Gå til innhold

Tråden om House of the Dragon (Husk spoiler tags!)


Anbefalte innlegg

Denne episoden var bra, begynner å få GoT feeling, noe jeg hadde null trua på at jeg skulle. 

Skjønte ikke helt hvorfor det klikka for Ser Criston, men ok, umulig situasjon han var i. 

Blir spennende å se hvordan skuespiller skifte blir, sjelden jeg har sett det funka før, men er i det minste planlagt fra starten av her da.

Lurer på om de kunne gjort at de ser gamlere ut istede, som de gjorde i This is Us f.eks, men kanskje ikke så enkelt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ChopperReid skrev (8 timer siden):

Tror skuespillerbyttet blir å funke bra, vært vanskelig å få Rhaenerys til å se eldre ut, skuespilleren ser ut som hun er 8 år.

Med tanke på tidshopp er det forståelig at de gjør det, men det blir spennende å se om man "kjøper" det. De bytter vel også Alicent nå, men de skuespillerne er ikke veldig ulike hverandre.

Emma D'Arcy er derimot godt over ti cm høyere enn Milly Alcock og vil nå gå fra å være noen cm lavere enn dronningen til å være en god del høyere. Litt rart med en sånn vekstperiode for en kvinne rundt 20 år, men det er nå så.:p

Får vi fortsatt godt skuespill så blir det enklere å godta selvsagt, men for en enkel mann som meg er det fort sånne ting som kan ta meg litt ut av "bobla". Det kan derimot funke. Syns Robert Aramayo var en troverdig Young Ned i GoT. Noen Elrond er han derimot ikke.

For øvrig syns jeg fortsatt denne serien er veldig solid. Ikke GoT 1-4 nivå men jeg gleder meg til ny episode hver mandag. Ser også for meg at de, på tross av at dette alt er en stor og dyr produksjon, har brukt sesong en litt som en test på om Westeros fortsatt er en plass folk vil besøke. Ser for meg skalaen vil vokse litt utover her også.

Endret av Revie
Lenke til kommentar
Revie skrev (56 minutter siden):

Litt rart med en sånn vekstperiode for en kvinne rundt 20 år, men det er nå så.

Er ikke Rhaenyra rundt 15 i disse første episodene? Foregår vel over litt tid så kanskje litt eldre helt på slutten. 

Ellers synes jeg serien holder seg veldig bra. Liker fokuset på drama og "politikk". Ikke kun gigantiske Hollywood-klisjeer som GoT endte opp med å bli. Ikke like investert i å vite hvor alt går hen siden dette er en prequel og man vet hvordan alt slutter. Og jeg er fortsatt litt 'skadet' etter at de rævkjørte GoT så utrolig de siste to sesongene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (7 minutter siden):

Er ikke Rhaenyra rundt 15 i disse første episodene? Foregår vel over litt tid så kanskje litt eldre helt på slutten. 

Ellers synes jeg serien holder seg veldig bra. Liker fokuset på drama og "politikk". Ikke kun gigantiske Hollywood-klisjeer som GoT endte opp med å bli. Ikke like investert i å vite hvor alt går hen siden dette er en prequel og man vet hvordan alt slutter. Og jeg er fortsatt litt 'skadet' etter at de rævkjørte GoT så utrolig de siste to sesongene.

Helt enig med deg. 

Jo, jeg mener hun var 15 i første og andre episode. Det har vel minst gått tre år til episode fem, om ikke fler? De har jo rukket å få Alicent gift, gravid og feiret toårsdagen til Aegon i mellomtida. 

Uansett, det er en liten sak, men jeg håper jeg "ser samme karakter" etter byttene. 

Lenke til kommentar

Tipper også rundt 3 år. Hadde de vært smarte hadde de kanskje gjort henne litt høyere underveis ved hjelp av sko, men jeg har ærlig talt ikke tenkt på høydeforskjellen og tror man klarer å godta det greit.

Gleder meg til å se Olivia Cooke ta over Alicent, hun har vært veldig god i Bates Motel og flere filmer synes jeg. Emma D'Arcy har jeg ikke sett i noe tidligere, så blir spennende å se. Synes Milly Alcock har gjort en veldig god rolle hittil så det blir synd å miste henne, men jeg kan se hvordan det er vanskelig å få henne til å se ti år eldre ut på en god måte. Ganske ungt utseende på henne til tross for å være i 20-årene.

Synes faktisk Milly Alcock passet bedre til å være bad-ass og sassy enn det Emilia Clarke gjorde i 'samme' rolle. Håper Emma D'Arcy fortsetter med det. Emilia Clarke gjorde en god jobb, men klarte aldri å selge meg helt på at hun var tøff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Comma Chameleon skrev (20 minutter siden):

Tipper også rundt 3 år. Hadde de vært smarte hadde de kanskje gjort henne litt høyere underveis ved hjelp av sko, men jeg har ærlig talt ikke tenkt på høydeforskjellen og tror man klarer å godta det greit.

Gleder meg til å se Olivia Cooke ta over Alicent, hun har vært veldig god i Bates Motel og flere filmer synes jeg. Emma D'Arcy har jeg ikke sett i noe tidligere, så blir spennende å se. Synes Milly Alcock har gjort en veldig god rolle hittil så det blir synd å miste henne, men jeg kan se hvordan det er vanskelig å få henne til å se ti år eldre ut på en god måte. Ganske ungt utseende på henne til tross for å være i 20-årene.

Synes faktisk Milly Alcock passet bedre til å være bad-ass og sassy enn det Emilia Clarke gjorde i 'samme' rolle. Håper Emma D'Arcy fortsetter med det. Emilia Clarke gjorde en god jobb, men klarte aldri å selge meg helt på at hun var tøff.

Ja, man kunne gjort noe som du sa angående høydeforskjellen, men samtidig ville det som du sier vært vanskelig å gjøre noe med ast hun ser veldig ung ut. Å sminke folk eldre fungerer ikke alltid like veldig bra. Uansett gjorde hun en veldig god figur, så jeg håper Emma D'Arcy fortsetter. Olivia Cooke blir helt sikkert bra som Alicent! Mer overrasket over byttet her, men kanskje de rett og slett bare har hatt lyst til å få jobbe med alle fire skuespillerne?
 

Tomeito skrev (9 minutter siden):

Er kanskje spoiler, men noen som vet omtrent når karakterbyttet vil skje? Mellom to episoder eller inne i en episode? Aner ikke hvorfor, men for meg kunne det vært kult om de avsluttet sesongen med et slikt hopp (har ikke sett for mange set-bilder, så vet ikke om det er filmet med de eldre skuespillerne). 

Ser ut at det skjer fra og med neste episode. Om det er fra minutt en, kan jeg ikke uttale meg om. 

Det er vel for øvrig selveste Rand al'Thor du har i bildet? Nå er dette riktignok en Dragons-tråd, men hva syns du om den serien og forventninger til sesong to?

Endret av Revie
Lenke til kommentar
Revie skrev (8 minutter siden):

Det er vel for øvrig selveste Rand al'Thor du har i bildet? Nå er dette riktignok en Dragons-tråd, men hva syns du om den serien og forventninger til sesong to?

Det er Rand al-Thor, ja. Hva jeg synes om serien? Hmmmmmmm. Ikke så skuffa som jeg hadde vært for 10-15 år siden tror jeg da jeg nok hadde vært sykt mye mer hypet og gira, men kjempe fornøyd var jeg ikke, selv om jeg ikke var like misfornøyd som en del der ute på det store internett/i verden ellers. Nå kommer jo det en sesong 2 og 3 (s3 driver de og filmer nå). Den har potensiale og jeg godtar at de gjør en del endringer, så spent på fortsettelsen. 

 

Ikke så unaturlig med skifte av karakterer i neste episode mtp avslutningen på e5 (hvis det skjer som serien la litt opp til..)

Lenke til kommentar
Tomeito skrev (8 minutter siden):

Det er Rand al-Thor, ja. Hva jeg synes om serien? Hmmmmmmm. Ikke så skuffa som jeg hadde vært for 10-15 år siden tror jeg da jeg nok hadde vært sykt mye mer hypet og gira, men kjempe fornøyd var jeg ikke, selv om jeg ikke var like misfornøyd som en del der ute på det store internett/i verden ellers. Nå kommer jo det en sesong 2 og 3 (s3 driver de og filmer nå). Den har potensiale og jeg godtar at de gjør en del endringer, så spent på fortsettelsen. 

 

Ikke så unaturlig med skifte av karakterer i neste episode mtp avslutningen på e5 (hvis det skjer som serien la litt opp til..)

Enig med deg, at jeg sannsynligvis hadde vært langt mer skuffa tidligere. Jeg var nok derimot veldig skuffa over serien, om enn litt forberedt på det, særlig utover i sesongen. Hadde håpet på en destillert versjon av bokserien, hvor de fjernet dødkjøttet spesielt fra midten av serien. Når de derimot allerede tidlig i sesongen velger å endre såpass mye ble jeg skuffa. Det handler ikke bare om det, men jeg følte heller aldri at Randland var spesielt "troverdig" i denne serien. Som at alle karakterene så ut til å være på middelalderfestival i nylagde og helt rene klær etter ukesvis i ødemark. 

Lov å håpe at det tar seg opp da. 

Beklager digresjonen!

Lenke til kommentar

Syns House of the Dragon holder god kvalitet. Vi er ikke på GoT sesong 1-4-nivå, men det er den suverent beste fantasyserien av denne størrelsen siden Game of Thrones buklandet i de siste sesongene. Må innrømme at jeg har blitt positivt overrasket 

Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i de som mener at det går litt vel tregt. Tenker selvsagt ikke på tidshoppene, men på selve fremgangen i historien. Har absolutt ingenting imot slow burners (som er noe annet enn dårlig pacing), da de ofte gir den beste kvaliteten til slutt. Det kunne nok likevel vært en episode mindre for å komme dit vi er nå uten at det hadde følt på noen måte rushet. Serien er likevel drevet av politiske og familiære intriger og karakterene er i fokus, ikke action. Uansett har det vært et par scener mot slutten av de siste episodene som gjør at vi definitivt er tilbake i Westeros' livsfarlige hoffspill. Det begynner å tilspisse seg. 

Er også så fryktelig deilig at man endelig kan se noen subtile fortellergrep igjen. Et eksempel er da V ser en rotte gå over peismantelen. Et enkelt og ofte brukt verktøy, men likevel krever det litt av seeren.. Rotten symboliserer selvsagt en forræder og vi ser at V begynner å tvile på sine avgjørelser. Her er det ingen som er nødt å storme inn og fortelle han (og dermed oss) hva som har skjedd. Vi tvangsfores ikke hva som skjedde eller hvordan er karakter er, som i så altfor mye annet.. Det er også få eller ingen MacGuffins eller mystery boxes og bare det er i dagens filmindustri et godt tegn. 

Ser også for meg at denne sesongen, på tross av allerede høyt budsjett, er en slags temperaturmåler på om Westeros fortsatt er et sted folk vil besøke. Fasiten er definitivt et ja basert på seertallene, så vil anta at denne serien vil vokse i skala som sin forløper også gjorde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 26.9.2022 den 22.44):

Det kræsja litt når enkelte karakterar har fått nye skodespelarar, mens Cole og Daemon ser ein heil dag eldre ut enn sist episode, men det går seg vel til.

Einig. Det går seg til, men eg trur at dersom eg hadde hatt regien og planlagt for å bytte ut skodespelarane så ville eg ha brukt dette meir aktivt. Sjølv om det i verkelegheita er nokså stor aldersforskjell mellom Emma D'Arcy som er 30 år og Milly Alcock på 22 år så synes eg ikkje denne aldersforskjellen kom tydeleg nok fram på skjermen. Eg trur derfor at effekten hadde vært tydelegare om ein hadde hatt ein enda yngre skodespelar i Alcock si rolle frå starten.
Tanken var nok at Rhaenyra skulle gå å være barn/ungdom til å bli ein av dei andre vaksne i serien, men slik som det kjem fram på TV-ruta så er det nesten så eg tenker at D'Archy kunne hatt rolla som Rhaenyra heile tida. Smekk på henne ein platinablond parykk i dei fyrste 5 episodene, og skift ut til ein parykk som er meir sølv/grå frå episode 6 av for å symbolisere tidshoppet. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Kva plattform ser du på? Eg hugsar frå GoT-tidene at det var store forskjellar mellom nettlesar, app og TV-app.

Jeg ser i 4K HDR på min Sony KD-55AF8, skrudd av alt av sånne teite "forbedringer" for å ha bildet nærmest mulig slik det er laget. Jeg så det i tillegg i et mørkt rom på kvelden og likevel var scenene aaalt for mørk. Spesielt de på stranda (som faktisk ble filmet på dagtid, lol).

Ekstremt bra episode. Utrolig spennende scene etter den fighten mellom kidsa. Må også si at den Vhagar-dragen så heelt rå ut. Litt synd at det var så mørkt men, så kult ut.

Kanskje ikke helt GoT S1-4, men definitivt bedre enn 6+.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...