Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Dlink kamera system?


Anbefalte innlegg

Kan det brukes som et alarmsystem i stuen med varsling på mobil om noe skjer?

Jeg har forstått at disse kan lagre film i sky men hvor mange GB får man og hva koster et slikt abonnement?

Er den trådløse forbindelsen til å stole på eller kan den falle ut i løpet av en lengre ferietur? Vil den da gjennoprette seg selv eller må man hjem for å fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.

Noen tilbyr fast antall bytes, men de fleste tilbyr et visst antall dager tilbake i tid før de auto-sletter innholdet (du har da tid på å hente ned videoklippene selv hvis du ønsker å lagre bevis eller bare hoarde noe morsomt som ble fanget på video). Noen lar deg velge om du kun vil lagre klipp som inneholder bevegelse, og du kan som regel betale mer dersom du ønsker å lagre all video x dager tilbake i tid. Personlig betaler jeg for KamiCloud (tidligere Xiaomi/Yi) Standard-pakke, som er inntil 5 kameraer, 15 dager tilbake i tid av alle klipp hvor kameraene (som er point-tilt-zoom kapable) har detektert bevegelse (de lagrer også en del sekunder før bevegelsen til skyen) til 100 dollar i året. Når det er sagt så er alle mine 5 kameraer fysisk avslått (strømløse) når jeg er hjemme. De blir kun skrudd på når jeg er på ferie så jeg kan følge med hva katten finner på (og om den automatiske kattemateren har gitt han mat etc eller om jeg må få nabo til å låse seg inn og gi han mat).

Trådløse forbindelser kommer helt ann på ditt miljø. Har du en nabo som har mange støyende enheter så kan det trådløse nettverket ditt suge. Men det kan og fungere helt fint. Hvis det skulle falle ut så kan det løse seg selv, eller det kan trenge en restart av utstyr hjemme etc. Det er ikke noe noen kan svare deg med 100% sikkerhet på noen av veiene. Selv hvis du gir oss alle detaljer om ditt utstyr hjemme og hvordan ditt trådløse nettverk er satt opp så er trådløst ikke noe noen kan garantere. Frekvensene er fritt for alle og bruke, med alt det medfører av wild wild west (og en innbruddstyv kan potensielt enkelt jamme signalene imens han spaserer inn og skrur av kameraene dine). Kommersielle aktører bruker kameraer med kablet (ofte Power-over-Ethernet) nettverk og som regel lokal lagring på filserver med redundant backup, nettopp fordi trådløst nettverk er mindre stabilt og fordi lagring på Kinesiske servere er noe de færreste tilsyn ville godtatt kommersielt. Men prisene blir da også helt annerledes. Et alternativt hvis du vil hoste alt selv er å kjøpe inn Raspberry Pi's, Kameraer, filservere og kjøre f.eks. MotionEye på en server som da detekterer bevegelse og lagrer deretter lokalt på din egen hardware. De kan da være koblet kablet eller trådløst alt ettersom du føler for det.

Endret av coldball
la til pris for abonnementet
Lenke til kommentar
coldball skrev (På 23.8.2022 den 3.28):

Ja.

Noen tilbyr fast antall bytes, men de fleste tilbyr et visst antall dager tilbake i tid før de auto-sletter innholdet (du har da tid på å hente ned videoklippene selv hvis du ønsker å lagre bevis eller bare hoarde noe morsomt som ble fanget på video). Noen lar deg velge om du kun vil lagre klipp som inneholder bevegelse, og du kan som regel betale mer dersom du ønsker å lagre all video x dager tilbake i tid. Personlig betaler jeg for KamiCloud (tidligere Xiaomi/Yi) Standard-pakke, som er inntil 5 kameraer, 15 dager tilbake i tid av alle klipp hvor kameraene (som er point-tilt-zoom kapable) har detektert bevegelse (de lagrer også en del sekunder før bevegelsen til skyen) til 100 dollar i året. Når det er sagt så er alle mine 5 kameraer fysisk avslått (strømløse) når jeg er hjemme. De blir kun skrudd på når jeg er på ferie så jeg kan følge med hva katten finner på (og om den automatiske kattemateren har gitt han mat etc eller om jeg må få nabo til å låse seg inn og gi han mat).

Trådløse forbindelser kommer helt ann på ditt miljø. Har du en nabo som har mange støyende enheter så kan det trådløse nettverket ditt suge. Men det kan og fungere helt fint. Hvis det skulle falle ut så kan det løse seg selv, eller det kan trenge en restart av utstyr hjemme etc. Det er ikke noe noen kan svare deg med 100% sikkerhet på noen av veiene. Selv hvis du gir oss alle detaljer om ditt utstyr hjemme og hvordan ditt trådløse nettverk er satt opp så er trådløst ikke noe noen kan garantere. Frekvensene er fritt for alle og bruke, med alt det medfører av wild wild west (og en innbruddstyv kan potensielt enkelt jamme signalene imens han spaserer inn og skrur av kameraene dine). Kommersielle aktører bruker kameraer med kablet (ofte Power-over-Ethernet) nettverk og som regel lokal lagring på filserver med redundant backup, nettopp fordi trådløst nettverk er mindre stabilt og fordi lagring på Kinesiske servere er noe de færreste tilsyn ville godtatt kommersielt. Men prisene blir da også helt annerledes. Et alternativt hvis du vil hoste alt selv er å kjøpe inn Raspberry Pi's, Kameraer, filservere og kjøre f.eks. MotionEye på en server som da detekterer bevegelse og lagrer deretter lokalt på din egen hardware. De kan da være koblet kablet eller trådløst alt ettersom du føler for det.

OK. Takk for svar.

Jeg var innom Elkjøp for å kjøpe et eufy kamera men de var utsolgt så det ble et D-link DCS-8000LHV2 istedenfor. Man må vel ha data påslått på mobilen for å motta meldinger fra dette systemet når man er ute. Vet du om det finnes apper for pc der man kan motta varsler og sjekke liveopptak?

Lenke til kommentar

Jeg har noen D-Link DCS-P6000LH-kameraer. Fungerer bra, men av og til er de litt ustabile og må rebootes. Spesielt om wifien har vært litt ustabil. Meldinger får man via Push på mobilen. Mulig det krever mobildata påslått. Du kan sjekke både live og opptak på mobilen eller på mydlink.com via PCen, men sistnevnte kan være litt vrang i enkelte browsere.

Alt i alt fornøyd, spesielt mtp. prisen. Jeg har bare brukt gratis-pakken som var inkludert med kameraene, men ser ut som den går ut snart. Uansett koster det ikke akkurat en formue for et betalt abonnement.

Lenke til kommentar

Overvåkingskamera, spesielt brukt som alarm bør være fast kablet! 

Jeg bruker selv endel kamera i huset her (22 stk) og alle har POE, fast kablet til nettverket. (I tillegg er alt på UPS sånn at strømutkobling betyr lite..)

Da jeg bygget opp anlegget prøvde jeg ett av kameraene på wifi, men det blir aldri aktuelt igjen. Grunnen til å prøve wifi var at dette var et kamera i min garasje som er 20-30 meter unna hovedbygningen og som jeg dengang ikke hadde kabel til. Etter første vinter på wifi ble det gravd to cat5 kabler samt en fiber.. (Nå har jeg faktisk 5 kamera i garasjen samt AP..)

Som sagt, er det del av alarmsystem så vil du gjerne ha noe som ikke lar seg jamme så enkelt som wifi lar seg stoppe! Gjelder selvsagt også overføring av selve alarmen.
Og du vil vel også gjerne slippe at 'en eller annen' klarer å komme seg inn på systemet ditt og kan se hva du filmer?
Det samme med lagring; sett opp lokal lagring på harddisk! Du kan jo i verste-fall benytte sky til en backup kanskje.. Bare benytt kryptering av dataene sånn at det er noenlunde trygt.. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
coldball skrev (29 minutter siden):

Hvor mange minutter er batteribanken på liksom?

Nå er det vel ikke meningen å sikre seg mot utkobling i timevis?
De som kjenner litt til krav som stilles på alarm-siden vet jo at det ved strøm-bortfall genereres en alarm. Da er det jo opp til den som drifter utstyret å reagere for å slippe problemer.. UPS er vel mest egnet for å unngå at utstyr og lagring får seg en smell ved korte utkoblinger. Ved siste uvær her i byen registrerte UPS'ene mine hele tre utfall som kunne betydd problemer, utkoblinger som knapt merkes av annet utstyr. 
Når det gjelder D-Link kamera har jeg ikke peiling på hvor bra de er. Sikkert en grunn til at jeg ikke har noen sånne her! 🙂
 

Lenke til kommentar

Meningen er vel å sikre at kameraene (og mediene det lagres til) har nok strøm til at tyvene faktisk blir lagret, og da har antall minutter/timer noe å si. Å si du har UPS som fikser biffen hvis strømmen går, uten å si noe om omfanget, så kan du jo likegodt si at kondensatorene i elektronikken løser biffen hvis strømmen går (i noen nanosekunder)..

Lenke til kommentar

Nå har nok du mye peiling på UPS'er skjønner jeg.. Nei, jeg har ikke mye interesse av å fortelle deg eller andre hvor lang backup-tid jeg har i anlegget her, men jeg har nå 6 UPS'er som sørger for strøm til alarm, kamera og nettverk i så lang tid at jeg nok har våknet og klarer å sjekke ut hvor problemet er. UPS'ene er hovedsaklig satt opp for å skåne utstyret ved en utkobling, noe som skjer for ofte etter min mening. Du får gjerne satse på at kondensatorene gir deg nok tid til at alt kobler ned! 😆 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...