Gå til innhold

Fem effektive måter å spare strøm på 


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er grunn til bekymring når befolkningen trenger konsulenthjelp for å lære å spare strøm, for å forstå "produkter" som strømavtaler, effekttariffer, nettleie, hva man får i pensjon, hvordan skal man tolke forsikringsavtaler, pensjonsspareavtaler, skatteregler for tjenesteboliger, hvordan skrive reiseregninger og hvilket mobilabonnement og nettabonnement er egentlig billigst. For meg?

World gone Wrong. The collapse of a complex Society eller bør man være mellom 25 og 45 år, inneha en Bachelor, være frisk og ha halv stilling så man har restarbeidsevne / tid til å administrere sitt eget forhold til samfunnet? 

Det var en digresjon, inspirert av dette  

 

Endret av NERVI
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (7 timer siden):

Det er grunn til bekymring når befolkningen trenger konsulenthjelp for å lære å spare strøm, for å forstå "produkter" som strømavtaler, effekttariffer, nettleie, hva man får i pensjon, hvordan skal man tolke forsikringsavtaler, pensjonsspareavtaler, skatteregler for tjenesteboliger, hvordan skrive reiseregninger og hvilket mobilabonnement og nettabonnement er egentlig billigst. For meg?

World gone Wrong. The collapse of a complex Society eller bør man være mellom 25 og 45 år, inneha en Bachelor, være frisk og ha halv stilling så man har restarbeidsevne / tid til å administrere sitt eget forhold til samfunnet? 

Det var en digresjon, inspirert av dette  

 

Husk på at svært mange aktører er interessert i å forvirre mest mulig.

Hvorfor tror du bensinstasjonene endrer prisen flere ganger om dagen, hver eneste dag, året igjennom? Bensinen de selger er tross alt allerede kjøpt og betalt, og ligger i store tanker under bakken.

De har ingen gode argumenter for å justere pris opp og ned hele tiden – men det påvirker den menneskelige psyke. 

Vi klarer etter en stund ikke lenger å følge med. Vi orker ikke å sjekke alle de ulike stasjonene, og tanker opp fra en tilfeldig stasjon. Kanskje ble det Shell, Circle K Eller Esso i dag? En helt annen i morgen ...

Var prisene mer faste, hadde det vært mye enklere å se hvem som tar seg for mye betalt, og ergo kun handlet fra rimeligste aktør. 

Innen forsikring er det helt vanlig å oversvømme kunden med lange og innviklede lister over hva som er inkludert, og hva som ikke er inkludert. Livs-, syke-, uhell- eller uføreforsikringer er bare få eksempler på hva du kan tegne, med en drøss med ulike tilvalg. Egenandel? Hvor mange G'er skal du ha utbetalt? Ymse vilkår på grad av uføre, etc. Hvilke løsøre som er med i innbo eller hva som dekkes på reise, kan også variere mye fra aktør til aktør. Vrient å sammenlikne, kunden resignerer, og en stor andel vil havne på fordyrende sub-optimale produkter!

At et så enkelt produkt som energi skal prises variabelt, kan man undres på. Prisen varierer mye. Men den varierer ikke bare etter tidspunkt. Neida, også mengde effekt påvirker. Men det påvirker ikke likt gjennom døgnet, da det er andre regler for kl 22-06. Eller var det frem til klokken sju om morgenen? Jeg husker ikke ... Det er forresten de TRE mest brukte timene forrige måned som avgjør hvilken effekttariff du havner i. Hah! 😖🤪😆 Forventer du virkelig at folk som ikke interesserer seg for energi skal sette seg inn i alt dette?

Noen er interessert i å skru bil, og kan greie ut i det lange og brede om hvordan hver lille komponent fungerer, hvordan den påvirker andre komponenter. De fikler, fikser og fin-tuner. Jeg, derimot, finnes ikke det spor interessert, og klarer ikke engang å bytte blinklysoljen selv. 😉 For meg er bil kun en "dings" som frakter meg fra A til B. Og det uten for mye kludring. 

Strøm er noe vi alle må ha. Der andre land bruker gass til oppvarming av vann, mat og hjem, har vi valgt full-elektrisk. Derfor er vi HELT avhengig av strøm. Men at alle skal orke å sette seg inn i hvor mange faser inntaket har, hvor mange volt og ampere som mates inn i induksjonsplata og om strømmen går hit, dit, vekselvis og til hvilken frekvens? Nei, hvorfor skal mannen i gata ha kontroll på dette? Vi bruker fagfolk for slikt! 

Kjøp av strøm burde vært enklere. Hvorfor kan jeg ikke gå rett til produsent og spørre om litt strøm? La meg få andre kjøpsmuligheter enn monopolet til NordPool!! Og la samtidig produsentene få rett til å selge utenfor "poolen", så lenge det går til innenlandskt forbruk!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tittel på denne artikkelen er «5 måter å spare strøm på», men når jeg leser blir de fleste punkter avkledd.

  • Ikke noe vits i å slå av varmekabler.
  • Ikke natt-senk temperatur
  • Ikke skru av lyset

Ok, vi kan montere smart-dings på berederen (ring din lokale elektriker for installasjon), samt passe på at tørketrommel ikke benyttes de tre klokketimene du planlegger å ha høyest forbruk neste måned (!!).

Ja ja ...

Den største og viktigste årsaken til at jeg ikke har fått ned strømforbruket mitt, er dessverre det faktum at jeg ikke ødslet med energi den gang den kostet ~50 øre. Jeg pleide ikke å sette på full varme og samtidig åpne alle dører og vinduer midtvinters. Jeg pleide ikke å spyle innkjørselen fri for snø og sludd ved hjelp av varmtvann fra dusjen. Jeg pleide ikke å steke pizza i timesvis, bare fordi strøm var så latterlig billig! Nei. Selv den gang ble strøm kun brukt til nødvendige ting. (Og selv den gang hadde jeg jo lyst til å bruke enda mindre strøm — tross alt fikk vi strømregning jevnt og trutt!)

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (49 minutter siden):

Husk på at svært mange aktører er interessert i å forvirre mest mulig.

Hvorfor tror du bensinstasjonene endrer prisen flere ganger om dagen, hver eneste dag, året igjennom? Bensinen de selger er tross alt allerede kjøpt og betalt, og ligger i store tanker under bakken.

De har ingen gode argumenter for å justere pris opp og ned hele tiden – men det påvirker den menneskelige psyke. 

Vi klarer etter en stund ikke lenger å følge med. Vi orker ikke å sjekke alle de ulike stasjonene, og tanker opp fra en tilfeldig stasjon. Kanskje ble det Shell, Circle K Eller Esso i dag? En helt annen i morgen ...

Var prisene mer faste, hadde det vært mye enklere å se hvem som tar seg for mye betalt, og ergo kun handlet fra rimeligste aktør. 

Innen forsikring er det helt vanlig å oversvømme kunden med lange og innviklede lister over hva som er inkludert, og hva som ikke er inkludert. Livs-, syke-, uhell- eller uføreforsikringer er bare få eksempler på hva du kan tegne, med en drøss med ulike tilvalg. Egenandel? Hvor mange G'er skal du ha utbetalt? Ymse vilkår på grad av uføre, etc. Hvilke løsøre som er med i innbo eller hva som dekkes på reise, kan også variere mye fra aktør til aktør. Vrient å sammenlikne, kunden resignerer, og en stor andel vil havne på fordyrende sub-optimale produkter!

At et så enkelt produkt som energi skal prises variabelt, kan man undres på. Prisen varierer mye. Men den varierer ikke bare etter tidspunkt. Neida, også mengde effekt påvirker. Men det påvirker ikke likt gjennom døgnet, da det er andre regler for kl 22-06. Eller var det frem til klokken sju om morgenen? Jeg husker ikke ... Det er forresten de TRE mest brukte timene forrige måned som avgjør hvilken effekttariff du havner i. Hah! 😖🤪😆 Forventer du virkelig at folk som ikke interesserer seg for energi skal sette seg inn i alt dette?

Noen er interessert i å skru bil, og kan greie ut i det lange og brede om hvordan hver lille komponent fungerer, hvordan den påvirker andre komponenter. De fikler, fikser og fin-tuner. Jeg, derimot, finnes ikke det spor interessert, og klarer ikke engang å bytte blinklysoljen selv. 😉 For meg er bil kun en "dings" som frakter meg fra A til B. Og det uten for mye kludring. 

Strøm er noe vi alle må ha. Der andre land bruker gass til oppvarming av vann, mat og hjem, har vi valgt full-elektrisk. Derfor er vi HELT avhengig av strøm. Men at alle skal orke å sette seg inn i hvor mange faser inntaket har, hvor mange volt og ampere som mates inn i induksjonsplata og om strømmen går hit, dit, vekselvis og til hvilken frekvens? Nei, hvorfor skal mannen i gata ha kontroll på dette? Vi bruker fagfolk for slikt! 

Kjøp av strøm burde vært enklere. Hvorfor kan jeg ikke gå rett til produsent og spørre om litt strøm? La meg få andre kjøpsmuligheter enn monopolet til NordPool!! Og la samtidig produsentene få rett til å selge utenfor "poolen", så lenge det går til innenlandskt forbruk!

Kanskje uttrykte jeg meg litt uklart, men der jeg forsøkte å si var at uansett hva det gjelder så blir det en kjede av aktører å forholde seg til. Som du sier, så skal alle ha sine egne tweaks på samme tjeneste osv. Det ER ikke mulig for hvermansen å forholde seg til begrep man ikke forstår, eller skjønne hva en smart dings egentlig gjør. Det er klart det er billig å lage simpel elektronikk i steder for en komponent med manuell betjening og visere. Varmtvannstank som slår inn og ut med flere kW, kokeplater det samme, og kanskje kolben i en vaskemaskin og elementet i en tørketrommel. Simpel elektronikk skal støtte opp under en enda simplere bygget hvitevarer. Treg gulvvarme på samme vis. Osv.

Men foredraget i YouTube var interessant!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Kjøp av strøm burde vært enklere. Hvorfor kan jeg ikke gå rett til produsent og spørre om litt strøm? La meg få andre kjøpsmuligheter enn monopolet til NordPool!! Og la samtidig produsentene få rett til å selge utenfor "poolen", så lenge det går til innenlandskt forbruk!

Nordpool har ikke monopol. Kraftprodusentene kan selge direkte. Ingenting annet enn ønske om profitt og enkelhet gjør at de bruker Nordpool. 

Norge har ekstremt høy andel strøm som selges via Nordpool, ca 92 prosent. I andre land selges mindre gjennom børsen. 

Enkelte kraftselskaper i kraftkommuner selger til fast pris, direkte til lokale kunder.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Snedig at ekspertene ikke klarer å holde orden på begrepene. 

"Da må du kanskje også skru på panelovnene, som bruker mer strøm per kilowattime. "

Jeg tror, eller egentlig er jeg helt sikker på, at en panelovn bruker eksakt en kilowattime strøm per kilowattime energi den lager i varme.

Det som kanskje menes, er at man får mer varme pr kilowattime strøm med en varmepumpe, enn man gjør med en panelovn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Oppvarming og  varmtvann forbruker det meste av energien.

Reduser innetemperaturen og ta heller på en jakke/genser hvis det blir kjølig. Man er mer våken i lavere temperaturer.

Daglig dusjing er direkte usunt for huden! Reduser antall ganger du dusjer. Og det er selttes ikke nødvendig å stå flere minutter under dusjen. Fem minutter er mer en nok. Og man behøver heller ikke la vannet renne når man såper seg inn.

Lenke til kommentar
Xantippe skrev (14 minutter siden):

Daglig dusjing er direkte usunt for huden! Reduser antall ganger du dusjer.

Dette burde du ikke bestemme selv. Spør omgivelsene dine om det er greit at du dusjer sjeldnere. ;)

Xantippe skrev (16 minutter siden):

Fem minutter er mer en nok.

Det minner meg på noe.. Jeg har takdusj og hånddusj i dusjen hjemme. Takdusjen er mest *tidseffektiv*. Da holder det at vannet renner i 4 minutter for å fukte+skylle kroppen. Hånddusjen bruker lengre tid men åpenbart mindre vann per tidsenhet. Hvilken av dem bruker mest vann totalt? Hvor mye raskere må takdusjen være for å kompensere for større gjennomstrøming?

Det høres ut som en fin test jeg kan gjennomføre sammen med husets øvrige beboere. Mål hvor mye vann de ulike munnstykkene gir fra seg på 30 sekunder. Regn ut energibehov per minutt, sett opp i tabell med typisk dusjlengde og aktuell energipris. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artikkelen kort gjenfortalt: 

  • Det har ikke noe for seg å spare strøm på "gamlemåten", fordi det rett og slett ikke fungerer
  • Du kan spare litt strøm ved å investere til dels store summer på spesialutstyr og håndverkere

Det er altså mulig å spare noen hundrelapper i strøm, men du må bruke en del tusenlapper for å kunne gjøre det. Det eneste rimelige her er at de som vil at vi skal spare strøm, som tilfeldigvis er de samme som har tjent milliarder på å selge strøm, blir tvunget til å betale for disse sparetiltakene.

Varmepumper og smarte varmtvannsberedere til alle, finansiert 100% gjennom Enova.

Endret av eDooku
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Får ikke lest artikkelen, men mitt sparetips til de som har mye varmtvann er å la v-v-berederen hovedsakelig varme vannet på lørdager og søndager, og eventuelt noen timer på natten i ukedagene. Har spart ca 2-5 kr pr kwh på varmtvannet den siste måneden ved å gjøre dette. Og lading av elbil skjer hovedsakelig på søndager. Har lest om folk som har kommet ned i 60 øre pr kwh i no2 i juli (som hadde 328øre i snitt) ved å tilpasse strømforbruket til når strømmen er rimeligst. Selv havnet jeg på 90 øre i huset, men det inkluderer en leilighet hvor jeg ikke har noen kontroll over forbruket.

Endret av mrxx
Lenke til kommentar
mrxx skrev (3 timer siden):

Får ikke lest artikkelen, men mitt sparetips til de som har mye varmtvann er å la v-v-berederen hovedsakelig varme vannet på lørdager og søndager, og eventuelt noen timer på natten i ukedagene. Har spart ca 2-5 kr pr kwh på varmtvannet den siste måneden ved å gjøre dette. Og lading av elbil skjer hovedsakelig på søndager. Har lest om folk som har kommet ned i 60 øre pr kwh i no2 i juli (som hadde 328øre i snitt) ved å tilpasse strømforbruket til når strømmen er rimeligst. Selv havnet jeg på 90 øre i huset, men det inkluderer en leilighet hvor jeg ikke har noen kontroll over forbruket.

I call bullshit! 
I Juli i NO2, var det 3 timer 9.juli, 7 timer 10 juli og 7  timer 16 juli der strømprisen var under 60 øre kWh.

https://www.lyse.no/strom/strompriser?postnummer=4608

De siste to ukene i juli var prisen så vidt under 200 øre kWh noen få ganger. 

Så av de 744 timene i juli, var det bare 17 timer strømmen var under det de oppgir som snitt. Eller 2.28% av månedens timer. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zash skrev (11 minutter siden):

I call bullshit! 
I Juli i NO2, var det 3 timer 9.juli, 7 timer 10 juli og 7  timer 16 juli der strømprisen var under 60 øre kWh.

https://www.lyse.no/strom/strompriser?postnummer=4608

De siste to ukene i juli var prisen så vidt under 200 øre kWh noen få ganger. 

Så av de 744 timene i juli, var det bare 17 timer strømmen var under det de oppgir som snitt. Eller 2.28% av månedens timer. 

 

Tallene jeg snakker om er inkludert strømstøtten. Tror ikke jeg er så veldig langt unna det folk flest har betalt dersom de har hatt litt bevisst forhold til forbruket sitt. Jeg betalte 620 kr for 683 kwh i juli! No2 med spot pris.

 

Lenke til kommentar

Mange måter å spare energi og effekt og med dagens galopperende strømpriser er dette helt nødvendig.

Hittil i år er forbruket mitt ca 12 % lavere enn på samme tid i fjor. Sannsynligvis pga mildere klima. Nå har jeg skaffet meg ny varmepumpe som skal erstatte varmekablene og er spent på om dette gir utslag.

Lenke til kommentar

Expert-mode:

- Sett stekepanna oppå gryta med poteter som er til kok.

- Dere med firmabil og dieselkort; kaffi fra i går kan du slå over i 2015 yx-koppen din og settes oppå eksosmanifold når du starter bilen om morgenen (utprøvd og godkjent under tysklandsferie 2017, ingen kaffi å få 0400 på natta der i bygda gitt)

- Selvsagt ikke ha på noe elektrisk varme noe sted. Luxus: til nød håndkletørker eller en liten radiator på toalettet.

- Har du ikke ved selv, monter takrenner / bytt bremser på bilen / gruse opp tunet for kompisen din som selger ved.

- Skaff dieselaggregat, eldre enn 1990 mod ca med mekanisk innsprøytning, de kan gjerne kjøres på diesel iblandet store mengder spillolje/hydraulikkolje/frityrolje som er gratis / veldig billig.

Det eneste (ja eneste) som står på bestandig i huset mitt er ett utelys, varmtvannsbereder, kjøleskap og fryseboks.

"Bytt til varmepumpe".. Varmepumpa mi står seg snart ihjel, har ikke vært startet på 1.5 år? Selge den?

 

Selv slurver jeg ang morgenkaffi, og har ikke skaffet meg eget aggregat, men gjør så godt jeg kan ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (6 timer siden):

Expert-mode:

- Sett stekepanna oppå gryta med poteter som er til kok.

Expert-expert mode: Kok potetene i mikrobølgeovnen. Mikroboks og en skvett vann. Da blir de dampkokt. Fungerer utrolig bra, jeg har gjort det i alle år. Det tar 5-6 minutter og koster ca. 0,1kWh. Det blir mye besparelse på å slippe å koke opp 1-2L vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange kreative forslag kommer til å bli nyhetsoppslag fremover.

For egen del blir planlegging av maks effekt og vedfyring fokuset i vinter. Tiltak som kalde ubrukte rom og minimal bruk av dusj/varmtvann har jeg allerede praktisert lenge. Tørketrommelen skal også få hvile mest mulig og erstattes med klesstativ

Planlagt bruk av hytta i vinter er allerede avlyst. Der er allerede det meste slått av inkludert utelys, kjøleskap fryser, varmtvannsbereder osv.  Vannet er stengt/tappet ned. 

Hvis den faktiske strømprisen passerer ca 15 kr / kwh og dieselprisen holder dagens nivå, er det et alternativ å bruke den gamle dieselbilen og å anskaffe dieselaggregat

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...