Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

V70 med knirking


trym177

Anbefalte innlegg

Har funnet en eldre V70 (2002) med 163 dieselhester, manuell. Har rullet 330.000km. 
Jeg ønsker å kjøpe bilen, bor langt unna og kan ikke dra for å kun prøve. 
Får derfor mest mulig info på forhånd. 
Har fått opplyst at bilen har fulgt service helt fra ny frem til nå, veldig godt oppfulgt. Reg reim er byttet. 
Ser pen ut. 
Får ny frontrute før salg pga sprekk. 
Selger (forhandler) sa det ikke er ulyder i bilen under kjøring og svinging, men at det er noe knirking over fartsdumper, de mente det kunne være stabstagledd og byttet dette, lyd er der fortsatt. 
Selger er nå usikker, det kan jo være foring, dempertopp etc. Burde vel ikke være fjær eller støtdemper da bilen er EU godkjent i mai og har ikke blitt kjørt. 
Bilen selges med 3 mnd garanti (på deres verksted) mot tillegg i prisen. 
Er jeg en nervøs nellik som tenker på knirkelyder i en 20 år gammel bil? Jeg har hatt et par biler på rad med knirk og klunk og er lei av mandagsbiler, bilen virker som i god stand i forhold til alder og km. Bør jeg være forsiktig? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg veldig lite peiling på bil, men så lenge bilen er EU-godkjent og selgers verksted ikke har funnet noe spesifikt som bør/må byttes, vil jeg si at litt knirking nesten må være å forvente på en 20 år gammel bil.

Jeg ville dóg prøvd bilen før et evt. kjøp, både pga. knirkingen og generelt siden bilen tross alt er 20 år gammel, men hvis du ikke har mulighet til å dra bare for å prøve bilen, blir det opp til deg og hva du tør å satse på.

Gitt bilens alder kan det nok være et risikokjøp, man vet jo aldri hvor lenge en eldre bil holder.

Lenke til kommentar

Jeg kjører en Toyota Urban Cruiser nå som også har knirk over fartsdumper. Har byttet begge bærebroer med nye foringer og opphengskuler, byttet lenkearmer og fjærbeinslager. Fortsatt knirker det og jeg lurer på om det kan være gummi-isolatorene på fjærene.
Knirk er sånn sett bare irriterende, ikke farlig. :)

Lenke til kommentar
45 minutes ago, trym177 said:

29.000kr med garanti. 

Hørtes drøyt ut for en 20 år gammel oppbrukt Volvo.. Finner du ikke noen med lavere kilometer til den prisen?

Edit: Jeg trålet finn og virker som de ligger på denne prisen. Personlig ville jeg nok gått for en annen nyere eller billigere bil. Får vel en vesentlig nyere Skoda Octavia til den prisen. Eller en Ford Mondeo. Utgavene etter 2007 er basert på Volvo om det hjelper noe.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (32 minutter siden):

Eller en Ford Mondeo. Utgavene etter 2007 er basert på Volvo om det hjelper noe.

Er det ikke V70 som er basert på Mondeo, eller mer spesifikt Ford sin plattform? Ref: https://e24.no/boers-og-finans/i/70xgn8/volvo-v70-ford-mondeo

Men det er ting Volvo ikke vil snakke så høyt om. Likheten med den billigere broren Ford Mondeo. Nye V70 har samme teknikk, komponenter, størrelse, sikkerhet og kvalitet som den nye Mondeo kombi. 

Begge modellene er bygget på Fords store europeiske bunnplate, som også er grunnstammen i Volvo S80 og Land Rover Freelander. 

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Hollabaloo said:

Er det ikke V70 som er basert på Mondeo, eller mer spesifikt Ford sin plattform? Ref: https://e24.no/boers-og-finans/i/70xgn8/volvo-v70-ford-mondeo

Men det er ting Volvo ikke vil snakke så høyt om. Likheten med den billigere broren Ford Mondeo. Nye V70 har samme teknikk, komponenter, størrelse, sikkerhet og kvalitet som den nye Mondeo kombi. 

Begge modellene er bygget på Fords store europeiske bunnplate, som også er grunnstammen i Volvo S80 og Land Rover Freelander. 

 

Ja det blir vel mere riktig å si. Ford som utviklet EUCD platformen men de sammarbeidet med Volvo.

Uansett meget gode biler.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Ja det blir vel mere riktig å si. Ford som utviklet EUCD platformen men de sammarbeidet med Volvo.

Uansett meget gode biler.

Gjenbruk av deler og teknikk på tvers av modeller og merker gir vel (eller burde gi) lavere delepriser i ettermarkedet, noe som er bra for bruktbilkjøperen. Og det finnes mer relevant kunnskap på nett rundt service/reparasjoner for de som skrur litt selv. Det jeg ville undersøkt litt selv før jeg evt. kjøpte en V70 av den generasjonen er hvordan det står til med rustbeskyttelsen (også på Mondeo forøvrig), Ford er vel ikke kjent for å være best i klassen på dette vel? Men, nå er det jo generasjonen før som TS spør om i denne tråden, så dette er vel en liten avsporing 😇

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...