Gå til innhold

Rimelig strøm igjen – om noen år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder oppvarmingen av klimaet har det blitt sagt at lokale forhold ikke kan tillegges så stor vekt.
Med den varme og tørre sommeren i sør blir det likevel sagt at oppvarmingen av klimaet er merkbar. 
Da må jeg som bor nord for Dovre kunne berolige med, at den kalde og våte sommeren vi har hatt her, like mye tyder på det motsatte. 
Så slike lokale eksempler har, så vidt jeg har forstått, for lengst blitt 

diskvalifisert fra klimadebatten...(!?)

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, KjeRogJør said:

Når det gjelder oppvarmingen av klimaet har det blitt sagt at lokale forhold ikke kan tillegges så stor vekt.
Med den varme og tørre sommeren i sør blir det likevel sagt at oppvarmingen av klimaet er merkbar. 
Da må jeg som bor nord for Dovre kunne berolige med, at den kalde og våte sommeren vi har hatt her, like mye tyder på det motsatte. 
Så slike lokale eksempler har, så vidt jeg har forstått, for lengst blitt 

diskvalifisert fra klimadebatten...(!?)

 

Forskjellen er når en trend oppstår, mot tilfeldig uvalig aktivitet.

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 time siden):

Forskjellen er når en trend oppstår, mot tilfeldig uvalig aktivitet.

Nå har jo somrene nord for Dovre jevnt over vert fuktige og kalde, og i sør, tørre og varme, det spørs bare hvem som skal være referansen i den trendanalysen.  Såkalt ekstreme tilfeller har man også begge veier. 

 

 

Endret av KjeRogJør
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det fremstilles som det er umulig, og enda farligere, å gjøre noe for å dempe prisene, enn å la være. Hvordan levde vi da før?

Så hva er magien franskmennene bruker. Å lytte til folk i stedet for pengene? 

Greit å eksportere av et forventet kraftoverskudd. 

Derimot, det å eksportere til vi står i fare for å bli strømløse til vinteren, og at vi skal godta at det er både lurt og uunngåelig, er å forlange mye.

Dette er sikkert et spesielt år, men neste år kan bli spesielt det også, når vi trenger import, da blir det vel også til høystbydende, om det finnes noe kraft.

Noen må ha sovet tungt i timen.

Det verste er nok at det er noen av våre egne som har sovnet.

Ikke til å undres over, når de "riktige" kontoene renner over.

Vi skal uten tvil "flåes" og gjøres til "kujoner" i eget hus.

Jo, takk så mye for oppmerksomheten.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hva skal EU gjøre for å klare å produsere solceller i Europa?
Saken med Rec Solar viser at det ikke er mulig å kunne produsere solceller i Europa hvis fabrikken må kjøpe strøm i spotmarkedet.
Denne fabrikken trenger en gunstig strømavtale.
Det er ikke gitt at alle som ønsker å produsere solceller i Europa vil klare å fått unngått en gunstig prisavtale på strøm.
Skal EU stase på at solceller i framtiden bare skal kjøpe fra feks Kina istedenfor å dette produseres i Europa?

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (2 timer siden):

Når det gjelder oppvarmingen av klimaet har det blitt sagt at lokale forhold ikke kan tillegges så stor vekt.
Med den varme og tørre sommeren i sør blir det likevel sagt at oppvarmingen av klimaet er merkbar. 
Da må jeg som bor nord for Dovre kunne berolige med, at den kalde og våte sommeren vi har hatt her, like mye tyder på det motsatte. 
Så slike lokale eksempler har, så vidt jeg har forstått, for lengst blitt 

diskvalifisert fra klimadebatten...(!?)

 

Klimaendringer er kaos og energi, ikke mer eller mindre av ting. Mer varme gir mer energi som gir mer entropi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, KjeRogJør said:

Nå har jo somrene nord for Dovre jevnt over vert fuktige og kalde, og i sør, tørre og varme, det spørs bare hvem som skal være referansen i den trendanalysen.  Såkalt ekstreme tilfeller har man også begge veier. 

 

 

Så du mener temperaturen i verden ikke blir varnere over tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å omforme energi til å skape nok grønn el til å kutte ut andre energikilder, så da sitter man igjen med høye priser og grønnvasking. Kjøp noen flere elbiler mens dere er i gang. Multinasjonale selskaper tjener rått på å bruke ressurser og forurense. Mannen i gata er bare en liten brikke i et spill.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...