skal feile.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

Ja!! Fantastisk.

 - Hvorfor skulle ikke dette være greit for meg? (Jeg forstår ikke helt problemstillingen..)

 

 Dessverre ikke 100% optimal løsning. Solen blokkeres fra å nå bakken riktignok, men ikke fra å nå atmosfæren. Så kloden som helhet mottar energi (og varme) selv ved overskyet vær.

Jada, men atmosfæren over skyene varmes ikke opp av sola.

Den varmes opp av tilbakestråling fra jorda.

Lenke til kommentar
On 8/24/2022 at 10:58 PM, geir__hk said:

Men på en annen side, tenk hvor mye faenskap en kan finne på dersom denne kan konfigureres til å konsentrere innstrålt sollys som et gigantisk forstørrelsesglass. Enhver diktators våte drøm

Dette høres ut som plottet i en scifi-film. Jeg nominerer Musk som ondt geni som opprinnelig vil redde verden men etter en uenighet bestemmer seg for å gi europa permanent skygge. Hvem tar rollen som James Bond/Harry Stamper? Dette fører meg tilbake til det opprinnelige spørsmålet

On 8/24/2022 at 9:37 PM, Selfuniverse said:

Er dette greit for deg?

Hvem skal gjennomføre og styre prosjektet? Kandidatene som melder seg er USA, Russland, Kina og Musk? Jeg er skeptisk...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (4 timer siden):

Dette høres ut som plottet i en scifi-film. Jeg nominerer Musk som ondt geni som opprinnelig vil redde verden men etter en uenighet bestemmer seg for å gi europa permanent skygge. Hvem tar rollen som James Bond/Harry Stamper? Dette fører meg tilbake til det opprinnelige spørsmålet

🤣

 

God fantasi! Og morsomt. 

Her i Norden ville økt skygge vært litt kjedelig. Resten av Europa hadde mest sannsynlig jublet!

Ønsker du å påføre Europa skade, ville et mer effektivt tiltak vært å øke solmengden. Tørke og varme er et langt større problem enn skygge! Faktisk er jo skygge løsningen på våre (*Midt/Sør-Europa) sine problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...